Avatar billede tinakj Novice
11. maj 2016 - 12:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med tabulatorfyldtegn i indholdsfortegnelse

Jeg sidder med en rapport i Word 2010, hvor indholdsfortegnelsen driller gevaldigt. Der er 3 niveauer, og i niveau 2 og 3 vil Word ikke indsætte tabulatorfyldtegn (...), hvis overskriften er kortere end 7 tegn. Det gør den til gengæld uden problemer på niveau 1.

Jeg har prøvet at sammenligne typografierne og kan ikke finde nogen uoverensstemmelser, der kan være årsag til problemet - og jeg har søgt vidt og bredt på internettet efter en løsning.

Nu er jeg stadig dybt frustreret, men er simpelthen løbet tør for ideer.
11. maj 2016 - 13:22 #1
Hej Tinakj
ja, det lyder mærkeligt.
Jeg har ikke kunnet genskabe problemet. Jeg har prøvet at
# skrive vrøvle tekst
# oprettede overskrift 1, 2 og 3 med ord under 7 tegn
# brugt den indbyggede indholdsfortegnelse
  (Automatisk indholdsfortegnelse 2).

Har du prøvet at oprette en indholdsfortegnelse i et tomt dokument?
Der kan også være koder til indholdsfortegnelsen i teksten - har du kigget ved hjælp af vis/Skjul afsnitstegn?

Hvis du ikke har prøvet ovenstående, håber jeg at det kan hjælpe dig lidt videre. Ellers er du velkommen til at sende dokumentet til mig, så kaster jeg et blik på det om der er noget der falder i øjnene. Du kan finde mine kontaktoplysninger på min hjemmeside.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. maj 2016 - 13:54 #2
Hej Tinakj

Problemet skyldes givetvis en fejl i Word, som har været det i adskille versioner af programmet, og som stadig dukker op nu og da: Word indsætter en ekstra tabulator i typografierne Indholdsfortegnelse 1-9 (TOC 1-9 i engelsk version). Man ser det ikke i resultatet, medmindre der er tale om korte tekster som i dit tilfælde. Den ekstra tabulator har oven i købet fået et navn: "Jason tab".

Prøv at klikke i indholdsfortegnelsen og se på linealen øverst (slå den til, hvis den ikke er vist). Er der ikke en ekstra tabulator langt til venstre? Denne tabulator kommer kun i funktion, hvis teksten er så kort, at den slutter til venstre for tabulatoren.

Se følgende artikel (engelsk), hvor du finder forklaring på, hvad du kan gøre for at løse problemet:
http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/TOCJasonTabs.htm
Avatar billede tinakj Novice
11. maj 2016 - 15:16 #3
Tusind tak for svar. Den "Jason tab" er da en djævelsk lille fejl, men det må helt klart være den, der ødelægger min indholdsfortegnelse. Allerede nu er jeg lidt mindre frustreret. Det er rart at have en diagnose :)

Jeg vil prøve de forskellige løsningsforslag, så vidt mine evner rækker, for de virker ret tekniske. Men allerede nu kan jeg se, at jeg kan flytte tabulatoren manuelt for en hurtig løsning. Det vil dog være rart at få fejlen helt udryddet, da der er tale om en skabelon, men jeg prøver at se på det.

Googlede også denne humoristiske forklaring på fænomenet:

https://cybertext.wordpress.com/2010/07/12/word-getting-rid-of-the-jason-tab-in-a-toc/
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. maj 2016 - 15:59 #4
Velbekomme.

Tabulatoren kan dukke op, når en indholdsfortegnelse opdateres, så dermed kan man ikke sikre sig, at man kan undgå den. Men når man ved, hvad der sker, er det til at forholde sig til.

Det er ikke tit, jeg oplever tabulatoren længere. Den forekom oftere i Word 2003 og tidligere versioner (doc-format).

NB Du bør ikke selv oprette "Svar", medmindre du selv besvarer på dit spørgsmål. Den almindelige fremgangsmåde i dette forum er at bede den/de personer, som har hjulpet dig, om at lægge et "Svar" - så kan du tildele pointene. Jeg har lavet denne post som et svar.

Du kan finde vejledning her:
http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede finb Ekspert
12. maj 2016 - 11:00 #5
"Udpunktering"
format(xxxxxxxx; @@@)
eller
format(xxxxxxxx; "@@@")
Avatar billede tinakj Novice
12. maj 2016 - 13:18 #6
Tak for de hurtige svar til alle.