Avatar billede celinamoe Nybegynder
28. april 2016 - 08:48 Der er 2 kommentarer

Skjulte programmer MAC?

Hej

Er rimelig uerfaren med Macbooks og har i de sidste to år kun brugt min Macbook air (128 gb)  til skolebrug.
Den er her på det sidste blevet så "fyldt" at jeg ikke kan åbne flere af mine programmer og meddelelsen "startdisken er fuld" popper op flere gange dagligt.
Når jeg kigger på lagringspladsen står der at mine programmer fylder omkring 63 gb, hvilket jeg slet ikke forstår, da jeg sammenlignede med nogle af mine andre kammeraters (som har den helt samme Macbook som mig), og de havde langt flere og større programmer end mig og deres program plads kun var fyldt op til 18-20 gb.

Er der nogle skjulte programmer som jeg ikke kan se i selve applications folderen, eller er der nogen der har en idé om hvad pladsen ellers kunne fyldes op af?
Avatar billede egonspock Seniormester
28. april 2016 - 16:27 #1
Du kan prøve at kigge med Omnidisksweeper herfra:

https://www.omnigroup.com/more

Men pas på at du ikke får slettet noget essentielt. Et besøg i en Macbrugergruppe kunne hjælpe.

128 GB er i øvrigt ikke ret meget, så det er nemt at fylde.
Avatar billede cassio299 Nybegynder
30. april 2016 - 08:45 #2
Hej

Det er ikke så meget programmer der er skjulte men mere dele af programmer der enten ligger inde i selve programmet eller ligger spredt ud i selve systemmapperne...

Første gang jeg brugte lageringspladsen undrede jeg mig over en ting.... Hvor er systemfilerne henne i den oversigt???

Til forskel fra en PC kan du installere programmer næsten alle steder på en mac (du kan f.eks flytte en app der ikke er en apple app fra programmer til dokumenter og så køre programmet fra din dokumentmappe) dette gælder ikke for din papirkurv.

Hvis du bruger apples Mail app, så gemmer din mac automatisk en kopi af alle dine mails i systemmapperne og ikke nok med det mac komprimere dem og gemmer den i mapper med en mass tal der gør det umuligt at slette. Hvilket er godt for hvis du slettede dem ville Mail måske holde op med at virke.

Det er derfor ikke lige til at reducere størrelsen af programmer.

en anden ting også til forskel for Windows er at du faktisk kan åbne dine apps ligesom en almindelig mappe.... Dine app (programmer) er faktisk en mappe som har et speciel ikon i stedet for et mappe ikon. du kan ved at højre klikke på appen + "vis indhold af pakke" klikke dig igennem selve appen.

Nogle apps gemmer ekstra / tillægsprogrammer som man selv har downloadet inde i appen (f.eks photoshop) hvor andre gemmer det i systemmapperne (f.eks garageband hvor 2gb ekstra lydfiler hentes ned.

Jeg har lige skilt mig af med min gamle macbook air med 64gb her nåede jeg tit gransen.

Her er hvad jeg gør når jeg er ved at løbe tør for pladsen:

En clean install uden at geninstallere fra en backup (for så var jeg jo lige vidt)

I det daglige gør jeg følgende:

Altid backup af mine vigtige dokumenter både på ekstern harddriv og i skyen.
Tømmer jævnligt min papirkurv.
Sørger for download appen (overførelser) er tom.
Bruger altid en slette app når jeg afinstallere apps som jeg ikke længere har brug for (jeg bruger AppCleaner).

Alternativt kan du også bruge Omnidisksweeper, (men den viser kun hvormeget plads selve appen optager og altså ikke hvormeget yderligere der ligger i systemmapperne) hvis du kun vil slette enkelte apps.