Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. juli 2002 - 23:28 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Køb af switch

Jeg har to computere. Den ene (med 100 MBit netkort) er på Internettet gennem en Cisco 677 router og CyberCity ADSL. Jeg vil også gerne have den anden computer (med 10 MBit netkort) på Internettet og så skal man kunne sende filer mellem de to computere via LAN.

I den forbindelse har jeg fået at vide at jeg skal købe en switch. Men hvilken skal jeg købe og især HVORFOR? Begge computere har Windows XP på dansk.
Avatar billede nicidem Nybegynder
07. juli 2002 - 23:29 #1
Jeg har set en rigtig god en til 300 kr i et blad 2 sek...
(det er billigt for en switch)
Avatar billede nicidem Nybegynder
07. juli 2002 - 23:32 #2
Satechnetworks 5 port switch
EtherEngine 500-S
5-port 10/100 Mbps N-WAY Switch

koster 300 kr...
www.satech.dk
Avatar billede nicidem Nybegynder
07. juli 2002 - 23:34 #3
Avatar billede webcreator Nybegynder
07. juli 2002 - 23:34 #4
Avatar billede webcreator Nybegynder
07. juli 2002 - 23:35 #5
Der er flere her:

http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-sw/

Det er fra Proconsult.dk - Denne butik sælger stort set kun ting som er i orden - jeg har aldrig haft problemer med dem :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
07. juli 2002 - 23:35 #6
Hvis du vil ofre lidt ekstra, så køb en Netgear. Det er kvalitet !
Avatar billede ducks Nybegynder
07. juli 2002 - 23:36 #7
Switch... Fordi den kan køre med både 10mbit og 100mbit en HUB kører kun en af delene :)
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. juli 2002 - 23:37 #8
Som sagt så vil jeg gerne have begrundelser for jeres forslag! webcreator fremhæver Netgear som et kvalitetsprodukt... hvad er kriterierne for at en switch har høj kvalitet?
Avatar billede nicidem Nybegynder
07. juli 2002 - 23:40 #9
ducks: En switch er bedre end en hub da hub'en giver 100 Mbps til alle pportene og en switch giver 100 Mbps til hver port!
Avatar billede nicidem Nybegynder
07. juli 2002 - 23:41 #10
Hvis det er god kvali så er den holdbar! Ved ikke hvorfor men vi har det med at tabe vores ;)
Avatar billede webcreator Nybegynder
07. juli 2002 - 23:44 #11
Well, netgear er et godt mærke - ligesom 3COM og lignende. Det er holdbart, og giver ikke problemer hele tiden :-)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
07. juli 2002 - 23:52 #12
nicidem> det vi snakker om her er en switching hub... der er stor forskel på en switching hub og så på en decideret switch...

fiskesuppe> du kan sagtens nøjes med en almindelig hub til dit brug... men jeg ser ingen grund til ikke at købe en switching hub, da de prismæssigt kun er en smule dyrere... der er også en del bedre sikkerhed med switching hub, da den gør det umuligt at sniffe på det interne netværk...
Avatar billede nicidem Nybegynder
07. juli 2002 - 23:54 #13
thomasledet> Virkelig? troede kun der var en slags hub...
hvad gør en decideret switch så? Hvad er så forskellen på den og en hub? er det det ducks snakker om?
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. juli 2002 - 23:59 #14
thomasledet ->

Det lyder som om du har forstand på det du snakker om! Hvad er forskellen på en switch og en switching hub? Har du et bestemt produkt du vil anbefale mig at købe?
Avatar billede hologram Nybegynder
08. juli 2002 - 00:05 #15
Forskellen på en switch og en switching hub er at en switching hub kører 10 Mbit til samtlige enheder hvis der er ét 10 Mbit-netkort. Hvis der udelukkende er 100 Mbit-netkort kører den 100 Mbit.

Forskellen på en Hub og en switch (udover det med hastigheden) er at en hub sender al data ud til samtlige maskiner. Derfor bliver de bombet med unødig data, hvorimod en switch kun sender dataene til modtageren, og ingen andre. Hvordan en switching hub opfører sig mht. trafik ved jeg ikke :)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. juli 2002 - 00:26 #16
fiskesuppe> du har i hvert fald ikke brug for en rigtig switch... du kan nøjes med en standard n-way switching hub med en 5-8 porte... den burde kunne erhverves for mellem 300-1500kr... har selv en longshine switching hub som jeg er ganske tilfreds med... står der 3com på det du køber, går du slældent galt i byen, men andre mærker er som regel også ganske ok... lad være med at købe det aller billigste skrammel, men smid på den anden side heller ikke for mange penge efter det... de penge er nok bedre givet ud til et bedre netkort til den anden spand...

en rigtig switch har (afhængig af model osv, osv, osv) mulighed for flere vlans, indbygget routing og meget mere... ikke noget at bekymre sig om, da du alligevel ikke har noget bruge det til...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. juli 2002 - 00:30 #17
hologram> "Forskellen på en switch og en switching hub er at en switching hub kører 10 Mbit til samtlige enheder hvis der er ét 10 Mbit-netkort. Hvis der udelukkende er 100 Mbit-netkort kører den 100 Mbit." <- det er ikke korrekt.. de fleste switching hubs kan sagtens have både 100mbit og 10mbit samtidig... det er ikke en definition...

som regel kan man nemt se forskel i prisen på en switch og en switching hub... en switch koster sjældent under 15000kr... og en switching hub koster sjældent mere end 3000kr....

en hub og en switching hub er ikke det samme... som hologram skriver, er "Forskellen på en Hub og en switch (udover det med hastigheden) er at en hub sender al data ud til samtlige maskiner. Derfor bliver de bombet med unødig data, hvorimod en switch kun sender dataene til modtageren, og ingen andre."... en switching hub har alle de samme egenskaber som en ægte switch, hvad angår broadcast af pakker, men en del andre "mangler", når det kommer til managed networking osv... men alt dette har man som privat med 2 computere intet at bruge til...
Avatar billede hologram Nybegynder
08. juli 2002 - 00:32 #18
Så ved jeg det...

Det er en videnskab uden lige med netværk og udstyr :)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. juli 2002 - 00:34 #19
uden tvivl... man kan købe sig fattig i legetøj, som man intet har at bruge til... men en lille switching hub kan man altid bruge... sørg for at købe en med en uplink port..
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. juli 2002 - 00:35 #20
så kan den altid kobles sammen med andre hubs/switching hubs/switches, hvis det nogensinde skulle blive aktuelt...
Avatar billede hologram Nybegynder
08. juli 2002 - 00:39 #21
Tjah, det kan jo altid klares med et krydskabel :)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. juli 2002 - 00:43 #22
hologram> tja, det kan det jo... som sådan kan switchen jo helt undværes, hvis man bare bruger et krydset kabel (ved indkøb af ekstra netkort og hvis man kun har to computere)... men det er sgu så dejligt nemt...
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
08. juli 2002 - 00:51 #23
Okay, så regner jeg med at bestille denne:
http://www.multitech.dk/edbvis.asp?id=NET2591

Den er vel så fin nok, ikke sandt?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. juli 2002 - 01:05 #24
det skulle være ganske ok...
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
08. juli 2002 - 01:07 #25
Okay, takker for hjælpen :)
Avatar billede narkona Praktikant
29. oktober 2002 - 23:01 #26
jeg har lige gennemlæst denne "artikel" og jeg vil sku også bestille den samme switch, den er quite nice ud
med hvad har den i buffer??
har den colission control?