Avatar billede ps76 Forsker
06. maj 2016 - 09:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Igangsætte W10 update

Jeg har fået lovet at opgradere et antal bærbare fra min skole til W10. De har dels W7 og dels W8 i øjeblikket. De havde alle "W10" symbolet i proceslinien, og jeg har bedt dem gå i gang - men de stod bare hele aftenen og kørte med symbolet "henter"..men efter nogle timer stoppede jeg dem, da de åbenbart ikke kom videre.
Det viste sig de manglede 2-300 opdateringer, hvilket de har hentet i nat. Men hvad nu? Nu står de og siger at jeg får besked, når den er klar - så hvordan får jeg nu "tvunget" en upgrade i gang? Skulle gerne aflevere dem igen på mandag...
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 12:41 #1
Hvis de alle er opdateret og klar burde du kunne gøre det herfra:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Du burde kunne hente den .iso fil til at installere med og bruge denne når du opgraderer.
Hvis du trykker på værktøjet "hent værktøj nu" kan du her oprette en installationsmedie du kan bruge til installation. Vil klart anbefale du bruger usb når det er så mange computere du skal opgradere.

Formoder alle computere skal køre den samme version, eller er det forskelligt?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 12:44 #2
Mediet kan så også ved senere lejlighed bruges ved geninstallering, hvis i ikke bruger image metoden til at geninstallere systemerne.
Hus når du bruger installations medie, at du første gang vælger at opgradere, da Win 10 ikke vil blive aktiveret hvis du vælger clean install.
Avatar billede ps76 Forsker
06. maj 2016 - 13:08 #3
De skal bruge samme version.
Kan se det er en *exe fil, jeg så henter. Skal jeg bare lægge denne fil på usb sticken, eller skal den først åbnes på f.eks. min egen pc, og så efterfølgende lægges på usb?
Og dernæst: Er det et krav at computerne skal være helt opdateret i deres originale windows version for at man kan fortsætte med W10?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2016 - 17:04 #4
Vil anbefale du siger det skal oprettes på usb, for så skulle det blive lavet automatisk. Selv valgte jeg da jeg lavede den og hente filen og brænde den på dvd som en diskafbildning, da jeg var usikker på om computeren kunne boote fra en usb. Du kan også vælge at hente filen og klargøre det både på dvd og til usb.
Når du har hentet filen ned kan du med Rufus klargøre den så det bliver en bootbar usb med Windows på denne.

Der er en guide til Rufus her:
http://www.eksperten.dk/guide/1616

Håber du finder en brugbar løsning :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2016 - 23:45 #5
skole har de ikke IT-ansvarlige til det ?

de må da ha noget deployment software til det ??
Avatar billede ps76 Forsker
07. maj 2016 - 10:17 #6
Virker ok med usb. Giv et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2016 - 10:43 #7
Super :-)