Avatar billede krahbek Nybegynder
13. februar 2016 - 19:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til montering af lampe i loft

Hej alle

Jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg skal montere en lampe med brun og blå ledning. I loftet kommer der 5 ledninger ud: 3 sorte, 1 hvid og 1 gul. Jeg har haft en polsøger på og den gule kører på kontakten og jeg lokaliseret at der er en sort der ikke har strøm. Jeg har forsøgt at koble den blå til gul og der sker intet. Dernæst har jeg prøvet brun til gul og der sker heller ikke noget.

Kan I hjælpe? Hvad skal jeg gøre?

Takker
Kristian
Avatar billede Wally73 Mester
14. februar 2016 - 04:54 #1
Det lyder altså ikke som nogen standard farver for ledninger, så jeg vil anbefale dig at kontakte en elektriker.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2016 - 09:46 #2
Ja hvis lampe udtagene bare er blevet splittet ad når man har fjernet den gamle lampe, så kan det være farligt at rode med det selv.

Problemet for dig er at du mangler 0 ledningen for at få det til at virke. I "normale" installationer er den bruge fase, og de sorte bruges typisk som tænd ledninger.
Blå er normalt 0 en en installation.

Men er det i et ældre hus kan man ikke være sikker på noget som helst.

Virker stikkontakten ved tænd stedet til lampen (ved døren)?
Kører 0 ikke med op til lampen får du ikke tændt den.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2016 - 09:47 #3
Den gule er ikke gul/grøn vel?
Er den det er dette normalt en jord ledning i en normal installation.
Avatar billede finb Ekspert
14. februar 2016 - 13:46 #4
Har du en polsøger ?
Eller et voltmeter ?
Avatar billede Wally73 Mester
14. februar 2016 - 15:11 #5
Selv hvis den gule var gul/grøn, så kan det ikke antages at det er jord, når ingen af de andre farver passer.
Avatar billede madklub Guru
14. februar 2016 - 15:52 #6
Du SKAL have fat i en elektrikker.
Hvis du forbinder noget forkert, kan du sætte ild i huset og forsikringen dækker ikke hvis de finder ud af at du har fusket.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2016 - 17:12 #7
Lyder som en opgave for en elektriker. Jeg vil tro at man har installeret et eller andet specielt, eller der er blevet fusket.

Der brude sidde en brun, blå og gul/grøn ledning i loftet. Og intet andet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2016 - 17:51 #8
#7 Man kan ikke vide hvilke farver hvis det er i ældre hus der tales om (måske stofledninger).

Det forrige hus jeg havde, der var nul og fase i hhv. sorte og hvide farver. Kan dog ikke huske hvad der var hvad.
Her var der ikke blå,brune og gulgrønne ledninger før jeg renoverede installationen.

Og jo der skal være andre ledninger end de tre farver. Det normale er at der også er en tænd ledning som ikke er i de nævnte farver.
Køres fasen fra lampeudtaget og ned til tændingen er den normalt bare samlet oppe i lampeudtag og skal ikke bruges. Her er det tænd ledningen der kommer tilbage fra tænding der skal bruges sammen med nul ledningen.

I dette tilfælde her ser det så også ud til det er svært at lokalisere hvilken ledning der er nul.

Så jeg er enig i besøg af elektriker.
Avatar billede Wally73 Mester
14. februar 2016 - 21:06 #9
Normalt mangler enten den blå eller brune og så er der en anden farve, det er den der går til kontakten og hedder normalt mellemledningen eller tændledningen, men intet af dette passer her.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2016 - 21:19 #10
#9 Nul skal der altid være i lampeudtaget, og på nyere installationer er det blå farve der er nul. Blå farve er der i spørgers indlæg.
Men er den ikke koblet sammen enten nede i kontakten, eller fra det forrige lampeudtag hvor ledningerne kommer fra vil pæren ikke lyse.
Avatar billede Wally73 Mester
14. februar 2016 - 23:26 #11
#10 Tak.
Kunne godt huske det var nul, der skulle være der, da strømmen skal fasen skal afbrydes før lampeudtaget, men kunne ikke huske farven på nul. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2016 - 23:58 #12
#11 Velbekomme
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2016 - 00:01 #13
#10 Rettelse:
Det var ledningen fra lampen der var blå. Der er ikke blå farve i lampeudtaget. Så det først nu da jeg tjekkede op på det. Sorry.
Avatar billede krahbek Nybegynder
28. februar 2016 - 09:39 #14
Hej alle

Tusind tak for alle jeres inputs og der er ingen tvivl om at jeg går videre med elektriker.

Endnu engang tak for jeres hjælp.

God søndag.

Hilsen
Kristian