Avatar billede joeb Nybegynder
02. februar 2002 - 19:10 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Dualboot med ny win98

Jeg har Windows 2000 installeret og vil installere windows 98 på en anden partition og kunne dualboote mellem dem. Jeg benytter BootMagic som er installeret. Jeg har oprettet partitionen, men kan ikke få windows 98 til at forstå, at den skal lægge sig på den. Jeg har gjort partitionen primær. Hvad skal jeg gøre, for at windows 98 kan installeres?
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. februar 2002 - 19:16 #1
joeb > kig lige her: http://www.eksperten.dk/spm/167197
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. februar 2002 - 19:17 #2
I installationen hvor WIN98 selv foreslår Cdrevet skal du ændre det til det drev du vil have.
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. februar 2002 - 19:20 #3
Jamen det er ikke nødvendigt at sætte en anden partion til aktiv, og man kan også installere på en extended partion.
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 19:21 #4
Du skal bruge to primære partioner, en til win98, en til bootfiler fra win2000.
c: Primær og aktiv. Her er win98 og BootMagic.
D: Primær. Her er bootfiler til win2000
E: Extended. Win2000 styresystem.

Bootfiler til win2000:
arcldr.exe
arcsetup.exe
AUTOEXEC.BAT
boot.ini (Hvis du skal oprette en ekstra partion skal boot.ini rettes. Alle tal i boot.ini rettes til 3)
Bootfont.bin
CONFIG.SYS
IO.SYS
MSDOS.SYS
NTDETECT.COM
ntldr
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 19:23 #5
jytteq..
Lige meget om du installere win98 på C: D: E: F: vil bootfilerne altid ligge på c:
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. februar 2002 - 19:26 #6
ja det ved jeg godt men det skal de vel også, men jeg har aldrig brugt andre bootmanagere end dem windows selv laver, og de virker da perfekt.
Avatar billede joeb Nybegynder
02. februar 2002 - 19:29 #7
jytteg -> Den mulighed får jeg slet ikke, og hvis jeg i initierings-fasen af installationen skriver [partitionen]:\WINDOWS, så vil den bare ikke lægge sig dér alligevel.

onki -> Dvs. jeg skal ændre den stadig tomme win98-partitions drevbogstav til c og windows 2000 fra c til e eller hvad mener du egentlig? (Og iøvrigt oprette en ny part. til bootfiler. Har nu ikke læst om dette her før, og der står temmelig meget om det, dog uden jeg blev klogere).
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 19:35 #8
Det er ganske rigtigt som jytteg skriver hvis du vil bruge den almindelige win2000 dualboot.

BootMagic har for mit vedkomende ikke kunnet finde win2000 uden bootfilerne for sig selv.
Hvis du vil have win2000 på d: sammen med bootfilerne skal partionen være primær.
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. februar 2002 - 19:36 #9
Jeg indrømmer det er lidt tid siden jeg har gjort det, så det er lige det med hukommelsen, men vi har godt nok lavet mange dualboots her, om du skal sætte hak inoget eller vælge noget kan jeg ikke lige huske men det kan altså gøres på det punkt.
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. februar 2002 - 19:41 #10
Hvis det har noget med bootmanageren at gøre så er det kun den almindelige windows manager jeg har brugt.
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 19:43 #11
Der er bootfilerne mere eller mindre delt
Avatar billede joeb Nybegynder
02. februar 2002 - 19:50 #12
Jeg håber jeg nu har forstået så vi kan lukke:
1 - jeg opretter en lille part. til boot-filerne
2 - lægger bootfilerne dér (vel kopiere og ikke klippe?)
3 - ændrer drevbogstaver, således at win98-part. er C og Win2000 lægger på extended (øhmm...kan jeg bare sådan gøre det?)
4 - kan nu installere windows 98 som normalt.

Iøvrigt: Er det ikke lidt skidt at lade windows 98 lægge på c og altså for så vidt lægge bedre end Windows 2000, da c lægger yderst på hardisken og derfor kører "lidt" hurtigere? Jeg skal kun bruge win 98 så jeg kan scanne (driver-problemer).
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 19:58 #13
Nej ikke kopiere klippe, og HUSK alle. Kopier også filerne over på en diskette, for en sikkerheds skyld (så kan den bruges som bootdisk til at starte win2000). Opret også en rep. disk i win2000.

Hvis du vil oprette flere partioner end der er nu, skal boot.ini rettes.
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 20:00 #14
dit punkt 3
Hvad drevbogstaverne hedder gør ingen forskel.
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. februar 2002 - 20:05 #15
onki hvad fordele er der ved bootmanager, jeg bruger det selv når der er linux på, men har aldrig tænkt over det når det kun er windows i forskellige varianter.
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 20:10 #16
Der er ingen hvis der kun skal installeres 2stk win.

Hvis der skal være:
DOS
Win xx
Win 2000
Win xp
Linux

Så kan jeg ikke se hvordan windows bootmanager kan bruges.
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. februar 2002 - 20:17 #17
det er ikke noget problem hvis du installere WIN2K, XP og WIN98 på samme system.
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 20:20 #18
Nej det er da rigtigt.
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 21:35 #19
onki takker for point, og går ud fra det virker.