Avatar billede pwn Forsker
10. marts 2016 - 13:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bestemte hjemmesider låser...

En PC der er opgraderet fra Win7 til Win10 låser på enkelte sider, men ikke andre. Fx låser den på eksperten.dk og dmi.dk
Der må være noget fnider med opsætningen. Kan jeg genindlæse IE?
Forslag til løsning?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. marts 2016 - 13:58 #1
I IE tryk Ctrl+Shift+Del (det åbner 'slet browserdata').
slet hak i 'bevar data' øverst, og sæt hak i de næste 3, ikke hak i de 4 nederste. Så klik Slet, og IE rydder gamle data, der kan genere.
Du skal typisk logge ind på en del sider igen, da de gemmer data i cookies.
Avatar billede pwn Forsker
10. marts 2016 - 14:25 #2
Det har jeg prøvet (står til at slette, når browser lukkes og præcis med hak i dem, du nævner).
Ud over dmi.dk (der blev opdaget ved et tilfælde) gælder det også outlook webmail, hvor browseren opfører sig mærkeligt. Fx sker der ingenting, hvis man vil slette en mail. Logges ind på en anden PC, virker det som det skal. Det er som om, der er gået noget galt med IE under opdateringen til WIN10.
Kan IE geninstalleres uden at reinstallere hele PC'en?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. marts 2016 - 14:43 #3
prøv med Microsoft Edge (IE's efterfølger, der dog ikke er 100% klar endnu - IE vil udgå), eller Google Chrome eller Firefox.
Avatar billede bpb Seniormester
10. marts 2016 - 15:05 #4
Internet Explorer 11 viser dmi.dk og eksperten.dk uden problemer på min Acer Aspire V3-571, som blev opgraderet fra Windows 7 til windows 10 for nogen tid siden.

I dit tilfælde kunne det være værd at forsøge Funktioner > Internet Indstillinger > Avanceret > Nulstil alle indstillinger for Internet Explorer til standard, og se om det hjælper.

Men det har du måske prøvet.

I de få tilfælde, hvor jeg har haft problemer med Internet Explorer, viste det sig, at et eller andet tilføjelsesprogram var deaktiveret. Prøv at se dem igennem.
Avatar billede pwn Forsker
10. marts 2016 - 15:34 #5
Nu har jeg aktiveret alle tilføjelsesprogrammer, men intet hjælper. Jeg har forsøgt at downloade Firefox, men den begynder ikke at downloade. Når jeg forsøger at downloade Chrome giver den fejl, at leverandøren skal kontaktes (!)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. marts 2016 - 16:15 #6
du skal nok rense maskinen grundigt.
adwcleaner https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/
malwarebytes http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware-Free/3000-8022_4-10804572.html
hent og kør dem en ad gangen.
adwcleaner - klik scan, og når den er færdig, så clean.
malwarebytes - muligvis klik først 'update now' ud for database, derefter Scan-knappen.
Begge er gratis - klik ikke på noget 'trial' eller 'buy'.
Avatar billede pwn Forsker
10. marts 2016 - 17:38 #7
Jeg er kommet lidt videre. Der var nogle skrivebeskyttede filer i USER-mappen. Ved under egenskaber at fjerne skriveskyttelsen fra USER og underliggende mapper forsvandt problemerne. Nu ved jeg ikke om der er lidt for meget der nu ikke er skrivebeskyttet.
Der er tilbage et problem med en genvej på skrivebordet Internet Explorer (64 bit), som ikke kan fjernes. Jeg vil i første omgang følge Claes57's råd om at rense Pc'en. Cloner lige HD først, hvis eet eller andet skulle gå galt :-)
Avatar billede pwn Forsker
10. marts 2016 - 21:11 #8
Maskinen er nu renset - der var kun Ask-programelementer, der var uønskede.
Jeg kan satdig ikke slette genvej på skrivebordet. Der sker tilsyneladende ikke noget, når jeg klikker på genvejen. Når jeg forsøger at sletter får jeg at vide, at der kræves administratortilladelse. Der er kun een konto på pc'en og det er administrator.

Hvad gør jeg?
Avatar billede bpb Seniormester
10. marts 2016 - 23:06 #9
Det burde være muligt at gå ind i Denne pc > Skrivebord  -  altså den mappe, hvor dit skrivebord er beskrevet  -  og se nærmere på genvejens egenskaber, og finde ud af et eller andet.

Måske kan genvejen slettes derfra.
Avatar billede pwn Forsker
11. marts 2016 - 09:18 #10
Det hele strander på, at skal have "administratortilladelse til at slette eller omdøbe filen. Under egenskaber --> sikkerhedsfanen er der ingen markeringer i tilladelser. Filen er dannet da pc'en i sin tid blev installeret fra ny. Kan man sltte Explorer og downloade en ny version eller andre lignende alternativer?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2016 - 10:11 #11
den lidt besværlige er, at boote på en live-cd med linux. Deri kan du (uden at installere noget) tilgå din harddisk, finde genvejen og slette den (linux er ligeglad med NTFS-krav).
Du finder så genvejen på C:\Users\[dit brugernavn]\Desktop
ubuntu http://www.ubuntu.com/download/desktop
når genvejen er slettet, så bare luk ned for ubuntu, tag disken ud, og genstart.
Avatar billede bpb Seniormester
11. marts 2016 - 18:42 #12
At afinstallere og geninstallere Internet Explorer er muligvis ikke så enkelt, som det lyder.

Jeg husker følgende melding, fra dengang vi allesammen opgraderede til IE8:  "If you uninstall IE8, then you get IE7 back."

Hvad sker der så, hvis man afinstallerer IE11 under Windows 10?  Vides ej med vished, og det er langtfra sikkert at det ville løse dit problem.

Du skal ihvertfald kun forsøge, hvis du er sikker på senere at kunne få IE11 tilbage.  Hvis du fortsat ikke kan downloade Firefox (jf. #5), er det tænkeligt, at du heller ikke kan retablere IE11.  Hvis du kan downloade Firefox nu (jf. #7-8), så gør det inden du eksperimenterer for meget med IE11.  At stå med Edge som eneste fungerende browser er ikke betryggende.

Men der en enkelt ting du kunne forsøge.

Jeg husker svagt at have tøet en frossen genvej op ved at bryde linken til den genstridige destinations-fil, sådan her:

Højreklik på genvejen.  Editer dens destination, så den ikke længer peger på Internet Explorer .exe filen, men på et eller andet nonsens.

Derefter fik jeg genvejen slettet uden vanskelighed.  (Husker ikke om computeren skulle genstartes først.)

Det var dengang man brugte Windows XP.  Om tricket virker under Windows 10, vides ikke  -  men det kunne være et forsøg værd.

Og så har du den mulighed at rulle tilbage til Windows 7, og senere opgradere til Windows 10 igen.  Med risiko for, at der opstår nye problemer.

Faktisk synes jeg at claes57's Ubuntu-forslag (#11) er et godt forslag.  Ubuntu bruges på et bibliotek i nærheden af hvor jeg bor, og det konkurrerer efter min mening fint med Windows.  Ubuntu kan prøvekøres uden at være installeret på computeren.

Programmet Power2Go, som følger med Windows 10, er velegnet til at brænde den hentede .iso fil til DVD.

Man kan også lægge .iso filen op på en bootbar USB nøgle.  Det gøres mest enkelt med det lille program, som hedder Rufus.  (Rufus skal køres fra en brugerkonto som har administrator-rettigheder, ellers kan man ikke navigere til .iso filen.  Alt eksisterende indhold på USB nøglen forsvinder.)

Nogle sekunder efter opstart viser Ubuntu en lille firkant nederst på skærmen.  Så man man trykke TAB og vælge dansk sprog fra en menu.

Tastaturet bliver også dansk, og man slipper for at skulle huske hvor de forskellige tegn (=/-_ osv.) befinder sig på et amerikansk tastatur.

Resten går af sig selv.
Avatar billede pwn Forsker
22. maj 2016 - 10:05 #13
Tak for alle de gode råd, men der var ikke andet at gøre end at reinstallere.
Så jeg lukker spørgsmålet - send svar, så fordels point :-)