Avatar billede Xs_Razr Seniormester
09. februar 2016 - 23:05 Der er 7 kommentarer

Hvilken bærbar kan i anbefale?

Hejsa CW-folk!

Jeg vælger at henvende mig herinde, da jeg vil mene, at det er her at der er størst mulighed, for at få den mest seriøse respons om ovenstående emne.

Jeg står og skal købe en ny bærbar pc, da min gamle Sony Vario ikke helt lever op til mine nyopståede krav. Jeg står i den situation, at jeg skal bruge en bærbar, som kan tåle at man har mange tabs åbne i browseren, kan køre lidt tunge programmer og som er god at programmere HTML og CSS til at starte med på, og så skal den egentlig generelt være hurtig.

Jeg har selv kigget på en ASUS ZenBook UX305FA, da jeg har hørt at ASUS skulle være dem, som kører med mindst systemfejl. Har i noget godt eller skidt og sige om den, og/eller kan evt. anbefale nogle andre modeller eller mærker?

Jeg er lidt ny i det her, så hvis i synes mine spørgsmål lyder lidt mærkelige i konkteksten, så ved i hvorfor.

På forhånd tak!

Mvh.
Lasse
Avatar billede Wally73 Mester
10. februar 2016 - 00:12 #1
Du skriver det skal være en bærbar, men er det fordi du rent faktisk rejser rundt med den eller står den bare på et bord der hjemme?

Den du har linket til er ikke med den hurtigste CPU på nogen måde og det vil du formentligt komme til at mærke med de opgaver du lister her.
Du skal bør gå efter en Intel i5 eller i7 CPU og gerne 8Gb ram.
Grafikkort lyder ikke som om det behøves være noget særligt.

Jeg vil anbefale ProoBook-serien fra HP.
Avatar billede eurositi Ekspert
12. februar 2016 - 23:02 #2
Giv den gas og køb den kraftigste bærbare på markedet:
https://www.power.dk/spil-og-underholdning/konsoller-og-gaming-computere/barbare-gaming-computere/asus-rog-g751jy-t7230h-173-barbar-pc/p-246768/?q=asus%20rog

... Du får den ikke billigere - og den vil være med helt fremme på ydelserne de næste 3-5 år(!)
Min bror har netop købt den - og den er fuldkommen lydsvag selv ved hårde belastninger af GPU'en.
Der findes selvsagt ingen spil, den ikke kan håndtere på de højeste grafiske settings.
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 00:00 #3
Fed bærbar, men det ser ikke ud til det er en sådanne spørgeren har brug for.

17,3" skærm betyder at batteriet dør meget hurtigt.
Den er som sådan ikke bygget til at være bærbar, da den ikke kan holde til at komme ud og ind af en taske ofte.
Og endelig betaler man i dyre domme for et godt grafikkort til en bærbar, som spørgeren ikke kommer til at udnytte.

Personligt har jeg ikke rigtigt forstået hvorfor folk absolut vil have gamer bærbare.
Grafikkortet i den her er et Nvidia GTX 980M, hvilket betyder at det har de samme funktioner, som Nvidias normale 980-serie, men det lille M bagerst betyder at det er en mobil udgave, der har en MEGET ringere ydelse, typisk kun 25% af det samme desktop grafikkort.
Det gør sig gældende for CPU'en.
Med tidssvarende spil vil den kun holde 1-2 år.

En 6000kr stationær ville banke den på alle punkter, lige på nær at være flytbar.
Avatar billede eurositi Ekspert
13. februar 2016 - 00:57 #4
@ Wally73
Nu strammer du den vist lidt rigeligt for at understrege din pointe. Benchmark-testen fra 2015 giver 980M en score på 5.8 ift. 9.7 for den stationære 980'er:
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Der er ingen tvivl om, at spørgeren kan klare sig med mindre, men der er ikke desto mindre tale om en fremragende, lydsvag maskine - selv under ekstreme stresstests. Dét skyldes primært de to store kølere/vifter ... Men det er også noget, som vil gøre denne maskine langtidsholdbar. Hvis alternativet er at fyre 8-9.000 af på noget, som føles lidt sløvt om 3-4 år, vil jeg ikke tøve med ROG'en.

Men den er for stor til at glide nemt ned i en gennemsnitlig rygsæk.
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 12:17 #5
Typisk så vil banchmark-programmet udvikle sig for at teste de nye features og funktioner og først der vil du rigtigt se forskellen.
Desktop-versionen vil forblive i toppen, da der er stadigvæk er mere kraft tilgængelig og mobil-versionen vil falde ned af listen.

Du har dog ret i at det er en fremragende maskine.
Den er bare mega dyr i forhold til ydelsen.
Den er praktisk talt umuligt at opdatere.
Den er ikke særlig ergonomisk korrekt.
Den er kun meget lidt flytbar og kan generelt faktisk ikke holde til at blive flytte rundt.

Du får MEGET mere ud af a købe en stationær.
Den er langt billigere.
Den er MEGET bedre.
Den kan opdateres med både nyt grafikkort, ram, harddiske, CPU, bundkort osv.
Den er mulig at få ergonomisk korrekt.
Den er ikke særligt flytbar, men faktisk kan den ofte sagtens holde til at blive flyttet pga. metal-kabinet.

Der er en generel regel for gamer computere og det er den kraft du putter ind i en computer er den kraft du får ud.
Bærbare har typisk strømforsyninger på under 100W.
Stationære gamer computere har typisk strømforsyninger på over 600W.

En moderne top CPU trækker over 100W alene.
Et moderne grafikkort grafikkort trækker over 100W alene.
Bundkortet i en moderne computer kan også trække op mod 100W.

Og lige til spørgeren: undskyld for denne hijack diskussion.
Den er stopper hermed fra min side. :)
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
20. marts 2016 - 10:00 #6
Jeres lille dialog her fornøjger mig :-) Jeg ville bare sætte rigtig stor pris på, hvis i kunne komme med et bud på en kraftig bærbar som er hurtig, og som kan tåle en del tunge programmer i stedet  - ikke gaming. Spiller slet ikke, så lige på det punkt er det ikke relevant.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
20. marts 2016 - 10:05 #7
Tak for dit svar Wally73! Da jeg både skal bruge pc'en i mit daglige arbejde og på mit studie, som relaterer til ovenstående præferencer, så er det vigtigt for mig, at jeg kan tage den med. Da den skal være hurtig, så tænker med det samme, at den som minimum skal køre med SSD, da jeg har gode erfaringer med dette. Udover det, så ved jeg fra tidligere computere jeg har haft en i7-processor kører rigtig fint, men er lidt nysgerrig på Intels nye M-processorer - måske noget du ved noget om? Igen tak for svar!