Avatar billede Kimsens Nybegynder
01. maj 2016 - 23:49 Der er 8 kommentarer

Hjemmeside Program Hvilket.

Jeg har i længere tid overvejet at bygge en hjemmeside,
siden er tænkt som lidt i retning af Ludvigs Hjørne.
http://kimludvigsen.dk/index.php
til formålet har jeg forsøgt mig med programmet Kompozer,
synes dog ikke det bliver omtalt så meget som tidligere

efterhånden får man indtryk af at Wordpress er det eneste der dur,
men desværre ser det ikke ud til jeg kan afprøve Wordpress, uden at købe domæne og hotel først, !
så er lidt i tvivl om jeg skal skifte, eller roligt kan fortsætte med Kompozer,
muligvis et helt andet program.
under alle omstændigheder et program der også fungerer i fremtiden.

er der noget wordpress kan, som Kompozer ikke kan, (og omvendt)
og hvilket af de to programmer er lettest at arbejde med,
for en nybegynder, med et minimum kendskab til div. kodning mm.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2016 - 00:54 #1
WordPress er et CMS.

Kompozer er en HTML editor.

To forskellige kategorier.

Jeg vil til enhver tid anbefale at laere HTML og saa bruge en standard editor (evt. med HTML support) fremfor en WYSIWYG HTML editor. Men smag og behag.
Avatar billede Kimsens Nybegynder
02. maj 2016 - 02:59 #2
Tak for tilbagemelding
ikke fordi jeg bliver ret meget klogere af den forklaring,
selvfølgelig fordi jeg ikke ved hvad forskellen er på CMS og HTML

du siger at Kompozer er en HTML editor.
og at du til enhver tid anbefale at laere HTML og så bruge en standard editor,

kan du forklare lidt om fordele og ulemper ved de to systemer. ?

hvorfor mener du jeg skal lære HTML ?
(går ud fra det vil være ret omfattende og tidskrævende)

når jeg spørger, er det fordi det går meget fint med at redigere i Kompozer,
trods mit yderst begrænsede kendskab til HTML
fordi jeg bruger de færdige skabeloner, som let kan tilpasses præcis efter ønske og behov,

omvendt har jeg forsøgt med Wordpress (blog)
det er (for mig) ret besværligt at ændre de tilgængelige skabeloner,

sidst har jeg forsøgt med (gratis) Bricksite,
det er utroligt nemt, sålænge man er tilfreds med de 3 spaltede skabeloner der er til rådighed,
vil man lave noget derudover, begynder det at koste forholdsvis for mange penge.

Mht. smag og behag.
det er svært for mig at have smag/behag for det ene frem for det andet,
mit formål er at kunne lave en hjemmeside som jeg gerne vil have den,
men naturligvis i et program, der ikke lige bliver forældet i næste måned,

og sådan at den færdige hjemmeside,
uden problemer kan accepteres af alle domæne og hotel udbydere,
eksempelvis sådan at jeg ikke sidder og bruger tid på at udvikle siden i Kompozer,
for derefter at høre at webhotellet forlanger det skal være udviklet i Wordpress,

omvendt, kunne det være at Wordpress er både bedre og nemmere at programmere,
det er bl.a det jeg forsøger at finde ud af. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2016 - 03:08 #3
Hvis du selv skriver din HTML som HTML, saa:
- har du 100% kontrol over det hele
- der er ikke noget foraeldelses problems, da du kan redigere HTML, CSS og JS i enhver standard editor
men:
- det tager laengere tid
- det kreaever at du laerer noget om HTML og CSS

Er det svaert at laere HTML og CSS? Det afhaenger meget af ens forudsaetniger. Og jeg er naeppe den rette til at vurdere forudsaetninger og svaerhedsgrad. Det tager ihvertfald en del tid.

Du kunne proeve at bruge en time paa at browse lidt igennem:

http://www.w3schools.com/html/default.asp

http://www.w3schools.com/css/default.asp

og se om du synes at det ser nemt ud eller det er rene hiroglyffer!
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2016 - 04:31 #4
den bedste web editor jeg ved et Coffeecup. den er gratis, men betal versionen har fuld ekspert mode som kan alt.

HTML 5 er ikke svært at lære, du skal ikke tro det er sværere end noget andet. du har blot ikke set på det. stol på du godt kan lære nyt her i livet selvom du er over 30+ :) og kom igang, det er det bedste.

din forudsætning for at styre en hjemmeside med levende indhold (databaser osv.) er at du lærer noget programmering og database, men man skal starte fra bunden. at starte fra bunden med net, hedder HTML 5.

det er tusindvis af gratis html5 websider skabeloner, når du har lært en smule, kan du tilpasse disse skabeloner til dine egne behov, og evt. bare lave helt din egen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. maj 2016 - 09:17 #5
WordPress er et CMS og CMS betyder: Content Management System.
Altså et system der kan håndtere noget indhold, uden at du skal forholde dig til at bygge en kompleks hjemmeside i php, python, asp etc...

Du kan sagtens prøve at lave en lokal installation af f.eks. wordpress, det kræver "kun" du laver en install af XAMP eller WAMP.

Men du kommer nok ikke uden om du skal forsøge dig lidt selv.
Avatar billede Kimsens Nybegynder
04. maj 2016 - 05:05 #6
Jeg skal da lige love for der er kommet mange svar og  muligheder,

måske har jeg ikke forklaret mig godt nok,!
grundlæggende går det fint nok med at udvikle hjemmesiden i Kompozer,
jeg kan også redigere i kildekoden,.. eksempel indsætte en kode for youtube video,
i det store og hele kan jeg udforme det hele som jeg gerne vil have det skal være,
så faktisk vil jeg helst bruge Kompozer.

Det der af og til har bekymret mig, er den megen omtale af Wordpress,
kan nogle gange opfattes som det eneste system der kan bruges i fremtiden,

omvendt er jeg heller ikke interesseret i at bruge et system der er, eller snart er/bliver forældet,

Jeg har forsøgt at finde et passende Webhotel,
tilsyneladense ser - web10.dk - ud til at være billigst, og måske passende,
10 kr. pr md. for 15 GB
burde det ikke være tilstrækkeligt,?

indholdet bliver hovedsageligt tekst, og lidt mindre billeder, + link til Youtube videoer
men hvad betyder "trafik", og hvor meget plads bruger "trafik" i den forbindelse,?
eksempel fra Surftown - "20 GB plads / 30 GB trafik"

senere kan jeg måske afprøve Wordpress i forbindelse med køb af webhotel,
selvom en googling på "wordpress problems" giver  93.800.000 resultater (93,8 mill.)
mod samme søgning på Kompozer som giver 70.300 resultater (0,07 mill.)

det kan naturligvis være fordi mange flere er begyndt at bruge Wordpress,
men hvad er der i vejen med Kompozer,?
det var ellers meget populær/omtalt før i tiden.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. maj 2016 - 09:15 #7
Hvis du helst vil bruger kompozer, hvorfor spørger du så?
Hvis jeg skulle vælge, ville jeg klart bruge wordpress alternativt drupal.
93 mio vs 70k problemer?
Mon det betyder Wordpress er så meget mere lort end kompozer?
Eller kunne det måske betyde wordpresse er lidt mere populært og derfor mere udbredt og deraf flere der oplever udfordringer med systemet?

Men du kan stadig ikke sammenligne kompozer og wordpress 1:1.
Men gør som du har lyst til, det virker lidt til du har besluttet hvad du vil.
Avatar billede Kimsens Nybegynder
06. maj 2016 - 03:35 #8
Hm,.. indtil for nylig var Kompozer et godt og enkelt program,
med en god og forståelig guide/vejledning på dansk,

især for en nybegynder som mig,
der ikke var helt tilfreds med mere simple programmer som 123hjemmeside o.lign.

samtidig er Kompozer Gratis, og kan opbygges/redigeres mm. (lokalt) på computeren,

hvorimod Wordpress var betydelig mere kompliceret,
plus det var umuligt at finde hjælp/guider/vejledninger på dansk,
plus man var nærmest tvunget til at købe et webhotel/host, for at afprøve programmet.

det er/var den simple årsag til jeg bruger/har brugt Kompozer gennem nok snart 4 - 5 år,
(som hobby / hjemmeside, der stadig ikke er færdig)

nu har jeg taget dit,.. og andres svar til efterretning, især din kommentar:
"Du kan sagtens prøve at lave en lokal installation af f.eks. wordpress,
det kræver "kun" du laver en install af XAMP eller WAMP."

og derfor undersøgt Wordpress, og mulighederne for support / hjælp (især på dansk)
der ser ud til at være sket en hel del, og meget mere hjælp at hente rundt på nettet,
så nu er planen at gå i gang med at lære, og opbygge hjemmesiden i Wordpress.

så jeg slutter her, og siger tak for hjælpen til alle.

@jakobdo
kan du ikke skrive et svar, så jeg kan få lukket tråden.?