Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 12:18 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

oprettelse til internet....

Jeg har to computere, begge med win98....

den ene har allerede adgang til internettet via cabelmodem...

og jeg skal så have den anden med i et "netværk"...

Hvilket udstyr skal jeg bruge til dette... altså kabler, netkort o.s.v.
Avatar billede frille Nybegynder
16. juni 2002 - 12:23 #1
du skal have netkort i hver maskine. så skal du have en hub eller switz, helst switz som du så sætter kabelmodemstikket i. (uplink porten)De to andre putere sættes så normalt i switzen, ligesom normalt netværk. De samme protokoller installeres på begge putere. så burde det køre
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. juni 2002 - 12:27 #2
Cross overkabel fra Modem til Schwitz/Hub og netværkkabel fra maskinerne til Schwitz/Hub??
Avatar billede frille Nybegynder
16. juni 2002 - 12:38 #3
nej så går det kelt galt
Avatar billede frille Nybegynder
16. juni 2002 - 12:39 #4
et crosover cabel er til at forbinde KUN to maskiner, dette ville være noget nær umulig at få til at virke i 98,
Avatar billede frille Nybegynder
16. juni 2002 - 12:41 #5
Alts så man kan gå på nettet, Hvis du vil prøve dette er XP meget bedre, den har en smart guide der viser dig igennem dette med at opsætte internet. men jeg går ud fra at dit cabel modem er forbundet til dit netkort ikke til din com port
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 12:42 #6
den computer der er på nettet, via cabelmodem, er sat til via USB
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. juni 2002 - 13:03 #7
<frille> Kan du opgøre hvad det er der skal til disse to maskiner.
De kører begge i WIN 98,
#1 er forbundet fra Modem til maskine via USB (Kommer så til at køre Switz -> USB)
#2 Netkort PCI (Hvilket kabel ??)
Fra modem til Switz  (Hvilket kabel ??)
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 13:18 #8
jeg tror det vil være nemmere for dig hvis du skal have det til at virke at sætte dit cabelmodem via netkort
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. juni 2002 - 13:22 #9
dvs. Netkort i begge maskiner?
Regner med at du siger til, hvis det er i den forkerte retning (Anita)
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 13:25 #10
Det kabel du skal bruge fra modem til swits følger med modem pakken og så skal du have to mere af samme slags net kort er bare netkort
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 13:27 #11
hvis vi skal bruge to netkort, må vi jo have det....
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 13:27 #12
Netkort skal være et der understøtter 10/100
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 13:29 #13
Netkort koster ca 150 kr. stykket
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 13:29 #14
da vi kom på nettet med denne maskine blev den sat i USB porten... og samtidig fik vi udleveret et netkort....  i tilfælde af at det ikke ville fungere med USB....
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 13:32 #15
Det skal forbindes sådan her altså et netkort i hver maskine netkortene forbindes til switsen modemmet forbindes til switsen så skulle du være klar til at gå på nettet med begge maskiner hvis du har to ip adresser vel og mærke
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 13:37 #16
Der er ihvertfald en fordel med at køre over netkort du er fri for at installere noget som helst det er så nemt at komme på nettet på den måde
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 19:40 #17
vardepigen>>
har akkurat samme internetforbindelse som dig, så jeg VED hvordan det gøres...

1. Internettet skal køre via netkort i begge maskiner (eller får du ikke maksimal udnyttelse af internethastigheden)

2. Du skal bruge en hub til at fordele internettet mellem 2 eller flere PC'ere... den kan fås i bl.a. fona til ca 300kr!

3. Sådan ser det ca. ud: www.staind.dk/arj/net.jpg (længe leve paint) - Stregerne er almindelig netkabel (rj45)...

4. Når du indstiller ip'en skal du inde i TCP/IP indstillinger (højreklik på "netværkssteder" på skrivebordet og tryk "egenskaber") skrive noget forskelligt på den sidste plads.

Hvis den ip forhandleren har udleveret er 11.22.333.1 kan den anden være 11.22.333.2 og så videre... det sidste tal må maks være 9! ( www.staind.dk/arj/123.jpg )

Du skal altså have:
2 computere (med 2 netkort)
et kabelmodem
3 stykker rj45 ledning (1 fra hub til hver computer og en fra modem til hub)
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 19:42 #18
netkablerne skal helst ikke købes i fona ;-) der koster det nemlig det hvide ud af øjnene... 10kr/m er en god pris...
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 19:58 #19
werd Jeg vil lige rette dig lidt computerne går selv ned på modemmet og finder ip adresserne
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 20:06 #20
gudmund>>
nej... sagde jeg ikke lige at jeg havde den samme internetudbyder som hende?
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 20:06 #21
gudmundp......    det gjorde det modem vi har nu, altså ikke....
der måtte jeg selv taste ip-adresserne ind....
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 20:07 #22
werd... er du også her fra byen.....
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 20:09 #23
werd en anden lille rettelse jeg mener at ip adresserne ikke kan være over 256 altså ikke 11.22.(333).1
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 20:12 #24
>> gudmundp
nej det ved jeg... det var bare et eksempel!!

>> vardepigen
ja... i syd
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 20:13 #25
Er det kabeltv tdc vi snakker så har jeg den samme udbyder
Avatar billede gudmundp Praktikant
16. juni 2002 - 20:15 #26
det forstår jeg men hvorfor lave et eksempel der er forkert
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 20:15 #27
Werd...tænkte det nok... ditto her...
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 20:19 #28
nej vi snakker skelmose!!

>>vardepigen
er du i tvivl om mere?
hvad hedder du? (det kunne være jeg kendte dig)
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 20:23 #29
jeg er i tvivl... forstået på den måde at jeg skal have en bestemt person til at hjælpe.... for alt det med ledninger og teknik har jeg ikke forstand på...*S*

jeg hedder anita....og du??
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 20:30 #30
går du i 9.? for så ved jeg hvem du er...
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 20:35 #31
nej....*S* jeg er 36 år...

men har børn på lykkesgårdsskolen...
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 20:37 #32
ok... hehe - er lige gået ud af 10. på samme skole ;)
Avatar billede vardepigen Praktikant
16. juni 2002 - 20:41 #33
ok... jeg tænkte på om du har icq, just in case....
Avatar billede werd Nybegynder
16. juni 2002 - 20:42 #34
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
18. juni 2002 - 21:06 #35
Hej
Jeg regner med at vi fik det lavet til alles tilfredshed