Avatar billede Nanarsi Juniormester
17. marts 2016 - 11:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Styre kamera på tablet via VBA (Excel)

Hej

Kan jeg styre kameraet på min windows tablet (Lenovo Helix) via VBA (Excel) ??

Jeg skal sætte billeder ind i en rapport Excel skabelon og det kunne være smart hvis jeg kan tage billedet med tableten og direkte lægge det ind hvor det skal være :-)

Pft Nanarsi
Avatar billede bvirk Guru
17. marts 2016 - 15:54 #1
Alt kan lade sig gøre i vba! - rodede en gang med det fra ms access af - måske noget googlebart eller info:
http://www.eksperten.dk/spm/997409#reply_8149755
Den anvendte reference var:
Microsoft Windows Image Acquistion Type Library - filen i mit XP home system hed Wiascr.dll
Hvordan man så får funktionaliteten ind i en excel skabelon aner jeg intet om.
Avatar billede bvirk Guru
17. marts 2016 - 20:07 #2
har iøvrigt ingen kendskab til tvær windows operativsystem generalitet af placering af camera billeder - men ihvertfald 'Const Wiapath' i #1 refererede er sikkert windowsversion afhængigt.

Denne funktion returnerer om heldigt en billedfil - og så virker den kun op mod camera driver ware der lægger jpg filer - gentager lige: refence til Microsoft WIA type library skal være sat.

Function jpgOfCS()
    Dim pictpath, toKill, Wiapath
    Dim wiao As WIALib.Wia
    Wiapath = Environ("ALLUSERSPROFILE") & "\Application Data\Microsoft\WIA\"

    Set wiao = New WIALib.Wia
    With wiao.Devices(0)
        pictpath = Wiapath & .id & "\"

'følgende 4 linier sletter gamle billedfiler - dette bruges til at identificere nytilkomne vha dir(...
'en anden strategi kunne være at se på filers datecreated attribute
        toKill = Dir(pictpath & "*.*")
        While Len(toKill)
            Kill pictpath & toKill
            toKill = Dir(): Wend

        .Create().GetItemsFromUI SingleImage, BestPreview: End With
        jpgOfCS = Dir(pictpath & "*.jpg")
        If Len(jpgOfCS) Then jpgOfCS = pictpath & jpgOfCS
    End With
End Function
Avatar billede bvirk Guru
17. marts 2016 - 20:12 #3
#2 rettelse: slet linieafsluttende ": end with" i 5 sidste linie
Avatar billede Nanarsi Juniormester
17. marts 2016 - 22:21 #4
Tak bvirk

Jeg skal lige have et par dage til at gennemskue og teste :-)
Avatar billede bvirk Guru
18. marts 2016 - 12:41 #5
Ok - jeg har taget mig fornøjelsen også at lave det i jscript til kørsel under WSH.
Der findes flere forskellige tilgange (andre libs), så det er ikke givet at min måde dur på din computer.
Hvis nedenstående - smidt i en UTF-8 fil der f.eks hedder camshot.wsf, virker på din computer fungere de libs jeg har anvendt også på din computer. Fungerer kun i 32 bit mode.
Kan køres fra et console vindue: cscript camshot.wsh - så vises også eventuelle runtime error (jeg har ingen)

<?xml version="1.0" standalone="yes" ?>
<job id="camshotdemo">
  <object id="pFSO" progid="Scripting.FileSystemObject"/>
  <object id="pShell" progid="WScript.Shell"/>
  <script language="VBScript">
    Function vbMsgbox(prompt, button, title)
      vbMsgbox = msgbox(prompt, button, title)
    End Function
  </script>
  <script language="JScript">
  <![CDATA[
var file = (function() {
        function dirArr(fn) {
            var retval=[];
            for (var e = new Enumerator(pFSO.getFolder(fn).Files);!e.atEnd();e.moveNext())
                retval.push(e.item());
            return retval;
        }
        function deleteFilesInFolder(folder) {
            for (var e = new Enumerator(pFSO.getFolder(folder).Files);!e.atEnd();e.moveNext())
                pFSO.deleteFile(e.item().Path);
        }

        return {
            deleteFilesInFolder: deleteFilesInFolder,
            dirArr: dirArr
        };
}());

var themodule = (function() {

function main() {
    var vb = {
    AbortRetryIgnore:2,ApplicationModal:0,Critical:16,DefaultButton1:0,DefaultButton2:256,
DefaultButton3:512,Exclamation:48,Information:64,MsgBoxRight:524288,MsgBoxRtlReading:1048576,
MsgBoxSetForeground:65536,OkCancel:1,OkOnly:0,Question:32,RetryCancel:5,SystemModal:4096};

    var SingleImage = 2;
    var BestPreview = 262144;

    var Wiapath = pShell.ExpandEnvironmentStrings("%ALLUSERSPROFILE%") + "\\Application Data\\Microsoft\\WIA\\";
    var wiao = new ActiveXObject("Wia.Script.1");
    var dev0 = wiao.Devices(0);
    var pictpath=Wiapath + dev0.id;
    file.deleteFilesInFolder(pictpath);
    dev0.Create().GetItemsFromUI(SingleImage, BestPreview);
    var files = file.dirArr(pictpath);
    if (files.length) {
        pFSO.CopyFile( files[0].Path,pShell.SpecialFolders("Desktop")+"\\");
        vbMsgbox("Filen: "+files[0].Name+" er dannnet på skrivebordet",vb.OkOnly,"Kamera skud");
    }
    return 0;
}
    return {run : main};
}());
themodule.run();
  ]]>
  </script>
</job>
Avatar billede Nanarsi Juniormester
20. april 2016 - 21:32 #6
Tak bvirk

Jeg fik det aldrig til at fungerer ordentligt og har nok opgivet denne løsning, men du har givet det bedste bud så send et svar :-)
Avatar billede bvirk Guru
21. april 2016 - 11:33 #7
Et point anker her for bedste ud af et