Avatar billede dp-boy Nybegynder
12. juni 2002 - 13:23 Der er 38 kommentarer og
8 løsninger

Matematik eksamen

Hejsa!

Jeg så er det jo imorgen jeg skal op til matematik i folkeskolen. Jeg har egentlig fint styr på matematikken, men kom lige til at tænke på om nogen af Jer måske lige lå inde med en smart men samtidig vanskelig udregning, som kan bruges stort uanset hvad jeg kommer op i.
Også hvis i har nogle gode fif til hvad jeg skal komme mest ind på modtages med kyshånd ;o)
Håber at nogen kan hjælpe. :D
Avatar billede vardepigen Praktikant
12. juni 2002 - 13:27 #1
jeg har desværre ingen fif.... er vist for gammel...*GG*

men jeg lover at krydse fingre for at det går dig godt.. *S*
Avatar billede dp-boy Nybegynder
12. juni 2002 - 13:31 #2
He he ;o)

Tak tak for det :D
Avatar billede nicidem Nybegynder
12. juni 2002 - 13:35 #3
Avatar billede lequet Nybegynder
12. juni 2002 - 13:38 #4
Er det mundtlig eller skriftlig eksamen? Går ud fra det er mundtlig :)

Det bedste du kan gøre er (Ud over at kunne din matematik selvfølgelig :) at virke afslappet, og give så detaljerede svar som muligt. Hvis du bliver spurgt om noget nytter det ikke meget bare at slynge svaret 265,789 ud, det vil ikke gøre stort indtryk, istedet vil det være en god ide at komme med en lidt længere forklaring, du skal næsten ligefrem få læreren til at stå og kigge forvirret på dig :)

Nu har matematik aldfrig været min store favorit, men til fysik/kemi eksamen brugte jeg samme metode, hver gang jeg blev spurgt om noget jeg ikke anede noget om, slyngede jeg istedet en lang forklaring ud om hvad det mest sandsynlige svar ville være. På den måde kan læreren se at selvom du måske ikke kan hele bogen uden ad, så er du kreativ og kan finde ud af løsningen ved ganske almindelig logisk tænkning :) Det tæller meget højere end at kunne bogen uden ad *gg*

En speciel udregning der virker hver gang? Tvivler på sådan en findes :)
Avatar billede vieri Nybegynder
12. juni 2002 - 13:42 #5
Husk formler for keglestubbe, kugle, tønder osv...
Og så tænk igennem, hvilke emner i har haft om i år! Det er nemlig dem du kan komme op i!
Avatar billede vardepigen Praktikant
12. juni 2002 - 13:45 #6
mit bedste råd, er simpelthen... slap af og tro på dig selv. Så skal det nok gå... hvis du da ellers har hørt efter i "timerne"
Avatar billede lequet Nybegynder
12. juni 2002 - 13:47 #7
Hvis det derimod er skriftlig... Der gælder det kun om paratviden, bare husk så mange formler som muligt, og tag det roligt... Personligt gik jeg totalt i sort ved den skriftlige matematik eksamen, fik kun svaret på 5 af opgaverne før jeg var nødt til at forlade lokalet :) Så træk vejret en gang imellem, og tag det roligt... Gælder også mundtlig eksamen for den sags skyld :)
Avatar billede lequet Nybegynder
12. juni 2002 - 13:50 #8
Og forresten : Kryds fingre når du begynder, og håb på at få en opgave om et emne du specielt godt kan li' :) Måske er jeg bare overtroisk men det virker tit og gør ingen skade *gg*
Avatar billede greek Nybegynder
12. juni 2002 - 13:53 #9
Husk nu A`2 + B`2 er lig kvadratroden af C`2. Phytagoras læresætning kan det aldrig gå galt med. Kig også i Alfa-Omega og slå Herons formel op!!!
Hvis der står fire opgaver på dit papir og de tre handler om det samme inden for udregninger så lad være med at tage nr.3 tag istedet nr.4
Opgaver der ikke står på papiret, tæller også hvis der ikke er flere opgaver.
Avatar billede dumdum Nybegynder
12. juni 2002 - 13:54 #10
Det gode ved mundtligt matematik i folkeskolen er, at det foregår meget afslappet i forhold til de andre mundtlige eksamener, eksempelvis dansk og andre sprog, hvor det kun er dig der er inde. I mat er der flere grupper inde samtidig og det kan ofte afhjælpe den værste nervøsitet.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede dumdum Nybegynder
12. juni 2002 - 14:01 #11
Og så kan du jo altid redegøre for, at grundtallet for den naturlige logaritme er e. e=2,718281828459045...

;)
www.fotx.net/dumdum
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. juni 2002 - 16:14 #12
Lad være med at prøve at bluffe med ævl når du ikke ved hvad du skal sige; det er tilladt at tie stille mens man tænker sig om.
Avatar billede cen Nybegynder
12. juni 2002 - 16:33 #13
Hvis der er en computer i nærheden, så husk at bruge den. Det er næsten ligemeget hva du bruger den til, bare det har noget med matematik at gøre.
Det trækker nemlig meget op at du kan bruge et "nymodens" værktøj.

Så vil jeg sige at du skal huske og lave en dispositon, det er også noget de er glade for :D
Du kan eventuelt lave en liste over de forskellige emner du har lært. På den måde kan du hurtit gå den igennem og se hva du kan proppe ind under emnet.

Det var ihvertfaldet det jeg gjorde.

- CEN
Avatar billede dp-boy Nybegynder
12. juni 2002 - 17:03 #14
cen >> Og hvordan gik det så for dig?? ;o)
Avatar billede cen Nybegynder
12. juni 2002 - 17:32 #15
jeg fik 11..
Avatar billede intel4004 Novice
12. juni 2002 - 18:26 #16
Der er stor forskel på matematik eksamen i hhv. folkeskolen, gymnasiet og universitet og her snakker jeg om den mundtlige. Du spørger om nogle ville formler som du kan brillere med under eksamen har jeg ret? Jeg tror ikke du kan finde noget som er smart og som hører ind under alle kategorier.

Men f.eks. kunne du jo vise hvordan man f.eks. kan finde en tangent til en parabel(i et givet punkt) eller finde arealet under grafen... Dette kræver hhv. differential-, og integralregning - og kan du vise sådan noget FEJLFRIT i folkeskolen får du ikke under 11(hvis ikke 13), dette er matematik på hhv. B og A-niveau.

Diff og int-regning kræver at du har styr på algebra og almindelig regneregler, og samtidig at du forstår den grundlæggende teori for nogle type funktioner...

Det var mine forslag, men du kan ikke lære det på en aften, så kig lidt på det rigtige pensum og fyr den af der istedet...

Mvh Intel4004
Avatar billede greek Nybegynder
12. juni 2002 - 18:28 #17
Jeg fik også 11.
Avatar billede fbb Nybegynder
12. juni 2002 - 18:30 #18
Jeg har været oppe i dag.. fik dog kun 9 :(
Men tag det som det kommer!

Og held og lykke!!
Avatar billede nuki Nybegynder
12. juni 2002 - 18:36 #19
>>lequet
hehe det virker modsat mig :(

Jeg fik 10 idag rimelig godt!

p.s. Jeg tror sgu næsten alle lærer tager en cykel med ind til prøven den er sur at få!
Avatar billede dp-boy Nybegynder
12. juni 2002 - 18:37 #20
Findes der en formel til udregning af en rumdiagonal???

Jeg ved det kan gøres ved at bruge pythagoras til at finde diagonalen på grundflade arealet, og så herefter finde rumdiagonalen vha. pythagoras endnu en gang.

Men findes der en formel hvormed man kan udregne rumdiagonal, når man kun kender højde, længdé og brede???
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. juni 2002 - 18:48 #21
1-dim  diagonal^2 = a^2
2-dim  diagonal^2 = a^2 +b^2
3-dim  diagonal^2 = a^2 +b^2 +c^2
4-dim  diagonal^2 = a^2 +b^2 +c^2 +d^2
5-dim  diagonal^2 = a^2 +b^2 +c^2 +d^2 +e^2

den skulle da gerne fortsætte hele vejen op :-))
Avatar billede dp-boy Nybegynder
12. juni 2002 - 18:54 #22
jakoba >> Hmm... Det forstår jeg sq ikke helt. Vil du lige forklare ;o)
Avatar billede hasmi Nybegynder
12. juni 2002 - 18:57 #23
Jeg havde en klasse til eksamen for en uge siden.
Den mundtlige eksamen er en "hyggelig" eksamen, hvor man taler om tingene.
Sørg for et godt overblik og en god planlægning af det, du vil foretage dig i løbet af de to timer.
Vis gerne så forskellige matematiske vinkler på opgaven, som du kan komme i tanker om - gerne i samarbejde med en kammerat, hvis I er to på holdet. Men eksamen er ikke en eksamen i holdsamarbejde - det er en matematikeksamen. Hav god fantasi. Find gerne på flere mulige arbejdsopgaver end dem, der eventuelt lægges op til i opgaveformuleringen.
Husk, at opgaveformuleringens ideer KUN er ideer. Bryg selv videre. Vis hvad du kan.
Avatar billede nuki Nybegynder
12. juni 2002 - 18:59 #24
Hasmi er det bare mig eller har alle jer lærer den sjove ide om at en cykel er god ting at bruge til eksamen eller hva?
Avatar billede hasmi Nybegynder
12. juni 2002 - 19:00 #25
En opgave skal helst være noget, der kan have en vis interesse. Og da de fleste af os anvender en cykel hver dag, er det vel ikke nogen helt dårlig ide. Har du noget imod sådan en opgave?
Det var måske bedre med en opgave i en Ferrari?
Avatar billede nuki Nybegynder
12. juni 2002 - 19:02 #26
Nej den ting tager bare alt for lang tid hvis man skal ind på bremse længde
Avatar billede hasmi Nybegynder
12. juni 2002 - 19:03 #27
Så lad være med at komme ind på bremselængden.
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. juni 2002 - 19:23 #28
dp-boy  >> ok jeg prøver:

en retvinklet trekant er et halvt rektangel hvor trekantens hypotenuse er diagonal i det rektangel.
og den kan vi regne ud med putagoras.
    flad_diagonal^2 = bredde^2 + længde^2

så stavler vi rektangler oveni hinanden så det bliver en kasse der så også har en højde. den højde står vinkelret på den hypotenuse/diagonal vi tegnede langs bunden af kassen, så nu har vi en ny retvinklet trekant, men en rum-hypotenuse der går fra det ene hjørne forneden til det modstående hjørne foroven.
    rum_diagonal^2 = flad_diagonal^2 + højde^2

og så indsætter vi  bredde^2 + længde^2  istedet for  flad_diagonal^2

    rum_diagonal^2 = bredde^2 + længde^2 + højde^2

og det kan man så fortsætte med igennem såmange dimensioner man vil. ( men man kan nemt få ondt i hovedet af at prøve at forestille sig dem, så lad være med det optil eksamen :-))

mvh JakobA
Avatar billede dp-boy Nybegynder
12. juni 2002 - 19:40 #29
Super, nu forstår jeg det!

Lige det jeg tænkte!

Har denne formel: rum_diagonal^2 = bredde^2 + længde^2 + højde^2 et navn??

Hedder den a^2+b^2+c^2=d^2 ?????
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. juni 2002 - 19:46 #30
Ikke det jeg ved af.  3d-pytagoras måske :-))
Avatar billede dp-boy Nybegynder
12. juni 2002 - 19:50 #31
He he ;o)

Er der nogen andre der ved hvad hvad denne fomel hedder???

rum_diagonal^2 = bredde^2 + længde^2 + højde^2

/Daniel
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 21:40 #32
hvis de stiller dig et hurtigt regnestykke og du er forvirret, så slyng et tal ud hurtigt. Lærer og censor vil nemlig ikke være bekendt at bruge længere tid på at regne det efter...
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. juni 2002 - 21:55 #33
muta >> vil du ikke lige ???
hvis de stiller dig et hurtigt regnestykke kender de svaret allerede og har det liggende på et stykke papir foran sig. regn det ud og fortæl resultatet.
Avatar billede dp-boy Nybegynder
13. juni 2002 - 11:17 #34
Fik 10
Avatar billede nicidem Nybegynder
13. juni 2002 - 11:26 #35
tillykke ;)
Avatar billede hasmi Nybegynder
13. juni 2002 - 11:42 #36
Tillykke med det - og husk, at karakteren uden tvivl skal deles lidt med Eksperten  :o)
Avatar billede heyday Nybegynder
13. juni 2002 - 11:44 #37
Jeg var også oppe i dag.
Min karakter blev til et 11-tal ;o)
Held & lykke herfra til andre "eksamensgængere".

Skønt mine eksamener er overstået
Avatar billede nicidem Nybegynder
13. juni 2002 - 11:55 #38
jo tak :)
skal op imorgen i mat munt... på htx niveau
Avatar billede lequet Nybegynder
13. juni 2002 - 13:56 #39
Tillykke :)
Avatar billede heyday Nybegynder
13. juni 2002 - 16:45 #40
lequet -> Takker, hvis det var til mig ;) [også]
Avatar billede lequet Nybegynder
13. juni 2002 - 17:11 #41
heyday > Det var både henvendt til dig, men også alle andre som har været til eksamen idag, uanset hvilken karrakter de måtte have fået :)
Avatar billede heyday Nybegynder
13. juni 2002 - 20:42 #42
Lequet --> Det var det jeg tænkte - derfor skrev jeg også [også] ;)
Avatar billede dp-boy Nybegynder
13. juni 2002 - 23:56 #43
Jepper så er alle eksamener sq overstået for mit vedkommene... SKØNT!! ;o)

Takker for jeres hjælp, og jeres lykønskninger. ;o)
Avatar billede vardepigen Praktikant
14. juni 2002 - 06:31 #44
Hjertlig tillykke til jer alle sammen....  *S*
Avatar billede dumdum Nybegynder
14. juni 2002 - 09:29 #45
Takker for points :-)

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede nicidem Nybegynder
14. juni 2002 - 12:19 #46
Tak for point =)
fik 8 =(
kom op i sin og cos kurverne... selvfølgelig det eneste jeg ikke havde læst på...