Avatar billede intel4004 Novice
01. juli 2002 - 22:14 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Automatisk lukning af meget gamle spørgsmål

Folkene bag eksperten.dk ved sikkert det specifikke antal, men der findes mange ulukkede spørgsmål som er over et år gamle... Det er ikke til at sige om disse vil blive lukket engang. Men måske var det en god ide at sætte en grænse på hvor længe et spørgsmål kan stå åben.

Og en helt anden vinkel er når f.eks. spørgsmålet stadig står åbent og spørgerens konto er deaktiveret for længst!

Et eksempel:
http://www.eksperten.dk/spm/32466

Spørgsmålet er fra november 2000 og spørgerens konto er ikke aktiv. Spørgsmålet vil potentiel aldrig blive lukket da spørgeren ikke længere er tilstede. Er dette noget man er ligeglad med? Tilsidst vil der være flere hundredetusinde spørgsmål som til den tid omhandler forlængst uddebaterede emner...

Var det ikke en ide at automatisk lukke de spørgsmål er oprettet af den nu deaktiverede bruger?

Mvh Intel4004
Avatar billede monkeysee Nybegynder
01. juli 2002 - 22:29 #1
jeg har tit har set eksperter henvise til et svar, hvorefter den som spurgte fortsætter med 'det var ikke det jeg mente, nu skal du høre' (hvor spørgeren egentlig har et kvalificeret svar, men bare ønsker et alternativt bud). De ender ofte ubesvarede.

Hvad angår det nævnte eksempel:
http://www.eksperten.dk/spm/32466
"okay vist på tide" *G*G*

Men hvis man kunne oprette et 'arkiv' ville det også være fint. Det ville også kunne tage lidt af presset af ekspertsystemet
Avatar billede intel4004 Novice
01. juli 2002 - 23:22 #2
Jeg ved om det er et ekstra pres på eksperten.dk som sådan, men det var egentlig blot for at have en reel(realistisk) angivelse af ubesvarede spørgsmål på et udviklende IT-forum. Ubesvarede spørgsmål er fint, men hvis disse spørgsmål potentiel aldrig vil blive besvaret kan jeg ikke se menningen i at have dem stemplet/markeret som åbne.

F.eks. er der andre eksempler hvor en bruger spammede med flere spørgsmål og derfor blev vedkommende deaktiveret. Der ligger nu 4-5 spørgsmål omhandlende det samme spørgsmål, men som egentlig blot mundede ud i et mundhuggeri hvor spørgeren blev antastet som spammer - og tilsidst deaktiveret. Disse spørgsmål er generelt blot spild af kilobyte i databasen, og det at de aldrig bliver lukket...ja det forværrer det statistiske overblik over åbne og oprigtigt "besvarede" spørgsmål(uåbne).

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
01. juli 2002 - 23:23 #3
Er der virkelig ingen der har en menning om dette?
Avatar billede intel4004 Novice
01. juli 2002 - 23:32 #4
monkeysee>
Det er ingen katastrofe men du har også point liggende i gamle åbne spørgsmål(2 stk). Der er dog brugere som har ud af 50 åbne spørgsmål kun har lukket de 2 første de oprettede.

Til alle brugere! Hvorfor ikke lukke de gamle spørgsmål! Selvom man ikke får et brugbart svar, eller svaret pludselig er unødvendigt eller af andre grunde hvor spørgsmålet mister sin menning som åbent spørgsmål - så luk det selv!!!

Intel4004
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
02. juli 2002 - 10:08 #5
- - jo jeg tror der er en masse der har en mening om dette, men det er jo ferietid :D

Problemet med at brugere glemmer at lukke sp har været oppe og vende en del gange.
...og jo jeg syntes også der burde gøres noget. En af de ting der har været diskuteret er at indføre en max grænse på det antal spørgsmål man som bruger må have åbne af gangen.

...har læst at man som bruger faktisk får en reminder-mail når man har haft en sp åbent i x periode

Det hjælper dog ikke på de spørgsmål hvor brugere enten er blevet deaktiveret, eller bare ikke er aktiv mere.....
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 10:43 #6
Ja...det var faktisk smart. At man f.eks. maks måtte have 5(eller 8) spørgsmål åbne. Så er mit forslag at systemet nægter brugeren at oprette nogen nye spørgsmål før alle ens åbne er lukket. Altså rammer man grænsen på f.eks. 5 åbne mails, er man nødsaget til at lukke alle 5 før man kan oprette nye.

Intel4004
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. juli 2002 - 10:46 #7
der BLIVER sat max. på antal tilladte åbne spørgsmål.

NanoQ/coadmin
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
02. juli 2002 - 11:05 #8
....så er der godt nok nogen der skal have ryddet op på deres konto ;)

>>nanoq hvad så med alle de gamle sp hvor brugeren ikke længere er aktiv??
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 11:33 #9
Det er min menning at de åbne spørgsmål hvor spørgerens konto er blevet deaktiveret SKAL lukkes automatisk. Der skal måske i selve spørgsmålene, postes et accepteret svar fra en speciel konto(eller fra den deaktivede spørger) eller på anden gøres opmærksom på at spørgsmålet automatisk er blevet lukket af systemet og eventuelle point er gået tabt.

" Spørgers konto er ikke længere aktiv. Spørgsmålet blev aldrig accepteret af spørgeren og derfor går pointene tabt. Spørgsmålet er nu lukket. "

Så er problemet: hvem skal poste et svar? Hvor skal pointene gå hen?
Kunne man oprette en system-konto som tager sig af automatisk at svare på disse spørgsmål? Dette svar vil så blive accepteret automatisk og alle pointene vil enten gå til denne system-konto eller tilbage til den deaktiverede spørgers konto...
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
02. juli 2002 - 11:50 #10
...tja mht til hvor disse p skal forsvinde hen er der oprettet en pseudo-bruger eksperten_coadm så de kunne jo overføres dertil
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
02. juli 2002 - 11:54 #11
...og du har ret ville faktisk være en god ide med en note om at sp aldrig er blevet accepteret af spørger

- - kunne dog forestille mig at lukning af et sp vil medføre en del brokkerier fra brugere der har brugt tid på at komme med en løsning - og det er der faktisk ikke noget at sige til... Men er helt urealistisk at der skal foretages en vurdering på hvert enkelt svar inden et sp lukkes
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 11:57 #12
susanne_larsen>
Ja...ikke en helt dum ide.

Denne pseudo-bruger vil helt sikkert komme hurtig på top10-listen og måske endda slå makse i point-antal :)

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 12:02 #13
Hvis et spørgsmål bliver lukket automatisk er spørgeren jo ikke længere tilstede til at angive om vedkommende har fået et rigtigt svar. Eksperten.dk må gå udfra at spørgeren aldrig fik et brugbart svar siden spørgsmålet aldrig blev accepteret.

Det vil da selvfølgelig være ærgelig at ens svar ikke bliver accepteret - men spørgeren som skulle bruge svaret og jo også væk.

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 12:12 #14
Min pointe er at alle svar til et sådan spørgsmål vil blive afvist - hvilket man må regne med var det som spørgeren ville have gjort hvis vedkommende havde lukket spørgsmålet før deaktivering. Man kan ikke tage andre overvejelser med - det vil blive alt for omfattende.

Som svarer til et spørgsmål der er blevet lukket af disse årsager, kan man kun klø sig nakken og sige øv. Der er ingen grund til brokkerier.
Jeg synes faktisk dette er meget fair - også mod alle de hårdtarbejdende eksperter der har forsøgt på at svare på spørgsmålet.

Den eneste som kan sige hvilket svar der er brugbart var den deaktiverede bruger - ergo: eksperten.dk tager over med en måske brutal afvisning, på baggrund af at man må regne med at svaret højst sandsynligt vil være blevet afvist alligevel.

Intel4004
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
02. juli 2002 - 12:13 #15
:D can only agree
Avatar billede bearhugx Nybegynder
02. juli 2002 - 17:30 #16
For lige at spamme med et andet spm, som også har arbejdet med "hvad-skal-gøres-med-de-gamle-spm"-problemstillingen

http://www.eksperten.dk/spm/219298

/Søren

Ps : der bliver foretager en opsummering @ 12/06-2002 02:32:58 , men eller er det spændende læsning
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 20:09 #17
Hvad skal der egentlig ske med brugere som stadig er aktive i systemet, men som ikke benytter eksperten længere.

Eksempelvis brugeren mallen:
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=mallen

Denne brugers konto er stadig aktiv

Oprettelsesdato tirsdag 7. september 1999 00:00
Point ved oprettelse 300,00
Point opsparet (1030 dage * 5 point) 5.150,00
Point tjent 0,00
Point brugt 0,00
Point ude 300,00
Banner point 0,00
I alt 5.150,00

Brugeren brugte i 1999 alle sine point på det et spørgsmål - og han er ikke set siden på eksperten.dk. Det sjove er at han i de 1030 dage han har været væk, har tjent de 5150 point ved at gøre ingenting.

Kan eksperten tillade sig at slette en sådan bruger?

Intel4004
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
02. juli 2002 - 20:23 #18
....mit umiddelbare svar er JA - mon ikke også man med 100% kan gå ud fra at brugeren har glemt alt om at han/hun overhovedet er oprettet G****

problemet er bare at der jo ikke findes nogen regler om at man bare kan slette en bruger, fordi denne ikke har været aktiv i en eller anden periode - så det det jo nok handler om er at der skal laves en lille tilføjelse i regelsættet
http://www.eksperten.dk/regler.phtml

.....mange sites opererer jo også med at ens konto slettes efter x periode hvis man ikke har været logget på
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. juli 2002 - 20:30 #19
Jeg tror det er den sidste løsning man skal gå efter.

Jeg tror ikke coadmins er interesserede i MERE manuelt arbeje :)
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 21:18 #20
Alle disse ting er noget som kunne implementeres i eksperten.dk som en helt automatisk detalje.

Mit eksempel:

- Vedkommendes konto vil blive deaktiveret automatisk hvis ikke vedkommende enten har deltaget eller oprettet en mail indenfor de sidste 4-6 måneder. Pointene vil blive låst fast(man får heller ikke mere 5 point hver dag). Man kunne evt. sende en email til brugeren der gør det muligt for vedkommende igen at gen-aktivere sin brugerkonto engang.

- Oprettes der et spørgsmål skal dette accepteres af spørger inden 2-3 måneder. Sker dette ikke kan en pseudo-bruger tage over og lukke spørgsmålet automatisk...

- Bliver en bruger deaktiveret eller selv vælger at deaktivere sin konto vil de åbne spørgsmål vedkommende har oprettet blive lukket automatisk...

Alt dette kunne godt fungere, måske i en fremtidig Eksperten v4.0??

Intel4004
Avatar billede monkeysee Nybegynder
02. juli 2002 - 21:40 #21
Jeg har været inde og kigge lidt på min profil, da jeg jo åbenbart er en synder som ikke lukker mine egne sprgsm.!!!

Det er decideret svært at komme frem til dem som man har oprettet, og som fortsat er åbne. Dette kunne være første punkt i 'operation lukning', da brugerne helt sikkert er interesseret i selv at holde styr på deres aktiviteter - specielt hvis reglerne skulle gå hen og blive strammet.

Som det er nu, kan man blot se at man har oprettet et sprgsm., og på en anden side at man har 'point ude'. Godt nok modtager man en email, men det sker først efter lang tids forløb, og den er ikke sikker på at blive læst.
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 22:18 #22
Hvis du kigger i listen over dine oprettede spørgsmål kan du se et lille flag til venstre for alle spørgsmålene...

Grøn betyder at der ikke er kommet svar endnu, eller at alle er afvist.

Gul betyder at der er svar, men at det endnu ikke er besvaret.

Blå betyder at spørgsmålet er lukket.

Du har 2 med grøn og gul flag...

Men jeg skal ikke dømme dig for at have 2 spørgsmål åbne, men de er jo fra før jul!

Intel4004
Avatar billede pentium4 Juniormester
04. juli 2002 - 01:47 #23
Jeg giver jer alle ret i, at vi skal have lavet reglerne om.

Her er nogle forslag som i også har været inde på:

1. Max 5 spørgsmål pr. bruger. (Lukker man så 1, skal man kunne oprette 1 nyt).
2. Max 1 mdr. pr. spørgsmål før det skal lukkes.
3. Max 6 mdr. uden deltagelse før man får en mail, om man vil fortsætte.

Alle spørgsmål der er åbne og hvor konto'n er lukket, skal slettes og hvis konto'n ikke er lukket, skal spørgsmålene bare lukkes, hvis de har været åbne i over 1 mdr. og der ikke er sket nogen aktivitet i længere tid og  man har sendt e-mail til "stilleren" af det og han ikke svarer.
Avatar billede intel4004 Novice
04. juli 2002 - 10:16 #24
Jamen jeg er da enig med dig på alle punkter pentium4( piv :) )

Men måske skulle vi også tænke på nostalgien i f.eks. det først spørgsmål nummer 4 på eksperten.dk...

http://www.eksperten.dk/spm/4

Dette spørgsmål blev oprettet af brugeren joakim. Men joakim er ikke længere aktiv! Vil et sådan spørgsmål blive slettet (snøft)...??

Man mennesker har indtil videre sat deres mærke på dette spørgsmål - og overlever eksperten.dk ud i fremtiden(hvorfor ikke?), så vil dette spørgsmål være en lang nostalgisk liste over hvad folk havde af computere og andet. Det vil blive meget sjov læsning om 4-5 år(og til den betyder det jo ikke noget om spørgsmålet har rundet de 20MB!).

Blot en blød tanke som jo egentlig er i modstrid med alt andet jeg har sagt :)

Intel4004
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
04. juli 2002 - 13:12 #25
....syntes egentlig ikke at sp skal slettes med mindre der er tale om overtrædelse af de regler der nu engang er sat op her på E - både af hensyn til historik (søgning osv) da det jo kan være der er kommet kommentarer som kan bruges, men da selvfølgelig også lidt nostalgi ;D

men mener der skal strammes op - og det ville nok være en god ide at sætte en max levetid på et åbent sp. Ved ikke om 1 md er i underkanten - kommer vel an hvor hvor kompleks det er....så måske skulle man sige 2 mdr i stedet for.

god ide med en automail hvis man ikke har været aktiv :) kunne aå fx give bruger 14 dage til at reagere - sker der inet lukkes konto og samtlige åbne sp lukkes med en lille info "bruger er ikke længere aktiv" ea....
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
04. juli 2002 - 13:12 #26
argh aå = så
Avatar billede intel4004 Novice
04. juli 2002 - 14:15 #27
Nemlig. Jeg synes faktisk heller ikke gamle spørgsmål bør slettes hvis spørgeren deaktiveres i systemet. Måden med en psoudo-bruger som får et accepteret svar i bunden af spørgsmålet skulle nok kunne fungere.

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
04. juli 2002 - 14:17 #28
Lukker lige spørgsmålet for god ordens skyld. Dog kan debatten sagtens køre videre... :)

Intel4004