Avatar billede depet Novice
11. februar 2016 - 20:34 Der er 4 kommentarer

Hvis Celle indeholder værdier/tekst fra celler i kolonne A

Hej, håber på hjælp til følgende:

Jeg har en række ord (nogen gange en kort sætning) i kolonne A.
Kolonne A har en overskrift, ligesom kolonne B.

I kolonne B skal hver række sige "Ja" hvis cellen i kolonne A indeholder Tekst fra overskriften i kolonne B.

Jeg har på samme måde flere kolonner efter kolonne B, men med andre overskrifter.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede jens48 Ekspert
24. februar 2016 - 23:23 #1
Denne makro sætter "Ja" ind i kolonne B, hvis cellen i kolonne A er lig med overskriften for kolonne B.

Sub test()
Dim LastRowColA, x As Long
LastRowColA = Range("A65536").End(xlUp).Row
For x = 2 To LastRowColA
If IsNumeric(Application.Search(Range("B1"), Cells(x, 1), 1)) = True Then
Cells(x, 2) = "Ja"
Else
Cells(x, 2) = ""
End If
Next
End Sub
Avatar billede depet Novice
02. marts 2016 - 12:32 #2
Hej Jens.

Hvis jeg nu skal søge ud fra flere cellers, værdier/tekster, hvad kan man så gøre? Det du har svaret virker fint på én celle.
Man kan ikke sige Range("B:B") på en eller anden måde?
Avatar billede jens48 Ekspert
03. marts 2016 - 08:56 #3
Jeg er ikke helt klar over hvordan dine data er organiseret. Står de i hver anden kolonne (A,C,E,G etc.) og skal "Ja" stå i kolonnerne ind imellem? Og hvor mange kolonner er der?
Avatar billede depet Novice
09. marts 2016 - 19:30 #4
Hej Jens

Der er en masse data i kolonne A.
Så er kolonne B. blank (her skal måske stå "JA")
Så er der på en anden fane (for at det ikke rodder sammen), listet nogle kriterier op. og det er der i mange kolonner.

DATA:
Godmorgen
morgen

Hvis der så er en celle med teksten "God" på den anden fane i en kolonne jeg vælger, skal den sige "JA" i cellen ved siden af celle A i kolonne B.
Så:

DATA:
Godmorgen        JA
morgen

Der er jo meget mere data, derfor skal jeg kunne fylde en masse kriterier på den anden fane som for formlen/makroen til at sætte "JA" når den opfyldes.
Hvis der ikke bliver sat "JA" ved kolonne B har jeg nye kriterier den skal se efter på helt samme måde, men så skal den sætte "JA" i kolonne C. OSV.

Håber det gav bedre mening?