Avatar billede dittebuus Nybegynder
29. januar 2016 - 15:14 Der er 10 kommentarer

Når jeg prøver at slette et kontrolement i word 2013, så sletter den heleskemaet, som elementet er en del af. Hvad gør jeg galt?

Hej Computer World

Jeg er virkelig på bar bund.
Jeg er ved at lave et registreringsskema i Word 2013, hvori jeg anvender kontrolelementer.
Pludselig vil den ikke lade mig slette og redigere i dokumentets kontrolelementer, så når jeg prøver at slette en enkelt kontrolelement, så sletter den hele den tabel, som det sidder i.

Jeg er på grænsen til at springe i luften, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.

Jeg har prøvet at undersøge om filen er begrænset ift adgang, kompabilitet, skabelon osv, men jeg har ikke fundet årsagen til fejlen.

Jeg håber virkelig at i kan hjælpe, for jeg er helt på bar bund.

mvh Ditte
29. januar 2016 - 15:30 #1
hej Ditte
Det kan være lidt svært at ramme med musen.

Hvad "dækker" kontrolelementet?

Hvis du klikker inde i kontrolelementet så vises rammen og den lille titel-bjælke i toppen. Til venstre for titlen er der 3 små prikker der står lodret.
Hvis du klikker på dem, hvor meget markere du så?
Hvis du klikker på dem og trykker DELETE bliver tabellen så slettet?

(hvis du ikke har givet din kontrol en titel er de 3 prikker til venstre for kontrollen.)

Når du klikker i tabellen vises et kryds ved øverste venstre hjørne. Hvis du klikker på det markerer du hele tabellen. Hvad bliver markeret når du klikker der?

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede dittebuus Nybegynder
29. januar 2016 - 22:42 #2
Hejsa. Tak for dit svar.
Jeg vil prøve at svare efter bedste evne.
Det drejer sig om alle de forskellige kontrolelemebter jeg bruger, feks datovælger, indsæt tekst her, rulleliste osv.
Hvis jeg markerer de små prikker, så bliver rammen omkring det pågældende element markeret, men hvis jeg så trykker delete her, så forsvinder hele tabellen. Sådan er det hver gang.

Det sidste spørgsmål skal jeg lige afprøve igen.

Hvad tænker du det kan være?

Tak for din hjælp.

Mvh Ditte
Avatar billede dittebuus Nybegynder
01. februar 2016 - 08:24 #3
Nu har jeg tjekket det med at markere krydset i tabellen, der omgiver tekst og kontrolelementer.
Alle elementerne i tabellen bliver grå,  tilsvarende hvis man trykker ctrl. + a  i et dokument.

HJÆLP :)
01. februar 2016 - 09:56 #4
Hej Ditte
Lige hvad det skyldes vil jeg ikke kloge mig på, i al fald ikke ude at have set det :-)
På udviklerfanen er der en knap der hedder <Designtilstand>. Prøv at slå den til. Så bliver kontroller vist som XML-tag inden i kontrollens "boks". (du slår den fra ved at vælge den igen).

Hvis du samtidig slår afsnitstegn til (Fanen Hjem -- gruppen afsnit -- det underlige P). Det kan måske vise noget - f.eks. om kontrollen også omfatter nogle af tabellens anker. (det er et lille tegn i højre side af cellen der vises når vis afsnitstegn er slået til).

Det lyder som om du kun har kontrolle i cellen - jeg tænker at du skal sætte et mellemrum ind i cellen udenfor kontrollen.

det der lyder mærkeligt er at du benytter DELETE - DELETE plejer kun at slette indholdet af tabellen, men ikke selve tabellen.

Har du oprettet tabel og indsat kontrol i et tomt dokument?
Ellers ville jeg prøve det.

Hvis det virker i andre dokumenter, så er spørgsmålet jo om det ikke er hurtigst at oprette et nyt dokument. Selvom det vil være rart at vide præcist hvad der sker. :-)

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede dittebuus Nybegynder
01. februar 2016 - 10:58 #5
Hejsa

Tak for input
Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal gøre, når jeg har slået designtilstand til samt slået "p" til.

Du er velkommen til at se dokumentet. Jeg har to tilsvarende dokumenter, som begge driller.
Mvh Ditte
01. februar 2016 - 11:53 #6
Hej Ditte
Jeg tænkte at du skulle tjekker hvor celle-ankeret er placeret. Indenfor eller udenfor XML-tag?

Virker det hvis du forsøger i et nyt tomt dokument?

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede dittebuus Nybegynder
01. februar 2016 - 12:18 #7
Hvis det er det mærkelige "p" du mener, så står det udenfor. Men det er ikke alle kontrolelementer det er ved. Der er også sådan nogle "o"'er med fire ben på.
04. februar 2016 - 12:34 #8
Hej Ditte
o'et med ben på er ankeret til celle. Det jeg tænkte var at o'et var kommet med i kontrolelementet. er de det?

mvh
Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede dittebuus Nybegynder
04. februar 2016 - 13:18 #9
Nej, de er efter kontrolelementerne.
05. februar 2016 - 09:31 #10
Hej
Nu er jeg blevet nysgerrig.
Du er velkommen til at sende dokumentet til mig. Du kan finde adressen på min hjemmeside.:-)

mvh

Birthe Lauridsen
Praktisk IT