Avatar billede twg Nybegynder
25. marts 2000 - 10:55 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er OS/2

Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2000 - 12:22 #1
OS/2 eller OS/2 Warp er et styresystem, ligesom windows eller Mac OS, det har samme brugerflade.
Det bruges ikke så meget mere, men gik for at være utrolig stabilt og at man kunne ændre alle indstillinger i det hvis man lystede.
Avatar billede twg Nybegynder
25. marts 2000 - 12:49 #2
hvor kan man købe/downloade/få det
Avatar billede kbu Nybegynder
25. marts 2000 - 13:44 #3
Prøv at ringe til IBM for at høre hvem der forhandler OS/2.
Avatar billede andersmp Nybegynder
25. marts 2000 - 14:47 #4
OS/2 har et prisbelønnet userinterface 'Workplaceshell' som er object orienteret ned til sidste detalje -  det vil sige at alt er /klasser/ som fx java, og de kan ændres. Du kan fx tilføje /properties/ til mp3 som fx spillelængde, titel og stilart - dette ligger i fil systemet.

Det er også muligt at ud skifte vindue klasser, og der ved tilføje ny muligheder til fx brugergrænse fladen - Alt er muligt!(dog med kandskab til C/C++).

Da OS/2 4.0 (merlin) kom, cirka samme tid som NT 4.0, var OS/2 overlegen hvad angår stabilitet(dog godt oplæg til debat). OS/2 sat til at serve' i textmode - er ikke til at bryde ned! ,-)

Nogle af de eneste ting der før systemet til at hænge er dårlige drivere. :-/

OS/2 har en stor svag hed hvad angår installation. Du kan være heldig at din computer bliver /godtaget/, og du kan være UHELDIG - og skal rette i nogle filer (fx config.sys dog med ca 100 linier i) - Hvad man er typen som syntes Linux er spændende vil dette ikke give store problemer - Det er det samme ståhej'; Systemet skal /tunes/ når det er installeret. Bagefter er det også noget der 'rykker', ja.. smag og behag.

Operativ sytemet har sit eget script sprog som hedder rexx/objectrexx som stammer fra deres unix-variant AIX.
Dette er en meget omfattende sprog, med næsten samme syntax som C. Her er det også muligt at skrive dll'er med extra funktioner du kan kalde fre disse script's.

Grunden til at OS/2 idag siges at være død, er bla. at software firmaer hellere ville blive ved windows 3.x stilen som de havde arbejdet med et stykke tid.
Død er det dog ikke - Mange steder hvor stabilitet og sikkerhed sættes højt findes OS/2 tit. Jeg har seet OS/2 i Real Kredit Danmark, Unibank..
Tyskland er også berygtet dor at være meget /hooked/ ,-)

OS/2 3 og op, køre windows 3.x programmer på desktoppen(dette var engang rigtigt /porno/!), Warp 4.0 kan køre Java på desktoppen og på kommandolinie. Der er dog stadig et project der hedder odin, dette går ud på at lave win32 support til OS/2 - Quake2/3 med 3dfx Voodoo kører men mange andre programmer kører /ikke/!
Dette giver dog samme problemstilling som hidtil: Der bliver ikke udviklet nok programmer til OS/2 :-/

Team OS/2 DK (www.teamos2.dk) kan du prøve at kontakte, jeg mener de har en aftale med IBM, så de har en intern kopi til at ligge - Også af den nyeste server :-)

Håber det hjalp

Anders Pedersen
hjem.get2net.dk/snowman
Avatar billede flywheel Nybegynder
27. marts 2000 - 01:04 #5
Må lige kaste en kommentar ind her!

OS/2 er et objekt orienteret styresystem med grafisk brugergrænseflade!

Det har stort set altid været kendetegnet ved en høj stabilitet og benyttes derfor meget til mission critical opgaver...ex: styring af kraftværker (endda kernekraftværker) og BMW's serie 7.

Det blev i starten udviklet af MS og IBM i fællesskab som en afløser til den forældede DOS (1984-91)...dengang havde den en funktionsorienteret GUI meget lignende Win3x....Da MS gik deres vej så IBM chancen til at give systemet en helt ny og objektorienteret GUI.
Selvom målgruppen idag er skiftet fra SOHO til business er systemet lang fra dødt (pop pressen har gjort meget ud af at erklære systemet dødt i sidste 8 år).
Sidste Juni blev server-versionen opdateret, med et helt nyt basis system og til sommer kommer et refresh til klienten der bringer dennes basissystem op på samme niveau som serveren!
Det er ikke beregnet til spillebrug...hvilket har gjort at det ikke er den mest populære platform blandt hjemmebrugerne....stabilitet og produktivitet er sat i højsædet! Ydermere er danske virksomheder begyndt at fase systemet ud til fordel for en Windows-baseret løsning (det er ret almindeligt, hvis det er hårdt belastede servere, at en enkelt OS/2 Warp Server bliver erstattet af 2-3 NT servere for at ydelse og stabilitet kan opretholdes) hvilket er direkte modsat den globale tendens. (se evt <http://rover.wiesbaden.netsurf.de/~meile/los2cl.html>).
Berggreen Service er en af de ganske få danske forhandlere af systemet <http://www.berggreen.dk/>.
For et kort glimt af min egen OS/2 desktop se <http://home.worldonline.dk/~flywheel/screenshots/fly_shot_os2.gif>.

MHT programmer så er ikke ret mange af den kommercielle hyldevaretype....længe har de fleste være af køb-over-internet typen...hvilket er en af grundende til at den almindelig mening er at der ikke findes nogen programmer til systemet!
Den sidste tælling endte så hut jeg hvisker på 1200+, deriblandt tællende programmer som Netscape Communicator og Lotus Smartsuite.

Live long and prosper...

Peter Jespersen, TeamOS/2 - Denmark
Avatar billede cyberskovmos Nybegynder
22. maj 2000 - 10:18 #6
OS/2 er et dårligt styresystem, så køb hellere Win98, det er meget bedre.
Jeg har engang slettet Win98, fordi at der var en der sagde at det var meget bedre, men, det kunne ikke køre særlig godt og det var skide dåriligt, så jeg
smed min reboot cd-rom i så jeg kunne
bruge Win98 igen.

Tag forresten et kig på www.skovmos.subnte.dk, det er nemlig min hjemmeside, og den er rigtig god...
Skriv til mig på: skovmos@nielsen.ms
Avatar billede dar Nybegynder
19. marts 2001 - 22:15 #7
Jeg har også \'været udsat\' for OS/2. Selve systemet er faktisk udmærket. Problemet er jo bare at det er lidt - lad os kalde det - dårligt grafisk designet. Men det ville ikke gøre noget hvis der bare blev skrevet nogle flere programmer til det. Det ville sikkert også have noget mere medvind hvis det var gratis og open-source. Så ville det jo blive et kanon OS.
Avatar billede flywheel Nybegynder
19. marts 2001 - 23:22 #8
IMO er GUI\'en ufattelig god og velgennemtænkt..Husk at den ikke er lavet til den poppede spilletype men til erhvervslivet.

Jeg har lidt en fornemmelse af at det du kalder dårligt grafisk designet lidt bygger på at GUI\'en er bygget op efter en objekt orienteret tankegang og dermed ofte modsat det der ligger bag designet af MS-Windows GUI\'en og KDE.

Der er en del underliggende problemer, hovedsagelig med Objektskallen (WPS) og PMShell (Den sekundære skal), som ikke er blevet løst (fx akkumulerer WPS\'en en del trash og skal renses engang imellem). De ændringer der er blevet tilføjet basis systemet (taler her om Klienten) i løbet af efteråret har virkeligt givet systemet et løft.

Noget der er ved at blive et problem er at mange programmer ikke er threadsafe, som for eksempelvis Smartsuite. DVS at de på en SMP maskine skal køres i uni-processor mode...lidt ærgeligt.

Men pga opbygningen af WPS\'en (et arvbaseret klassehieraki) kan man totalt ændre sin GUI (Det eneste man ikke kan løbe fra er at alle vinduer skal være firkantede (rektangulære)).

MHT OS/2 som et OSS.....tror det næppe....både MS og IBM har en del patenter gravet ned her....for MS har de så ikke rigtig nogen værdi (OS/2 indspiller jo stadig et ganske anseeligt millionbeløb for IBM hvert år...til en del IBM divisionschefers fortrydelse) men de giver næppe noget fra sig.

Live long and prosper...