Avatar billede robotten Praktikant
07. juni 2002 - 11:25 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Kedelig tendens

Hej

Lad først være sagt, at dette ikke er et spm. om pointræs, men...

Jeg synes, at der er ved at udvikle sig en kedelig tendens herinde, vedrørende acceptering af spørgsmål. Et er, at der til tide udloddes alt for mange point for et spm, men det er en anden sag, der er blevet diskuteret i tidligere indlæg. Men desværre anvendes dette som lokkemiddel, dvs. at en bruger stiller et spm. til mange point, og får en del intereesse omkring sit spm. Hvis spørgsmålet ikke er helt let, og der kæmpes gennem mange indlæg for en løsning, falder det hele pludselig til jorden. Spørgeren ender med at acceptere sit eget svar, og "score" hele puljen selv. Dvs. ikke så meget som en ussel tak til de, som har hjulpet. Jeg tror ikke kun, at det er mig, der har oplevet dette.
Ét er, når spørgeren ikke reagerer på sine spm., selv om de rer kommet et brugbart svar (misbrug - desværre), noget andet er det, når det åbenlyst kun er at holde andre brugere af E for nar.

Nu ligger jeg ikke lige nogle referencer til nogle spm., eftersom jeg ikke ønsker at hænge nogle specifikke brugere ud endnu.

Hvad mener i?

/Robotten
Avatar billede Slater Ekspert
07. juni 2002 - 11:28 #1
Jo, jeg har set det et par gange, og det er ret irriterende. Ikke fordi at jeg regner point for særlig meget, men princippet er forkert. Hvis man ikke vil af med pointene skal man ikke poste et spm.

Viperine
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
07. juni 2002 - 11:31 #2
Jeg kunne ikke være mere enig så jeg pudser lige min egen glorie, Jeg plejer hvis mit sp ikke bliver helt løst at give folk noget for derers ulejlighed, Det er det mindste man kan gøre og den slags "Respkt" for andres tid og viden mangler jeg en del her på E

Jeg ved ikke om jeg bare er dummere end andre folks børn men jeg har det bedst med at give point om mit sp er løst eller ej

MC
Avatar billede loonz Nybegynder
07. juni 2002 - 11:32 #3
Right behind you Robotten.
Jeg er sq begyndt at blive træt af at forsøge at hjælpe andre ud af deres knibe, hvor de beholder deres points selv. Det ødelægger hele formålet med Eksperten, og som du selv siger, så føler man sig holdt for nar.
Hvis udviklingen fortsætter i denne kedelige retning, ender det vel med, at ingen gider hjælpe folk mere?
Avatar billede robotten Praktikant
07. juni 2002 - 11:32 #4
Nej. Og selvfølgelig er der nye brugere, der kommer til det ved en fejltagelse, disse skal jo selvfølgelig lige sorteres fra. Men derfor er der stadig en del tilbage, der udøver dette misbrug. Nu er jeg ked af at lege "netpoliti", men gad vide om der ikke burde slås hårdt ned på det, og få dem anmeldt for misbrug? Eller er det bare mig, der lade rmig irritere for meget?
Avatar billede Slater Ekspert
07. juni 2002 - 11:34 #5
Rob>> Det ER jo misbrug, så jo det burde anmeldes, selv om det ikke er så alvorligt rent teknisk, så er det meget umotiverende for det hjælpende sjæle der jo er byggestenen her på Eksperten.
Som loonz siger, så ender det med at ingen gider hjælpe andre, og så ryger formålet med E.

Viperine
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. juni 2002 - 11:35 #6
Det hænder, og jeg har da også oplevet det.
Men jeg synes ikke det sker så til at det er værd at lave en sag udaf. ikke før man har kikket i den specifikke bruger og set fx "over XX% af hans udloddede points er talt som indkomne points.

Det ville nok have den omvendte effekt hvis vi lavede en regel der satte tal på XX%. for den regel ville jo så samtidig sige at det var helt ok op til (XX-1)%  :-))

mvh JakobA
Avatar billede sthen Nybegynder
07. juni 2002 - 11:37 #7
Nej det er ikke kun dig der irriteres over dette svineri, som jeg vil vælge at kalde det.

Jeg har dog i situationer som den du beskriver her, anmeldt det til CoAdmin, men min anmeldelse er blot blevet lukket, idet det som CoAdmin udtrykte det, ikke var deres problem, man kunne jo bare lade være med at svare. Det svar blev jeg i øvrigt ret irriteret over.
Avatar billede loonz Nybegynder
07. juni 2002 - 11:37 #8
lidt supplement:
Som viperine siger, så har points'ene ingen reel værdi, men er nærmere en slags belønning for at man gider hjælpe andre, og derved selv kan få hjælp i en given knibe.

Det er brugere som mc-lucifer, som er den "rigtige" bruger af Eksperten; én som altså ikke holder sine points tæt ind på livet, men som gerne giver points ud, selvom om problemet ikke nødvendigvis er blevet løst.
Jeg er ved at være godt træt af de 10årige der sidder derude, som vurderer sine points højere end deres månedlige lommepenge, fordi de tror, at points'ene har én eller anden materiel værdi, hvilket de jo ikke har!
Avatar billede robotten Praktikant
07. juni 2002 - 11:38 #9
mc.lucifer>> Spørgerne har måske misforstået det med, at svaret skal være korrekt? Dvs. laves man et indlæg, der via omveje leder til den rigtige løsning, skal dette ikke belønnes. For det var jo ikke det helt rigtige svar. Derefor nøjes mange i starten med kun at kommentere et spm., for så at ligge et svar så fald det kunne bruges til en løsning. De når det bare sjældent at ligge et sådan svar, da spørgeren lukker med sit eget svar.
Avatar billede Slater Ekspert
07. juni 2002 - 11:38 #10
sthen>> Med fare for en advarsel, vil jeg sige at det er endnu en ting der gør mig irriteret over de eksisterende coadmins. Man kan ikke bare overlade ansvaret til brugerene, for så forsvinder E lidt efter lidt, når folk simpelthen ikke gider at have det besvær.
Det er ikke meningen at det skal være besværligt at hjælpe andre mennesker.

Viperine
Avatar billede robotten Praktikant
07. juni 2002 - 12:48 #11
sthen>> i så fald det er rigtigt, hvad jeg da tror det er, så er jeg skuffet. Det skulle netop være CoAdmins'opgave at rydde op i noget sådan. Og hvis det ikke skulle være deres problem, hvis så? Og lade være med at svare? Det er da hele esensen af E's identitet, at brugere svarer på andres spm. Hvorda i alverden rige og lande, skulle det være muligt at vurdere et spm. ud fra, om brugeren kun har tiltænkt sig et hurtigt svar, og så ellers være ligeglad med det hele, eller være en seriøs spørgende. Der er self. pointene man kan se det på. Fx hvis der udloddes 2-300 poiny for et simpelt spm., så kan der vækkes mistanke. Men jeg har da oplevet det med langt mindre pointangivelser, så dette er ikke engang en sikke måde at vurdere dette på.
Og det kan da så sandelig da heller ikke være rigtig, at det burde være nødvendigt at vurdere spm. hele tiden. Der skulle jo kunne føres en fornuftig debat, så spørgeren så vidt muligt før løst sin opgave, og svarene får lidt "guld" til selv at kunne stille spm.

Der burde statueres et par eksempler, så tror jeg såmand det vil gå i sig selv igen - det er af min opfattelse, at sådan har det for vane at gøre her på E!

/Robotten
Avatar billede robotten Praktikant
07. juni 2002 - 12:50 #12
Jakoba>> Du er Co ikke? Tror du, at der vil kunne findes en nogenlunde smertefri løsning?
Avatar billede f-l-j Nybegynder
07. juni 2002 - 14:00 #13
Enig med dig robotten.Det er hamrende irreterende.
Hvad jeg også syntes er irreterende er at man kan sidde i timevis og prøve at hjælpe en person, på et tidspunkt bliver spørger træt af sit eget problem, lukker og tager point eller også holder vedkommende bare op med at kommentere, det p..... mig af.
Jeg har gjort det til et princip for mit eget vedkommende, aldrig at have et spørsmål åbent i mere end et døgn, og er problemet ikke helt løst, jamen så har jeg da ihvertfald fået nogle guidelines jeg selv kan bygge videre på, og giver så points til dem der har forsøgt.
Min personlige løsning ville være-lav et program på experten der automatisk lukker åbne spørsmål efter en uge el 14 dage og fordel points til dem der har svaret.
Avatar billede robotten Praktikant
07. juni 2002 - 17:40 #14
f-l-j>> ligew netop den problemstilling med, at åbne spm. skal lukkes og pointene fordelt til dem der har svaret, har været oppe at vende mange gange. Der er ikke rigtigt fundet en løsning, da bivirkninger vil blive pointræs. Brugere finder de spm. der er lige på grænsen til forældelse, svare ud i luften på dem, og scorer nogle point. Så det duer ikke helt. Og åbne spm. skal lukkes, ja - det har også været oppe at vende, så det lader vi ligge.

Nej, der er ikke så meget at gøre ved, end at Coadmins' må gøre deres arbejde, udover det store stykke de udfører i forvejen, og slå ned på det med det samme. Ærgeligt, men tilsyneladende nødvendigt.

*Har tænkt lidt*

Kunne det være en ide, med en slags problem-opslagstavle? Eller en rulleavis med med aktuelle problemer. Når der opstår problemer som disse og mange andre, er det ikke alle der ved, at det de laver ikke hører hjemme her (orker ikke at skrive det i hvert eneste spm., at det er forkert osv.) Der kunne så indsættes en lille sigende overskrift på en liste, der så henviser til debatter som disse. Har læst mange debatter derinde, mange af dem er gode og fornuftige. Brugere kan så fra denne liste, der fx er på en ledig plads på forsiden, se hvad der rør sig af problemer. Ikke at det skal gøres til en storm i et glas vand, når der så opstår et problem. Men udfra devisen om, at jo flere der vil kunne finde ud af, at det er generende for E! i sin helhed, jo færre vil lave problemer.

Så er det også nemmere at henvise til en debat, i stedet for at skrive romaner til dem der ikke fatter det.

/Robotten
Avatar billede f-l-j Nybegynder
07. juni 2002 - 17:48 #15
Nej, kan godt se at det nok ville ende med pointræs, havde jeg sq ikke lige tænkt over 8-)
Avatar billede robotten Praktikant
10. juni 2002 - 09:21 #16
f-l-j>> *s*

Nå, men det var nu godt med en lille debat.
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. juni 2002 - 11:09 #17
Tak for accept :-))

robotten >> nej jeg er ikke co-admin, jeg snakker bare.

Og nu lidt mere, for den med at "det må være co-admins arbejde", den synes jeg er en rigtig grim en. Vi hverken kan eller skal skubbe ansvaret for alting over på 'nogle få, specielt udvalgte mennesker'.

Eksperten.dk startede som et forum om IT. Og allerede fra den første begyndelse har der været problemer som dem der nævnes i tråden her. Fandt engang en debat om "fjolser der ikke lukker deres spm" i et 4-cifret spørgsmål.

Jeg tror at en stor del af det er at eksperten.dk ikke KUN er et forum om IT. Det er også et mini-samfund. og det giver en masse problemer. Når folk udefra prøver at indvardre til 'vores' samfund må der ske en tilpasning. De kal have lært alle de skrevene og uskrevne regler om hvordan man begår sig.

men:
1) Mange der kommer her ønsker overhovedet ikke at 'indvardre i et samfund', de vil bare have en løsning på deres IT problem.
2) Vi er nørder. Og en af definitionerne på en nørd er at det er en person der kompenserer for sin manglende evne til at begå sig med en klar (ofte manisk) fokus på et specifikt konkret emne.
3) Der er mange herinde der er så unge at de stadig løber rundt med 'børne ideer'. "folk SKAL hjælpe mig", "jeg har RET til dette og hint".

så eksperten.dk handler ikke bare om IT. det handler også om opdragelse, og det er vores allesammens ansvar at opdrage lidt her og der.

Når du tilfældigt kommer forbi en sandkasse hvor en 3årig sidder og eksperimentere med den sjove lyd det giver at baske en 2årig i hovedet med en kæp, så griber du da ind, og stopper den leg. og siger 'fy fy nej nej' til synderen selvom du ved hun næppe fatter hvorfor du pludselig er så vred.

Når 3 små drenge rotter sig sammen om at tæve en fjerde griber man ind, og siden de er store nok til at forstå noget siger man vel også et par ord om mobning osv.

Og det er ligesådan her. vi "veltilpassede" er her ikke blot for at løse IT problemer. Vi har også en vis pligt til at opdrage, til at fortælle oom reglerne og forklare dem til dem der endnu ikke har fanget ideen. Det er kun de helt ekstreme tilfelde der skal 'meldes til politiet'.

Men det er svært. Det er tusinde ideer om hvordan man skal opdrage. Vores unge er ofte (ligesom i den virkelige verden) allergiske overfor moralprædikener. Vi er selv (som nørder) ikke alt for gode til det. Og mange af de uskrevne regler er vi endda totalt ueninge om.

Så "Vi kan ikke", "Der kommer en konstant strøm af nye så det bliver aldrig bedre" og vi har ingen klare eentydige regler at opdrage henimod. :-((

Eller for at sige det på en anden måde. "Det er præcis ligesom i verden omkring os" :-))

Og den eneste rigtige løsning er at vi prøver så godt vi kan. Giver lidt råd og vejledning her og der. Bliver vrede og slår i bordet nu og da. Stiltiende tolererer mere fra andre end vi forventer af os selv. Og i de helt ekstreme tilfælde skriver en anmeldelse til en højere authoritet.

Menneskeheden har klaret sig på den måde i tusinder af år. Så det skal såmænd nok gå altsammen.

mvh JakobA
Avatar billede pilfinger Nybegynder
10. juni 2002 - 11:26 #18
Jeg kan kun sige at i har ret i hvad i siger. for mit eget vedkomende kan jeg sige at jeg bliver opslugt af at få løst problemet så det er sket at jeg har kommet med det samme svar som andre har givet og det er ikke for at jage point men det er udfordringen i at få løst problemet der driver mig. for eks var der her i weekenden en gut som manglede en diver og jeg fandt den til ham.Men men der var en gut som gav det samme svar et par minutter før mig men jeg fik ikke set hans svar for elles ville jeg ikke give svar da det nu er det samme. så nu kommer det kan i fortælle mig hvordan jeg give ham sinne retmæsige tjente point tilbage ?????
Avatar billede robotten Praktikant
10. juni 2002 - 11:40 #19
JakobA>> Fed sammenligning, den med børnene der slår hinanden. Den vil min kone som er pædagog, sikkert blive rigtig glad for at se *s*

Men er ellers enig. Det kan umuligt vaære CoAdmins' problemer alt sammen. De har rigeligt at se til herinde. Har faktisk overvejet, om jeg skulle "stille" op, og hjælpe til som Co. Men har på fornemmelsen, at man derved vil få _meget_ travlt med at rydde op i alle mulige små fejder, i stedet for at gøre noget ved de rigtige problemer. Selvfølgelig er de små problemer irriterende, men har løbende været inde at kigge på anmeldelserne. Mange af dem er uden grund, og optager kun tid. Dvs. det kan blive svært at finde tid til også at svare på spm. herinde, selv om det da kan lade sig gøre. Men det kræver en del tid herinde, og som sådan hænger jeg ikke ud 24/7 her på E!. Jeg er nok en slags semi-nørd, der også vil have et liv ved siden af IT'en ;)

Og jo, det skal nok gå bedre, storme har før været redet af her, men det har kostet tab hver gang. Har læst flere udmeldelser fra ellers dygtige folk herinde, der ikke orker mere. Det er ærgeligt, men der kommer jo hele tiden nye til. Disse skal bare ikke få den opfattelse, at dette ikke er et seriøst forum, og så ellers tilsvine det.

Men men men...  har foreløbigt valgt at ligge et referencelink til denne debat i de spm. jeg har fundet berettiget til en opsang. Så må der håbes på, at det tages til efterretning.
For meget mere, er der nok ikke at gøre, men pas på med at give op!

Hilsen Robotten
Avatar billede robotten Praktikant
10. juni 2002 - 11:42 #20
pilfinger>> Opret et spm. her i fri debat på det retsmæssige antal point, der hedder "point til XXXX". Lad ham svare, og der acceptres dette svar.
Avatar billede robotten Praktikant
10. juni 2002 - 11:43 #21
El. lad m/k svare, for nu at være politisk korrekt. Der er da heldigvis også begyndt at vise sig piger herinde ;)
Avatar billede Slater Ekspert
10. juni 2002 - 21:01 #22
ER DER DET??? Fedt!

Viperine
Avatar billede styled.dk Nybegynder
10. juni 2002 - 21:09 #23
Jakoba > Godt indlæg, her er ikke et øje tørt...!
Avatar billede fromsej Praktikant
10. juli 2002 - 14:15 #24
Nu sidder jeg lige her og læser dette her igennem.
Jeg har selv et par åbne spørgsmål stående , det ene er sådan set besvaret , men det blev det med en kommentar , så jeg ikke kunne give point.
Jeg har dog bedt vedkommende om at skrive et svar , men det er ikke sket endnu.
Det kan godt være jeg har misforstået noget , men jeg troede ikke man skulle acceptere et svar , før ens problem var blevet løst/afhjulpet.
Det med hvor mange point et svar er værd , er meget individuelt , for mit eget vedkommende er der mange ting omkring PCér jeg ikke forstår ,og mange ting jeg gerne vil vide , disse ting er af stor værdi for mig at få oplyst , derfor mange point.
I øvrigt har jeg allerede fået en masse hjælp , ved at læse de spørgsmål igennem , som jeg har kunne finde med relevans til mine problemer.
Med venlig hilsen:
Fromsej.
Avatar billede robotten Praktikant
11. juli 2002 - 12:06 #25
fromsej>> Ikke alle på dette forum har en lige hurtig reaktionstid. Nogle gange går der få minutter, inden et ønsket svar er lagt i ens spm., så det kan accepteres, andre gange sker dert slet ikke. Jeg giver gerne lidt tid (ca. en uge) til, at vedkommende kan give et svar. Herefter lukkes det, uanset om der er svaret eller ej.

Og det med ikke at give point, før ens spm. er endeligt besvaret, er fuldstændigt rigtigt, og det koncept skal der heller ikke pilles ved. Men problemet er, at der til tider sker det, at bl.a. jeg selv - menså bestemt også mange andre herinde - har ofret meget tid og krudt på et spm., at der bruges flere dage med korrespondence er ikke usædvanligt. Løsningen findes måske aldrig til et sådant spm., og spm. stilleren bliver træt af det hele og lukker sit spm., ved at acceptere sit eget svar - der kom jo ingen løsning.

Så står man der med en tam fornemmelse, at have ofret energi på at hjælpe, og det hele så bare falder til jorden, fordi ens svar bliver vraget. Ligeså med de personer, der lystigt afviser indkommende svar _inden_ et svar evt. er fundet i deres spm. Det virker på samme måde, at det føles som en våd kold klud i ansigtet.

Men ellers lækkert, at du har fundet ud af dette forums værdi, ved at kunne få hjælp til ens IT spm. Det har heldigvis langt størstedelen her, men som nævnt, er der også "misbrugere".
Avatar billede luctatic Nybegynder
02. august 2002 - 12:05 #26
Eneste årsag til at jeg accepterede mit eget indlæg var et du bad om jeg skulle lukke mit spørgsmål, og jeg kunne ikke finde nogen anden måde at gøre det på. Jeg kommer så sjældent forbi, så jeg er ikke ligefrem expert på experten....
Avatar billede robotten Praktikant
02. august 2002 - 12:30 #27
luctatic>> Fuldt ud accepteret ;)