Avatar billede bob_z Nybegynder
09. april 2016 - 10:11 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opgradering til win 10 fejler - kan man slette installationsfiler og komme tilbage til win 7?

Jeg har en Acer stationær, som for nogle uger siden gik i gang med den automatiske installation af Windows 10.

Det gik ikke så godt, installationen stopper på et tidspunkt hvor man skal vælge tastaturlayout, men her virker hverken tastatur eller mus, så jeg kan ikke vælge noget, og derfor ikke komme videre.

Jeg har restore-CD'er fra Acer, men forsøger jeg at bruge dem, så opdager gendannelsesprocessen at der allerede ligger en eller anden installation på computeren, og genstarter computeren, hvorved jeg igen kommer til valg af tastaturlayout, altså medmindre jeg tvinger computeren til at boote på CD'en, men så opdager den jo førnævnte installaton og genstarte.

Så jeg er havnet en en ond cirkel, hvor jeg ikke rigtig kan komme videre.

Jeg tænker så om jeg kan tilslutte harddisken til en anden computer, og gå ind og fjerne filer fra den mislykkede win10 installation, og på den måde tvinge restoreprocessen igennem.

Spørgsmålet er så hvilke filer / mapper jeg skal slette er der nogen der kan hjælpe med det?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 10:35 #1
Ikke mig bekendt.

Den eneste mulighed for at komme tilbage er fra en kørende win 10 og gå ind i restore og gå tilbage derfra. Når Win 10 er installeret og aktiveret har man 30 dage til at gå tilbage.

Men du har andre muligheder:

Du kan overskrive disken med et program der sletter den, og herefter bruger du  dine gendannelses dvd'ere.

Du kan hente din version af Windows 7 (- de programmer der ligger på gendannels dvd'ere) https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7
Her skel din produktkode bruges så du kan hente og klargøre installtionsmedie.

Personligt mener jeg ikke at de programmer der følger med en computer er særlig brugbare. Der er gratis alternativer der er mindst lige så gode, og samtidigt får man kun det man har brug for :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 10:39 #2
Når du bruger en Windows Installations dvd så burde du kunne slette de partitioner der ligger og starte på en frisk.
Har du dine personlige filer på et andet drev end på C, skal denne partition jo selvfølgelig ikke slettes.

Man kan tilgå disken med Hirens Boot cd: http://www.eksperten.dk/guide/1463
På Hirens ligger der værktøjer til alt muligt man kan foretage sig på pc. Du kan i MiniXp tilgå stisystemet på harddisken og kopiere dine personlige filer ud.
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. april 2016 - 10:54 #3
#1 - Det er ikke en kørende win10, installationsprocessen blev aldrig færdig, så jeg kan ikke komme ind i win10 restore.

Mht. gendannelses CD/DVD'ere, så har jeg prøvet at skifte harddisken, og gendanne computeren på den, men det fejler også, så jeg er lidt på den, men dit forslag om at hente Windows 7 ved brug af produktkoden vil jeg lige forsøge mig med.
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. april 2016 - 11:37 #4
Heller ikke succes med download af Windows 7 fra https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7

Siden melder: "Fejl - Vi fandt et problem med valideringsanmodningen."

Øv.. Andre gode forslag :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 12:17 #5
Prøv at hente en multidvd med Win7 i stedet.

http://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-files/hvor-downloader-man-windows-7-gratis-n%C3%A5r-man/40a2f6d1-9137-471c-a8e1-97192b7cd4bd?auth=1

Her skal der ikke valideres ved hentning.

Der er tre link i

32 bit uden sp1: http://www.oz1dis.dk/win7download/dkwin7multi32.iso
32 bit med sp1: http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_32_SP1_multiDVD.iso
Og 64 bit: http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_64_SP1_multiDVD.iso

En multidvd virker på den måde at man i princippet kan installere disse versioner af Win 7: http://3.bp.blogspot.com/-JTtVasYvJZk/TWO6ecN9lJI/AAAAAAAAAjw/lNMiuQ5W3Hs/s1600/9.png

Du får dette billede frem når du starter installtion.
Vigtigt er det at det er den rigtige kode du indsætter når du installerer. Ellers vil det ikke virke.

PS Der kan godt gå op til 30 sek før du får besked om download, så hav lidt tålmodighed :-)
Filerne skal lige "graves frem" fra serveren.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 12:23 #6
Prøvede lige de tre link, og det ser rigtigt ud stadigvæk selvom det ikke er helt nye links :-)

Håber du med disse kan få installeret igen.
Jeg har henvist til dette før med held, og har også selv brugt 32bit version med SP1 :-)

Når filen er hentet skal den brændes så den bliver bootbar (diskafbildning), eller også skal du oprette den på en usb pind med mindst 4 gb plads.
Jeg brugte selv Rufus til det, men Wintoflash og sikkert andre progammmer vil kunne hjælpe dig.

Held og lykke med det.
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. april 2016 - 12:43 #7
Mange tak for de nye forslag..

Er i gang med at downloade 64-bit udgaven. Acer har været så flink at skrive på PC'en at den kører Home Premium 64-bit..
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 12:47 #8
Velbekomme.

Det er godt du får download:-).

Og produktkoden du bruger står også på computeren, så man er sikker på det er den rette kode du skriver ind?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 12:58 #9
Når du forhåbentligt har fået hentet og oprettet et installationsmedie og fået installeret og aktiveret, så skal du have et antivirusprogram på din pc, så den er sikret. Du har måske et du plejer at bruge og kan installere igen.
Herefter skal ind over Windows Update og hente opdateringer til computeren.
Der vil være +200 opdateringer der skal hentes, og det tager laaaaaaang tid. Du kan forvente der går fra 2 til 4 timer før listen popper op på skærmen og du kan vælge at installere. Så i denne fase skal du have rigtig god tålmodighed.

Ved ikke om du er bekendt med programmer der laver Image af styresystemet?

Jeg har selv opdelt min harddisk i flere partitoner for at dels sikre mine private filer bedre, men også fordi at så bliver de image filer jeg laver mindre.

Jeg har selv orettet C drev med 60 gb, og i dette bliver de programmer der jævnligt opdateret placeret.
Det er programmer som:
antivirus
officepakke
Adobeprogrammer mfl.

Andre programmer lægger jeg i andet drev jeg kalder programmer.
Det sidste drev kalder jeg for dokumenter og backup, og her ligger de private filer.
Jeg har dog også mine filer og backup'er liggende på ekstern drev som sikkerhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 13:01 #10
OBS. Du skal huske backup af dine private filer hvis der er noget du vil passe på. Se venligst indlæg #2
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2016 - 13:30 #11
Jeg har ikke noget at tilføje til de mange fine forslag, men vil lige høre; kører du med USB mus/tastatur? Hvis så, kan du måske få kontakt under installationen med lednings mus/tastatur?
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2016 - 13:34 #12
Hvis du kører med USB, er alt i bios vedr. USB aktiveret?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 13:35 #13
#11 Takker :-)

I bios kan man i mange tilfælde aktivere usb support til udstyr ved boot.
Kender dog ikke uefi bios, men i "almindelig" bios kan det hedde usb legasy support eller noget i den stil.
Der kan også stå noget om strømstyring hvor usb kan aktiveres.
Men det er forskelligt fra bios til bios.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2016 - 13:35 #14
Ups. en lille bommert her. Jeg mener TRÅDLØS.
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. april 2016 - 13:50 #15
#11 - jeg kører med lednings (USB) mus og tastatur. Computeren understøtter også de gamle runde stik (mener det hedder noget mmed PS/2), og det er også forsøgt via disse stik, med disse lilla og grønne omformerstik man brugte for år tilbage, overgangen til USB (ledning) mus og tastatur begyndte.

Naturligvis uden held :-)

Men tak for kommentaren alligevel.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2016 - 14:04 #16
#15 Skal det forstås at du ikke kan komme videre på grund af din mus og tastatur?
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2016 - 14:14 #17
#15 Ok men det var da et forsøg værd :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2016 - 14:27 #18
Nu kan jeg ikke se om du kører EFI, men jeg så lige på nettet, en som havde løst det samme problem.
Men løsningen virker måske også med MBR? Det er åbenbart et almindelig problem.
My solution was simply to reset the UEFI setting. I have no clue to why this worked. The mouse and keyboard worked fine in the UEFI, but after the windows 7 install had loaded some files they both turned off. At first I tried all the USB-ports (Both front and back) with the same result, a dead mouse and keyboard. So I tried to reset the UEFI to default and now I could install windows.
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. april 2016 - 16:39 #19
#18 - Det lyder interessant. Når jeg har fundet ud af hvad det helt nøjagtig betyder, så vil jeg forsøge det.

Har i øvrigt haft held til at installere Win 10 på en ren harddisk, ved brug af den produktnøgle der står på computeren, så hvis ikke det kan lade sig gøre med alle de gode forslag der kommer, så kan jeg da i det mindste på en computer i drift med en ny harddisk, uden at skal betale for windows igen.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2016 - 17:26 #20
#19 Det er ret simpelt. I bios er der et felt der hedder Default.
Man trykker bare på det, og derefter på F10 og OK. Og genstarter.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2016 - 09:17 #21
#20 Hvis der ikke er adgang til tastaturet og mus, er den eneste måde man kan resette bios på, vel at udtage det lille batteri der gemmer indstillingerne i bios?
Avatar billede bob_z Nybegynder
10. april 2016 - 10:17 #22
Nu har jeg prøvet at rode lidt med BIOS, og hvad der sker under opstart af computeren.

Det der sker er at under opstart af Win10 - hvor den når til "Forbereder automatisk reparation", så ryger forbindelsen til mus og tastatur, lyset forsvinder fra Num-lock samtidig med.

Før Win10 går i gang, så virker tastatur og jeg kan jo komme ind i BIOS og gøre ting.

Jeg har prøvet at sætte BIOS til default-value, men det havde desværre ingen effekt. Jeg har også prøvet forskellige andre indstillinger, men intet virker.

Jeg har tjekket om der var en BIOS-upgrade tilgængelig, men den BIOS computeren kører med er tilsyneladende den seneste.

Så det er som om alle muligheder er udtømte for at komme videre med den mislykkede installation af Win10.

Men eftersom det jo er lykkedes mig at installere win10 på en ny harddisk, så må det være den vej at gå.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2016 - 11:39 #23
Et forslag der virker er at låne et rigtigt ps2 tastatur og mus, så du kan få installeret det korrekt, og få opgraderet på den rette måde.

Jeg ved godt at man med en lovlig Xp og Vista og også de nyere versioner licenser faktisk kan få lov til at installere windows 10 hvor man ikke vælger at opgradere. Her skulle Win 10 blive aktiveret. Har set det på video, men ikke selv afprøvet dog.

Blev din win 10 aktiveret på den nye disk?
Avatar billede bob_z Nybegynder
24. april 2016 - 07:53 #24
Jeg fik aldrig restored windows 10 installationen.

Forslaget med at kigge i BIOS kunne jeg ikke komme videre med, og jeg tjekkede også om der var en nyere version af BIOS tilgængelig, det var ikke tilfældet.

Så jeg endte med at købe en ny harddisk, og installere windows 10 på den fra en USB-stick.

Så nu kører det igen, på en måde.

Tak for alle forslagene og hjælpen.