Avatar billede matlerbru Nybegynder
05. marts 2016 - 15:18 Der er 3 kommentarer

Hvilken synology NAS til mit behov?

Jeg står i den situation at jeg skal have fat i en synology nas, hvor valget står mellem en 215J (Jeg kan ikke finde 216J i Danmark) og en 216play.
Sagen er så den at jeg er meget i tvivl om der for mig er nogen grund til at smide de ekstra penge for en 216play. Jeg har ikke specielt meget forstand på alt det her med NAS og streaming.

Hvad jeg skal bruge den til er at streame film, og til at hente torrents på.
216play, har en bedre processor og understøtter transcoding, hvilket efter min forståelse gør at jeg kan streame til min chromecast ved hjælp af en app til telefonen.

Alternativt kan jeg med en 215J streame til en rasberry Pi.

Spørgsmålet ligger nu i, om en 215J vil kunne klare at blive brugt til torrent, samtidig med at den er hurtig nok til at streame film til en rasberry Pi.
De film jeg vil afspille er 1080p, og med størrelse på 4-16Gb.

Hvis 215J ikke er god nok til dette, vil 216play så være det? Og er der nogen som har erfaring med at streame herfra og så til en chromecast?
Avatar billede Wally73 Mester
06. marts 2016 - 00:12 #1
Jeg ved ikke om en 216Play er god nok, men du bør helt sikkert vælge den bedste processor til streaming af 1080p film, som kan være ret så krævende.
Avatar billede matlerbru Nybegynder
06. marts 2016 - 12:30 #2
Er det ikke kun transcoding hvor den skal bruge processoren?
Hvis jeg bare skal læse filen fra disken, igennem netværket, er det så nødvendigt med en stor processor?
Avatar billede Wally73 Mester
06. marts 2016 - 18:44 #3
Både og.

Processoren bruges ofte til at styre harddisk-controlleren og et evt. RAID på diskene.
Er diskene rigtigt hurtige, så kan processoren risikere at blive en flaskehals.

På nuværende tidspunkt og med de mængder data der skal hentes, så tror jeg ikke det gør den store forskel, men skal du op og køre rigtig 1080p uden den store komprimering, så bliver filerne pludselig 60-80Gb og de skal hentes over den samme tidsperiode som med de små.
Kommer du så op og køre 2K eller 4K film, så bliver det endnu vildere.

Det er altså mest af alt et spørgsmål om fremtiden, men værd at tage med. :)