Avatar billede ibkeld Nybegynder
09. maj 2016 - 15:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ramt af ransomeware. HVad gør jeg?

Hej på linien for et øjeblik siden klikkede jeg på et link, i en besked som ville have mig til at opdatere min Netflix-konto.
For sent indså jeg at det var fake.
Jeg blev viderestillet til fakesiden og lukkede den i samme sekund.
Lukkede derefter alle programmer og ser ingen usædvanlige ændringer i aktiviteten på min pc.
Kan nogen fortælle mig om jeg nogen steder kan se, om jeg er blevet ramt, og hvad jeg evt. skal gøre?
Hvor hurtigt går det ingen pc'en bliver lammet.
Jeg har back up af alt i Dropbox. Er der noget jeg ellers bør gøre?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2016 - 16:34 #1
Hvis du ikke kan konstatere at der er noget galt er der højst sandsynelig ikke noget galt.

Hvor hurtigt går det inden pc'en bliver lammet.
Det sker med det samme. Hvorfor tror du det er ransomware ?

Er der noget jeg ellers bør gøre?
Hold dine programmer opdateret, også trediepartsprogrammer. Backup skal holdes fysisk adskilt fra computeren. Ellers bliver det også inficeret.
http://pixxel.dk/opdatering-af-programmer

Nu skriver du ikke om det er en Windows eller Mac computer du har ! Mulighederne er forskellige.

Kan nogen fortælle mig om jeg nogen steder kan se, om jeg er blevet ramt, og hvad jeg evt. skal gøre?

Scan med malwarebytes.
https://www.malwarebytes.org/products/
Avatar billede ibkeld Nybegynder
09. maj 2016 - 20:38 #2
Måske var det paranoia. Men jeg klikkede på en fake-side, og troede, at jeg var ramt. Noget tyder på, at det er jeg ikke Ihvertfald har jeg ikke siden mærket noget.

Jeg bruger windows pc.
Tak for det meget konstruktive svar.
bh
Ibkeld
Avatar billede ibkeld Nybegynder
09. maj 2016 - 20:42 #3
Tak for svar. Jeg vil gerne give de 60 point.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2016 - 11:57 #4
Nu har du selv taget dem:) skidt med det.
Avatar billede ibkeld Nybegynder
10. maj 2016 - 12:22 #5
Det var bestemt ikke meningen. Kan jeg ændre på det. Det giver ikke mening at tildele sig selv pointene.