Avatar billede keldolsen Nybegynder
08. juli 2000 - 11:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problem ved lukning af computer

Jeg har en godt et år gammel computer med styresystemet windows 98-2.
Processer AMD K6-2
96MB Ram.
Jeg her lige skiftet grafikkortet ud til et Matrox G400, formatteret computeren og geninstalleret denne. Jeg nåede næsten at installere alle programmer, hvorefter jeg pludselig ikke kunne lukke computeren. Jeg har lavet 2 forsøg, første gang nåede (mener) jeg til antivirusprogrammet, næste gang til lydkortet.
Jeg har forsøgt at hente en opdatering hos Microsoft imod nedlukningsproblem, uden held, jeg har sat lydkortet i en anden port uden held, hvad kan jeg ellers gøre?.
Avatar billede sjensen Nybegynder
08. juli 2000 - 15:03 #1
Jeg havde noget af det samme og det var lydkortet der var synderen.

Prøv at fjerne det og hvis det virker er der nok ikke anden vej end at købe et andet. Prøv evt. med et du kan låne hvis det er muligt
Avatar billede keldolsen Nybegynder
08. juli 2000 - 15:48 #2
Jeg har i dette øjeblik fjernet lydkortet, har dog ikke afinstalleret programmet dertil, problemet blev ikke løst, computeren kører ellers fint, men ved lukning får jeg enten en frosset blå skærm eller en mørk frosset skærm, med "muse pilen". Det gamle skærmkort hed Sis på 4MB, det nye har 32 begge AGP, kan det være at der skal ændres i bios opsætningen?
Jeg tager på ferie fra i aften, og 1 uge og modtager gerne svar, men kan kun besvare om en uge.
Avatar billede webber Nybegynder
08. juli 2000 - 16:16 #3
Det har intet med lydkortet at gøre (mener jeg) Det kan være programmer der gør det! Jeg ved nemlig at Windows 98 har den bug at den ikke vil lukke ned når men evt. har netværk! Jeg har selv haft problemmet og jeg løste problemmet ved at det var Proxy+ som lå og drillede. Da jeg afinstallerede det virkede computeren fint, så prøv at afinstallere nogle programmer osv.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
08. juli 2000 - 16:56 #4
Jeg mener ikke det kan have noget med det at gøre, da jeg har formatteret computeren og genindlæst nøjagtigt de samme programmer jeg havde før med det gamle skærmkort, der er blot den forskel at jeg ikke når at få installeret de gamle programmer inden det går galt, det kunne måske være at programmerne skal installeres i en anden rækkefølge f.eks lydkort før skærmkort, kan man tænke sig at der er drivere der prøver at benytte samme port? kan det tænkes at bios skal instilles anderledes nu hvor der er kommet et meget større grafikkort?
Vi kører med det samme grafikkort ude på arbejde med forskellige maskiner og de kører fint.
Avatar billede webber Nybegynder
08. juli 2000 - 17:01 #5
Hmm.. tror ikke det er en fejl i computeren men en fejl i Windows!
Avatar billede keldolsen Nybegynder
08. juli 2000 - 17:08 #6
Kan det være mit modem, det installerer sig som om der er 2stk modem, 1 stk V90
og 1 stk K56 begge ligger i samme port?
Avatar billede webber Nybegynder
08. juli 2000 - 19:32 #7
Måske: Prøv at fjerne dem begge to og gestart computeren og installere et modem!
Avatar billede keldolsen Nybegynder
08. juli 2000 - 19:51 #8
Det har jeg egentlig også prøvet, men man kan bare ikke være helt sikker på at det duer, da en egenlig afinstallation nok kræver at computeren kan lukkes korrekt.Mon det ikke kan være driverne til det nye kort der konfligter, det er jo der forskellen ligger i forhold til før. Eller kan et nyt kort lave en konfligt? Jeg har formatteret computeren 2 gange så jeg vil mene problemet ligger i det nye???
Avatar billede begood Nybegynder
09. juli 2000 - 01:30 #9
Prøv at hente de sidste nye drivere til ALT dit hardware OG ligeså vigtigt drivere til din AGP-port og IDE-bus
Det er enten VIA eller ALI chipsetdrivere du skal ha'

1) Geninstaller Windows
2) installer driver til grafikkort
3) installer driver til AGP-port
4) installer driver til IDE-bus
4) installer driver til lydkort
Herfra bestemmer du selv
Avatar billede nuna Nybegynder
17. juli 2000 - 05:09 #10
Jeg har haft samme problemer med windows98 ikke kunne lukke helt ned, så jeg har fundet følgende tips:

Launch MSCONFIG. Click Advanced. Place a check mark in the box next to "Disable fast shutdown." (NOTE: If the box is already marked, go to SECOND STEP.) Click OK, then OK again. Test Windows shut down by restarting the computer. (For proper troubleshooting, click Start | Shut Down | Restart | OK. Give Windows three minutes to complete the process before concluding that it is hung. This same procedure is referred to in the following steps as, "Test Windows shut down.") Disabling fast shutdown may solve the problem; but if it doesn't, go on to SECOND STEP.

man kan læse mere her:

http://www.microsoft.com/windows98/downloads/contents/WURecommended/S_WUFeatured/Win98SE/Default.asp

Der kan du også downloade en lukkepatch

hilsen

nuna
Avatar billede keldolsen Nybegynder
18. juli 2000 - 09:55 #11
Så lykkedes det endelig, jeg afprøvede alle de muligheder som i er kommet med, hjælpen fra "begood" var i det her tilfælde den bedste,under hjemmesiden til mit QDI PC Main Board fandt jeg en pakkeløsning med 4 stk opdaterede drivere Bla. driver til AGP-port og IDE-bus. Jeg kopierede programmet ned på en diskette.
hvorefter jeg formatterede computeren, indlæste driverne i rækkefølge efter beskrivelse fra begood. Nu virker alt som det skal, mange tak.