Avatar billede zebob Nybegynder
28. august 2001 - 09:34 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

WIN95 og WIN ME på samme computer.

Jeg har downloadet et program som hedder MSTBOOT 4.0
Der er ingen problemer med at boote WIN ME men når
jeg booter WIN95 kommer der fejl i IOS eller VMPOLL.
Jeg kan kun starte WIN95 i fejlsikret tilstand.
Nogen der kender noget til dette problem?
Avatar billede burningice Nybegynder
28. august 2001 - 09:47 #1
jeg vil tro at din winme har overskrevet bootfilerne fra win95, der gør at du ikke kan starte win95, men kun winME

Hvad præcis gør MSTBOOT ??
Avatar billede zebob Nybegynder
28. august 2001 - 09:56 #2
Tja hvad gør MSTBOOT. Iflg. producenten skulle
programmet kunne holde styr på op til 12
forskellige styresystemer på den samme computer.
Hvordan programmet gør det ved jeg ærlig talt ikke.
Avatar billede burningice Nybegynder
28. august 2001 - 14:49 #3
problemet ligger i at winme og win95 bruger samme bootsektor & filer, og det er så dumt lavet at de SKAL ligge på den første bootable partition, hvorimod at winNT og win2k (og sikkert mange flere) kan have sine bootfiler på hvilken som helst partition.
Det gør, at hvis du starter med at installere win95, og installerer winm2 bagefter vil den gå hen og overskrive win95\'s bootfiler, og så har du problemet.

jeg kender ikke mstboot og hvordan at det virker, og om det evt. kan afhælpe på problemet
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2001 - 18:55 #4
Hej Her er det du efterlyser, er meget spændt på om du kan få det til at virke, men jeg har set et andet sted på eksperten, at man kan tvinge en installatiion igang med en fuld version af et os ,selv om der ligger et andet os på disken, så må dette boot system være sagen.

http://download.cnet.com/downloads/0-10106-100-4302867.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-1-13.4302867
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2001 - 18:56 #5
Det er  jo bootmanageren, der skal sørge for at der ligger de boot filer der skal bruges til det system du vælter at starte op. Det skulle ovennævte gøre.
Avatar billede zebob Nybegynder
29. august 2001 - 09:05 #6
Har lige hentet programmet, prøver om det virker i aften.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
12. september 2001 - 17:37 #7
Hvis du skal have to operativsystem skal du helst have dem på hver sin partion. Dem kan du lave uden at slette alt sammen med bl.a. Partion Magic.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2001 - 19:10 #8
Det kan ikke lade sig gøre med Windows 95 og ME, de er nødt til at ligge på samme partiton.
Avatar billede zebob Nybegynder
28. september 2001 - 09:05 #9
Jeg har opgivet at få det til at virke, da der
bliver ved med at komme fejl under opstart af
WIN95. Men tak fordi i forsøgte.