Avatar billede kj12 Nybegynder
16. oktober 2001 - 22:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

bios opdate???

jeg haver et lille problem...bios er gået i udu,,virker ikke....jeg har prøvet at fjerne bios fre min egen maskine for at sætte bios i som ikke virker men det vil maskinen ikke finde sig i(det skal dog tilføjes at bios blev pillet ud efter at maskine var tændt og at jeg bootede på diskette med tilhørende bios opdate) hvor´n gør jeg eller hvor får jeg en ny bios til aopen mx58plus?????  kjeld
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
16. oktober 2001 - 22:44 #1
Pillede Biosen ud?? Har du revet chippen af bundkortet??
Avatar billede hotpop Novice
16. oktober 2001 - 22:46 #2
?: Noget gik galt da jeg flashede min BIOS. Hvad kan jeg gøre?

Din BIOS er sikkert død, men der er et par løsningsforslag:

Prøv at resette din BIOS med den jumper der findes på dit motherboard. Alternativt kan du fjerne CMOS batteriet i mindst 20 minutter. Det hjælper sikkert ikke, men er da et forsøg værd.
Bestil en ny BIOS hos din motherboard fabrikant. Det koster typisk 10-40$ plus forsendelse.
Du kan også lave hotswap tricket, men det vil jeg kun anbefale ægte nørder eller sande desperadoer. Find en med et motherboard med en BIOS sokkel magen til din egen BIOS sokkel. Fjern den døde BIOS fra dit motherboard. Lav en bootdiskette med et flashutil og nyeste BIOS opdatering til din BIOS. Start den maskine der virker, med bootdisketten. Og nu kommer den tricky del: Fjern BIOS fra maskinen mens den kører! Sæt den døde BIOS i maskinen mens den kører, og flash nu BIOS fra disketten. Hvis alt er gået vel, burde din BIOS
Avatar billede hotpop Novice
16. oktober 2001 - 22:46 #3
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
16. oktober 2001 - 22:51 #4
Det du råder ham til lyder lidt som det han siger han har gjort ;o)
Avatar billede kj12 Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:15 #5
det der hot byttertrik har som sagt prøvet men det vil den altså ikke finde sig i......æv der er vel ikke andet for end at prøve at se om der er en der har et board magen til og prøve hotbytter trikket igen for at købe en ny vil jeg ikke så gern for....det kan tænkes at det ikke er biosén
kjeld
Avatar billede makse Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:21 #6
Hvis du har et gammelt ISA grafikkort, så prøv at sætte det i.
Du må så kun havde det, og floppy drevet tilsluttet.

Hvis bios\'en indeholder en \'Boot block\' kan den starte op på ISA kortet, og du kan opdatere din bios.

Du skal så lave en Dos bootdiskette, hvor du har Flash programmet og bios filen liggende på.

Lav evt. en Autoexec.bat hvor du indskriver kommandoen, der skal bruges, for at bios opdateringen, sker automatisk.
Dette kan godt tage flere minutter, så du skal havde lidt tålmodighed.
Avatar billede kj12 Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:26 #7
ikke forstået ...isa grafikkort og bios??? der er ikke nogle kort i maskinen overhovedet (grafikkortet er i bundkortet)
kj
Avatar billede makse Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:41 #8
Du skal havde fat i et gammelt ISA grafikkort, som du så sætter i computeren.
Tilslut din skærm til det kort, og tilslut Floppydrevet.

Ingen harddiske, CD-Rom drev eller andre udvidelseskort.
Hvis du kan deaktivere grafikkort, COM porte mm. med jumpere på bundkortet, så gør det.
Prøv så at starte op igen.
Avatar billede kj12 Nybegynder
17. oktober 2001 - 00:07 #9
jeg takker for jeres råd og kvir´ttere med 150 til hver men hotpot`s point kan jeg ikke se når jeg skriver dem??? håber du får dem
kj
Avatar billede makse Nybegynder
17. oktober 2001 - 00:57 #10
Takker for point. :)

Hotpop > Kig på http://www.eksperten.dk/spm/121846