Avatar billede krohn Praktikant
02. oktober 2001 - 18:33 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Router eller ej

Jeg skal til at sætte en ADSL opkopling op for min far, han har bestildt en Teledanmark opkopling med et \"bredbånds modem\" og 6 dynamiske ip adresser....
Nu skal det sættes op så 5 computere køre i netværk og en som stand alone.
Jeg er blevet oplyst af TDC, at jeg ikke behøver en router mellem modemet og min switch, men jeg har fra anden side fået beskeden at, jeg skal have en router, når der er mere end en bruger, og alle computere ikke skal være i netværk..???
Er det nødvændigt med en router???
Eller er det nok at jeg sætter en switch ind efter mit modem???
Avatar billede zeeo Nybegynder
02. oktober 2001 - 18:36 #1
det er nok med en switch. det har jeg med 4 computere
Avatar billede zeeo Nybegynder
02. oktober 2001 - 18:37 #2
fordelen med en router er at du kan feks. installere en firewall på selve routeren, med med en switch skal du installere firewall på alle computerne!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 18:41 #3
det er ikke nødvendigt med en router da du har fået 6 dynamiske ip adresser. kun hvis du skal have flere end 6 pc\'ere på netværket, skal du enten have en router eller købe flere ip adresser.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 18:41 #4
hov..det er lige det med at glemme at opdatere :-/
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 18:53 #5
Men du kan ikke køre den ene stand alone uden en router
Avatar billede zeeo Nybegynder
02. oktober 2001 - 18:56 #6
Kan man ikke???
Avatar billede krohn Praktikant
02. oktober 2001 - 19:41 #7
Koep: Hvorfor kan jeg ikke køre den stand alone uden en router?? kommer det ikke an på hvordan jeg sætter mit netværk op???
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 19:44 #8
koep: det kan man altså godt når det er TDC BREDBÅND man har. det er derfor der ikke følger en router med!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:24 #9
tak for point :)

www.fotx.net/kimrosgaard
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:37 #10
Kimrosgaard > hvordan vil du præstere det når du kun har en udgang i modemmet den ryger så hen til en switch/hub og her smider du dine computere på. Så kan du da på ingen måde køre den ene computer på nettet uden at den er i netværk med de andre
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:38 #11
For at kunne gøre det skal du have en router som kan segmenteres således at man kan smide den til flere netværk på en gang
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:42 #12
det er da ikke nødvendigt når han har købt 6 dynamiske ip adresser! netop derfor behøver han ikke en router! Selve ADSL modemmet fungerer som gateway
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:43 #13
Yep men så vil computerne stadig være på samme netværk, den ene computer vil ikke være stand alone og vil stadig kunne ses af ALLE de 5 andre maskiner på netværket
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:43 #14
hov! havde lige overset det med standalone maskinen! dér har du ret! det kan han ikke! sorry!
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:48 #15
Nemlig hvis du læste min kommentar sagde jeg også bare at han skulle have en router hvis han skulle have en stand alone maskine..... jeg er jo ikke helt dum jeg ved udemærket godt at de andre maskiner bare kan smides på uden noget.

DOG skal han huske hvis han smider de 6 maskiner på uden router må han ikke smide andre maskiner på da den låser IP´en til mac adressen på netkortet i et hvist antal timer og hvis han f.eks. lige smider sin laptop på hvil en af de andre maskiner ikke kunne komme på nettet i et hvist stykke tid.

Jeg mener det er 24 timer men det må ikke hænge mig op på
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:49 #16
Jeg går ud fra du lige smider mig mine points
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:52 #17
klart! smid et svar her:
http://www.eksperten.dk/spm/116349
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
02. oktober 2001 - 22:01 #18
jeg mener at man kan smide ip-adressen igen fra dos. hedder vist noget i retningen af ipconfig/release
Avatar billede koep Nybegynder
02. oktober 2001 - 22:04 #19
Ja det kan du men du får den samme ip igen da TDC´s router har låst IP´en til den mac adresse i x antal timer