Avatar billede dock Praktikant
07. februar 2016 - 14:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

NAS Båndbredde problem internt i hjemmet på WIFI

Hej

Problem:
Intern transfer rate mellem NAS og iMac er cirka 400 kbit/sek. Hvad gør jeg galt?

Situation:
Jeg har netop installeret QNAP'en efter anvisningerne. Sat de to HD op i RAID1 uden encryption. QNAP'en er forbundet med routeren med ethernet cable. Som det første forsøger jeg at overføre data fra iMac til QNAP men transfer rate er vildt lav. Hvad kan problemet være?

Er det pga to forskellige HD?
Er det TDC routeren der ikke er god nok?
Er det en opsætningsfejl?

Config:
QNAP TurboNAS TS-231
HDD 1: WD Red WD20EFRX - 3.5″ SATA-600 2TB
HHD 2: Hitashi - 3.5" SATA 2TB fra iMac

iMac IMAC 27"/2.7QC/6770M PROCESSOR 2.7GHz Quad-Core Intel Core i5

Router TDC HomeBox Sagemcom V 3DK63-05
Avatar billede Blueeyez Mester
07. februar 2016 - 17:16 #1
Jeg ville undlade raid 1. brug hitachien som ekstern backup så hvis det går ned har da data derpå.

din tdc router er næppe optimal. Har en TP-Link C5 Archer 1200 og over wifi kan jeg opnå 30 MB/s, men wifi kort er os Inten 7260AC.

hvilken hastighed har du med kabel og tdc boksen er det med 199 eller 1000 Mbit lan porte?
Avatar billede mjansen Seniormester
07. februar 2016 - 18:58 #2
Kender ikke så meget til QNAP, men Synology kan man sætte begrænsning på båndbredde til hver bruger... tænker det måske er sådan noget.

Kan ikke se det skal have noget med udstyret at gøre!

Regner med du har mere end 400kbit/sek på din internet så det er ikke mellem pc og router det er galt!
Avatar billede dock Praktikant
08. februar 2016 - 11:18 #3
@Blueeyez og mjansen tak for svar.
God ide at droppe RAID. Jeg kan sagtens nøjes med incremental backup til HDD2 en gang om dagen.

Jeg vil prøve at sætte en router på. Jeg har faktisk en airport extreme fra 2009  802.11n (4th Generation) jeg kunne sætte på. Bør jeg sætte den på sammen med TDC HomeBox og i så fald bør jeg sætte den foran eller bagved TDC homebox?
Jeg kan forstå at jeg skal give den en fast ip og åbne nogle porte (hvilke?) for at det virker. Vil det blive for besværligt at administrere?

Jeg har også set at jeg har 17 enheder på min router. 4 ipads, 2 iphones, imac, pc, appletv, fjernbetjening, 2xovervågning, 3 sonos, tdc-tv box og NAS'en.
På baggrund af det tænker jeg at jeg måske skal købe en vildere router som kan lave to eller tre wifi netværk a la http://www.tp-link.dk/products/details/cat-9_Archer-C2600.html
Omvendt bruger vi jo ikke alting på en gang selvom vi er 4 i familien. Tror I det er nødvendigt med en bedre router?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2016 - 11:27 #4
Vil anbefale dig en TP-Link Archer C5 1200, kan købes i føtex online til 615 kr inkl fragt (Har 2 stk)

Overførelseshastighed via wifi er på 30 - 40 MB/s fra min nas.. Så lad dig ikke narre af prisen ;)

Routeren skal bag tdc boxen.. og hvis muligt så skal tdc boxen lave så lidt som muligt, så alt foregår igennem 1 router og tdc boxen bare er til fordi den skal.. (Den er jo koblet på internettet med et tlf stik?

Du kan jo os prøve at koble din bærbar/stationær til tdc box via kabel og downloade og uploade til nasen og se hvad det gør..
tror dog ikke den er med gigabit porte, så du vil nok sidde fast på ca 10 MB/s.. (gigabit giver op til 100 MB/s).. Det er så det jeg har på mit netværk, men har så os en Asustor AS-604T
Avatar billede dock Praktikant
08. februar 2016 - 14:43 #5
Problem 1 løst: jeg brugte en forkert tjeneste på QNAP'en til at overføre filer. Nu er jeg oppe på 24mbps uden at have skiftet/indsat ny router.

@Blueeyez Det er tæt på det du får men jeg er nu ikke imponeret. Hvis jeg flytter 500GB (mine billeder og film) så vil det tage mig over to dage. Hvis din router kan køre ieee 802.11n så er den teoretiske max internt i dit netværk så vidt jeg forstår 600 mbps. Fair nok at der er andre flaskehalse men fra 600mbps til 30-40 syntes jeg er langt. Hvad skyldes det?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2016 - 15:14 #6
Bruger du ikke ftp protokollen til at overføre filerne?

24 mbps er det 2.4 MB/s?

er det kabel eller trådløst og hvolke hastigheder opnår på de måder?

Vil råde dig til kabel, da det går noget hurtigere.. Alternativt så tilslut din harddisk (ekstern) hvis dataen er der på i en usb port på nasen..

600 mbps er 60 MB/s, men du får heller ikke den hastighed.. på -n får du nok nærmere 14 MB/s. Jeg kører med AC på 5 Ghz og ikke 2.4 Ghz (for mange andre trådløse netværk og 5 Ghz kan bære større mængder data..)

Dit netkort skal os opgraderes hvis du vil udnytte det.. Ja det koster, men ellers brug kabel ved store overførelser..

du kan bruge filezilla ftp klient på din pc til at overføre til og fra din nas..
Avatar billede dock Praktikant
08. februar 2016 - 15:59 #7
ahh jeg er vist lidt forvirret omkring begreberne. Du får altså cirka lidt over halvdelen af den teoretiske hastighed ud af din bandwith. Det giver mere mening.

Jeg vil helt klart overføre de 500GB med USB eller kabel men jeg vil også gerne generelt have en høj hastighed at arbejde med.
Jeg må lige kikke på det der med at opgradere netværkskortet. Den ene er imac og den anden firma bærbar, så det er ikke ligetil med mindre det er en usb plugin.

Tak for hjælpen hidtil. Smid gerne et svar.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2016 - 16:48 #8
Svar herfra.

Men så bare brug kabel :)
Tjek at alt udstyr har gigabit.
Bærbare, router og nas.. igen af dem må være 100 Mbit, da det så blive flaskehalsen...

Der er os forskel på lan kabler.. Bruger selv cat6 sftp/ftp kabler for at undgå påvirkninger..