Avatar billede Lars8960 Mester
10. februar 2016 - 14:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

skærmens opløsning ændres under opstart

Jeg har en skærm Asus VK 278, der normalt er sat til en opløsning på 1920x1080.
Efter opstart med 1920x1080 vises først en oversigt af computerens HD, hvilket er OK.
Men herefter skifter opløsningen automatisk til 640x480.
Derfor må jeg ændre i kontrolpanelet under "Juster  skærmopløsning" til 1920x1080. Herefter trykker jeg først "Anvend" og herefter OK.
Nu forbliver min ønskede opløsning på 1920x1080 indtil jeg starter min PC op igen.
Et eller andet sted er jeg kommet til at sætte flueben ved "anbefalet 640x480", hvilket dog var en fejl. Men jeg kan ikke genfinde, hvor jeg har sat dette flueben.
Hvad gør jeg for at rette mit problem?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. februar 2016 - 16:10 #1
en måde er via https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals
et stykke nede fineder du Autoruns v13.5
hent det, og kør som administrator. Der er en masse faneblade med alverdens indstillinger. Klik på fanebladet 'logon'.
så afmarkerer du nogle stykker (fx de første 3) - genstarter og ser og fejlen stadig er der. Hvis fejl, så hak de tre programmer igen, og tag de næste tre - osv...
på et tidspunkt vil fejl forsvinde, og så sætter du hak i en af dem, der er i gruppen hvor du fjernede hak. Genstart. osv til fejl optræder. Så har du navnet på program, beskrivelse og producent, og kan rette i det programs opsætning.
Jeg har selv 21 programmer der starter op, og opdelt i grupper af 3, så der er det maks 9 genstarter for at finde synderen.
Avatar billede Lars8960 Mester
11. februar 2016 - 12:47 #2
Tak for forslaget claes57. Jeg har fulgt din anvisning og har gennemgået samtlige indstillinger.
Jeg har 32 indstillinger, så det var noget af et job ;)
Af og til fik jeg denne melding:
Du skal genstarte disse ændringer. Inden du genstarter computeren skal du gemme alle åbne filer og lukke alle programmer.
Det har jeg ikke gjort. Og det er måske årsagen til at jeg ikke kunne finde den indstilling, der forårsager fejlen.
Er der et forslag til, hvad jeg nu kan prøve?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. februar 2016 - 12:57 #3
Der skal genstartes med ændringer (derfor kun få ad gangen). Men du kan lave det i færre omgange. Først de første 16. Hjælper det, så er skurken imellem - ellers i den anden halvdel. Ret markeringer tilbage, og afmarker de første 8 af de 16 hvor skurken var blandt. Genstart med ændringer. Og igen kan du dele 8 op i fire, genstart, del i 2, genstart og del 1. Så kan du nøjes med 5 genstarter i alt.
Avatar billede Lars8960 Mester
12. februar 2016 - 10:51 #4
Tak for info claes57.
Jeg har fundet ud af at min password manager Dashlane sammen med Google Crome er det der giver problemer.Jeg har geninstalleret Dashlane, men det hjalp ikke. Har også prøvet at fjerne flueben i autoruns logon og efterfølgende at slette Google Crome, men det er endnu ikke lykkedes mig at slette programmet. Nu skriver jeg til Dashlane og håber på et godt råd.
Avatar billede Lars8960 Mester
12. februar 2016 - 11:22 #5
Nu er løsningen fundet. Grunden til at min skærmopløsning automatisk blev ændret til 640x480 under opstart var denne "simple":
I Dashlane / Proporties / Kompabilitet var sat et flueben i "Kør med 640x480 skærmopløsning". Efter at fluebenet blev fjernet virker min PC igen som ønsket. Stor tak til claes57.
Avatar billede Lars8960 Mester
12. februar 2016 - 11:24 #6
Claes57, returner lige et svar så jeg kan give dig point!
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2016 - 13:37 #7
Bare luk selv, du havde alt mas med at finde indstillingen. God weekend.
Avatar billede Lars8960 Mester
12. februar 2016 - 15:15 #8
Så siger jeg , om ikke andet, tak for dine gode hints claes57. Også god weekend til dig.