Avatar billede kj_kj Praktikant
14. marts 2016 - 21:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

SSD 24GB vs Windows 8.1

Hej Eksperter

Jeg har netop formateret min bærbar - Asus s56cm med Win 8.1.
I min bærbar har jeg siddende to harddiske - 1 x SSD 24 GB og 1 x 500 GB Hybrid.

Da jeg fik min bærbar fra ny, var de to diske delt op i to ca. lige store drev, som hver havde en kapacitet omrking de 260 GB.

Jeg er af den opfattelse, at Windows skal installeres på min SSD, således jeg opnår effekten med hurtigt opstart osv. Problemet er bare at jeg ikke kan udvide denne, således den kun har sin kapacitet på sølle 24 GB. Dette betyder jeg nu kun har 1-2 GB til opdateringer - hvilket slet ikke er nok. Jeg har læst noget omkring Cache, men er ikke helt inde i det.

Nogen som kan hjælpe her og eventuelt guide frem til en løsning? :)

På forhånd tak!
Avatar billede Blueeyez Mester
14. marts 2016 - 22:58 #1
køb en ssd der er større hvis muligt... samsung evo 850 250 GB er billig og rigtig god!
Avatar billede poko1 Ekspert
15. marts 2016 - 07:29 #2
Blueeyez  Den kan ikke være der der sidder en Micro SSD i Asus Bærbare!
Avatar billede kj_kj Praktikant
15. marts 2016 - 08:24 #3
Vil nu helst løse problemet uden de helt store investeringer. Den virkede jo fint fra fabrikken af, så det må vel være muligt.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. marts 2016 - 09:10 #4
er det en M.2?

eller har asus lavet noget specielt?

alternatv..
tag disk 1 og 2 ud. lav disk 2 om til ekstern og sæt en ssd i istedet..

nu er det ikke alverdens penge og vil sige det fra start har været et dårligt købt.. 24 gb er jo langt fra nok til Windows... Linux kan godt nøjes med 24 gb, ja faktisk mindre!
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2016 - 10:14 #5
windows skal ikke ligge på ssd - ssd er til de mest brugte filer.
Hybrid-disken vil optimere, så de mest brugte filer på den ligger i det hurtigere ssd-lager (hybrid har to dele).
Hvis du vil have hurtig start, så brug dvale, og lad dvale-filen ligge på ssd.
Avatar billede kj_kj Praktikant
15. marts 2016 - 11:29 #6
Hmm okay. Jeg skal altså installere Windows på hybriden også bare bruge SSD som normal disk?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2016 - 12:46 #7
hvis du ikke vil tilbage til original-opsætningen, så ville jeg bare bruge ssd til dvalefil og så mappen dokumenter (eller hvad du nu bruger mest - der kan også være email-filer).
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2016 - 16:13 #8
Den løsning computeren kørte med står nok her, men jeg aner ikke hvordan  ExpressCache opsættes i praksis. Som jeg læser det skal der hentes og installeres noget software til at styre det, og ssd disken skal bruges som hurtig hukommelse (cache) for hybrid disken:

http://www.eightforums.com/installation-setup/36317-install-windows-8-asus-s56c.html
Avatar billede kj_kj Praktikant
15. marts 2016 - 16:39 #9
Hvis jeg kan ændre til det det Smart response i BIOS, skal jeg så bare installere Windows på SSD?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2016 - 16:51 #10
Fandt det her:
http://wiki.itcentralpoint.com/enable-ssd-cache-on-laptop-after-fresh-install-with-express-cache/

Om du kan klone dit nyinstallerede system over på hybrid disken, og få opsat ssd som ExpressCache ud fra link, det ved jeg ikke desværre.

Drivere til din pc skulle være her:

https://www.asus.com/support/Download/3/440/0/1/wTrMuFq0rwlW7dcv/36/

Under "utilities" skulle driver til ExpressCache gerne være.
Avatar billede kj_kj Praktikant
15. marts 2016 - 17:03 #11
Okay det vil jeg lige prøve. Jeg har netop installeret Win 8.1 på min HDD. Men min SSD står som ikke allokeret under Diskhåndtering nu. Jeg kan kun vælge at gøre den til ny simpel diskenhed, konverter til MBR, konvertere til dynamisk dik.

Tænker den skal allokeres inde jeg går i gang med ovenstående guide?
Avatar billede kj_kj Praktikant
15. marts 2016 - 17:33 #12
Jeg har nu prøvet at installere Express cache og Intel Rapid Storage. Går jeg ind i CMD og skriver  "eccmd.exe -info", lader det til der aktivitet på min SSD
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2016 - 17:35 #13
Ikke hvis du følger 3) som jeg ser det fra linket i #10
Ale partitioner skal alligevel slettes, og derved kommer den til at stå som ikke allokeret
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2016 - 17:36 #14
#12 Ok. Håber du får det til at fungere :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2016 - 17:37 #15
#13 var kommentar til #11.
Avatar billede kj_kj Praktikant
15. marts 2016 - 17:51 #16
Hmm skulle man ikke gå ud fra det virker, når der står i CMD at den er aktiv? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2016 - 18:05 #17
Jo det skulle man gøre. Virker computeren hurtigere nu når det er installeret?
Avatar billede kj_kj Praktikant
15. marts 2016 - 20:39 #18
Mjaa det synes jeg :). Hvis du endnu engang gider at smide et svar, ville det være rigtig fint - tak igen!
Avatar billede 220661 Ekspert
16. marts 2016 - 17:23 #19
Velbekomme :-)