Avatar billede ranni Forsker
22. april 2016 - 11:56 Der er 22 kommentarer

Back-up af hele PCèn ?

Hej !
Win 8.1 64
Kan man tage back-up af hele PCèn (C: og D:) på en ekstern HDD med andre mapper i ?? og så stadig få gavn af det ved evt. nulstilling af PC.
Med andre ord: Skal HDD/USB kun indeholde Back-Up ??
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2016 - 13:02 #1
1: Ja det kan du.
2: Nej du kan godt have andet på ekstern disken. Der oprettes typisk en mappe med din backup som du senere kan tilgå. Du kan sågar overføre image til en ny harddisk hvis den gamle går ned. Du skal med dit imageprogram have et opstart medie du får oprettet så du kan starte på dette hvis systemet ikke kører.

Lige nu bruger jeg Aomei Backupper free:
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Avatar billede ranni Forsker
22. april 2016 - 13:20 #2
Hej 220...
Tak for svaret.
Nu skal jeg lige som sædvanligt se om jeg har forstået det rigtigt, det har jeg sædvanligvis ikke !!
Jeg har købt Ashampoo 2016 på dansk, men jeg er usikker på om jeg får alle mine købte programmer med over, så de kan arbejde normalt igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2016 - 14:54 #3
Programmet der er det ikke et brænderprogram??
Avatar billede ranni Forsker
22. april 2016 - 16:18 #4
Jeg har endnu ikke prøvet at tage BACK-Up.
Jeg har trillet min rullestol ud for at nyde solen inden det giver slud og tøsne.
Avatar billede kurtba Ekspert
23. april 2016 - 00:05 #5
Ashampoo laver mange forskellige programmer og herunder også et backup program, som kan lave sikkerhedskopier af hele partitioner.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 07:51 #6
#5 Ja det må være dette han har købt:
https://www.ashampoo.com/da/usd/pin/0159/security-software/Backup-2016

Jeg har ikke prøvet dette program og kender ikke brugerfladen i det. Men jeg kan ikke tro andet end at det der et fuldt Image af disken man får så alt der var på den vil virke når det rulles tilbage.
Avatar billede ranni Forsker
23. april 2016 - 09:35 #7
Mojn ! Mojn !!
Jeg har 270 GB programmer (video/foto) jeg skal lave Back-Up på.
Jeg digitaliserer alle slags videobånd for venner,venners venner og deres bekendte.
Jeg skal lige have forberedt "et hul" til back-uppen, for jeg tror det tager en del timer.
Jeg skal også have en del flyttet til ekstern HDD, for jeg plejer at klumre idet, så jeg er nødt til fabriksinstille.
Jeg er ikke nær så klog på det her moderne IT, som jeg selv tror.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 09:55 #8
Hvordan har du lagt disse data?
Ligger det både på c og d drevet?

Jeg ville klart anbefale du holder system og private filer helt adslilt.
Avatar billede ranni Forsker
23. april 2016 - 10:26 #9
På D: ligger der kun godt 3 GB
Resten ca. 270 GB ligger på C:
Det er en Lenovo Y510P win 8.1 64 core i7 16 ram.
Al almindelig brugerdata er jeg ved at kopiere til ekstern HDD (Ikke den jeg skal have back-up på)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 12:03 #10
Jeg havde valgt at gøre det en smule anderledes.

Jeg ville til enhver tid IKKE have private filer på mit c drev, da jeg vil have så små system image filer som muligt.
De skal over på et andet drev efter min mening.
Man kan flytte dem ved at trykke på egenskaber i dokumenter mappen og vælge flyt.
Formoder dit d drev er meget stort ikke?

Husk dog at tage backup af dem før du ændrer på det.
Avatar billede ranni Forsker
23. april 2016 - 12:47 #11
På mit D: drev er der kun 20 GB ledig
På mit C: drev er der 600 GB ledig.
Jeg har lige taget Back-up (tror jeg) af D.
Det tog små 10 min for de godt 3 GB så at flytte C: ???
Ved back up kom der råd om at lave en start op CD inden, så det skal jeg lige finde ud af hvordan.

Det system med de gule selvklæbende Post-It sedler savner jeg :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2016 - 13:30 #12
Dit d drev er så sikkert et recovery drev du skal bruge til at fabriksindstille computeren med.
Har du lavet en recovery dvd til at installere med hvis systemet går ned??

Man kan også hente en win 8.1 her og installere med hvis dette ønskes:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/create-reset-refresh-media

Formoder din pc er så ny at produktkoden er gemt i bios?
Du har ingen label med kode vel?

Du kan så IKKE flytte noget som helst som det ser ud nu.
Avatar billede ranni Forsker
23. april 2016 - 14:04 #13
Nej !! der var ingen label med nr. (som på fleste andre PC er , jeg har haft)
Den er godt 2 år gammel

Jeg fandt nr.Windows på LENOV
  00179-61012-65829-AAOEM
Product ID: 00179-61012-65829-AAOEM  match to CD Key data
CD Key: W2G8N-CMHQD-8JQHP-GHRVG-QYFD6

med et program, der havde sneget sig med et købt program. Det fandt en del koder. Det er selvfølgelig slettet for jeg kan ikke lide alle programmer, der kan lave alt muligt, bare lige de får bank-konto nr.

Den sidste linie lyder ildevarslende !!!
Avatar billede ranni Forsker
24. april 2016 - 13:03 #14
Windows 8.1 64
Jeg leder efter et "indbygget" program til at lave en anbefalet Start Up CD/DVD.
Jeg mener, jeg er stødt på det engang.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2016 - 13:33 #15
Når du har købt et program til backup (ashampoo 2016), så burde der da være mulighed for for at lave et opstart medie til dette.
Nogle kan installeres så de kan startes med en f taste ved boot. Ved at 2011 versionen af Acronis kunne dette med F11 tasten.

Er det #6 du har købt?
Avatar billede ranni Forsker
24. april 2016 - 14:02 #16
Hej 220...
Du er godt nok tålmodig.
Jeg skal jo helst have forklaringer bøjet i neonrør eller skåret ud i rustfri jernplade.

Ja ! det er #6 jeg har købt.
Jeg tror , jeg har lavet Back-up af D:men ingen af de filer fra D: har nogen benævnelse , jeg kan genkende på den eksterne.
Jeg er meget usikker på at starte på C:back-up før jeg har Start-UP skive.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2016 - 17:40 #17
Hvis du trykker på vejledninger i link #6 der kan du hente og oprette et recue medie du skal bruge hvis programmet ikke kan tilgås fra en kørende Windows.
Det er her så vidt jeg kan se:
https://www.ashampoo.com/da/dkk/pin/0459
Avatar billede ranni Forsker
25. april 2016 - 21:41 #18
Selvfølgelig gik det galt for mig.
Jeg fulgte Ashampoo instrukser til Start-Up CD, downloade Zip filen,
kunne ikke Pak Ud, skulle så downloade en anden Ashampoo fil.
Instl ville ikke starte, PC gik i stå. Tvangslukke !! En lang opstart.
I morgen prøver jeg Acronis programmet , jeg købte for 1 år siden.
Avatar billede ranni Forsker
18. maj 2016 - 19:27 #19
Hej.
Så har jeg endelig samlet mod til den totale backup af min PC.
Det gik så selvfølgelig galt.
Jeg har købt Ashampoo BackUp 2016.
D: lagde sig som en fil på den externe HDD.
C: lagde sig også som en fil, men det gik for hurtig, den var også kun på 25 GB og mine programmer fylder altså 245 GB ??
De er nu slettet.
Så prøvede at bruge Acronis 2016 (købt) men der synes jeg ikke, jeg fik mulighed for at vælge målet : den eksterne HDD.
Jeg prøver et gange endnu.
Avatar billede ranni Forsker
20. maj 2016 - 10:38 #20
Jeg har nu (tror jeg) BackUp af hele min PC på en ekstern HDD.

Efter en rensning med CCleaner, Malwarebytes, Ashampoo Winoptimizer og Magix Check var der 295 GB brugt på PCèn.

På den eksterne HDD er der kun 195 GB, altså mangler der noget ??

Jeg forsøgte at lave en anbefalet Start-Up CD, men da den sagde, at der skulle være plads til 16 GB, blev det lagt på en USB.

Der må noget galt med den BackUp, siden den er ca. 100 GB mindre på den eksterne HDD.
Avatar billede ranni Forsker
26. maj 2016 - 12:05 #21
claes57 har taget mig i hånden og ført mig igennem den totale Back-Up i et sprog selv jeg kan forstå.
Han har ført mig igennem via Macrium free trin for trin.

Jeg siger tak til alle deltagere i denne tråd

Vil du 220... sende et svar, du har brugt megen tid på mig.
Avatar billede ranni Forsker
04. juli 2016 - 21:25 #22
claes57 Hjælp !!
Jeg er efter en halv snes forsøg på at få Win 10 til at arbejde gået tilbage til Win 8.1 iflg. Win instrukser.
PC gik i sort og jeg måtte gå tilbage til Fabriksindst.
Nu har jeg så Back up på Reflect, men hvordan får jeg indstl den på PC en ??