Avatar billede kurdo Novice
08. februar 2016 - 17:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Thinkpad vil ikke boote fra DVD(formatering)

hej eksperter.

hvad er løsningen hvis en Thinkpad SL510 ikke vil boote fra en DVD skive?  jeg prøver at installere windows 7 på den, men den vil ikke starte ligemeget hvad jeg gør. jeg har prøvet at trykke f1/f2 og gå ind i BIOS og derefter indstille startdisk til at være DVD drevet, men der kommer ikke den der besked der siger "Tryk på vilkårlig knap for at starte fra dvd..". den starte altid bare i windows 7. hvad kan man gøre?

Jeg har endda prøvet at opdatere til windows 10, men så ville jeg lave en "reset" af windows 10, så jeg kunne lave en clean install, men det endte med at hele windows 10 gik ned og jeg kan nu ikke komme ind på hverken windows 7 eller 10. der står at der ikke er nogen styresystemer der er installeret.

hvad er min løsning? DVD skiven er en DVD -R er det fint nok eller skal det være +R?

det er virkelig lort, fordi det er ikke min computer, men en jeg skulle lave for en. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2016 - 18:10 #1
man kan lave en dvd på to måder - kopiere filer over (det dur ikke), og lave det som en boot-dvd. Og hvis dvd ikke er lavet til at kunne bootes, så skal du have en anden dvd med win7.
Når den legale version af win7 (se label på maskinen) er indlæst laver du et image af disken, og så opgradér til win10. Så får maskinen en godkendelse hos microsoft, og derefter kan du lave en clean installation med en win10-dvd.
Så kan bruger vælge win10 - eller indlæse win7-image og blive der.
Avatar billede Wally73 Mester
08. februar 2016 - 20:24 #2
Det kan så også være at boot fra DVD er deaktiveret i BIOS.
Det gøres ofte på enterprise-opsætninger for at sikre mod uautoriserede reinstallationer.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2016 - 21:35 #3
Hvad sker der hvis du trykker på F12 under opstart?
Får du så en boot menu frem, hvor du måske kan vælge dvd drevet?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2016 - 17:37 #4
Er du der @kurdo?
Avatar billede kurdo Novice
10. februar 2016 - 22:08 #5
hej drenge. undskyld mange gange, jeg har haft 110 at se til de sidste par dage.

jeg har prøvet alt det i beskriver uden held, og den ville stadig ikke starte fra DVD, så jeg tog alternativet og installerede windows 7 på et USB stik.

220661, jeg trykkede også på F12 fra starten af, jeg får mulighed for vælge startsdisk, men når jeg vælger DVD, så sker der ikke noget. den drejer bare rundt(DVD skiven) også stopper den og går videre til Harddisken

jeg læste på nettet at det kunne have at gøre hvordan DVDen brændes. om det er x8 eller x2. troede jeg havde valgt x8.

endnu engang tak. jeg lukker da løsningen ikke var det forslåede.
Avatar billede Wally73 Mester
11. februar 2016 - 06:14 #6
Det er ofte set at DVD-brændingen ikke er perfekt.
Kør ved laveste hastighed for at sikre en så god brænding som muligt.

Det er også ofte set at hentningen af DVD-imaget ikke er blevet færdigt eller at der har været fejl i det, men ofte brænder DVD-programmet bare imaget på DVD'en alligevel, da det ikke kan se at der er fejl i imaget.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2016 - 16:20 #7
#5 Ok
Enig i #6
Vælger altid når jeg brænder et image at det brændte bliver sammenlignet med det image jeg har hentet.
Har heldigvis ikke haft problemer med image filer der var forkerte (indtil videre)

Dropper overvågning her
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 01:52 #8
Har desværre ret ofte oplevet at DigitalRiver images og TechNet images ikke blev hentet rigtigt, simpelthen fordi serveren valgte at afbryde forbindelsen inden download var færdig.
Windows gemmer så typisk downloaden og den ser ud til at have den rigtige størrelse, men den sidste del af filen er så bare typisk null-værdier.