Avatar billede ogodt Nybegynder
08. februar 2016 - 14:21 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

finde værdi udfra flere kriterier med enkelte tomme celler.

Hej,

Jeg håber der er nogle der kan svare på om det her kan lade sig gøre, jeg prøver at regne pris ud fra en skabelon hvor der mangler lidt data I nogle af cellerne:

https://www.dropbox.com/s/m14zxszoq4g1yj8/Excel%20index2.jpg?dl=0

jeg skal finde pris ud fra kolonne A og  B, men I A står der ikke noget I alle celler, de er flettet sammen 3 og 3, det giver mig lidt meget problemer, det skal også være sådan at man kan skrive skæve tal I Kolonne F, altså finde  pris på 350000 antal (her bliver det 300000 antal prisen).

Kolonne B er altid de 3 samme muligheder.

jeg har vedhæftet et eksempel på hvad jeg har lavet og ønsker.

Jeg håber der er nogen der ved om det kan lade sig gøre.
/Ole
Avatar billede supertekst Ekspert
08. februar 2016 - 15:17 #1
Hej Ole

Kan ikke se forskel på de 2 billeder - eller..
Så derfor er det lidt svært at vurdere det ønskede.

m.v.h.
Peter Braagaard
Avatar billede ogodt Nybegynder
08. februar 2016 - 15:25 #2
Hej Peter,

det tyder ikke på jeg kan rette kommentaren, der skulle kun have været et billed, de er ens.
Avatar billede supertekst Ekspert
08. februar 2016 - 15:43 #3
Kunne VBA være en løsning?
Avatar billede ogodt Nybegynder
08. februar 2016 - 16:08 #4
ja, men jeg tror jeg lige skal have forhørt mig, vi har ca. 138 ark I samme regneark og de ligner nogenlunde det i billedet, det er blot forskellige designs, og der kan f.eks. være 6 designnumre I et ark og det man så ønsker - er at man på forsiden taster designnummer og antal meter og farve og så får prisen, men kan det lade sig gøre ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2016 - 16:20 #5
Hvis du ønsker en formelløsning er det her måske en mulighed.

http://web01.gratisupload.dk/f/8uz62evic0/
Avatar billede supertekst Ekspert
08. februar 2016 - 16:53 #6
#4: det skulle nok være muligt men det kræver lidt flere detaljer
Avatar billede ogodt Nybegynder
09. februar 2016 - 08:21 #7
xl-enthusiast - tak for forslag, men vi skal finde en løsning hvor de er flet og centreret, udover dette regneark med ca. 138 ark I - har vi også ca. 200 andre ark dr er bygget op på den made.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. februar 2016 - 08:46 #8
Det fungerer vel stadigvæk såvidt jeg kan se.

http://web01.gratisupload.dk/f/8uz8bv2hf0/

Men for en anden gangs skyld synes jeg du skal overveje om du virkelig synes det er god design at bruge flet og centrer. Hvis det er et spørgsmål om noget udseendemæssigt kan du da styre det på anden vis. Flet og centrer er virkelig en uskik der hvor beregninger skal foregå.
Avatar billede ogodt Nybegynder
09. februar 2016 - 09:20 #9
xl-enthusiast, det kan jeg godt se, men jeg har ikke defineret opgaven rigtigt første gang -jeg havde ikke fået de rigtige oplysninger, jeg er ved at ligge sidste hånd på det og så ligger jeg det op igen.
Avatar billede ogodt Nybegynder
09. februar 2016 - 09:36 #10
Så har jeg fået hvad jeg skal bruge, de havde pludselig ændret i designet på prislisten.

Designlist test:

https://www.dropbox.com/s/6jwnoobgpnipg14/designlist%20test.jpg?dl=0

Det er den hvor alle jobs ligger i, der er ca. 340 som refererer til de 138 ark, dvs. der kan godt være f.eks. 5 jobs der peger på samme prisark. de 2 vigtige felter er "Art no." og "colours"

Prisark design:
https://www.dropbox.com/s/ap8s9ytnf5ocit6/pris%20ark%20design.jpg?dl=0

det er her priserne skal finds på vedlagte test, den skal altid finde prisen i kolonne "1 DESIGN" og i det her tilfælde 5-6 colours, da det er en 6 farvet.

Designliste forside:
https://www.dropbox.com/s/2xbl4tfdwhi0tbl/designliste%20forside.jpg?dl=0

ønsket: man kan indtaste "art no." og antal repeats og så finder den priserne, dette design er ikke endegyldigt, det er kun som jeg ser det.

Jeg håber det her giver bedre mening og at nogen kan hjælpe.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. februar 2016 - 12:27 #11
Jeg står af, og jeg skal gerne begrunde hvorfor.

Først stiller du en opgave og flere melder sig parat til at forsøge at hjælpe. For mit eget vedkommende leverer jeg et forslag som du i hvert fald ikke har sagt, ikke løser den opgave du stillede i dit oprindelige spørgsmål.

Senere (i #4) får vi så nye oplysninger. Der er 138 ark og de har forskelligt design.

Senere igen (i 10) at der pludselig er ændret design på prislisten plus en helt andet som ikke har været nævnt tidligere, og så slutter du endda af med at konstatere, at: dette design er ikke endegyldigt, det er kun som jeg ser det.

Ærlig talt, jeg synes du i den grad udviser manglende respekt for de mennesker (og deres tid) som vederlagsfrit forsøger at hjælpe dig med noget du har bedt om hjælp til.
Avatar billede ogodt Nybegynder
09. februar 2016 - 13:23 #12
Hej xl,

jeg vil først lige godt slå fast at, jeg på ingen måde udviser manglende respect, jeg er skam super taknemlig for al den hjælp jeg kan få, jeg kunne helt sikker have defineret problemet bedre fra start.

og så skal jeg prøve at besvare dine argumenter:

Du har vel egentligt besvaret mit oprindelige spørgsmål, det var på det tidspunkt det jeg troede var problemstillingen, og grunden til jeg stillede spørgsmålet så kort, var, at jeg troede det kunne løses som f.eks. du forslog.

med hensyn til #4, 138 ark er ny oplysning for mig, design misforstår du mig, det er vores job design ikke excel design.

med hensyn til #10 får jeg jo defineret opgaven rigtig da jeg nu har de oplysninger der skal til (troede jeg også jeg havde da jeg started) og så misforstår du mig igen, designliste forside skriver jeg ikke er endegyldigt, fordi det ikke eksistere endnu, det er jo det der er hele opgaven, og hvis nu du kom og sagde at det kunne laves sådan og sådan men ikke som jeg har skrevet, derfor ikke endegyldigt.

jeg beklager du føler dig trådt på, det var ikke min mening, jeg er som sagt super glad for alt den hjælp jeg kan få, min fejl var ikke at have en ordentlig beskrivelse fra starten.
/Ole
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. februar 2016 - 13:57 #13
Point taken!

Jeg vil godt prøve at se på det igen under forudsætning af at du uploader en Excel fil med "the real thing", eventuelt annonymiseret. Billedfiler er efter min mening ikke særligt hjælpsomme med henblik på at forstå en problemstilling.

I givet fald giv klare eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede ogodt Nybegynder
09. februar 2016 - 14:44 #14
super, det lyder godt, dumt spørgsmål men hvordan oploader jeg herinde ?
Avatar billede ogodt Nybegynder
09. februar 2016 - 14:47 #15
Den skulle komme her, jeg har prøvet at skrive på hvert ark, hvad de bliver brugt til I dag og hvilke felter der er vigtige.

https://www.dropbox.com/s/n2cjc502xnhuetz/prisliste%20indtastning.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. februar 2016 - 15:24 #16
Designlist:

Omkring 336 opgaver. Men hvilke opgaver? Jeg forstår overhovedet ikke, hvad det drejer sig om, og du giver ingen data som måske ville gøre det muligt at begribe din formel. Jeg tvivler ikke på det er indlysende for dig selv, men prøv at sætte dig i en andens sted som aldrig har set filen før. Jeg opfordrede dig til at give eksempler på ønskede resultater. Har du givet det??

Sheet 380x240 20-20 J&J
Skal det foorstås sådan, at hvis der indtastes 399000 og 1-4 så skal der returneres 6,54, hvis der indtastes 1000000 og 5-6 så 4,88 og så videre?
Repeats, er det det der står i kolonne C. Præcist hvordan kan repeats variere? Beskriv fuldstændigt.

Ny forside
Hvad refererer Art no. til? Igen - det er sikkert indlysende for dig selv, men ikke for mig.
Avatar billede ogodt Nybegynder
09. februar 2016 - 15:59 #17
jeg skal prøve, jeg har kun lavet et eksempel, det er måske en fejl.

jeg når det desværre ikke I dag, men I morgen vil jeg prøve at lave en bedre forklaring og med flere eksempler.

med hensyn til sheet 380x, har du helt ret med hvad den skal returnere.

Jeg vender frygteligt tilbage :-)
Avatar billede ogodt Nybegynder
10. februar 2016 - 11:42 #18
Nu håber jeg godt nok jeg har gjort det ordentligt :-)

https://www.dropbox.com/s/eobl4ldwb9tajp8/prisliste%20indtastning%20v3.xlsx?dl=0

jeg har beskrevet de forskellige ark og celler på fanen Desginlist.

jeg har kun lavet 3 eksempler, da det er et stort arbejde at anonymisere, jeg håber det giver en forståelse.

men lad os nu se om det I det hele taget kan lade sig gøre.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. februar 2016 - 13:28 #19
OK.
Har først tid sidst på eftermiddagen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. februar 2016 - 14:56 #20
I #16 spurgte jeg: Hvad refererer Art no. til?

Har du svaret på det?

Jeg kan ikke følge hvor priserne på ark Find priser kommer fra.

Repeats er forskellige i de tre sheets 170x ...., 195x....Math white  og
195x .... OPP TR.
Vil de være tilsvarende forskellige i de andre 135 ark?? Hvis JA, så står jeg definitivt af medmindre vi i alle ark kan fjerne det der Flet og centrer bras og så indtaste samme tal i de tre celler under Repeats.

Indtil videre har jeg overhovedet ikke kigget på Designlist og vil heller ikke overveje at gøre det før jeg hører dit svar til ovenstående.
Avatar billede ogodt Nybegynder
10. februar 2016 - 15:17 #21
Art. no referrer til C9 på designlist.

det med priserne er min fejl, det er det som den egentligt skal gøre - altså finde priserne og sætte dem ind der, jeg har blot sat dem ind for at illustrere.

med hensyn til repeats, så vil de være forskellige, der vil da være nogle som er ens - men det er ikke noget vi kan styre.

Jeg forører mig lige om det kan godkendes at fjerne Flet og center - som åbenbart ikke er din favorit :-)
Avatar billede ogodt Nybegynder
10. februar 2016 - 15:55 #22
Hvis flet og center skal fjernes før at det kan lade sig gøre, så er det det vi gør.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. februar 2016 - 20:22 #23
Jeg kan godt lave det for et enkelt ark, men hvis der er 130+ forskellige ark (forskellige repeats) så bliver det højst sandsynligt ikke til at arbejde med i praksis, så jeg stopper nu.
Avatar billede ogodt Nybegynder
11. februar 2016 - 08:15 #24
Hej xl-.,

det er i orden,jeg takker for den tid du har brugt. :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. februar 2016 - 10:54 #25
Se kommentar i ark Find priser.

http://web01.gratisupload.dk/f/8uzejulnw9/
Avatar billede ogodt Nybegynder
11. februar 2016 - 11:53 #26
tak for forslaget, men der er for mange ting der skal laves om før at det kan fungere og nogle af dem bliver sikkert ikke accepteret.

Men hvis du vil smide et svar op vil jeg give point og lukke spørgsmålet.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. februar 2016 - 14:04 #27
Er du sikker på, at du benytter det rette værktøj til opgaven?
Avatar billede ogodt Nybegynder
11. februar 2016 - 14:16 #28
denne prisliste er usædvanlig med hensyn til antal ark og opgaver, men ellers er det, det rigtige at bruge excel.

Tak for hjælpen.