Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 09:58 Der er 163 kommentarer og
4 løsninger

Jeres forslag til nye kategorier

Langsomt, men sikkert, skrider arbejdet med at skabe en ny kategoristruktur til Eksperten frem.

Ligger du inde med forslag til enten nye kategorier, kategorier der bør slettes eller selve strukturen, vil jeg gerne have dem senest søndag aften.

mail dem eventuelt til nanoq@nanoq.dk

Den nye struktur vil blive en anelse mere detaljeret end den er idag. Som et lille eksempel bliver Styresystemer delt op i henholdsvis Server og Workstation og Linux vil blive splittet op i forskellige distributioner. Dvs. et spørgsmål om Redhat skal placeres i Styresystemer -> Workstation -> Linux -> Redhat

Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 10:06 #1
Er der overhovet nogen kategorier der skal nedlægges ??

/Lee
Avatar billede greybeard Nybegynder
23. marts 2002 - 10:10 #2
Mon ikke der bliver behov for en C# kategori under Programmering.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 10:11 #3
Ja... (den her vil du ikke kunne li' ;) ) - Freelance - eller rettere, hele kategorien Job/opgaver - vil blive nedlagt. Dette er noget jeg har talt en del med Admin om.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 10:11 #4
greybeard, jo :)
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 10:25 #5
hm... Og det syntes i bare sådan lige i fik lyst til eller hvad ?
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 10:27 #6
Hvad skulle det gøre godt for at slette freelance kategorien ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 10:30 #7
Det er en ting der har været meget debat om. Arbejde for penge, altså det jeg normalt betegner som freelance, bør henvises til Sharksforum. Dette kan måske endda være medvirkende til at sætte lidt mere skub i det site.

Arbejde for point hører ikke til på Eksperten. Eksperten er et forum til udveksling af viden. Ikke fulde opgaver.

Jeg vil nu ikke gå ind i en længere diskussion om dette, da jeg kender den fremtidige strategi for Eksperten godt nok. Denne diskussion må Admin tage sig af :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 10:34 #8
IKKE kender, mener jeg vist ;)
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 10:52 #9
Nanoq>>

du kan ikke bar ligge en bombe og så regne med at os i Freelance kategorien lukker smilene deres konto ned her på eksperten.. hvis det er op til admin.. så sørg for han kommer herind og argumentere for den fatale fejltagelse i er i gang med.

Henvises til sharks forum ??? jeg er ikke interesseret i at lave noget for penge... så snart der er penge involveret er det arbejde.. og det er ikke hvad jeg er interesseret i.

Hvordan kan i uden videre diskussion og lytten til Brugerne slette en kategori.... ??? det er da respektløst overfor ekspertens brugere, og personligt føler jeg mig da totalt til grin !!!

Hvem skal tage sig af billedbehandlingskategorierne når alle grafikere er blevet fejet af eksperten ???

Hvordan definere i et færdigt arbejde ???

Der er da masser i Programmerings kategorien, der levere færdige stykker arbejde....

Et banner til en hjemmeside er da heller ikke en færdig løsning.. det er da kun en del af en hjemmeside... som det jo også er når kodehovederne laver koder.... eller et logo er da heller ikke en færdig løsning... en hjemmeside er da meget mere end det....

Hvis freelance blev fjernet, ville spm. blive fordelt inde i de respektive kategorier til stor irritation for kode nørderne, da de tidligere har sagt, fis over i freelance, det hører ikke hjemme her....

frem med målestokken og kom med en konstruktiv forklaring, i stedet for at henvise til Admin.. hvad er det for noget ????

/Lee
Avatar billede limemedia Nybegynder
23. marts 2002 - 10:59 #10
Lee >> du glemmer at Admin scorer kassen inde på Sharksforum med de store procentsatser, det er da klart han vil have det derover... Om det så er en forringelse af eksperten, kan der vist ikke hærske tvivl om.

Så længe nogen vil kode for point, om halv eller hel løsning skal de da have lov til det - hvad skulle vi gøre uden dine logo'er ? :))
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:02 #11
men bliver der så oprettet en logo/banner kategori ?
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:03 #12
Det vil sige at Admin vil skide på grafikerne her på eksperten for selv at tjene penge... er det sådan det skal forstås ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:07 #13
Et af de problemer jeg ser i grafikopgaverne er ophavsret. Viden udvekslet via Eksperten skal være tilgængelig for alle. Dvs. laves et flot logo, skal alle kunne benytte sig af det. Det er spørgsmålsstilleren næppe interesseret i. Derfor konflikter dette med Ekspertens hovedformål.

Jeg har bedt co-admins overveje hvordan de vil tackle denne situation.

Som skrevet vil jeg ikke gå ind i en politisk diskussion om Eksperten. Det har jeg hverken grundlag eller mandat til. Jeg har fået stillet til opgave at skabe en ny kategoristruktur. I første omgang bliver den udformet som jeg personligt gerne vil se den. Dernæst bliver en håndfuld brugere fra forskellige kategorier involveret, da jeg ikke kender de enkelte hovedkategorier til bunds. Når jeg så får respons fra disse folk, vil det færdige udkast blive sendt til Admin. Herefter det op til ham at godtage eller forkaste forslaget.

Jeg skriver en mail til Admin, og beder ham kikke herind. Han er den eneste der kan besvare dine spørgsmål.

/NanoQ
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:09 #14
Det er ved at blive mere end almindelig kendt, at hvis man mangler et logo, et stykke grafik e.lign. - så opretter man bare en profil på eksperten, smider 200 point i freelance-kat'en og så er den i vinkel.

Så sent som igår så jeg en "it-virksomhed" der manglede et logo.

Dette er en efter min mening uheldig udvikling, der er trods alt folk der lever af at lave grafik.

Endvidere ser du (lee) ikke ret ofte færdige løsninger i programmerings'katerne - men derimod hjælp til selvhjælp. Det ser man ikke ret ofte i grafik'katerne - der opretter man istedet bare en sp. i freelance'katen.
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:13 #15
jamen så syntes jeg da det så er en glimrene idé at få en åben debat lige nu og her i dette spm... det er der vel ikke noget galt i...

Jeg hører gerne fra andre brugere hvad deres syn er på det her.

Jeg føler jeg bliver smidt ud fra eksperten,  i og med at Freelance kategorien er den jeg holder mest af herinde.

Du bliver ved med at sige at vores grafiske arbejde er færdige produkter... hvordan laver man en halv kode ??

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:21 #16
Jeg syntes bestemt at det er lærerigt at være i Freelance kategorien, det er blot en anden måde at lære på en d ve dat sidde med en bog i hånden.
I freelance ser man 10 forskellllige ekspmpler på at lave den enkelte opgave, og mnage gange mange flere eksempler end det.
Dette er en utrolig lærerig process for alle dem der sidder i kategorien Freelance, der her bliver inspiret af andre brugere, og dermed bliver dygtigere og dygtigere til at håndtere grafik.

Der er meget stor forskel på at være boglig og være visuel... det er en ting mange boglige aldrig vil forstå, men jeg håber at med min lille forklarring har åbnet øjenene lidt for at det rent faktisk er en MEGET givene kategori for grafikere, der ønsker at udfordre sig selv og blive endnu bedre, i deres fag....

Nøjagtigt som i kodeafdelingen... det er samme formål.

/Lee
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:23 #17
Jeg er TOTALT enig med Lee og jeg føler mig SNYDT ved at Freelance vurderes lagt ned. Mye av grunden til at jeg er her på Eksperten er på grund av Freelance. Pointsene jeg tjener kan jeg så bruge i andre kategorier for at få hjelp. Jeg kan ikke så meget andet så jeg synes da det er fint at have Freelance til at få lidt points. Forsvinder Freelance så forsvinder også jeg fra Eksperten!

Jeg kan være enig i at det er feil når personer oppretter en ny bruger og fyrer av 2-300 points for et logo eller noget. Men det kan de da også gjøre i andre kategorier. Istedet kunne man legge ind sperre at man er NØDT til at tjene f.eks. 2-300 points FØR man kan opprette et spørgsmål. Da ville man undgå slike personer. Dette har jeg også foreslået tidligere.
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:24 #18
Ja det gik lidt stærkt og der er mange slåfejl .
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:25 #19
Jeg kommer ihvertfall ikke med forslag til nye kategorier før Eksperten velger at fortsette med Freelance! - En ting er sikkert: "Siste ord er ikke sagt" *hrmf*
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:25 #20
Jeg har svært ved at se hvor det skiller. "Lav et komplet databasebaseret site" eller lav et logo... I begge tilfælde købes et færdigt produkt for Ekspertens valuta... altså point. Det har ikke meget med vidensdeling at gøre.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:28 #21
Der er da helt sikkert mange positive egenskaber ved freelance'katen - I nævner en del af dem her.

Jeg mener heller ikke at den skal nedlægges, jeg synes blot at det er en uheldig udvikling at virksomheder kan få lavet deres logos/grafik ganske gratis på E. Eller som Kengun nævner, at man kan oprette en profil, fyre 200 points af og dagen efter gøre det samme igen.
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:30 #22
nanoq>> gad du ikke læse hvad jeg lige har skrevet eller har jeg formuleret mig helt håbløst....
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:30 #23
Her er et rigtigt godt eksempel http://www.eksperten.dk/spm/188763 - brugeren har været aktiv i 1 dag...
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:31 #24
Pelkjaer> Skal vi finde slike eksempler fra andre kategorier også, så er det bare at sige ifra!
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
23. marts 2002 - 11:32 #25
Hvis i fjerne freelance --- ja hvad bliver det næste så, HTML ??
Hvis jeg surfer ind på et spørgsmål, hvem vil lave en banner til mig, jamen så er der kun 1 der afgøre om jeg vil gøre det for eks. 50 point og det er undettegnet, hvis jeg vil have penge for noget som jeg har lavet så skriver jeg det, Eller lader helt være med at svare på spørgsmålet, Det må da være op til den enkelte om han eller hun vil arbejde "Gratis " = Point

Et eller andet sted syntes jeg lidt at Experten er lidt på vej til at blive ren "NON DEMAKRATI" Altså dem med magten Admin & Co-Admin vælger hvad vi andre skal lave deltage i osv. hvorfor ikke lade eks. en kategori som freelance være som den er, i det at den jo bruges flittigt, jeg ser ingen grund til at vi skal fjernen nogle kategorier.

Hvis i på den måde tager beslutninger hen over hovedet på Expertens brugere, som jo faktisk er skyld i at den har fået den store og velfortjente succes som den har, så tror jeg at Experten er på retur.

Demokrati frem for Anaki
Kvalitet frem for kvantitet

Jeg vil lige afslutte med en kat som jeg godt kunne savne
Windows Ce

MC
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:33 #26
pelkjaer>> men så må man lave et system der kan opsnappe om man har flere brugere fra samme computer, og man derved slet ikke kan oprette mere end en bruger på eksperten... hvad ved jeg ...
Eller som kengun ganske genialt siger, at man skal have tjent points før man kan spørge....
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:34 #27
kengun>>Man vil altid kunne finde sorte får i flokken - det ved jeg godt.

Men til gængæld vil man kunne finde langt flere i freelance'katen - 100%
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:34 #28
lee, der er forskel på spørgers og svarers motivation. Jeg er da helt overbevist om at dine hensigter er helt reelle. Men faktum er at spørger vil købe et færdigt produkt for point. Han søger ikke hjælp for selv at lære (i langt de fleste tilfælde). Det harmonerer ikke med Ekspertens målsætning.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:35 #29
Pelkjaer> Det er kun hva du tror.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:35 #30
lee>>Ja et eller andet i den stil er jeg også tilhænger af - men det er vidst ikke lige at lave.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:37 #31
mc.lucifer, WinCE/PocketPC er på min liste - Det samme gælder Epoc, Symbian og PalmOS :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:37 #32
kengun>>Det er jeg nu ret sikker på.
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:38 #33
nanoq>> må ekspertens egne brugere ikke lære af hinanden.. hvad er der galt i det ??? Det er en måde at lære på forstår du da ikke det ??
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:39 #34
Altså kodekategorierne lærer af at se på hinandens koder.. og Freelance kategorierne lærer af at se på hinandens Grafik !!!! hvad er forskellen... at vi så samtidigt hjælper andre.. og hvad så !!
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
23. marts 2002 - 11:41 #35
nanoQ- det vil jeg glæde mig til da jeg har 3 sp klar omkring ipaq 3630 windows ce *GG*

MC
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:41 #36
Pelkjaer> Der finnes et UNIKT computernummer på hver PC. Dette kan man kanskje benytte på en eller anden måde?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
23. marts 2002 - 11:42 #37
Jeg kan godt forstå div. indlægsgiveres fortvivlelse over at ynglingskategorien bliver nedlagt. Men strengt taget er det nok ikke nanoQ I skal være så hårde ved. Han er mutters alene i front på en håbløs opgave som i den grad fordrer at sitets ejere er synlige. Desværre glimre de ved deres fraværd og nanoQ får på puklen på deres vegne.

nanoQ har lovet at orientere ejerne af Eksperten om denne tråd og om de mange gode argumenter der føres frem. Nu er det så op til ejerne om de vil tage dialogen og komme med de argumenter der ligger bag deres og ikke nonoQs beslutning.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:42 #38
Man kunde i det mindste gjøre slik jeg har foreslått tidligere i dette spørgsmål, at lave det slik at man ikke kan opprette spørgsmål før man selv har tjent nogle points! Det kan ihvertfall lade sig gøre.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:43 #39
Du ser det fra opgaveløsers synspunkt. Og her kan jeg sagtens følge dig. Men ser man det fra opgavestillers side, harmonerer denne type spørgsmål som nævnt ikke med Ekspertens målsætning.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:43 #40
kengun>>Hvad så med dem der sidder på diverse institutioners PC'ere om dagen? Eller låner naboens?
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:45 #41
Pelkjaer> Dem få skal vi nok klare at tage for snyderi!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:47 #42
Admin ER underrettet om denne tråd
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 11:49 #43
Tony>> vi er da ikke strenge ved nanoq... nu må du lige... han viste jo hvad han gik ind til, og er da klar over at dette ikke er en heads imod ham .. og hvis man ikke må diskutere dette emne .. hvordan skal man så få sine synspunkter igennem. Føler du vil lukke munden på en vigtig debat.
Avatar billede startfirma Nybegynder
23. marts 2002 - 11:49 #44
Ved at fjerne freelance vil disse spørgsmål i stedet automatisk blive stillet i design-kategorierne...  hvilket er en del smartere.. så kan andre bedre finde svarene :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:51 #45
Man kan bare lave det slik man kan KUN bruge de points man har tjenet. Slut med at give 300 points ved opprettelse av bruger og slut med at give 5 points pr. dag. Så er man nødt til at selv tjene nogle points før man selv kan opprette spørgsmål. Dette er det mest rettferdige!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:53 #46
Selvom jeg muligvis får på puklen for dette, vælger jeg at offentliggøre en bid af den korrespondence jeg har haft med Admin:

"Den er heller ikke tilladt.

Regards / Med venlig hilsen

Jacob Friis Larsen

[ www.eksperten.dk | www.sharksforum.com | +45 70 27 07 67 ]

> -----Original Message-----
> From: nanoq@mail.dk [mailto:nanoq@mail.dk]
> Sent: Tuesday, March 19, 2002 6:34 PM
> To: Eksperten
> Subject: Re: RE: RE: vedr. ny kategoristruktur.
>
> Og situationen "arbejde for point"?
>
> "Eksperten" <info@eksperten.dk> wrote:
> >
> > Ifølge idéen bag Eksperten er det ikke tilladt at betale for
> > et stykke
> > arbejde da andre jo ikke får glæde af det stykke arbejde.
> > Dermed bør man
> > bruge Sharksforum til det, som iøvrigt snart kommer i en ny
> > version, hvor de
> > ønsker brugerne har kommet med er rettet.
> >
> > Regards / Med venlig hilsen
> >
> > Jacob Friis Larsen
> >
> > [ www.eksperten.dk | www.sharksforum.com | +45 70 27 07 67
> > ]
> >
> > > -----Original Message-----
> > > From: nanoq@mail.dk [mailto:nanoq@mail.dk]
> > > Sent: Tuesday, March 19, 2002 6:21 PM
> > > To: Eksperten
> > > Subject: Re: RE: vedr. ny kategoristruktur.
> > >
> > > Hvad skal jeg gøre med Freelance kategorien?
> > >
> > > Jeg tror jeg vil droppe betegnelsen "Freelance" under
> > alle
> > > omstændigheder. Der bør måske gøres tydeligt opmærksom på
> > at
> > > arbejde for penge ikke hører hjemme på Eksperten - evt. i
> > "regler"?
> > >
> > > Kan vi overhovedet undgå en "arbejde for point" kategori?
> > (jeg
> > > tænker hermed på "lav et logo", "lav et layout" osv.) -
> > Oprettes
> > > der ikke en kategori til dette, kunne jeg nemt forestille
> > mig
> > > denne type spørgsmål bare vil blive placeret i alle mulige
> > andre
> > > mere eller mindre relevante kategorier.
> > >
> > > Kan man alternativt "lovgive" sig ud af det?
> > >
> > > /Mikael"
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:54 #47
Det holder heller ikke. Da jeg begyndte her på E, var jeg ikke dygtig nok til overhovedet at tjene nogle point der første lange stykke tid. Jeg sparede på dem istedet.

Det er da fair nok at man skal ha' hjælp - det er jo heller ikke det debatten drejer sig om.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:55 #48
Jeg vil bare sige: "Er ikke Eksperten for Ekpertene?"
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 11:57 #49
En liklle kommentar herfra vil være at alle de opgaver de bliver lavet i freelance vil flyde over i de specifike kategorier som PHP, ASP, html, design billedbehandlig osv. Dette vil resulterer i at "kode folket" ikke kan bruge denne mere; den hører hjemme i freelance, lik dette spm.......!

Man vil ikke kunne rense ud i dette  ved at lukke ´freelance kategorien, man vil bare få disse opgaver til at flyde rundt på hele eksperten, til stor irritation for alle der ikke gidder at se sådanne spm.

Lad dog freelance bestå, så har koderne en kategori at hensvise folk til.

/cdc
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 11:57 #50
På sin vis jo, men hvordan tror du Eksperten er blevet eksperter?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 11:58 #51
kengun, netop... Er de folk der vil have udført færdige arbejder "Eksperter"?

Det er nødvendigt at se dette fra opgavestillers synspunkt. Ikke fra svarers.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 11:59 #52
Efter min mening så har ik personer som ik kan noget, noget her på EKSPERTEN at gøre. Hvis en ikke kan dele NOGET av hva en kan så fortjener en, efter MIN mening, ik at få noget rett i henderne heller.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 12:00 #53
/cdc, dette stiller primært krav til co-admins. "færdige opgaver for point" hører slet ikke HJEMME på Eksperten.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
23. marts 2002 - 12:00 #54
Der er jeg uenig. Vi har alle været nybegyndere engang - og nyt godt af eksperten.
Avatar billede francke Nybegynder
23. marts 2002 - 12:01 #55
De fleste spm. bliver alligevel lagt i "fri debat" !!  :=)
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 12:02 #56
Pelkjaer> Men hvis en kan bruge sin PC, så er der ALLTID noget en kan, selv om du ik er Ekspert.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 12:04 #57
Efter hva jeg kan huske så tjente jeg selv nogle skarve points før jeg selv opprettet spørgsmål. Men nå er dette lenge siden og jeg kan jo huske feil ;-)
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 12:07 #58
nanoq>>
nu siger jeg det lige igen....
Freelance kategorien er MINDST ligeså lærerig som alle andre kategorier.
Jeg hjælper fx alle andre ved at vise forskellige måder at lave grafik på, og de spørger til hvordan jeg har gjort.
det er da også en måde at lære på. Hvordan skal man ellers lære at lave lækker grafik, hvis ikke man har mulighed for at se... se se se... udvikle sig... og sesese igen....
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 12:09 #59
det strider da aldeles ikke imod ekspertens ånd.... det er da netop lærerigt.. og jeg hr set MANGE potentielle grafikkere der er blomstret op og er blevet bedre og bedre netop ved at få stillet en masse opgaver inde på freelance kategorien
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 12:19 #60
Nu lurer jeg på om Admin gider at lese hele denne tråden...... Jeg synes det er kommet frem mange gode synspunkter her, og håber at Admin vil tage sig tid til at lese tråden. Jeg håber ik at Eksperten bliver dårligere end den er idag.
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 12:24 #61
Ja jeg håber også at Admin kommer forbi denne tråd.. og læser den grundigt igennem. krydser fingre for at jeg blandt alle de andre har argumenteret nok til at Freelance vil bestå.

/Lee
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. marts 2002 - 12:42 #62
Ingen seriøse brugere vil anvende Sharksforum, for de fleste
vil gerne møde/tale med dem de skal lave opgaver for. Så jeg
ser overhovedet ingen fremtid for det website.
Desuden vil de fleste gerne have lavet opgaverne gratis. Men de
samme personer vil gerne have en anstændig løn, når de selv
skal yde et stykke arbejde.

/per
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 12:50 #63
Lee igen ser du ikke situationen fra opgavestillers side. Det er de færreste der vil have lavet et logo, der opretter spørgsmålet for at LÆRE noget.
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 12:59 #64
nanoq-> det vil jeg give dig ret i, men jeg har altså lavet grafik, logoer etc. til folk her inde der sidder med en kreativitet på størrelse med en fem øre, men de har så hjulpet mig med javascript og asp, som de så er hajer til.

Fordi man er godt til at kode, behøver man ikke at være ´kreativ. Jeg ferdes også andre steder end lige på freelance, og jeg kan da se at der bliver lavet fulde opgaver de steder også.

" jeg skal have en form/kode til det og det", og det får de så, selvfølgelig er den de fleste opfundet før, og ikke som et logo, skal laves fra bunden.

Mit forslag var at man af eksperterne her inde var mere kritiske, og ikke lavede logoer til virksomheder, der kan betale for det, og laver logoer som de for en udfordring i at lave.

Nye kategorier ville være under billedbehandling, men den ryger vel også ud.....var at man delte den op i logoer, bannere, webside grafik osv.
Så har man den ikke liggende i freelance, kategorien, men i en underkategori
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 13:00 #65
men det gør alle de andre brugere jo.. dem der skal have lavet noget er blot opgavestillere i mine øjne... de lære nok ikk eså meget.. men vi i freelance lærer hinanden noget.. det må da tælle.
Avatar billede francke Nybegynder
23. marts 2002 - 13:01 #66
Her er da en rigtig hjælpe site!!  :=)
http://www.completcomputer.dk/temaaviserne.htm
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 13:03 #67
kom lige i tanke om en idé til. Kunne man ikke lave det således at main ikke kan give mere en f.eks 20% af sine points, max 200. Så slipper man da for folk der kommer ind og er nye og smider 200 points ud med det samme. Så må man jo gå igang med at hjælpe lidt først, før man kommer igang. Det er alt for mange der kommer ind, tømmer sin konto på 2 spm, og logger ind som ny bruger, kender flere, der kommer igen og igen, på den måde.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 13:09 #68
Nu har denne debat jo skiftet lidt karakter. Meningen var egenlig bare at få input til nye kategorier ol. Men debatten her er både sober og sund. Så lad den endelig køre.

Jeg vil derfor opfordre folk til at maile mig forslag istedet for at smide dem her. Mail på nanoq@nanoq.dk :)

Jeg vil lige slå fast, at det ikke kun er færdige grafikopgaver jeg hentyder til. Situationen med "lav en gæstebog" og lignende, har jeg nøjagtig samme holdning til. Det er fint hvis en bruger beder om ideer til et logo eller layout. Men det bør kun være på "skitseniveau". Opgavestiller bør efter endt besvarelse være i stand til selv at udfærdige det færdige produkt. Herved er opgaven kørt i "ekspertens ånd"

Som jeg hele tiden har påpeget, er eksperten ikke en gavebod, hvor man kan købe et færdigt stykke arbejde for point. Eller rettere... sådan BURDE det ikke være. Jeg vil til enhver tid kæmpe for at det bliver sådan.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 13:10 #69
/cdc, faktisk et fornuftigt forslag.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 13:11 #70
(opret den i et nyt "spørgsmål" under "Forslag) :)
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 13:18 #71
men nu du selv siger det med gæstebogen... skal php kategorien så også fjernes ??
ligesom freelance ??
jeg er nødt til at holde pause nu.. men vender tilbage senere.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 13:22 #72
Nej... php kategorien opfordrer ikke implicit til fulde løsninger.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 13:27 #73
Fjernes Freelance så kan vi lave et nytt "Eksperten" med de kategorier som Eksperten vil fjerne. Hvorfor ikke beholde kategoriene og heller tenke nytt med tanke på pointsystemet? Mitt forslag, som jeg har nevnt tidligere, vil efter min mening få bort snyderne. Er det ik det vi ønsker?
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 13:29 #74
Nanog> Men ligefremt så er det det som skjer.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 13:41 #75
kengun, det er et spørgsmål om konsekvens fra co-admins side, og definerede retningslinier for Eksperten.
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 13:48 #76
ok :-)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
23. marts 2002 - 16:09 #77
Lee >> Det var nu ikke min hensigt at skubbe en stopklods ind i  diskusionen, men blot minde om at man måske burde rette det tunge skyts i andre retninger. Og her ville en 'underskriftsindsamling' / fælles front af de berørte måske vægte lidt tungere hos de ansvarlige end isolerede opråb.

Måske I burde maile lidt sammen internt og så stile en fælles henvendelse til Ekspertens ejere og afkræve klare svar ... om I vil få dem er en helt anden sag, men så har I gjort hvad i kunne og kan sige om kategorien: Ære være dit minde, vi gjorde hvad vi kunne.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
23. marts 2002 - 17:16 #78
En lille kommentar herfra: Jeg synes det er totalt latterligt at begynde og råbe op om en kategori sletning HER og til nanoq, der kun prøver at hjælpe admin med nogle ting så han har tid til noget andet.

Skriv dog for faen en mail til admin istedet for at lade det gå ud over nanoq - han har intet gjort, han følger bare admins "ord" .. (som f.eks. at de kategorier skal væk).

Geeez mand .. lee og kengun, i ligner til forveksling en mindre børnehave der vræler hvis i ikke får jeres vilje - hva kan man dog bruge det til ? Intet!

Gider btw., ikke følge med her da det sikkert blive ENDNU længere ...
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 17:26 #79
Som jeg kan læse det er det da ingen der er på nakken af nanoq, invisibleman. Men når det er ham der representerer eksperten i dette spm, som CoAd, så er det vel ham man skal skrive til.

Det ville vel også være nyttesløst at lave et eget spm. pm dette i følge dig. Og en anden ting, man kan vel tale ordenlig til folk....!
Selvom du er CoAd invisibleman, berettiger det dig vel ikke til at råbe om og skælde folk ud med ukvemsord...! ( eller er det CoAds nye options! ).

/cdc
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 17:31 #80
Jeg er ikke coadmin :)
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 17:38 #81
nanoq-> det regnede jeg bare med når du laver dette på eksperten, men ok selvom du ikke er, så er det jo dig aligevel man skal henvende sig til hvist man har forslag til nye kategorier, og i den forbindelse i dette spm. ville det jo blive således at det var dig man henvendte sig til hvis man var utilfreds. Sådan er det jo når man er en representant for nogen.

Som CoAd el. ej......

Og jeg er ikke på nakke af nogen som helst, men kan ikke forstå at man bare lukker noget som fungerer ok. Men vil nok se om man skal maile til admin, vedr. dette....

Så jeg håber ikke du synes jeg har været efter dig, for det var ikke meningen, har bare sagt min mening :o)
23. marts 2002 - 17:46 #82
Tjaa... jeg ved ikke hvor spm. er lige nu, og hvor det er på vej hen. Men:
Nu skriver jeg de jategorier som JEG kunne hav interesse for:

Linux >> Suse (som nævnt i dit spm.)
Webservere >> Apache
Programmer >> Browsere >> Mozilla, Opera, IE, Netscape
Netværk >> Sikkerhed (hacning, wahtever).

Venlig Hilsen
Casper Schneidereit
www.enter-s.dk
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 17:54 #83
/cdc, bare rolig... jeg føler ingen er på nakken af mig.

Jeg står inde for de stramninger og ændringer der sker. Men jeg er i den heldige situation, at jeg ikke kan (eller vil) gøres ansvarlig for dem :)
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 17:57 #84
:o)
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 21:03 #85
Invisibleman>>
Gud hvor var det modent... hold da helt op hvor var det velartikuleret!!! wau er målløs!!!

Hvad bilder du dig egentlig ind og tale sådan til mig ?

Hvis du læser samtlige af mine indlæg vil du på et tidspunkt komme til en kommentar :
vi er da ikke strenge ved nanoq... nu må du lige... han viste jo hvad han gik ind til, og er da klar over at dette ikke er en heads imod ham .. og hvis man ikke må diskutere dette emne .. hvordan skal man så få sine synspunkter igennem. Føler du vil lukke munden på en vigtig debat.

Hvis du ikke har noget konstruktivt at komme med, så hold dog din dertil indrettede... og lad os andre få lov til at tale.

Og hvad skulle en mail til admin dog hjælpe... han svare jo alligevel aldrig.. så lad os dog få denne diskution frem i lyset... eller det kan den måske ikke tåle ?

/Lee
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 21:22 #86
Min holdning er stadig at Freelance kategorien ikke hører hjemme på Eksperten. Det eneste der kan få mig til at medtage den i min oplæg til ny struktur er, hvis Admin siger jeg skal. Men det vil blive imod min vilje.

Jeg kan stadig ikke se hvordan "køb færdige produkter", om det er for penge eller point, kan harmonere med Ekspertens målsætning om at være et forum til vidensdeling.
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 21:36 #87
og min holdning samt en masse andres kan der vist ikke være tvivl om længere ;)

/Lee
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 21:49 #88
joda... jeg tror du bluffer ;)
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 21:57 #89
En mening ikke mod dig nanoq, men tror admin og CoAds at ved at fjerne freelance så er den helige ko begravet, dream on, hvist i kigger de forskellige kategoerier igennem er det da masser af opgaver rent grafisk, design og kodning der bliver løst. Folk er da ikke dummere end at man så flytter til fri debat, billedbehandlig, html, flash, desig osv osv...

Ved at have freelance, har man så muligheden for at holde skit fra kanel ( som jeg føler Admins takler situatisionen ). Nu har man muligheden for at holde det et sted, i stedet for at det skal flyde rundt alle steder, og så for Coads rigelig travelt med at være webpoliti......

Jeg kan da se at det har af interesse for admins at opgaverne kommer i shark. Men hvad mister man ved at man laver et lille banner til en clan....
Når man kan lave et chathotel i php/asp.

Jeg mener da at grafiske kreative mennesker hører hjemme her inde, men hvist man jager dem væk, er det jo kun backsides design tilbage, undskyld mig backside, Men det er fedt det du har lavet, hum,or har du :o)

Er selv dreven både til det grafiske, javscripts, (D)html, men en abe til asp/php. Så jeg har tjent nogle points på freelance siden, men uden at jeg ved det, tror jeg nog at jeg har hjulpet lige mange inde på javascript siden og html.

/cdc
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 22:02 #90
Hvis det kommer til at fremgå af Ekspertens retningslinier at denne type opgaver ikke hører hjemme her, vil der blive skredet ind hvis de dukker op på andre kategorier.
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 22:06 #91
sike et arbejde co admins så får... *host host* held og lykke med det.
Avatar billede cdc Novice
23. marts 2002 - 22:10 #92
nanoq.........det gælder så også java, html, php, asp, flash osv osv ?
Avatar billede Kengun Praktikant
23. marts 2002 - 23:05 #93
Nanoq> Er du virkeligt en Co-Admin? Jeg bare spørger! Du sier at "Freelance ikke hører hjemme på Eksperten". Jeg mener der er andre, uden at nevne noget navn, som ikke hører hjemme her på Eksperten! *hrmf*
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2002 - 23:06 #94
kengun, jeg er ikke coadmin :)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
24. marts 2002 - 00:04 #95
Jeg har læst 4/5 af tråden - så det kan godt være jeg har overset noget :o)

Det skal siges at dette _IKKE_ er rettet som en kritik mod NanoQ.

Jeg giver lee delvist ret. Jeg deltager så godt jeg nu kan i de fleste katagorier. Jeg har her for ikke så længe siden haft mit første svar på "Jeg-vil-have-et-logo"-spm. Jeg lærte en masse om photoshop og farvekombinationer; jeg vil sige - jeg lærte i hvert fald _ligeså_ meget som hvis det var i PHP-menuen. Så rent udbyttemæssigt for svaren er der ingen ulemper. Mht. spørgeren ser/lærer han nye måder at designe logo'er på - og han får sit logo.

Jeg kan godt se NanoQ's perspektiv i det. Det er jo et stykke færdigt arbejde - det er jo ikke spørgeren der bliver guided, han/hun får nogle tilbud. Desværre er det også ved at blive sådan i de andre katagorier - fx. jeg vil godt have en counter. Så i stedet for at fortæller spørgen om funktionerne og måden at lave det på får han/hun en URL: www.sciptsforalle.dk/cutnpaste/counter.zip - det dur ikke.

Et andet problem er :

Logo'erne er {somregel} ikke tilgængeligt en uge efter - så er de slettet fra serveren - altså kan andre ikke få glæde af spm'et.

Jeg kan ikke afgøre sagen - men jeg stoler på NanoQ og "de andre" finde ud af en løsning som glæder flest mulige - for der er ingen tvivl om hvad de fleste mener om brugerbetealing og slettelse af Freelance'katten.

Så langt kan det gøres ;o)

//Xenophobia
Avatar billede xenophobia Nybegynder
24. marts 2002 - 00:06 #96
Og til spørgsmålet ;-)

- hvad med en CSS'kat? Der bliver sq stillet mange spm om det...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. marts 2002 - 00:08 #97
kan tilslutte mig vedr. kategorien CSS, det er en rigtig god ide
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. marts 2002 - 00:14 #98
namoq -> Det er ikke så meget en kategori jeg savner her på Eksperten men derimod nogle andre ting. For det første er linket til Ekspertens regler forsvundet i den nye version af hjemmesiden og for det andet savner jeg en side hvor man kan se hvem der er CoAdmin. Så havde alle fra starten af dette spørgsmål vidst, at du ikke er CoAdmin, hvilket havde sparet en masse besvær.

En anden ting jeg undrer mig over, er at I vil oprette nye kategorier som Windows CE, Windows Pocket PC, Epoc, Symbian og PalmOS osv. Kan I ikke bare lave en kategori der hedder Andre styresystemer eller lignende. Ellers tror jeg ikke det vil blive nogle særligt benyttede kategorier.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. marts 2002 - 00:52 #99
fiskesuppe, alt andet end kategorier har jeg intet med at gøre.

Vedr de kategorier du nævner, mener jeg til dels ikke du har ret. WinCE/Pocket PC og PalmOS bliver MEGET brugt... idag bliver de placeret under "håndholdt".

Da jeg laver strukturen i flere niveauer, bliver der plads til langt flere underkategorier, uden det går ud over overskueligheden. Jeg deler jo feks. også Linux op i forskellige distributioner :)
Avatar billede admin Novice
24. marts 2002 - 19:42 #100
Nu skal i ikke lade det gå ud over nanoq at vi har overvejet at lukke job kategorierne. Eksperten er til for jer, så hvis i vil have job kategorier, skal det være sådan. Min holdning er bare at freelance delen kunne optimeres ved et selvstændigt system. Vores nuværende på Eksperten er ikke godt nok, så indtil vi finder en bedre løsning, beholder vi job kategorierne.
Er der tale om opgaver kan jeg ikke se noget galt i Sharksforum, og heller ikke at vi tjener penge på det. Der er ingen bannere på det system, så hvordan skulle vi ellers få mad på bordet?!
Den sidste var mest til ljweb. Jeg er godt træt af din pessimisme og dine forsøg på at skabe dårlig stemning. Vi knokler for sagen. Har du idéer til forbedring hører jeg dem gerne! Og penge SKAL der til, for at køre dette rundt.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. marts 2002 - 23:52 #101
Så er det fastlagt at der KOMMER en kategori til opgaver. Der bliver dog lavet noget om på strukturen:

Fjernes:
- Job/Opgaver hovedkategorien udgår.
- Freelance udgår - penge er ikke gangbar valuta på Eksperten - betalingsopgaver vil blive henvist til Sharksforum.
- Fuld Tid udgår. Den bliver ikke brugt meget. De få spørgsmål der bliver stillet der, får sjældent svar. Det lyder også lidt sært at man kan købe et job for point ;)

Tilføjes:
- Under både Design (der i fremtiden vil hedde Webdesign) og Programmering kommer en kategori til fulde opgaver. Her kan folk få lavet deres bannere, gæstebøger osv.

Vedr. fulde opgaver vil der (håber jeg) i regler blive tilføjet at reglen der siger alle løsninger skal være Ekspertens brugere tilgængelige, også gælder for disse. Det er en detalje der ofte har været diskuteret. Det vil i praksis sige, at man ikke kan købe feks. en færdig gæstebog for point, og samtidig kræve eneret på den.

Der er muligvis stadig nogle der ikke er helt tilfredse med at freelance kategorien forsvinder. Men lad os nu lige prøve. Kommer det ikke til at fungere i praksis, kan den jo tilføjes igen senere.

Jeg håber dette tilfredsstiller de fleste. I hvert fald er det den model jeg vil arbejde videre på :)
Avatar billede lee Nybegynder
25. marts 2002 - 01:08 #102
admin og nanoq>>

så vil jeg gerne høre hvad der sker med top 10 i både design job/opgaver og freelance. alle steder ligger jeg højt på top 10... vil i overføre top 10 til de lignene kategorier eller hvordan klare i den ?

/Lee
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. marts 2002 - 08:45 #103
Lee, vedrørerende toplisteplaceringen ved jeg ikke hvordan den skal tackles. Som nævnt laver jeg udelukkende udkast til strukturen. Alt det teksniske er jeg velsignet fri for.

Det bliver ikke kun her det vil give et problem. Faktisk vil hovedparten af kategorierne stå over for massive ændringer.

Det er en problemstilling jeg slet ikke har tænkt på. Det er dog nødvendigt på én eller anden måde at finde en løsning, da vi ellers er bundet fast på den nuværende ufleksible kategoristruktur for tid og evighed.

Mit umiddelbare forslag er at top-10 fra freelance/Job opgaver bliver flyttet til den nye webdesign/opgaver (eller hvad den nu lige kommer til at hedde), da langt hovedparten af de med tiden stillede opgaver er inden for dette. Der kan naturligvis være enkelte smuttere, men det er nok umuligt at undgå. Jeg gør lige Admin opmærksom på problemet. Det kan være han har en meget smartere løsning :)

/NanoQ
Avatar billede admin Novice
25. marts 2002 - 10:49 #104
Top 10 listerne følger spørgsmålene. Dvs at hvis vi flytter alle grafik relaterede spm til webdesign, vil top 10 listen for webdesign blive optalt efter de spm som ligger i kategorien, hvorved lee vil få den samme placering eller bedre. Forstår i hvad jeg mener?
Det kan blive et problem at kategorisere gamle spm, men måske vi kan få hjælp til det?
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. marts 2002 - 11:16 #105
admin >> hvem snakker design her ? jeg hentyder til artikel / sourcekode system i samarbejde med olebole og jumper - jeg snakker ikke design, jeg har en aftale om ikke at omtale design og har aldrig omtalt den opgave med nogen.

Jeg er enig i at Nanoq gør et stort arbejde, coadmins og brugerne herinde er aktive, bevares, i runder snart 200.000 indlægsmilepælen - havde du forventet det, dengang du puslede med Eksperten idéen ? Du må endeligt ikke tage alt som personligt kritik, men du står i spidsen for Danmarks største vidensportal (efter hvad jeg kender til). At nogle ikke synes at alle tiltag er fede og giver jeg skulderklap må være hverdagskost, jeg prøver ikke at tackle i hverken i knæ eller nosser højde - hvad jeg ikke kan lide er skjulte dagsordener og prøver at forklare Lee hvad der evt. ligger til grund for valget at droppe den kategori - et stunt jeg ikke mener er korrekt og derfor også prøver på at vise jeg er imod.

Nå, men jeg sendte en mail til dig tidligt imorges (nat dk tid) - der er vist ingen grund til at fortsætte en personlig stenkastning i et offentligt forum hvor ~30.000 kan følge med i noget der ikke er vigtigt for dem...

/ Lars

PS. Jeg opfordrer dig hermed til at slette vores seneste to168.læg - de tjener intet formål for nogle af os.
Avatar billede admin Novice
25. marts 2002 - 11:28 #106
indlæg nr. 1836490 og 1836992 er hermed slettet.
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. marts 2002 - 11:57 #107
tak for det :)
ps. du glemte én af dem
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 13:00 #108
Admin skriver "Eksperten er til for jer, så hvis i vil have job kategorier, skal det være sådan.".

Nanoq skriver "
Fjernes:
- Job/Opgaver hovedkategorien udgår.
- Freelance udgår - penge er ikke gangbar valuta på Eksperten - betalingsopgaver vil blive henvist til Sharksforum.
- Fuld Tid udgår. Den bliver ikke brugt meget."

HVEM ER DER DER EGENTLIG BESTEMMER HER?

Hvis det er slik som Admin skriver at Eksperten er til for oss så LAD FREELANCE, etc. VÆRE slik det er idag!
Avatar billede dmcn Praktikant
25. marts 2002 - 13:08 #109
Ej, kengun, come on. Du får det jo som du vil. Dine logo-kategorier bliver, og du kan stadig tjene point på færdige løsninger. Hvad mere vil du?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. marts 2002 - 13:13 #110
kengun, lad os nu lige prøve... er det et reelt problem, kan vi revurdere senere.

Jeg snakker løbende med Admin, og han er også tilfreds med dette kompromis.

Sat op på en spids, mener jeg i 95% af tilfældende at spørgsmål vedrørende opgaver for penge strider direkte imod Ekspertens regler. Da ingen vil betale kolde kontanter for et produkt der skal være tilgængelig for alle Eksperten, forventer de at have de fulde rettigheder på resultater. Ekspertens regler siger at løsninger udvekslet på Eksperten skal være tilgængelig for alle.

Hvor mange "ægte" freelancespørgsmål bliver der i det hele taget oprettet? - altså opgaver for penge? - Det er meget meget få.

Fordelen ved at flytte "opgaver" må være tydelig for enhver. De enkelte opgaver bliver mere logist kategoriseret. Kodenørdernes opgaver bliver splittet fra grafiknørdernes.

Kan du ikke acceptere dette, så kom venligst med en god begrundelse derfor. Jeg kan ikke bruge almindelig modstand mod forandringer til noget som helst.
Avatar billede cdc Novice
25. marts 2002 - 13:22 #111
nanoq, jeg synes idéen med en webdesign/grafik kategori er "tumbs up", da vi så kan boltre os med grafikken som vi har lyst uden at kode nørderne blander sig :o)
Spøg til side. Denne del burde så indeholde brugerflade, banners, logoer, animationer, gennerelt ( ikoner, bg, wallpapers osv. )

/cdc
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. marts 2002 - 13:28 #112
/cdc, lyder fornuftigt nok - send mig en mail med dit forlag til opdeling af denne kategori :)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
25. marts 2002 - 13:28 #113
Jeg har nu skimmet hele dette spørgsmål og kan derfor også have overset noget, og med fare for at blive stemplet som en "brown-nose" må jeg sige at jeg godt kan følge Admin's beslutning med at nedlægge freelance, da jeg flere gange har set svar/kommentare som hedder..  "det vil jeg ikke lave for points... der skal kontanter på bordet" og så er det jo at vi er ovre i noget som der hører til på sharksforum og ikke eksperten, da ekperten jo netop står for GRATIS HJÆLP, om det så end er komplette opgaver eller hjælp til selvhjælp.
Avatar billede cdc Novice
25. marts 2002 - 13:32 #114
nanoq-> sender den lidt sener i dag
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 15:01 #115
Therealyoda> (og andre): Hvor svært kan det være at lese hva Admin skriver? Citat admin: "Min holdning er bare at freelance delen kunne optimeres ved et selvstændigt system. Vores nuværende på Eksperten er ikke godt nok, så indtil vi finder en bedre løsning, beholder vi job kategorierne.". Han skriver altså at: "....så indtil vi finder en bedre løsning, beholder vi job kategorienrne.". Freelance er en av jobkategorierne, ergo så tolker jeg Admins svar derhen at Freelance beholdes indtil de finder en bedre løsning. Efter min mening så er det IKKE admins beslutning at nedlægge Freelance. Det er Nanoq som på død og liv vil Freelance til livs og IKKE Admin forslag at legge ned. Takk for at Admin fremdeles vil det BESTE for Eksperten.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. marts 2002 - 15:06 #116
kengun, jeg er ikke tilfreds med din argumentation.

Jeg har gravet igennem kategorien, og der sker der der oprettes spørgmål med freelance for penge... men det er uhyggeligt sjældent der er svar på disse spørgsmål.

Som jeg ser det er du den eneste der er så stærkt imod mit seneste oplæg. Jeg vil gerne vide hvorfor.
Avatar billede cdc Novice
25. marts 2002 - 15:09 #117
kengu..........slapp a. Hvis du leser alt hva han skriver, så er det vel ikke så vanskelig å se at han også skriver at man har tenkt seg å lage en webdesig/grafik kategori, i steden for job seksjonen. I steden for å bråke opp, kan du vel heller komme med noe konstriktivt.......

Et par af svarene fra admin er slettet grundet interne ting, med i disse stod dette som jeg beskriver, og les tråden så kan du også se at du får pointene med deg, så selvo du nå er i top 10, misster du ikke den plaserina.

/cdc
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 15:47 #118
Nanoq> Jeg er imod at DU vil forandre noe som har fungeret godt. Viser til Freelance. Men for all del gør hva du vil for mig. Men jeg kan ik riktig forstå hvorfor DU ikke kan godta Admins forslag om at beholde freelance. Jeg kan heller ik forstå at Admin tillader dig, Nanoq, at gøre omtrent hva du vil. Er det ik fremdeles Admin der styrer det hele?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. marts 2002 - 16:00 #119
kengun, jeg har fået opgaven at lave en ny kategoristruktur, da den nuværende bestemt ikke er optimal. Admin har givet mig mere eller mindre frie hænder, så længe brugernes krav bliver dækket.

Du er den eneste der fortsat har noget imod ændringerne, men du vil ikke komme med fornuftig argumentation for dine holdninger. Som jeg ser det, er det eneste du har imod oplægget en uvilje mod ændringer i det hele taget.

Derfor har jeg nu besluttet, at mit oplæg bliver det endelige fra min hånd.

Som jeg har skrevet før, kan der jo altid foretages ændringer senere, hvis ikke mit oplæg kommer til at fungere i praksis. Prøv at gå ind i det med et åbent sind. Lad os se denne løsning i praksis.

Jeg lader diskussionen om dette stoppe nu. Skal jeg have et oplæg færdigt til den 1. april som er mit mål, skal jeg til at komme videre.

NanoQ
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 16:12 #120
Nanoq> Du skriver at du har frie hænder, så længe brugernes krav bliver dækket. MITT krav er at Freelance beholdes! - Grund har du fået flere ganger i denne tråd, og jeg føler ik for at utdybe det noget mere. Hvis du ikke finder nok argumenter så har du ik lest hele denne tråd!
Avatar billede dmcn Praktikant
25. marts 2002 - 16:14 #121
kengun : Fortæl nu lige hvad forskellen er på dit krav, og nanoq's løsning.
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 16:23 #122
Hele forskjellen er at Nanoq på død og liv vil fjerne Freelance og jeg ønsker at beholde Freelance. Hvis Freelance fjernes så bliver det bare til at brugerne benytter andre kategorier til at få utføret litt "Freelance". Hva er så vitsen med at fjerne Freelance? Det bliver bare et rod. Jeg mener det er riktigere at opgaver som er "Freelance" blir oprettet i Freelance istedet for at ligge alle andre steder. Jeg ved squ om jeg gider at kommentere denne sag ytterligere når det er nogen der er så trangsynte som der tydeligvis er her i denne tråd. Jeg var blevet glad i Eksperten nu, men etter all denne diskution med Nanoq og andre i denne tråd så forlater jeg muligens Eksperten. Noget jeg også tror andre vil gøre. Jeg har nu sagt at dette vil gøre Eksperten dårligere så kom ik til mig når Eksperten mister brugere.
Avatar billede dmcn Praktikant
25. marts 2002 - 16:26 #123
kengun : Tjek nu lige følgende linie:
Tilføjes:
- Under både Design (der i fremtiden vil hedde Webdesign) og Programmering kommer en kategori til fulde opgaver. Her kan folk få lavet deres bannere, gæstebøger osv.

Og jeg tror næppe nanoq fjerner kategorier bare for sjov og for at irritere brugere.
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 16:27 #124
Det vil tiden vise......
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 16:32 #125
Nanoq skriver at han skal være ferdig med menyen til 1. april. Skulle nesten tro det hele er en 1. april spøg........
Avatar billede dmcn Praktikant
25. marts 2002 - 16:34 #126
kengun : Sjovt som du ikke vil besvare mit spørgsmål.
Læs nanoq's ændringsforslag (den linie jeg har snippet ud) og fortæl mig så hvad forskellen bliver for dig? Hvad mister du? Udover din elskede freelance-kategori.
Avatar billede lee Nybegynder
25. marts 2002 - 16:42 #127
Det vil så sige at det eneste der sker er at freelance bliver omdøbt til wedesign, og points man har opsparret i freelance bliver overfort hertil... har jeg forstået det ret ?
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 16:44 #128
nOrmality> For å svare på dit spørgsmål så; mister jeg kanskje ik så meget. Håber du er fornøyd med dette svar. Var det det du ville høre?
Det der egentlig skjer er at Freelance skifter navn, noget jeg synes er MEGET tosset. Hva er vitsen med det? Kan nogen svare på det?
Avatar billede lee Nybegynder
25. marts 2002 - 16:46 #129
jeg syntes ikk erigtigt at bannere opgaver hører inde under programmerings opgaver som gæstebøger osv.. hvad med at skilde dem ad.. koder for sig og grafer for sig?
Avatar billede dmcn Praktikant
25. marts 2002 - 16:49 #130
lee : Jeg tror nanoq's formulering var lidt sort, og han egentlig mener, at bannere kan laves i webdesign-kategorien, mens gæstebøger kan laves i programmeringskategorien.

kengun : Hold nu op - jeg spørger dig hvad du mister, så lad være med at komme med "er det det du gerne vil høre". Jeg vil høre din præcise holdning.
Grunden til navneskiftet er at få mere styr over kategorier, samt få dem delt mere op. Gæstebøger skal så laves i Programmering : Opgaver, mens bannere skal laves i Webdesign : Opgaver.
Avatar billede Kengun Praktikant
25. marts 2002 - 16:54 #131
nOrmality> Med dette har jeg sagt for anden gang at jeg nok ik mister noget, og håber nå at du er tilfreds. Jeg svarede da at jeg nok ik mister noget!

Lee> Desverre ser det ud til at nogen ik lenger hører på brugernes forslag. Det ser ihvertfal ik slik ud. Så vi kan lige godt la være at bruge av vår tid på at kommentere dette ydderligere.
Avatar billede lee Nybegynder
25. marts 2002 - 16:54 #132
Jeg kan desværre ikke se det indlæg som admin kom med, hvor han lovede at ens points fra de kategorier der ville blive nedlagt, vill eblive overført til den nye kategori... dette vil jeg gerne lige have bekræftiget.

Kommer vores optjente points fra freelance top 10'en og andre kategorier til at blive overført ?
Avatar billede lee Nybegynder
25. marts 2002 - 17:04 #133
Fandt lige svaret længere oppe ;)

admin skrev >> Top 10 listerne følger spørgsmålene. Dvs at hvis vi flytter alle grafik relaterede spm til webdesign, vil top 10 listen for webdesign blive optalt efter de spm som ligger i kategorien, hvorved lee vil få den samme placering eller bedre. Forstår i hvad jeg mener?
Det kan blive et problem at kategorisere gamle spm, men måske vi kan få hjælp til det?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. marts 2002 - 21:47 #134
n0rmality, tak for oversættelsen :)

Jeg har allerede sat mig på opgaven med at få kategoriseret gamle spørgmsål. Jeg mente jeg nok var den der havde de bedste forudsætninger for at finde rundt i den nye kategoristruktur. Dog kommer jeg til at mangle hjælp, da det er en stor opgave. Men det vender jeg tilbage til. Nu skal den nye kategoristuktur først laves færdig, og implementeres.
Avatar billede lee Nybegynder
26. marts 2002 - 05:33 #135
jeg melder mig gerne til at hjælpe der...
Avatar billede nonick Nybegynder
28. marts 2002 - 12:21 #136
Har først set dette indlæg nu.

Ingen Job->Freelance = Mange medlemmer af eksperten lukker deres konto. Jeg er én af dem. Jeg færdes næsten kun i Freelance kategorien, da det er en fænomænal vej til at lære det grafiske. I den tid jeg har været på eksperten, har jeg lært en masse grafik.... Hvis I lukker freelance kategorien, er eksperten et lortesite(for mig og for mange andre - undskyld)

Vi er mange der har lagt sjæl i freelance kategorien. Hvis i lukker den vil der ikke komme noget godt ud af det!

Fuck det her lort.

NoNick - Næsten grædefærdig
Avatar billede cdc Novice
28. marts 2002 - 13:17 #137
Nonick-> der kommer en grafisk kategori med banners/logoer/desigd i stedet. Og de points man har fået under freelance følger med der over. Så det er ikke noget at græde over.........

/cdc
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. marts 2002 - 13:27 #138
nonick, du har vist ikke læst tråden færdig...
Avatar billede nonick Nybegynder
28. marts 2002 - 13:38 #139
nanow... jo
Avatar billede nonick Nybegynder
28. marts 2002 - 13:38 #140
Det er noget med sjæl og princip
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. marts 2002 - 13:41 #141
nonick, ehm... fortæl mig lige hvad det er du mener du mister i den nye struktur...
Avatar billede Kengun Praktikant
02. april 2002 - 09:45 #142
Eneste grund til at Eksperten på død og liv vil FJERNE job/freelance er KUN for at få Sharksforum til at flyde bedre. Dette bekreftes også på http://www.eksperten.dk/spm/192678. Jeg beklager men dere får aldrig Sharksforum til at flyde på denne måde! Ved a fjerne job/freelance gør dere også Eksperten til et DÅRLIGERE sted. Der tales hele tiden om hva jeg taber over at job/freelance fjernes. En ting jeg taber er muligheden JEG har til at skrabe inn nogle points slik at jeg kan opprette spørgsmål på andre kategorier. Jeg mener og tror at Eksperten gjør en STOR feil ved at fjerne job/freelance og jeg vil være den første til at sige "Hva var det jeg sa?" når Eksperten mister brugere fordi job/freelance bliver fjernet!!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. april 2002 - 10:01 #143
kengun, forstår du absolut ingenting?

Du mister da ingen muligheder for at tjene point. Du bruger bare "opgave" kategorierne under webdesign istedet... LÆS da hvad man skriver, før du brokker dig. :)

Det eneste der forsvinder er opgaver for penge.

"Eneste grund til at Eksperten på død og liv vil FJERNE job/freelance er KUN for at få Sharksforum til at flyde bedre." - nej... den primære grund til at Freelance fjernes er, at tydeliggøre den eneste gangbare valuta på Eksperten er point. Kan det være medvirkende til at der kommer lide penge i kassen via Sharksforum... jammen så ser jeg det som en glædelig sidegevinst.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
20. april 2002 - 19:59 #144
Dette indlæg er godt nok lidt gammelt, men vil da gerne lige komme med en kommentar selvom...

Jeg har nu læst hele kategorien igennem.
Og jeg synes det er en rigtig fin ide at kategorisere indlæggende lidt mere. Det er også lækkert at der kommer fx php->opgaver, da jeg ikke gider kigge freelance kategorien igennem for programmerings-spørgsmål. Det man ser i den kategori nu er KUN "søger logo" spørgsmål. Så jeg synes det er fint at vi får en lille omstrukturering.

Kengun, nonice og what ever -> Jeg fatter ærlig talt ikke hvorfor i har så meget imod det?!?! Det eneste der sker er, at det bliver flyttet. Freelance bliver som sagt så til design->logoer/banner/osv.

Jeg synes ikke der sker så meget ved, at der kommer få indlæg i de forskellige kategorier, fordi når man klikker sig ind på fx "hardware", så ser man alle indlægene uden at sortere dem. Hvis man så vil ind på noget specifikt, så klikker man på en videre kategori... Det fungere da skide godt?

Kengun, norske fjols!
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
20. april 2002 - 20:01 #145
Du hedder vist NoNick. Om du er nonice gider jeg ikke tage stilling til :-)
Avatar billede Kengun Praktikant
21. april 2002 - 00:18 #146
Gizmo-gizmo> Hva er der galt med at jeg siger min mening? Har ik jeg lige meget ret til det som du? Jeg synes din kommentar "Kengun, norske fjols!" ikke var fint, og jeg venter en undskyldning!  PS! Det er foresten imod Ekspertens regler at lave dårlig steming! For min del kan gjerne freelance og ALLE DE ANDRE kategorier også legges ned. Jeg bryr meg ik lengere, da jeg vurderer at forlade Eksperten på grund av brugere som dig.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. april 2002 - 00:25 #147
gizmo-gizmo, ro på sproget. Kengun har naturligvis ret til at ytre sin utilfredshed med kategorioplægget. Havde jeg ikke været interesseret i kritik, havde jeg ikke oprettet spørgsmålet.

kengun, jeg håber ikke du vælger at forlade Eksperten, og jeg håber du kommer til at kunne lide den nye struktur når den bliver implementeret. Jeg tror du finder ud af, at det slet ikke er så radikalt anderledes i forhold til i dag. :)

NanoQ
Avatar billede j0ker Nybegynder
21. april 2002 - 00:30 #148
Nu gider jeg ikke sidde at læse alle kommentarer til dette spørgsmål igennem, så det kan godt være at der har været kommenteret noget lignende det jeg har skrevet her.

Jeg synes der er alt for mange spørgsmål der handler om at brugere mangler et logo til deres hjemmeside. Jeg synes efterhånden at eksperten er gået hen og blevet en opgave-hjælps-side, så når man mangler en færdig løsning, det kunne være et brugersystem, et helt design eller et logo, så lægger de 200 points og forventer et godt resultat efter 5-10 minutter. Jeg tror eksperten ville blive meget mere seriøs hvis det igen blev et forum hvor man fik svar på spørgsmål, eller hvis der er noget man er gået i stå med, så kan man få lidt hjælp, istedet for denne "opgavecentral" som det efterhånden er blevet.
Der bliver oprettet flere og flere spørgsmål i freelance-kategorien der handler om at få lavet et logo el. lignende.
Jeg synes at eksperten burde have holdt deres 2 projekter adskilt fra starten, altså eksperten og sharksforum. Jeg synes det virker som om at de ikke tjente nok på eksperten og derfor måtte lave noget andet, nemlig sharksforum. Men selvom jeg ikke er meget for sharksforum synes jeg at man bør forbyde alle spørgsmål om "færdige løsninger" og derimod henvise til sharksforum - eller et andet betalingssted.
Mange af ekspertens nye brugere er blevet direkte henvist af andre brugere der har fået lavet logoer til deres hjemmesider herinde. De nye brugere opretter så en profil herinde, bruger 200 points på et spørgsmål, der handler om at de skal bruge et logo til deres hjemmeside, og derefter ser man dem aldrig herinde igen. Men jeg synes virkelig at i skulle gøre noget ved "problemet" med alle disse færdige opgaver, der oprettes spørgsmål om her på eksperten.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. april 2002 - 00:36 #149
j0ker, sådan ville jeg helst have set det. Men diskutionen er nu overstået. Det bliver således.

Det er TILLADT at spørge efter fulde opgaver på Eksperten. Disse skal placeres i "Opgaver" kategorierne der bliver placeret under feks. webdesign eller programmering.

Det er til gengæld IKKE tilladt at bede om løsninger for penge... altså decideret freelance. Denne type spørgsmål skal henvises til sharksforum. Eneste gyldige valuta på Eksperten er point.

Jeg synes nu heller ikke problemet er så stort længere, efter der er sat loft på point. Det vigtigeste er at få så mange tilfredse brugere af Eksperten som muligt. Derfor er denne løsning vurderet som den bedste.

Der er naturligvis altid andre meninger... men det ville kunne blive diskuteret fra nu til i al evighed. Derfor er der truffet en endelig beslutning.

NanoQ
Avatar billede lee Nybegynder
21. april 2002 - 00:59 #150
J0ker>> hvor seriøst er det at kommentere et spm. når man ikke engang gider at læse hele tråden igennem... Måske var dine synspunkter allerede blevet gennemdebateret...

Så stop det med at skrive nu har jeg ikke lige læst hele spm igennem... for så kan det ikke være særlig seriøst det man skriver.

/Lee

PS: gizmo-gozmo>> syntes kengun mangler en undsyldning fra dig af.. mener ikke han fortjener sådanne tilnavne.
Avatar billede j0ker Nybegynder
21. april 2002 - 01:03 #151
lee: Jo, for det er min holdning til spørgsmålet jeg har kommenteret, ikke min holdning til alle andres kommentarer. Derfor synes jeg nu med rette jeg kunne skrive kommentaren!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. april 2002 - 01:06 #152
En tråd i et forum er en proces under udvikling. Har man ikke hele tråden med når man kommenterer, mangler man en stor del af grundlaget for diskutionen. Istedet poster man en uvedkommende og forældet kommentar.
Avatar billede j0ker Nybegynder
21. april 2002 - 01:08 #153
Okay okay, jeg læser lige hele tråden igennem...
Avatar billede j0ker Nybegynder
21. april 2002 - 01:13 #154
nanoq: "Arbejde for point hører ikke til på Eksperten. Eksperten er et forum til udveksling af viden. Ikke fulde opgaver." - Enig

Pelkjaer: "Det er ved at blive mere end almindelig kendt, at hvis man mangler et logo, et stykke grafik e.lign. - så opretter man bare en profil på eksperten, smider 200 point i freelance-kat'en og så er den i vinkel.
Så sent som igår så jeg en "it-virksomhed" der manglede et logo.
Dette er en efter min mening uheldig udvikling, der er trods alt folk der lever af at lave grafik."

Ovenstående er stort set det samme som jeg har sagt, en anden gang skulle jeg måske lige læse tråden igennem, før jeg poster... :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. april 2002 - 01:15 #155
Ja... det er min holdning... men da der var mange der var imod, blev dette ændret. Jeg bad Jacob Admin komme med hans holdning, da jeg ikke har mandat til at træffe så grundlæggende beslutninger. Det står OGSÅ i tråden.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. april 2002 - 01:16 #156
Så nu ser verden ud som beskrevet i min kommentar kl. 00:36:53
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2002 - 02:31 #157
Det eneste jeg lige vil konstatere er at "norske Fjols" for fremtiden heller ikke vil være at finde blandt Ekspertens sprogbrug....

Ok jeg må lige blande mig.

Nanoq har ret - Efter der blev sat 200 points loftet for spørgsmål så kan ingen tillade sig at klage over antallet af point. Enten eller.

Hele opgaver/løsninger tja det bliver en monster svær nød at knække, men jeg er enig i at det ikke hører hjemme i et "hjælpeforum" - Når folk spørger efter et banner så hjælp dem dog hellere igang med Photoshop....

/Nikolaj
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
21. april 2002 - 09:40 #158
puhhh... Det er godt, som i kun lægger mærke til min sidste kommentar. Okay, så ændre jeg sprogbrug. Det lader til at kengun ikke fatter en skid af det, der bliver skrevet!
Avatar billede nonick Nybegynder
21. april 2002 - 09:57 #159
tsk.
Avatar billede Kengun Praktikant
21. april 2002 - 10:44 #160
Jeg fatter ALT hva der bliver skrevet og som nævnt så kan ALLE freelance kategorier legges ned for mig. Jeg venter fremdeles på en undskyldning fra dig, Gizmo. Jeg kan bare ik fatte at en bruger som Gizmo der har været en god stund her på Eksperten kan komme til a fyre av en slig bemærkning. Det er tydelig at han ik har taget sig tid til at lese alle indlæggene i denne tråd, og jeg synes da han skulle holde sin mund med slige bemærkninger.
Avatar billede startfirma Nybegynder
21. april 2002 - 10:48 #161
well, hvor er alle diplomaterne henne?

gizmo skylder kengun en undskyldning for barnagtigt sprogbrug.
Kengun bør indse at han stadig kan lave freelance grafik for point, nu foregår det bare i 'Opgaver' i stedet for *freealnce'

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
21. april 2002 - 10:48 #162
Kengun -> Undskyld ... gik måske lidt over stregen, blev bare så irriteret. Og jo, jeg har brugt lang tid på at læse det HELE igennem
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. april 2002 - 10:53 #163
gizmo-gizmo, jammen jeg kommer da gerne med en kommentar til resten af dit indlæg -> tak for opbakningen ;)
Avatar billede Kengun Praktikant
21. april 2002 - 13:20 #164
Unskyldning accepteret :-) Jeg kan være enig i at Eksperten ikke må flyde ut til at blive en fullstendig opgaver/løsninge central. Men at vi hellere må hjelpe hverandre på vej mod løsningen. Eksperten er jo i første omgang et hjælpeforum. Jeg indser at jeg stadig kan lave freelance grafik for points, men jeg vil nok begrense mit arbeid i fremtiden, da jeg indser at det er fejl at f.eks. hjelpe firmaer med sine logoer. Et sted går grensen, og slige spørgmål hører etter min mening til i Sharksforum.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. april 2002 - 14:34 #165
:)
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
21. april 2002 - 17:09 #166
gizmo-gizmo --> Sikke en holdning dú har kameratos, det er ikke godt for vores venskab DU FÅR BANK :)
Avatar billede hjml Nybegynder
10. juni 2002 - 13:39 #167
Eeehmm ja hvad kan man sige ?...på sin hvis er det dårlig at nedlægge "freelancer"...men hvis man rykker det et andet sted hen..f.eks. til andre kategorier vil problemet vel bare komme der hen og alle de stakkels coadmin som siger de har for meget at lave vil for f***** da bare for mere at lave ...ellers skulle man ha nogle coadmins til de forskellige sektion...?...så man holder coadmin til et sektion af gangen...f.eks (nu ved at der er mange som er god til gfx bl.a. : /cdc og Lee) de kunne måske være nogle gode kandidater som coadmins på gfx ...og så nogle andre til html, php, mysql og jeg skal komme efter jer med alle det katergorier i har her ..(eller dem som i vil ha fremover ?....

bare et lille forslag....men personlig synes jeg at man stadigvæk skal ha freelancer her på exp.dk hvis det ryger væk er jeg nok den som ikke kommer til at bruge exp. dk så meget som jeg har gjort...da det er meget hyggeligt og hjælpe folk..er sådan set lige glad med om jeg for point eller knaster..vil bare hjælpe.....kan ike se hvad vi kan få ud af 100 point eller en ½ million point....