Avatar billede 2deep Juniormester
08. februar 2016 - 12:20 Der er 1 kommentar og
1 løsning

what if / hvis

Hej
Jeg skal prøve med en kort forklaring :)
Jeg har nogle kolonner med tal ex.

osv.

nu vil jeg gerne at en anden kolonne "omdøber" denne værdi.
dvs. intervallet kan være
1-2  = A
3-4  = B
5-6  = C
7-8  = D

hvad er formelen for denne omdøbning?
tak
08. februar 2016 - 12:31 #1
Det kan klares med et LOPSLAG()

Jeg har lavet denne liste i kolonne I og J (kan laves et vilkårligt sted, også på anden fane):
1 A
3 B
5 C
7 D

Med et 2-tal i A1, indtastes denne formel i B1, og henter værdien fra listen i kolonne I og J:

=LOPSLAG(A1;$I$1:$J$4;2;SAND)
Avatar billede natkatten Mester
08. februar 2016 - 12:35 #2
Du kan naturligvis lave en IF-sætning. Men jeg vil selv fortrække at lave en opslagstabel, hvor du specificerer, hvilket bogstav det enkelte tal skal "omsættes" til.

Nu ved jeg ikke, hvor lang talrækken skal være, og om f.eks. 9 skal omsættes til E, men hvis du har en opslagstabel med tal i kolonne K (startende i celle K2) og bogstaver i kolonne L (startende i celle L2), så kan du benytte LOPSLAG (engelsk VLOOKUP) som vist her:

=LOPSLAG($A2;$K$2:$L$50;2;FALSK)

Tallene starter i eksemplet her i celle A2, og formlen kan så f.eks. stå i celle B2.