Avatar billede madx Nybegynder
04. marts 2002 - 08:43 Der er 22 kommentarer og
6 løsninger

CSS-design, hvor hurtigt? crasher det?

Hermed et site, bygget i ren CSS.

sitet er pt. testet op imod Win 98 SE & Netscape 4.5/Opera 5.12/IE 5. Jeg håber derfor at sitet virker på nyere windows/mac, men linux er også interessante....

Jeg vil være taknemmelig for 2-3 svar:

1. Hvor hurtigt loader siden i sek, hvor hurtig er din opkobling
2. Hvad er dit styresystem, hvilke(n) browser har du brugt
Og dine comments, specielt hvis sitet crasher.

http://www.abilitor.dk/site_testing/index.htm

Mvh.
Avatar billede jonas- Nybegynder
04. marts 2002 - 08:45 #1
1. Loadtid ca. ½ sekund på 256/256.
2. Windows 2000 IE 5.5

Sitet crashede ikke. Det er ikke muligt at klikke på linkene, vel?
Avatar billede startfirma Nybegynder
04. marts 2002 - 08:45 #2
1. 1 sek (1024/256)
2. Win2000 IE 5

Din venstre menu virker ikke.. der sker intet ved klik på dine punkter.
Avatar billede madx Nybegynder
04. marts 2002 - 08:49 #3
thx, nej det er bare en total flad side, med #-links - skal vide om grundkodningen kører, men det gør det så hos jer :-)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
04. marts 2002 - 08:51 #4
1. 1 sek (1024/256)
2. winME ie 5.5
3. som startfirma skrive så virker menuen ikke!
Avatar billede jonas- Nybegynder
04. marts 2002 - 08:52 #5
Naaah, det er lige en lille ting. Baggrunden på menutabel og højretabel går ikke helt ned til bunden.
Avatar billede madx Nybegynder
04. marts 2002 - 08:52 #6
Til nye, prøv gerne at resize også, det er ihvertfald et problem i Netscape 4.5, men hvad med andre konstellationer?
Avatar billede jonas- Nybegynder
04. marts 2002 - 08:54 #7
Når jeg resizer (IE5.5) så går den tekst der står i midten udover og dækker for den tekst der står i højre tabel.
Avatar billede hemning Nybegynder
04. marts 2002 - 08:57 #8
1. lidt uder 1sek. med TDC bredbaand 256/128
2. Jeg benytter Win98 med IE6

1. lidt uder 1sek. med TDC bredbaand 256/128
2. Jeg benytter Linux Mandrake med Mozilla 0.9.8

Crasher i ingen af tilfældende ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
04. marts 2002 - 08:58 #9
Hvis man laver vinduet mindre, hænger teksten inde over højre menu!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. marts 2002 - 09:00 #10
1 ca 2 sec, på en ukendt forbindelse (ligger mellem 33.6 modem og 2Mbit)
2 Windows 2000 IE 6

vedr. resizer

www.krogh-hansen.dk/eksperten/abilitor.jpg
Avatar billede madx Nybegynder
04. marts 2002 - 09:07 #11
Har prioriteret 800x600 og op, men bør måske skrue designet sm. så det også kører på endnu mindre størrelser i bredden
Avatar billede ib_capion Nybegynder
04. marts 2002 - 09:09 #12
1) Ca. 2 sek. på et 56K modem.
2) Windows 2000 IE 5
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
04. marts 2002 - 09:13 #13
(1) ca 2-3 sekunder på en ISDN forbindelse
(2) WinXP og jeg bruger IE6.0
(3) Crasher ikke!

Nu ved jeg godt at du ikke har skrevet noget om en vurdering af siden, men jeg kan ikke helt lade være.

Undskyld jeg siger det, men jeg synes at siden er ualmindelig kedelig. Og teksten i spalten til højre, er også svær at læse, det ser udoverskueligt ud. KOnkludering: En side bliver ikke særlig pæn, hvis du kun bruger CSS
Avatar billede madx Nybegynder
04. marts 2002 - 09:22 #14
alle comments er velkomne ;-), til jakobcla....

lige pt. er det hastighed og crashtest af koden der er interessant.
CSS og selve designet har intet med hinanden at gøre, kunne være bygget i tabel og set totalt ens ud, men jeg har mine grunde ;-)

Iøvrigt skal sitet 1. og fremmes være effektivt ift. den målgruppe sitet har.... der kommer dog mere grafik på senere
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. marts 2002 - 11:08 #15
madx>

Øhmm jeg forstår ikke helt hvorfor du siger det er lavet i ren css? - der er da masser af "HTML" med?

Umiddelbart plejer de folk der flytter det meste af designet over i css at gøre det fordi det gør det nemmere at lave valid html uden at gå på kompromi med det visuelle udseende. Jeg finder det derfor umiddelbart mystisk hvad dit grundlag for at gøre det er, når den "html" du bruger tilsyneladende ikke er valid? Er det en forglemmelse eller er det bevist?

JakobClausen> Nu er siden jo så ikke lavet kun vha af css, der er skam ganske meget html i den. ;-) Jeg tror du skal være lidt forsigtig med at lave den slags konklusioner alt for hurtigt og på et snævert grundlag som et enkelt site på eksperten.dk ;)

Mere om webstandarder og css kan findes på

www.webstandards.org
www.alistapart.com
www.bluerobot.com
http://glish.com/css/

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. marts 2002 - 11:16 #16
En anden lille ting jeg ikke kan undgå at bemærke.

Når du nu laver "det hele i css" hvorfor har du så stadigvæk <font> tags i din kode?

Mvh.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. marts 2002 - 12:11 #17
NS4.7:
  ved resize af siden mistes hele den grå kolonne tilhøjre. den kommer først igen efter en forced reload.
  der er noget margin eller lignende der skaber mellemrum mellem kolonnens grå baggrund og dekorations.giffen foroven (og også rykker den tilhøjre så venstrekanten ikke flugter.

  På den anden side synes jeg slet ikke designet er kedeligt. det giver et seriøst og solidt indtryk.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. marts 2002 - 12:14 #18
IE4.0:
  nu fatter jeg ingenting. kolonnen tilhøjre er der slet ikke.
Avatar billede madx Nybegynder
04. marts 2002 - 12:48 #19
osaka_san>

du skal nok tolke "i ren CSS" lidt bredt, sidens opbygning er helt og holdent styret af css-bokse. Det giver nogle fordele og nogle ulemper, mht. det sidste så er netscape det største problem - og kodningen er absolut ikke regelret (css giver ikke i sig selv mere valid html-kode), f.eks. er der tabeller i de fleste bokse, pudsigt nok renderer netscape nemlig boksene mere korrekt, når der er en tabel inde i boksen

at få netscape til at placere bokse til højre har også været noget en en funny opgave, som flere har set kan det gå helt galt ifm. resize.... jakoba konstaterer også nogle pudsige marginer th.

jeg har pt ikke koncentreret mig om diverse skrifttyper, og der kan godt have sneget sig et et <font>-tag ind ;-)

jacoba> tænkte det nok at ie4 også ville give probs.

fordelene ved dette css-design er at css-filen kun skal loades én gang, contentboksen kan placeret først hvilket gør siderne mere søgemaskinevenlige, endelig kan css'en opdeles så visse dele tolkes til screen, mens andre dele tolkes til printer (på nyere browsere)

når sitet er i luften vil index'en inkl grafikker veje ca. 30 kb, manges htmlkode fylder mere..... mvh. madx
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. marts 2002 - 13:52 #20
madx> Jeg er ganske godt klar over hvilke problemer og fordele der er ved css layout med <div> og <span> kontra tabeller, da det selv er den måde jeg arbejder på ;-)

Css giver faktisk i sig selv ganske ofte mere valid HTML/XHTML kode. Primært fordi det folk har størst problemer med er det faktum at HTML i sig selv ikke understøtter særlig mange layoutmæssige funktioner, hvilket gør at de tyer til underlige teknikker for at opnå det ønskede resultat.

Det var af denne årsag at tabeller i sin tid begyndte at blive brugt til layout formål i stedet for det de var beregnet til, nemlig at præsentere tabulær data. Hvilket ledte til at i dag tror alle at tabel tags i html er beregnet til at lave sidelayout med og dermed har misforstået html specifikationen. (jeg selv inklusiv i de dage hvor css var noget man kun snakkede om) Man ser så småt en tendens til flere og flere begynder at forstå dette, hvilket kan sammenkædes med den bedre understøttelse af css i de forskellige browsere, men der er stadigvæk langt igen.

I XHTML er css en naturlig del af specifikationen fordi det er css der er ansvarlig for det primære visuelle udtryk. Det er ganske enkelt ikke muligt at lave XHTML uden css såfremt man ønsker at ændre på den umiddelbare visuelle standard browser fortolkning af XHTML tagsne.

De links jeg har givet dig tidligere er alle sites der promovere layout opbygning i CSS og jeg tror du vil kunne få glæde af at kigge nogle af dem igennem. Især alistapart.com har nogle ganske fornuftige historier omkring det at lave css layouts i stedet for html layouts.

bl.a. http://www.alistapart.com/stories/journey/

Som du vil kunne se på mange af de sites er konklutionen at hvis man ønsker at drage fordel af css muligheder for layout så bliver man nødt til at holde sig på 5. generation af browserne og op efter. Der er ganske enkelt for mange fejl i implementeringen af tidligere browsere til at det gør det fornuftigt at bruge tid på det.

Som alternativ giver css dog den mulighed for at hvis man laver det en lille smule smart kan du sagtens gøre dit site tilgængelig for ældre browsere, ved at gøre det logisk uden brug af css.

Du kan se et eksempel på det hos www.bluerobot.com hvor du kan slå css'en fra. Det er måske ikke design mæssigt det kønneste, men du har en fornuftig struktur og siden er nem tilgængelig i de fleste browsere der bare fatter en smule html

Hvis du absolut har brug for v 4.x- support kan du måske finde noget brugbart her:

http://www.alistapart.com/stories/fear4/

Hvis du skulle være interesseret kan du finde nogle grundlayouts her som du måske kunne bruge til videre inspiration:

http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

God fornøjelse og velkommen i css klubben ;-)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. marts 2002 - 13:53 #21
Glemte lige den her der er et must read for enhver spirende css layout designer:

http://alistapart.com/stories/practicalcss/

:-)

Mvh.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede madx Nybegynder
05. marts 2002 - 15:15 #22
>Oscar Eg Gensmann
Respekt for dit engagement og din uddybning, jeg har noteret dine links!

>Alle
1000tak for comment! Jeg ved ikke hvordan point fordeles mest retfærdig ifm. et sådant spørgsmål uden løsning, så alle jer "svarere" må deles - dog har jeg forhøjet lidt, kan ikke dele 100/6
;-)

Koden er iøvrigt optimeret siden igår og opfylder nu mine krav, bl.a. resize i Netscape
Mvh. :-)
Avatar billede hemning Nybegynder
05. marts 2002 - 15:19 #23
Tak for points :o) Held og lykke med siden ;o) Resize er endnu ikke optimal i IE6 :o(
Avatar billede mr-bob Nybegynder
05. marts 2002 - 16:28 #24
takker for point! Og også lige lidt respekt fra min side til Oscar!
Avatar billede madx Nybegynder
06. marts 2002 - 08:46 #25
>hemning

- det lyder interessant, vil du ikke uddybe, tænkte at når den var ok i NS 4.5 så kører det i NS 6

Så det er lidt vigtigt for mig :~)
Avatar billede hemning Nybegynder
06. marts 2002 - 09:31 #26
Taget fra min tidligere kommentar:

Hvis man laver vinduet mindre, hænger teksten inde over højre menu!
Avatar billede madx Nybegynder
08. marts 2002 - 17:11 #27
>hemning

Så skulle det funke osse :-)
Avatar billede hemning Nybegynder
10. marts 2002 - 16:30 #28
Det virker også nu :o) Tak for points :o)