Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
20. februar 2016 - 22:52 Der er 11 kommentarer

Skal lave et sanghæfte i A5 papirformat

Hejsa venner

Jeg skal lave et sanghæfte i A5. Det er på ca 20 sider og jeg vil gerne have sidenumre på.

Hvordan gør jeg det nemmest?
Er der en nemmere/billigere måde end Adobe Indesign

Mvh
Jesper
Avatar billede ebea Ekspert
20. februar 2016 - 23:14 #1
Hvis du har adgang til Office pakken, så lav det i Word.
Der kan du sagtens lave et udmærket design, hvor du kan tilføje billeder, og holde styr på sidenumre.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2016 - 23:25 #2
Eller måske Serif PagePlus, som er en del billigere:

http://www.serif.com/pageplus/
Avatar billede OOHHOO Juniormester
20. februar 2016 - 23:45 #3
Der er også en mulighed med Scribus.
Det er helt gratis.
Eller forslaget om Serif Page Plus, som også har en gratis udgave.
Søg på: www.serif.com/freedownloads/
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2016 - 01:28 #4
Den gratis version af PagePlus er vist begrænset til max 5 sider.
Avatar billede arvinaliari Nybegynder
21. februar 2016 - 03:07 #5
Tror ikke det bliver nemmere end InDesign. I hvert fald ikke hvis du vil have fuld kontrol over hvordan det skal se ud :)

Du kan hente en trail af programmet her:
https://creative.adobe.com/products/download/indesign
Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
21. februar 2016 - 18:47 #6
Men sanghæftet skal være i et foldet A4 format - altså på en A5 side. Da der skal printes på begge sider er det om at holde tungen lige i munden når man skal samle det. ihvertfald hvis sidetallet skal passe.

Mener du stadig Word kan klare det det?
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2016 - 20:33 #7
#6.

Skal du selv printe og samle det?

Hvor mange kopier skal der printes?

Skal der inkluderes billedfiler eller andet udover tekst på siderne?

Og ja, du har ret i det med at holde tungen lige i munden, hvis du selv skal gøre det hele. Jeg har brugt PagePlus gennem nogle år for vores klubblad med mellem 24 og 32 sider pr. udgave men har været dejligt fri for problemer mht. placering af siderne, fordi trykkeriet tager sig af den slags.

Du får langt større sikkerhed og frihed mht. placering af alle dele i dit projekt med et DTP-program som f.eks. Scribus eller PagePlus, men der er ingen grund til at anskaffe et dyrt program som InDesign, medmindre du har tænkt dig at blive professionel, fuldrids grafiker :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. februar 2016 - 08:05 #8
Uanset hvilket program du vælger, skal siderne placeres som her:
http://finnrasmus.dk/a5_20sider.pdf
Hvis det ikke er et egentligt DTP-program, kan du vælge at oprette hvert opslag som enkelt dokument i liggende A4
Avatar billede finb Ekspert
22. februar 2016 - 11:36 #9
Ellers fold 5 ark papir,
læg dem som i et hæfte og skriv med
blyant
s.1, s.2, s.3 osv.
helt lavpraktisk.
Så kan du se, hvor siderne skal være.
Print:
I Word kan du i udskrivnings-boxen selv
bestemme side-rækkefølgen, skriv fx
1,5,3,7
Avatar billede OOHHOO Juniormester
22. februar 2016 - 15:41 #10
Angående udskrift.
Når jeg skal udskrive en opgave lignende din,benytter jeg mig af min printers formåen.
Jeg har en Samsung printer, hvor jeg kan indstile alle nødvendige parametre.
Den sørger for det hele, endda overskydende sider for at få det til at gå op.
Nuved jeg ikke, hvilken printer du har, men det var måske en mulighed.
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2016 - 19:03 #11
#6 - jeg ved ikek hvor langt du er kommet! Men, ja, Word kan sagtens klare dette. Derfor foreslog jeg Word. Har selv lavet mindre bøger på op til 60 sider, i Word.

Find ud af, hvor mange sider du skal have, og så lav et printlayout af dine sider, og så opsæt Word til at håndtere A5 format. Har du en printer som printer Duplex, så tag højde for dette i planlægningen.