Avatar billede Musti27 Praktikant
08. marts 2016 - 15:42 Der er 16 kommentarer

Harddisk problemer

Hej
Jeg havde en gammel computer som gik i stykker, den blev sendt til reparation, men den kunne desværre ikke blive repareret. Jeg har købt en ny computer og vil gerne overfører meget vigtige data fra min gamle harddisk til min nye computer.

Men..

Det fungere åbenbart ikke. Jeg bruger en HDD Docking Station, hvor jeg så kobler min gamle harddisk ind i selve docking station og forbinder docking station med min nye computer via usb. Min computer siger ikke "hvad vil du gøre med denne enhed" efter jeg har koblet den til via usb, som den normal vil gøre. Dog kan jeg godt finde harddisken under diskhåndtering, men jeg kan ikke åbne den da er låst med en "GPT-beskyttelsestilstand". Jeg har prøvet og prøvet for at få den åbnet, men jeg kan simpelthen ikke finde en løsning på det, så jeg tænkte at spørge eksperterne herinde.

Min gamle harddisk (min gamle pc var en Fujitsu): WD 500GB MDL: WD5000LPVT - 16G33T0
Min nye pc: Acer Aspire V372-7293 - MDL: N15W8

Håber i kan hjælpe hurtigst muligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2016 - 16:01 #1
Hej og velkommen til.
Du kunne prøve at overføre fra en live cd du booter op på.
En live cd kunne være en Linux installationsfil du booter op på og prøver Linux fra installationsmediet.

En anden (og bedre synes jeg) er hente og oprette en Hirens Boot cd.
Hirens har endvidere værktøjer man kan bruge i forbindelse med pc. Hirens opstarter i MiniXP og fra denne tilstand burde du kunne se din disk og få filerne ud.

http://www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2016 - 20:15 #2
Enig med #1 forudsat, at begge diske er windows partitioneret.
Men har du prøvet at give den disk et drevbogstav.
Avatar billede Musti27 Praktikant
08. marts 2016 - 22:21 #3
Ja det har jeg, men den vil ikke. Jeg kan godt se at hvis man højreklikker på disken så kan man skifte navn, men man kan ikke vælge muligheden.
Avatar billede Musti27 Praktikant
08. marts 2016 - 22:26 #4
Hvordan skal jeg få det til at fungere? Min bærbar har ikke en cd-rom?
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2016 - 22:34 #5
Nå Ok, det havde jo ellers været så nemt. Så må du prøve forslagene fra #1, med mindre du kan sætte den HDD til bundkortet på en stationær som 2den HDD. Det undrer mig at disken ikke kan læses. Låst "GPT-beskyttelsestilstand" troede jeg betød, at man ikke kunne formatere disken.
#4 Læg en Linox Mint på en USB.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2016 - 16:02 #6
Ja både Hirens Boot cd og en Linux mint kan lægges på usb.

http://www.eksperten.dk/guide/1616
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2016 - 16:23 #7
Nå ja, Hirens giver jo de fleste muligheder.
http://www.hirensbootcd.org/download/
Man ruller ned af siden, til den grønne pil for download.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2016 - 14:23 #8
Nå det er vist Time out, jeg afmelder overvågning.
Avatar billede Musti27 Praktikant
17. maj 2016 - 22:17 #9
Hej, jeg har endelig fået en hirens boot på min usb, men hvordan åbner jeg op for min harddisk så jeg kan få filerne ud?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2016 - 16:34 #10
Du starter MiniXp op som ligger på Hirens, og herfra kan stisystemet tilgås på disken, og du kan kopiere filer over til andet medie.
Avatar billede Musti27 Praktikant
22. maj 2016 - 11:12 #11
Skal man starte minixp'en som ligger på hirens via BIOS?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2016 - 11:28 #12
Ja mediet som Hirens ligger på skal være 1 boot option, så den starter op på den når den starter op.
Du kan sikkert også tykke på en F taste hvor der kommer en boot menu op så du her vælger Hirens der.
Avatar billede Musti27 Praktikant
11. august 2016 - 08:36 #13
Hej igen

Jeg har endnu ikke kun løse problemet. Jeg har gjort som du har sagt 220661.. Jeg indsætter usb'en i min computer som indeholder hirens boot. Dernæst starter jeg BIOSen op, hvor der er 6 andre boot optioner. Jeg har været igennem alle boot optioner, hvor jeg prioriteret dem som boot 1, og der er stadigvæk ingen reaktion. Som jeg har forstået det, efter jeg havde valgt den rigtige boot option, så skulle min computer starte op i windows minixp, men det har den så ikke gjort..
Hvad kan jeg så gøre nu? Er nu alle mine ting bare tabt?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2016 - 15:58 #14
Måske din pc ikke understøtter usb boot. Har du dvd drev på den, kan du også brænde den til en cd.
Avatar billede Musti27 Praktikant
11. august 2016 - 16:23 #15
Nej det har jeg desværre ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2016 - 16:29 #16
Lige når man starter computeren kan man trykke på en F taste med det samme for at aktivere boot options. Her burde din usb pind blive vist. Prøv med F10 F11 og F12 under opstart og se om du får muligheden.