Avatar billede tinggaarden Nybegynder
19. maj 2002 - 16:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

cdrom drev væk

Hej, jeg stillede tidligere et spm. ang. at mig cdrom drev var væk i bios. Jeg fandt det dog men fik det aldri til at virke! for når jeg var inde i windows og trykkede på d drevet, skrev den at drevet ikke var klar!!! forsøg igen. annuler. Efter at have genstarten computeren kan windows ikke åbnes. Nu vil den boote fra en disk, og når den så får lov til det ender jeg med at skulle vælge om jeg vil starte computeren med eller uden cdrom. når jeg har valgt noget der! ender jeg i msdos A: og kan intet gøre yderligere. end ikke formatere c: drevet!!!

hjælp

mvh. Jimmy
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 17:15 #1
Til Jimmy
Kan du komme i kontakt c:drevet? Hvis ikke har du et bios problem
Hvis du vælger cd rom support få du måske format.com på dit a:drev
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 17:21 #2
Prøv at aktiver din fdisk og opet din dos pardentur.
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 17:27 #3
Hvor gammel er din vens computer Jimmy
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
19. maj 2002 - 17:33 #4
jeg har prøvet at skrive fdisk, det hjalp ikke! det er en amd 233-k6, med 24 ram
Avatar billede sthen Nybegynder
19. maj 2002 - 17:57 #5
Er du sikker på at jumperne sidder korrekt.

Hvis du har dit CD-rom drev siddende på samme IDE kabel som din HD, skal du sørge for, at dit C:drev er sat til master og CD-rom drevet som slave.

Hvis du har CD-rom og HD på hver sit IDE kabel, skal du sørge for (hvis du kun har de to enheder), at begge er sat til master.
Herefter skal du sørge for, at din PC booter i flg. rækkefølge (sættes i BIOS) A:drev, C:drev og sidst CD-rom drev.
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. maj 2002 - 18:03 #6
sthen -> Det er da mere almindeligt, at sætte den i denne rækkefølge A-drev, CD-rom og til sidst C-drevet for hvis man så skal boote på en CD-rom er det bare at sætte den i drevet. Det kan du ikke gøre på den måed som du beskriver for der vil den tage C-drevet først.
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. maj 2002 - 18:06 #7
Prøv at tjekke om du har sat audio-kablerne rigtigt, for jeg læste om en her inde på eksperten som havde sat dem forkert og problemet forsvandt da han satte dem rigtigt.
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. maj 2002 - 18:09 #8
Eller prøv dette som også har hjulpet nogen her inde.

Har du eller har du haft Easy CD Creator på din pc?
Det kan give problemer ifølge dette:

Hvis dit CD eller CD-RW drev er forsvundet i Stifinder og Denne computer
kan det skyldes nogle filtre Easy CD Creator skaber i Registrringsdatabasen.

Løsning:
Gå til Start > Kør og tast: regedit

Du skal rette i denne nøgle:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\
CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

I højre spalte skal du slette værdierne Upperfilters og Lowerfilters.

Genstart computeren og du burde være fri for at "miste" dine CD-drev igen.
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
19. maj 2002 - 18:24 #9
Harddisken og cdrommen "atapi48X" sidder på hvert sit IDE kabel. når jeg sætter den til cdrommen til sek. master skriver den at den er inkompatible!
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
19. maj 2002 - 18:31 #10
Kan jeg ødelægge noget hvis jeg får sat jumperne forkert? Harddisk og cdromdrev sidder på hver sin ide kabel men cdrom jumperen er sat på slave. Hvis nu jeg sætter den over på master. Så burde det vel virke!!
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 18:37 #11
Fjen kablet fra cd-romet fra slave sokkelen, og din harddisk køre igen.
Jeg tror det cd-rom du har ikke virker. Du har prøver med et andet som virket.
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. maj 2002 - 18:40 #12
Bare sæt jumperen over som master og se om det så ikke skulle køre igen.
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 18:43 #13
Du kan odså tjekke dit backupbatteri som sikkeret er på tre volt om det har den værdi den skal have.
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 18:51 #14
Til Jimmy der er blevet sagt tidligre ikke røre ved noget jumper og stik sæt det som det var for begyndelsen og skift kun cd-rom.
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 18:57 #15
Du må ikke lade dig bleve slået ud af alle de spørgsmål som måtte komme.? vel!!
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 20:00 #16
Har du fået kontakt med harddisken?
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
19. maj 2002 - 20:01 #17
Ok. jeg er kommet et godt stykke videre! nu kan jeg se cdrommen i bios. Min ene IDE kabel må være defekt!!! Jeg kan ihvert fald ikke få det til at virke. Nå.... men cd´rom drevet virker stadig ikke. Når jeg i windows åbner denne computer og trykker på (D:) skriver den: Der er ikke adgang til D:\ enheden er ikke klar. Jeg kan så vælge forsøg igen eller annuller. I enhedshåndtering ser det ud til at være som det skal! der står cdrom, så trykker jeg på krydset og atapi 48X kommer frem uden fejl. jeg har prøvet at opdatere driveren, den siger den har den driver den skal ha'
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 21:53 #18
Det se ud til at den har fundtet, den med cd-romen vil ikke melde tilbage. Var det ikke en 52x?
Avatar billede canobus Nybegynder
19. maj 2002 - 22:08 #19
Sidder cd-rommen på et kort og det er trykker rigtigt ned?
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
20. maj 2002 - 12:04 #20
Nej det er et 48x atapi, og det er tilsluttet audio, strøm og IDE primary slave
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
21. maj 2002 - 11:30 #21
Intet held, jeg laver spm. om
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
21. maj 2002 - 12:47 #22
tak for hjælpen ellers