Avatar billede bierchen Nybegynder
12. juni 2002 - 12:12 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

mail server

Hvad findes der af forskellige Pop3 og Smtp mail servere ??

Findes der et sted der beskriver de forskellige, mht. sikkerhed, udvidelsesmuligheder (webmail etc.) ??
Eller er der nogen der har mulighed for kort at fortælle det herinde ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
12. juni 2002 - 12:16 #1
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
12. juni 2002 - 13:20 #2
Uha, der er mange muligheder:
SMTP-servere:
sendmail
qmail
smail
postfix

pop3:
pop3d
solid-pop3

webmail:
nocc
phpgroupware (kan også en helt masse andet)
horde
horde2

Jeg kunne blive ved...
Avatar billede bierchen Nybegynder
12. juni 2002 - 15:06 #3
Linux konsulent: > Hvordan med sikkerheden i de forskellige ?? Er der nogen jeg f.eks slet ikke bør bruge tid på ?? Jeg går ud fra at sendmail er en af dem ;)))

Som der står i Jelzins link >> "sendmail is the source of no end of security problems" ;)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
13. juni 2002 - 14:54 #4
sendmail er faktisk ok... den har været fulgt af uheld og har haft en del deciderede og grove huller... men det er alt sammen lukket nu og det er sjældent at man hører om nye huller i sendmail... sådan er det jo med MTA'er, der kræver root-adgang... sendmails styrke er, at den kan konfigureres til ALT... svagheden er så blot konfigurationsfilen som kræver 40 meter dokumentation og en doktorgrad...

qmail er også lækker, men laver en masse rod...
postfix har den rigtig lækre feature, at den kan lave sit gejl i en database, og derfor ikke behøver smide om sig med filer som fx qmail gør....

ydermere findes der også exim, som dog ikke bruges så meget mere...

en dansk newbie guide til opsætning af qmail kan findes her http://www.lws.dk

eller er der også life with qmail -> http://www.lifewithqmail.org/

alle MTA'er, der har support for pop3/imap kan bruges til webmail... hvilken webmail, du vælger er så op til dig selv... http://www.horde.org/imp/ er rigtig fed
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
13. juni 2002 - 15:00 #5
Det er da ikke MTA'en, der skal understøtte hverkan pop3 eller imap.
Avatar billede lojmann Nybegynder
14. juni 2002 - 19:58 #6
Som thomasledet skriver, så har sendmail været fyldt med huller men nu er det ikke oftere end andre MTA'er at der findes bug's i sendmail...

Sendmail er faktisk nem nok at sætte op, til en bunke accounts og domains, men kommer det til de mere advanceret ting, kræver det sq næsten en doktorgrad... :)

En gut og jeg har skrevet en HowTO, for lang tid siden, om at sætte sendmail op med flere brugere og flere accounts, den poster jeg lige her - så kan du måske bruge den til noget? :)

<START>
Opsætning af mail server med flere domains, på RedHat 7.0.

Af: Jacob Kruse <jkr@itws.dk> & Thomas Løjmann <lojmann@lojmann.dk>

Flg. software skal være installeret:
sendmail
Programmet følger med de fleste linux distributioner.

1. Opret filen /etc/mail/local-host-names
  Denne fil skal indeholde de domains som den aktuelle box skal være mail-server for.
  F.eks.:

  domain1.dk
  domain2.dk
  domain3.com
  osv...

2. Opret filen /etc/sendmail.cw
  Denne fil, skal ligne (indholdet) filen local-host-names, og så skal der tilføjes:

  localhost
  localhost.localhost

  Filen skal envidere indholde navnene på alle de computere som må kunne sende mails via din SMTP server.
  Hvis du vil have at ALLE skal kunne bruge din SMTP, skal du ikke skrive noget i filen "sendmail.cw",
  men dette er en meget dårlig ide, da din server kan blive misbrugt på denne måde!

3. Skriv ln -s /etc/sendmail.cw /etc/mail/relay-domains
  Det laver et link til filen, som den ligger i /etc/mail/ ved navn relay-domains.

4. Opret en fil ved navn virtusertable i /etc/mail/
  Denne fil indeholder alle dine aliases, altså e-mail adresser. Filen skal indholde "mailadresse username".
  For brugeren freddy med adressen freddy@myserver.dk ser det således ud:
  freddy@myserver.dk freddy

5. Denne kommando skal skrives HVER gang du tilføjer et alias til din virtusertable, skriv:
  makemap hash /etc/mail/virtusertable < /etc/mail/virtusertable
  Dette gør at sendmail kan læse dine aliases fra filen virtusertable

6. Nu skal sendmail restartes, så den kan læse den nye konfiguration ind. Dette gøres således:
  /etc/rc.d/init.d/sendmail restart

7. Gå derefter ind i /etc/xinetd.d og editer filen ipop3, hvor du skal ændre disable = yes til disable = no
  Dette gøt at POP3 servicen er åben på din Linux box. SMTP er åben som default.

Efter dette skulle din SMTP samt POP3 gerne være sat op og startet - så den er klar til brug :)
</SLUT>
Avatar billede bierchen Nybegynder
15. juni 2002 - 00:29 #7
Jeg takker jer alle !!!!

Linuxkonsulent >> lægger du også et svar, så giver jeg nogle point!!!
Avatar billede bierchen Nybegynder
22. juni 2002 - 10:08 #8
Jeg lukker spørgsmålet her, og i skal have mange tak!!!!