Avatar billede andersj Nybegynder
07. juli 2002 - 00:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

if () {} ????????

Hej, jeg har problemer med en if sæt...

    String Name = "";
    String Addr = "Veggervej 16";
    String Zip =  "";

    if (Name != null){
        out.println("test1");
    }

    if (Zip != null){
        out.println("test2");
    }

    if (Addr != null){
        out.println("test3");
    }

Den skriver

test1test2test3

men Name og Zip er jo Null....

?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. juli 2002 - 00:44 #1
Nej ... Name og Zip  er tomme strenge.. Men de er instantierede objekter...

Derfor er dit output rigtigt...
Avatar billede disky Nybegynder
07. juli 2002 - 00:44 #2
nej det er ikke 'null' der er "" altså tomme, men Strin objektet findes

ret til

if(Zip.equals(""))
{
%>
Test1
<%
}
Avatar billede disky Nybegynder
07. juli 2002 - 00:44 #3
p.s. det er meget grim JSP at bruge out.println til at udskrive text
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. juli 2002 - 00:45 #4
Hvis du derimod vil teste om
1) objektet ikke er null (dvs. instantieret)
2) strengen har et indhold, så brug følgende

if( addr != null )
  if( !addr.equals(""))
    out.println(" Der er gyldigt indhold i addr ");
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. juli 2002 - 00:46 #5
disky.. Bør han ikke først teste om objektet overhovedet er instantieret først  <<  if(obj!=null) >>
.....
Avatar billede andersj Nybegynder
07. juli 2002 - 00:48 #6
Tak begge.... men jeg har valgt disky svar.... "You are a life saver!!"
Avatar billede andersj Nybegynder
07. juli 2002 - 00:49 #7
disky's svar virkede...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. juli 2002 - 00:51 #8
Det kommer an på ens kodestil, om det er "korrekt" eller ej at bruge out.print("...");

Det man bør kigge på er, om selve koden, dvs. JSP-koden, bliver mere læsebar ved at bruge betingede tags
dvs.
if(....){
%> betinget output <%
}

eller om et
  out.println("...")
er i orden...

For mig har det noget at gøre med, hvormeget der skal outputtes i forbindelse med et udsagn...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. juli 2002 - 00:52 #9
*Suk* ...
Avatar billede andersj Nybegynder
07. juli 2002 - 00:52 #10
oki
Avatar billede andersj Nybegynder
07. juli 2002 - 00:52 #11
Sorry :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. juli 2002 - 00:54 #12
Jeg fatter det ikke - jeg kommer med et korrekt svar - men Disky kommer først med "ret til..." sætningen ...

Måske skulle jeg i fremtiden bare lave folks kode, istedet for at forklare dem, hvad der egenligt går galt --- Så meget for Viden-deling!

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede disky Nybegynder
07. juli 2002 - 01:04 #13
såsåså Søren

Man er vel ikke mobset her om natten vel ?
http://www.eksperten.dk/spm/233191

Der er ingen grundt til at checke for null hvis han selv instatierer objektet, men bliver det hente med request.getParameter() så skal man gøre

if(addr!=null && !addr.equals())
{
%>
Bingo
<%
}
Avatar billede andersj Nybegynder
07. juli 2002 - 01:05 #14
Jaaaaaaa, jeg koder så mange forskellig sprog, så det er ikke altid jeg kan huske de forskellig ting, kunne bare ikke lige se fejlen....
Avatar billede disky Nybegynder
07. juli 2002 - 01:05 #15
bearhugx:
Jeg fortæller hvad der er galt OG kommer med kode :-)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. juli 2002 - 01:10 #16
Disky...

Vil testen af statementet allerede skippe efter testen af Udsagn_A i

if( UDSAGN_A && UDSAGN_B )

Hvis udsagn_a er falsk...

Ellers er der da potentiale for en NullPointerException ?????...

Ang. Kode : Det gør du somend - og der er No Hard Feelings -- Jeg troede bare at dette var en case "Hjælpe gutten på vej" i stedet for at poste svaret med det samme...

/Søren :-)
Avatar billede disky Nybegynder
07. juli 2002 - 01:14 #17
yep det ville den, && kræver jo begge er sande, så hvis den første fejler fortsætter java ikke, reelt gætter jeg på din kode giver samme bytekode, fylder bere mere i source

Jeg synes tit eksempler hjælper mere end text, men det er jo smag og behag.