Avatar billede useless101 Nybegynder
23. april 2016 - 15:50 Der er 5 kommentarer

Ingen forbindelse til Synology Diskstation fra mobile enheder

Hej eksperter

Håber virkelig, at nogen kan hjælpe med mit aktuelle problem.

Jeg skiftede internetudbyder (og router) for nylig, og inden skiftet så min opsætning således ud:

Internetudbyder: Fullrate
Router: Fullrates egen router
Operativsystem: Windows 10
Synology diskstation DS214 koblet til routeren
Sonos koblet til routeren

Jeg streamede musik via Sonos-app'en på min iPhone og vores iPad. Musikken kom delvist fra en streamingtjeneste og delvist fra musik, som jeg har liggende på NAS'en.

Derudover havde jeg via app'erne DS Photo og DS Video adgang fra telefon og tablet til de billeder og videoer, som ligger på NAS'en.

Så langt så godt...

For nylig skiftede vi så internetudbyder, idet vi fik fibernet gennem Fibia. I den forbindelse koblede jeg en router fra TP-Link (N900 / TL-WDR4900) til Fibias router, og NAS'en tilsluttede jeg så TP-Link-routeren med kabel.

Efterfølgende har jeg ikke kunne få adgang til NAS'en via telefon eller tablet. Og det gælder både Sonos og DS Photo/Video. Når jeg åbner Sonos-appen er der ganske enkelt ikke nogen mulighed for at vælge "Min musiksamling" (eller tilføje den), og i DS Photo/Video får jeg følgende to fejlmeddelelser, når jeg forsøger at logge ind:

DS Photo: "Kunne ikke tilslutte til DiskStation. Kontrollér netværksforbindelsen eller ip-adressen for din diskstation."
DS Video: "Fejl. DiskStation er ikke tilsluttet. Log ind, og prøv igen."

Det, som er lidt spøjst, er, at jeg godt kan få adgang til NAS'en via det trådløse netværk fra min bærbare pc...

Jeg har søgt på alverdens fora uden at kunne finde nogen tråde, der omhandlede det samme problem, og jeg har også uden held været inde på DSM og TPlinklogin.net.

Det skal siges, at jeg absolut ikke er nogen haj til IT, og derfor er navnlig Synologys manualer fuldkommen sort snak for mig. Håber derfor, at der er nogen herinde, der kan hjælpe.
Avatar billede wjens Guru
24. april 2016 - 11:10 #1
Du har nu to routere i huset og det giver nemt to separate (logiske) netværk. Hvis det er tilfældet kan en enhed på det ene ikke se enheder på det andet.

Hvis du ikke har gjort noget særligt for det, er det nemt tilfældet. Din NAS sidder på TP routeren. Din pc går måske på det andet. Har du fået to wi-fi net, hvor telefonen på det andet? Ser enhederne samme eller forskellige navn på netværket?

Mulig hjælp:
Sæt din ekstra TP router i AP mode (access point), så den ikke laver et separat netværk. DHCP skal slås fra eller hvad det nu hedder i den setup.
Avatar billede useless101 Nybegynder
25. april 2016 - 15:28 #2
Tak. Jeg kigger på det, når jeg kommer hjem og vender tilbage.
Avatar billede useless101 Nybegynder
20. maj 2016 - 10:55 #3
Hej wjens
Så er jeg tilbage efter en lidt hektisk tid.
Jeg har i mellemtiden prøvet lidt forskellige ting, og lige pludselig var der hul igennem. Så nu virker det.
Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad det præcis var, der gjorde udfaldet, men du skal i hvert fald have tak for dit input. :-)
Avatar billede useless101 Nybegynder
20. maj 2016 - 10:56 #4
Hvordan giver jeg point?
Avatar billede wjens Guru
27. maj 2016 - 20:10 #5
Godt du fik det løst.