Avatar billede dcgeek Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:08 Der er 76 kommentarer og
1 løsning

Bliver eksperten.dk kommerciel?

Efter salget af Eksperten.dk til IDG, kommer det så fremover til at koste penge at bruge eksperten.dk?
(håber jeg ikke)
Avatar billede bongobride Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:10 #1
Hvis det gør det, holder man jo bare op med at bruge det, og går over til udvikleren istedet
Avatar billede dmcn Praktikant
03. oktober 2002 - 20:14 #2
IDG er ikke dumme - selvfølgelig gør det ikke det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:17 #3
ja ja, lad os nu se om et års tid!

Må desværre indrømme at jeg er meget skeptisk, men lad dem få en chance
Avatar billede dcgeek Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:19 #4
jeg kan se at der er kommet meget uro på eksperten.dk siden IDG overtog Eksperten.dk og jeg tror at det hele skyldes at det er et kommercielt firma, og siden det er et kommercielt firma, hvorfor skulle de så købe Eksperten.dk? Det kan da kun være for at de vil tjene penge på det!
Avatar billede bongobride Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:21 #5
Tja, jeg har ikke tænkt mig at betale penge for at bruge den her side, for så godt er det sgu heller ikke
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:22 #6
ja, de gør det ikke for vore blå øjnes skyld, derfor min skepsis!
Avatar billede dmcn Praktikant
03. oktober 2002 - 20:22 #7
dcgeek : Nu er der mange måder at tjene penge på - eksperten har i lang tid været Jacobs eneste levebrød = han har tjent penge på den = den har været kommerciel. Hvad er du bange for?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2002 - 20:22 #8
dcgeek> Det kunne også være en effektiv måde at komme ud til brugerne af deres hæfter/kurser osv....
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:23 #9
Haha, det bliver ligesom Jubii.. Alle har vel en indre kapitalist, men giv dem da en chance.. ;)
Avatar billede jsb Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:39 #10
Jeg tror at IDG har købt E. af 2 grunde:

1. for at skabe endnu et tilbud til deres nuværende brugere.
2. for at få adgang til en temmelig stor gruppe potentielle kunder (dvs. alle os der bruger E.)

Og I skal ikke tro at de ikke følger med i de her debatter om købet. De har jo også en stor interesse i at holde på E.'s brugere, hvis de skræmmer dem væk har købet jo været en dårlig forretning.

Men jeg er da også spændt på hvad der sker, især med mit betalte, men endnu ikke aktiverede Pro-medlemsskab (hvor lang tid skal det tage?).
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:45 #11
<jsb> det kan jeg godt følge dig i.
Jeg er som Retaxes, skeptisk, men lader året køre ud og ser hvad der sker
Avatar billede Noone Nybegynder
03. oktober 2002 - 21:55 #12
Tja, jeg vil høre om fremtiden før jeg beslutter mig for om jeg fortsat vil være pro bruger. Jeg vil ikke betale uden at vide hvad jeg får.
Avatar billede neteffect Nybegynder
03. oktober 2002 - 22:31 #13
IDG melder forhåbentlig hurtigt og præcist ud om deres planer, specielt vedr. pro-medlemsskab.

Nu er der vel ikke længere nogen, der vil betale for at støtte den gode sag? Uden dén begrundelse for at betale for pro-medlemsskab bliver det da endnu mere ulogisk end før, hvis man fortsætter med at markedsføre pro-medlemsskab som noget attraktivt for de skrappeste eksperter, altså "svarerne". Det burde jo være "spørgerne", ~de knapt så professionelle, der skulle tilbydes noget at tilkøbe, som ville give dem mulighed for endnu bedre ekspertbistand.

Men måske vil IDG lave reklamerne så irriterende, at de satser på at få folk til at betale for at slippe for dem? Helt generelt fatter jeg ikke, at nogen annoncør vil annoncere på et sted, hvor brugerne tilbydes at slippe for annoncerne mod betaling.

- Christian
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:08 #14
Jeg er glad på Jakobs (admin) vegne, men jeg er som mange andre gevalldig skeptisk overfor købet. Som co-admin føler jeg at vi kunne have fået bedre information. Hvem arbejder vi for? Vi har gjort alting frivilligt overfor Jakob, men er der sørre komercielle interesser nu, så har situationen ændret sig.

Som en kær bekendt sagde i dag - En æra er forbi - Og jeg frygter det også blandt mange.

Jeg ville ønske at IDG selv gik ud og formulerede hvordan landet ligger ude i fremtiden....

/Nikolaj /co-admin
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:12 #15
må også indrømme at jeg har en god portion skepsis, og IDG forventer jeg meget snart melder klart ud, særligt for os coadmins vil det være rart at vide lidt om struktur og fremtidsvivsioner, ja der er mange spørgsmål...
Avatar billede halifax Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:03 #16
Offentliggørelsen har helt været på IDG's - og Jakob's side.
Forstår godt frustrationen hos CoAdmins, og brugerne. Dem er der ikke megen information til. Der er kun kommet den STORE nyhed om salget.

Når man betænker, hvad IDG lever af, nyheder/informationer, såvel online som trykte medier, er det knagme for dårligt, at de som proffessionelt medie ikke samtidig har mere og bedre information til de mange brugere.
Hvad er Eksperten værd, hvis brugerne lige så stille siver? Selvfølgelig vil de tjene penge på det. Også sikkert flere end Jakob har tjent, udover salgsprisen. Og de penge vil IDG have tjent ind igen. Vær sikekr på det. Brugerne er de eneste til at betale.
Velkommen til den kapitalistiske virkelighed.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:07 #17
ja du har jo nok ret, men bliver det tilfældet er jeg gone gone gone, der findes andre steder man kan hente hjælp, gode sider med tutorials osv, jeg tror dog bare at IDG vil brænde sig gevaldigt hvis de vil til at indføre tvungen brugerbetaling, der er nok en kæmpeskare der flytter sutterne væk herfra hvis de skal betale, og så tror jeg at det vil dø en stille død
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2002 - 08:12 #18
Udover et velfungerende (for det meste) site er brugerne og deres indlæg ekspertens guld. Uden dem er der mange konkurrenter, der er næsten ligeså gode.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
04. oktober 2002 - 08:22 #19
Vi må bare allesammen trygle IDG om IKKE at indføre brugerbetaling!
For det giver kun os alle problemer.

Brugerne er afhængige af Eksperten.dk men samtidig vil vi ikke betale, selvom vi er meget afhængige af Eksperten.dk Brugerbetaling betyder bare at os der godt kunne lide eksperten.dk nu ikke har nogen steder at være, samtidig med at IDG har købt noget der nu er blevet 0 % værd (hvad er eksperten.dk værd hvis der ikke er nogen brugere?). Istedet skulle de så udskifte banneret med Sharksforum ud med nogle andre bannere (ingen popup vinduer). Og hvis de vil sikre sig at brugerne nu også er vilde med reklamerne (hvis brugerne er vilde med reklamerne på en bestemt side så bliver den sq endnu mere populær, og så tjener de jo også penge) så skulle de istedet droppe alle de reklamer med "sundhedsstyrelse" og "red barnet" eller reklamer for Falk, men istedet indsætte reklamer som er IT-relaterede. Jeg tvivler stærkt på at nogen af Eksperten.dk's brugere er interesseret i reklamer som ikke er it-relaterede.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
04. oktober 2002 - 11:12 #20
Her er IDG's svar på nogle af spørgsmålene. Jeg kan se, at svaret er lagt i nogle af de andre tråde, men ikke i denne.

IDG har ingen planer overhovedet om at indføre brugerbetaling på eksperten.dk. Det har faktisk aldrig været overvejet. Vores interesse er kun at gøre sitet endnu bedre og integrere det med vore andre produkter.

Sidste del er allerede i gang, idet IDG's job og nyheder nu er på eksperten.dk.

Vi har endnu ikke fundet ud af, om vi vil ændre Pro-konceptet, men der sker ikke noget på det område lige nu. Men jeg vil gerne love, at den del af eksperten, der er gratis i dag, bliver ved med at være gratis! Det vil sige, at alle frit og gratis kan stille spørgsmål, svare på spørgsmål - og læse gamle besvarede spørgsmål.

Det er brugerne, der har stillet spørgsmålene, og det er brugerne, der har svaret på dem. Derfor kunne vi aldrig drømme om at lægge betaling på den del.

IDG planlægger at lave en ny brugerundersøgelse på eksperten, så vi kan blive klogere på, hvem brugerne er, og hvad de gerne vil have og ikke vil have på sitet.

Hilsen
Jesper Bille Haun
Online- og IT-chef
IDG Danmark A/S
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:05 #21
Tak skal du have :)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:50 #22
Jeg skal love for at der er sket noget - plejer at logge på min 1 gang dagligt, men har ikke haft tid de sidste 2 dage. Salget kommer 100% bag på mig. Fik beskeden af min boss, og troede ærlig talt der var tale om en joke....

Kom købet helt bag på alle coadmins ?? Og er der nogen der ved hvorfor admin valgte at sælge ?

Syntes det er lidt trist at E skifter ejer, men det er jo trods alt ikke sikkert at det vil medføre en forværring.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:53 #23
Vi fik en ganske kort advarsel lige før nyheden blev lagt ud - Så ja det kom bag på alle.

/Nikolaj /co-admin endnu...
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:06 #24
et så stort firma kan vel selv finde CoAdmins imellem sine medarbejdere, det mangler da bare at de nuværende skal arbejde gratis for IDG ;o(
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:07 #25
én ting er aflønning... en anden ting er motivation :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:09 #26
nyheden kom også bag på mig, og kan helt tilslutte mig retaxes og nanoqs indlæg
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:43 #27
Jeg er også fuldt ud enig med Nanoq og Retaxes og overvejer min egen position ganske betragteligt. Det kunne godt gå hen og blive en rén co-admin flugt - Synd, men det skyldes jo netop manglen på information.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:45 #28
indtil videre har nanoq og resten takket af, iflg http://www.eksperten.dk/spm/265484 ved ikke om der er flere, men har også selv mine overvejelser
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 15:51 #29
Og her sidder jeg, og fatter ikke det negative i salget.
1: IDG er ikke dumme - radikale ændringer i systemet vil medføre brugerflugt, og så er deres investering spildt.
2: CoAdmins - vi arbejder stadig for Jacob, med det formål at gøre hans arbejde nemmere. Salget ændrer ikke ved dette. Hvem ved, måske kaster IDG nogen hæfter eller et abonnement på CW efter os.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:54 #30
n0rmality> ja det kan man håbe at IDG gør, men jeg håber da at IDG kommer med et udspil, eller i det mindste en eller anden form for reaktion til coadmins, og helst i går...
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 15:57 #31
Helt enig, jeg føler mig også under-informeret - men det er jeg sgu efterhånden vant til når det kommer til eksperten. Rart at se at nogen ting ikke ændrer sig, lige meget hvor meget de sælger. ;)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:59 #32
hehe....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:02 #33
Den forskel jeg hægter mig i, er et lille intimt forum med klart defineret målsætning contra en uhåndterlig størrelse som IDG.

Jeg tror såmen ikke Eksperten nødvendigvis bliver et værre sted efter overtagelsen. Tværtimod er jeg overbevist om, at Eksperten vil få en stor mængde nye brugere, ifbm. den omtale den nu vil få.

Motivationen til min afsked er som beskrevet i http://www.eksperten.dk/spm/265484 :

"Den korte begrundelse for min beslutning er, at jeg ikke synes om at arbejde gratis for en stor multimediakoncern som IDG.

Jeg har altid brændt for små ambitiøse projekter, og har fundet det sjovt at involvere mig i disse. Med IDG's opkøb er Eksperten er denne interesse ikke længere til stede."

Som tidligere nævnt er "lønnen" for arbejdet kun én ting. Selvfølgelig kunne det være rart at få kastet lidt goodies i nakken. Men skal jeg involvere mig i noget, skal motivatioenen også være til stede.

NanoQ
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 16:06 #34
Som jeg ser det, er eksperten stadig et "lille" projekt - nu har projektet bare økonomisk bagland og administratoren bliver betalt uafhængig af antallet af brugere.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:07 #35
Det ser vi så lidt forskelligt på :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:09 #36
jeg har nu stadig svært ved at forestille mig en større virksomhed bare køber den, bare for at eje den, og ikke for at den har en kommerciel værdi, og dermed mulig indtjening
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 16:09 #37
Uden tvivl - men for dælen, vi vil savne dig og restens (måske kommere flere til?) store arbejde.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:11 #38
takker :)

én ting jeg godt kunne tænke mig at vide er, hvilke rettigheder IDG har til brugerdatabasen.

Reelt set er vi vel alle abonnenter hos IDG nu. Det vil sige, at IDG frit kan bruge de 50.000 e-mailadresser i databasen til reklamemails mv. Det er en situation jeg måske godt kunne frygte.
Avatar billede resten Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:17 #39
Før var det vores dit og mit brugernes exp noget som vi skabte sammen og admin som knokled for at skabe noget for os alle noget som vi troed på og elsked.
Men nu skal vi til at arbejde "gratis" for tykke mænd som kun tænker på at bruge vores kompetance og viden til at skabe støre summer til deres aktionæer hvis du/i forstår ?
Men heldigvis er vi alle så forskellige og jeg håber da også det bedste for exp og deres nye ejer og deres nye medarbejder (CoAdmin) og jeg håber sku de hoster op med lidt mønter til jer da det er noget som i har fortjent.
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 16:17 #40
ztyxx : Der er flere måder at tjene penge på på sites som exp.dk. Eks. kan de jo øge antallet af nyheder fra CW.dk der vises på exp.dk, de kan koble et hæftetilbud til eksperter på osv.
Derudover giver sitet i sig selv en god reklame, da de jo kan fjerne alt der hedder HP-sponsorat-knapper osv., og smide egne buttons ind. På denne måde øges reklameantallet ikke, men de får klik.

nanoq : Igen, jeg tror ikke IDG er dumme - de har selv haft debatten omkring spammails tæt inde på livet (jvf. gamle artikler på cw.dk) og her kom brugernes holdning til den slags på det kraftigste til udtryk.

Men hvorfor tage sorgerne på forskud? Vent da med at brokke jer, til I hører mere fra dem, eller ser ejerskabet i praksis, f.eks. i en ny sektion, øget pris på pro-medlemsskab eller lign. Til den tid kan I brokke jer lige så tovligt i lyster. :)
Det er for nemt at fordømme noget fra starten - lad os da se resultatet, før vi drager konklusioner.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:21 #41
Jeg brokker mig skam ikke, og fordømmer bestemt ingenting. Jeg håber og tror da på det bedste for Eksperten... jeg stiller mig blot skeptisk. Jeg har lært at det er ganske sundt ;)
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 16:26 #42
Fordømme var måske også et forkert ordvalg - jeg synes bare alt for mange gætter sig til alt for meget skidt, som måske - måske ikke - sker efter salget. Fortsæt dog som I plejer, indtil ændringerne begynder at komme.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:33 #43
Det vil jeg bestemt også... som almindelig bruger.

Det er kun min motivation til at være coadmin der ikke længere er eksisterende. :)

Som skrevet tidligere:
"Jeg har altid brændt for små ambitiøse projekter, og har fundet det sjovt at involvere mig i disse. Med IDG's opkøb er Eksperten er denne interesse ikke længere til stede."
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 16:38 #44
Egentlig var det lige så meget henvendt til resten af brugerne der deltager i dette spørgsmål - jeg kan til dels følge din grund. :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
04. oktober 2002 - 21:05 #45
Spørgsmål:
Må IDG sælge tingene på Eksperten? Må de f.eks. tage svaret fra et spørgsmål med i CW eller lave et hæfte med en masse ting om f.eks. HTML...

Umiddelbart ville jeg nok sige nej da det jo er os der har skrevet det og dermed må have rettigheden på det...

Jeg har følt mange af n0rmality's indlæg meget motiverende at læse, ikke midst fordi jeg selv tog nyheden som noget negativt... Dog er mit syn ændret til, at det eneste der vil skifte ved Eksperten, er ham der trækker stikket ud til serveren når der skal brygges kaffe så han kan holde sig vågen...

Det er os brugere der har været med til at skabe Eksperten, og dermed synes jeg vi hver "ejer" en lille del af den...

Jeg tror på at Ekspertens brugere skal væbne sig lidt med tålmodighed og så se hvad IDG nu finder på...

//hermandsen
Avatar billede dmcn Praktikant
04. oktober 2002 - 21:10 #46
hermandsen : Jvf. reglerne, så bliver alt brugerne skriver på eksperten allemands-eje - reelt set må enhver udgive en bog om HTML, bygget på eksperternes svar.

Og så er jeg da glad for, at mine indlæg kunne motivere lidt. Jeg ser frem til hvad IDG har at byde på - og går det helt galt, så kender jeg en der har et komplet eksperten-system klar til lancering. ;)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:15 #47
lige en kort, mine holdninger er ikke negative, beklager hvis det indtryk er givet, kun en portion fornuftig (synes jeg selv) skepsis, som jo ikke skader
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:16 #48
n0rmality> det er godt at du kender en der kan starte en ny Eksperten hvis ikke vi brugere kan holde IDG i kort snor.
Gør de ikke det giver jeg Eksperten kniven og kommer ikke mere tilbage så længe IDG ejer det.

Jeg har, sammen med mange andre, brugt mange timer på Eksperten og jeg har ikke lyst til at være til grin, så er der heldigvis andre ting jeg kan tage mig til.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:21 #49
retaxes> det kan vist ikke udtrykkes mere klart af en garvet og ikke mindst meget erfaren bruger *RESPEKT*
n0rmality> ja jeg tror jeg ved hvem du mener, og jeg er sikker på at med glæde ville gøre det, særligt nu hvor han ikke kan komme her
Avatar billede hermandsen Juniormester
04. oktober 2002 - 21:22 #50
>>n0rmality
Hmmm... Den havde jeg lige misset... ;)
Hvis nu IDG udgiver noget, som er kopieret direkte fra Eksperten, så er det mindste de kan gøre vel at referere til sidens spørgsmål og skrive hvem der er den oprindelige ophavsmand til teksten... Alt andet ville efter min mening også være moralsk forkert!

//hermandsen (Current number of Eksperten-mails: 964)
Avatar billede slyhn Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:23 #51
Som Retaxes skriver, "Der er ikke for deres blå øjnes skyld"
SIKKEN EN VIDENBANK, JFL giver IDE. Med lidt behændighed katalogisere de alle computerens problemer i en MEGA database og sælger løsningerne.
Nu håber jeg bare at vi andre stadig har gratis adgang til løsningerne.
MVH
slyhn
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:24 #52
slyhn> det siger de at vil til stadighed, hvad er gratis nu skulle fortsætte gratis...
Avatar billede slyhn Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:30 #53
Styxx>
Det håber jeg så sandelig også, E har reddet vores computere fra en fritfalds tur fra første sal et par gange. Hvad det ville have kostet at få lavet hos en prof. tør jeg ikke gætte på, men fattigere vil jeg da have været, såfremt E ikke eksisterede
slyhn
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:47 #54
IDG har ingen planer om at sælge indhold fra Eksperten i en "mega database". Den ide giver heller ikke meget mening, da Eksperten er - og forbliver - et gratis site.

Vi har heller ikke nogen aktuelle planer om at samle indhold fra Eksperten til hæfter - eller kopiere indhold til de trykte medier. Men som en anden bruger siger, så kan alle skrive et hæfte, der er baseret på svar fra Eksperten.

IDG's umiddelbare planer er at videreføre Eksperten, som sitet er nu. Vi erstatter naturligvis nyheder, job og lignende med vore egne - og vi erstatter annoncerne med vore egne, men bort set fra det vil der ikke være nævneværdige ændringer på kort sigt.

Vi har ikke en "master-plan" i skuffen angående Eksperten. Vi har altid elsket og misundet sitet. Derfor var det naturligt at træde ind i denne situation, da IDG gerne vil være førende på IT-området.

Vi håber, at overtagelsen kan blive gunstig både for jer brugere, for Jacob og for IDG. Hvis vi gør Eksperten dårligere, ved vi jo godt, hvad prisen bliver, og den er vi ikke interesseret i at betale.

IDG ønsker kun, at Eksperten bliver endnu bedre og endnu større, og Jacob er hos os de næste år for at sikre dette.

Jesper Bille Haun / IDG
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:49 #55
fint, det er rart at få klar besked, for at være sikre på at det når ud til alle brugere, kommer der så et nyhedsbrev om den fremtidige eksistens
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. oktober 2002 - 21:54 #56
Jesper Bille Haun / IDG

må man ha' lov at spørge om hvad der skal ske med det abbonnement pro-brugerne har betalt, eksemplevis for et år, skal det fornyes når året er omme?
Man kan selvfølgelig lade være med at betale og så blive almindelig bruger.

Hvem får de penge og hvad bruges de til?
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
04. oktober 2002 - 22:00 #57
Med Pro gælder følgende: Hvis I har betalt inden 1. oktober, er pengene gået til Jacob. Hvis I har betalt eller betaler efter 1. oktober, går pengene til IDG.

I får det, I har betalt for - uanset hvornår I har købt. Har I købt et år, får I et år. Hvis vi ændrer det (hvilket næppe sker), får I pengene tilbage.

Jeg kan ikke svare på, hvad der skal ske med Pro - om noget. Men jeg kan love, at Jacob er med i beslutningsprocessen, og vi vil næppe forringe ordningen. Hvis vi gør noget med Pro, vil det være mere sandsynligt, at vi vil lægge "ekstra ting" i pakken.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 22:03 #58
er også lidt nysgerrig, i min egenskab som coadmin, om driften, bliver der ændringer for coadmins, og her tænker jeg IKKE på aflønning, men om der vil blive ændret i retningslinier/beføjelser for os?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. oktober 2002 - 22:04 #59
Herligt at du kigger ind, jesperhaun - tak for det :)

Et enkelt spørgsmål, der falder mig på. IDG har jo overtaget brugerdatabasen. Hvilke begræsninger ligger der for brugen af de data vi brugere har oplyst? - her tænker jeg i særdeleshed på email adresser.

/NanoQ
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 22:09 #60
dette må vel være gældende, da det er det vi vel har oprettet os under, bliver det ændret skal vi give samtykke

Betingelser

Ved indtastning af e-mail adresse gives der samtidig samtykke til, at Eksperten.dk må udsende nyhedsbreve og e-mails vedr. Eksperten.dk.

Informationer og data afgivet af en bruger kan blive anvendt til statistik med henblik på markedsføring i nyhedsbreve og e-mails.

Dine personlige oplysninger som er givet til eksperten.dk i fortrolighed vil ikke offentliggøres over for tredje part.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
04. oktober 2002 - 22:14 #61
Vi har ikke talt om ændringer i forhold til coadmin-rollen, men Jacob og jeg har talt om at invitere jer ind til IDG, så I kan møde os og fortælle os, hvad I kunne tænke jer. Det er dog ikke besluttet endnu, men vi hører fra os.

Brugerne på Eksperten har faktisk ikke oplyst ret meget om dem selv, som IDG kan "bruge" eller "misbruge". Vi har i øvrigt heller ikke tænkt os at spamme jer med information, der ikke hænger sammen med Eksperten. Det må vi heller ikke ifølge dansk lovgivning. Man må kun sende markedsføringsmateriale ud på e-mail til brugere, der direkte har sagt ja til det, og det har I ikke.

IDG kunne aldrig finde på at sælge jeres e-mail adresser til andre. Hvis I læser vore regler på vore andre sites, vil I se, at vi fraskriver os retten til det fuldstændigt.
Avatar billede repsac Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:48 #62
"hermandsen : Jvf. reglerne, så bliver alt brugerne skriver på eksperten allemands-eje - reelt set må enhver udgive en bog om HTML, bygget på eksperternes svar."

Jeg kan tvivle på om ekspertens regler er "højere" end almindelig dansk lovgivning. Derfor mener jeg at jeg har den fulde ret til de svar jeg har postet på eksperten. At jeg har postet det på eksperten betyder at jeg offentliggør det, men ikke at andre må kopiere det og sælge det - ikke uden mit samtykke eller evt. referencer.
At nogle kan læse en ordentlig mængde svar, finde ud af hvilke "svar-modeller" der hjælper brugerne mest, etc. etc. har alle ret til. Dermed er det legalt at udgive en bog på grundlag af det man har læst på eksperten, men det jeg har skrevet bliver ikke "allemands-eje" det forbliver alene dit og mit.

Ekspertens regler:
"Ophavsretten på materiale udvekslet for point via Eksperten.dk tilfalder Eksperten.dk's brugere. Det vil sige alle brugere frit må benytte de løsninger der udveksles på Eksperten."
- Dvs. at det kun er det der er udvækslet for point via eksperten der er "allemands-eje" (alle kan blive brugere af eksperten). Det kan i alle sager diskuteres hvad der er givet point for og hvad der er hjælp ud over selve spørgsmålet. Det er jo tilfældet i mange spørgsmål at spørgsmålet har udvidet sig i takt med at spørgeren er blevet mere vidende omkring opgavens omfang og indhold. Disse yderligere spørgsmål er der vel i og for sig ikke givet point for, men i stedet svaret på selve spørgsmålet. Dette stod beskrevet i et tidligere regelsæt for eksperten, og da reglerne ikke kan virke tilbagevirkende må dette gælde for langt de fleste spørgsmål og svar.

Det var så lige en ordentlig røvfuld jura-agtig gøgl, men lad os nu se hvad der sker og hvordan brugerskaren reagerer på det hele.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:31 #63
n0rmality >>
Hvis så frem i fald "han" gør det (starter noget nyt op), hvordan får vi "alm" mennesker så nyheden hurtigt?
Avatar billede dmcn Praktikant
07. oktober 2002 - 12:32 #64
criterius.dk : Lad os nu se tiden an - skulle det blive nødvendigt, skal I nok få det at vide på den ene eller den anden måde. :)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
07. oktober 2002 - 13:12 #65
:o)
Avatar billede keysersoze Guru
08. oktober 2002 - 10:08 #66
en ting som jeg dog stadig godt kunne tænke mig at vide var prisen - jeg ved at jeg og alle andre brugere på eksperten ikke har udviklet eksperten til det den er i dag, men vi har været med til at gøre den til det den er i dag... E ville simpelthen ikke være noget værd hvis ikke vi var alle de brugere vi nu engang er!

Jeg ønsker ikke at få del i pengene (selvom det da kunne være lækkert) eller begynde at kræve mere end point for at deltage aktiv herinde - men derfor kunne det være fedt at få at vide hvad "jeg" har været med til at skabe af økonomi...
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
08. oktober 2002 - 10:12 #67
Nogen bud?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:00 #68
Det vil med garanti ikke blive oplyses... Og det er nu også os brugere uvedkommende :)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:03 #69
man er jo stadig nysgerrig ;o)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:05 #70
skal vi komme med nogle gæt?! jeg siger ca. 200.000...
er det helt ved siden af mon?! (jeg har ikke en skid forstand på det - det er et skud fra hoften..)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:09 #71
Tror det er mere - jeg har opsummeret nogle forudsætninger der skal tages højde for i www.exp.dk/spm/265456; Kommentar: 04/10-2002 08:26:05

Daglige visninger: 5.460 (www.chart.dk)
Brugere: 50.000+ (www.pcworld.dk)
Besvarede spgm: 225.000 (www.pcworld.dk)
Antal bannervisninger: 103.626 (www.adpepper.com)

Herudover kunne et kopi af et system som E købes for kr 15.000,- (ifølge en af de utallige "follow-up"-mails)

Tror ikke 200.000 er nok...!
Avatar billede dmcn Praktikant
08. oktober 2002 - 12:09 #72
metal_hansen : Mit bud er, at dit bud er ret lavt sat. Vi snakker DK's største database med IT-svar, samt over 50000 registrerede brugere.

nanoq : Vi kan da vente til eksperten.dk offentliggør sit årsregnskab til nytår, og finde årets største indtægt. ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:10 #73
et sted mellem 1 og 10.000.000 kroner - det er UMULIGT at gætte på, da ingen jo ved hvad en sådan købsaftale rummer. Én ting er selve sitets værdi. Men der kan jo ligge mange andre ting i sådan en aftale. Feks. fremtidige opgaver for IDG mv... det behøver jo bestemt ikke bare være et pengebeløb.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:10 #74
Jeg er i hvert fald lidt spændt :)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:11 #75
ansættelse...!!!
Avatar billede tommyf Nybegynder
30. december 2002 - 12:17 #76
Han kunne få én million hvis han havde ladet andre byde - men som Nanog siger er det at han stadig vil være beskæftiget og aflønnet for udviklingen af siden også en del værd.

Det er jo en ældre tråd, er der nogen der har hørt mere til købet siden? De har ikke sagt hvad de gav for E?
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
30. december 2002 - 12:39 #77
nope