Avatar billede Marting Forsker
07. februar 2016 - 17:38 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Scanne bestemte celler, hvis tomme celler - en pop op box med en forespørgsel med dato fra pcen

Hej

Bruger Excel 2007

Jeg kunne godt tænke mig at min kørselsrapport starter med en scanning, af nogen bestemte celler i en bestemt rækkefølge.
Hvis de bestemte celler er tomme, kunne jeg godt tænke mig at der popper en box op med en dato fra pc´eren som er muligt at bekræfte eller annullere datoen i.

Bekræfte funktionen i pop op boxen
ville den sætte datoen i cellerne som nedenstående :
Dag =  C3
Dato =  D3
Uge= E3
År = F3
Efterfølgende ville markøren starter i celle A5 eller den starter  fra A5. så man kan skrive  der fra 

Annullere funktion i pop op boxen
Den ville sætte markøren i celle C3 eller den starter fra C3. så man kan skrive  der fra 

Og hvis den finder en celle med et karakter/tegn, skal den stoppe scanningen øjeblikkelig og sætte markøren i celle A5 eller den starter  fra A5. så man kan skrive  der fra 
Tænker at den kun skal kunne scanne efter synlige tegn/ karakter det er jo ikke let at finde fx et mellemrum manuel 

Jeg har oploadet en  kørselsrapport : -)
http://play48.com/gratisupload/userprofiles/Rm38ZtkM47/K%F8rselsrapport%5Foploadet%2Exlsx

Jeg har markerede de celler med gult og skrevet  tal i den rækkefølge jeg tænker scanningen skulle starte 

Grunden til jeg kunne tænke mig sådan en scanning det er fordi det er ikke altid samme dag, jeg får lavet min  kørselsrapport og da jeg tit går tilbage og kigger i de gamle  kørselsrapporter må den jo ikke rette i datoerne 

Håber en kan hjælpe  : -)

Hilsen Martin
Avatar billede supertekst Ekspert
08. februar 2016 - 14:29 #1
Avatar billede Marting Forsker
08. februar 2016 - 21:33 #2
Hej supertekst
Det ser  fint ud :-)

en fin kalender vogn nr. - G3 der ville alt tid stå et nr. lige som i navn cellen B3

Så den behøver ikke at stå med. Det er nu meget godt at man ikke kan komme vider uden at sætte en dato ind hvis dato cellerne er tomme.  Måske hvis kalenderen starter  fra mandag  til søndag  i stedet for fra søndag til lørdag

Jeg  prøvet at gemme kørselrapporten med fx 2020 da jeg prøvede efterfølgende startede  den op igen  med 2020 og gik ikke tilbage og to en dato fra pceren?

Det er lidt sent  kigger vider på det i morgen  men foreløbig  tak for hjælpen  : -)

Det er ellers en flot kalender :  -)

Hilsen Martin
Avatar billede supertekst Ekspert
08. februar 2016 - 23:21 #3
Hej Martin

Her er version 2med lidt justering:

http://www.filedropper.com/ekspertenkrselsrapport0802162
Avatar billede supertekst Ekspert
09. februar 2016 - 14:17 #4
Avatar billede Marting Forsker
09. februar 2016 - 19:51 #5
Hej supertekst

En fin justering :  -)

Dejligt  den knap er sat på,  "I dag" sådan en havde jeg også tænkt på, eller noget lignende jeg havde slet ikke drømt om sådan en kalender box :  -) det er jo luksus.

Uge nr.: så kunne det jo være sejt at man kunne skrive et uge nr. så markøren  lyser i den første dag i ugen i kalenderen.  Men så skulle der også stå uge nr. ud for være række tænker jeg : -) men men sådan er der så meget : -)

Eller måske kunne man bare gøre sådan så man ikke kunne skrive i uge boxen : -) så den bare viser uge nr.

Ellers tror jeg bare vi lukker den her : -)

Jeg skal lige høre om denne kode her  :

Public Sub findNyRække()
Dim ræk As Integer
    For ræk = 5 To 33
        If Range("A" & ræk) = "" Then
            Range("A" & ræk).Select
            Exit Sub
        End If
    Next ræk
End Sub

Scanner den resten af cellerne her mon ?

Jeg ville forsøge  at tage alt koden over i den rigtige  Kørselsrapport den jeg har oploadet er bare en demo prøve Version  tænker,  nok det kan lad sig gøre : -)

En ny tanke er det mon muligt i en celle eller flere ,  at kunne bestemme en fil navn?
Så når man går op i venstre hjørne og gå ned i "Gem som"
så ville den automatisk foreslå et fil navn som man selv definere ud fra nogen celler

Fra celle fx
A50 skriver  "Kørselsrapport_"
B50 henter den dato op i C3, D3, E6, F3 så den ville skrive sådan her " Tirsdag -09-02-2016_Uge-6"
C50 kunne jeg skrive "_Martin_"
Så hele strengen ville se sådan her ud  " Kørselsrapport_ Trisdag-09-02-2016_Uge-6_ Martin_"

Jeg gemmer den samme Kørselsrapport i løbet  af dagen så bare med forskellige navne så jeg har noget at gå tilbage til hvis noget går galt

så et fil navn kunne  se sådan ud her :
"Kørselsrapport_ Tirsdag-09-02-2016_Uge-6_Martin_a"
"Kørselsrapport_ Tirsdag-09-02-2016_Uge-6_Martin_b"

Og sådan kan det blive  til en del : -)

Det kunne også bare være et tal efter i stedet for et bogstav.

Ovenstående  skal nok være i et nyt indlæg  : -)

Jeg takker mangen gange for din hjælp : -)

Hilsen Martin
Avatar billede supertekst Ekspert
09. februar 2016 - 23:04 #6
Hej Martin

Den kode du refererer til ovenfor finder den næste tomme række under "hoved oplysningerne" og sætter markøren der i kolonne A

Dine øvrige ideer kan uden tvivl realiseres - men lad det være en anden gang.

PS: Den lille kalender er ikke en jeg har programmeret - det er en som kan hentes i "værktøjskassen".

Mvh
Peter Braagaard
Avatar billede Marting Forsker
10. februar 2016 - 19:28 #7
Hej Peter : -)

Jeg takker endnu en gang  for hjælpen

Hilsen Martin G.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. februar 2016 - 22:36 #8
Selv tak..
Avatar billede Marting Forsker
27. februar 2016 - 12:05 #9
Hej supertekst / Peter

Jeg ville lige høre om du er med på tråden endnu?

Da jeg prøvet at køre Excel på en XP maskine og stadigvæk på Excel 2007 kom der en fejl  i koden :

Compile error
Method or data member not found

UserForm1.Calendar1.Day = Day(Now)

Tænke om man kunne lave så den også kunne køre på en XP maskine?
Jeg ved ikke om man kunne gøre den kunne mærke  hvilken  operativ  system den køre på.

Hilsen Martin
Avatar billede supertekst Ekspert
27. februar 2016 - 14:15 #10
Hej Martin

Prøv at "neutralisere" linjen sådan:
      Rem UserForm1.Calendar1.Day = Day(Now)

Rem står for Remark (bemærkning) - det er nok Calendar1 der ikke findes i XP-versionen.
Avatar billede Marting Forsker
27. februar 2016 - 18:12 #11
Hej igen

Det har jeg prøvet, måtte gøre det i alle linjerne, så kunne det ikke rigtig du mere, den kom op med boxen men ingen dato mere  - (
Avatar billede supertekst Ekspert
27. februar 2016 - 23:22 #12
Ok - så må datoen indtastes direkte..
Avatar billede Marting Forsker
28. februar 2016 - 09:58 #13
Det er fordi den XP maskine er min arbejds computer, tænker om du kunne hjælpe hvis jeg opretter en tråd men den skulle også

kunne køre på min win 7 computer

Er var det noget mon?

Hilsen Martin
Avatar billede supertekst Ekspert
29. februar 2016 - 09:36 #14
Hej Martin

Har desværre ikke tid lige nu på grund af kundeopgaver.
Avatar billede Marting Forsker
29. februar 2016 - 20:07 #15
Hej Peter

Helt ok , jeg prøver at slå det op igen  : - )