Avatar billede skringstrup Praktikant
20. november 2002 - 20:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Periode Lukket

Er der nogen der aner om det på nogen måde kan lade sig gøre at åbne en periode der er lukket.
Avatar billede skringstrup Praktikant
20. november 2002 - 21:04 #1
Hvis der er nogen der ved det, ved man så også hvilken konsekvens det kan få efterfølgende
Avatar billede mariaf Juniormester
20. november 2002 - 21:18 #2
Hvis du taler C5, så kan du sagtens åbne en periode igen. Hvis det er for at bogføre i gammelt år, så husk at genberegne Primo/Ultimo. Hvis det blot er for at bogføre i forrige måned, så ændrer det naturligvis dit månedsregnskab og dine balancer.
Avatar billede nordjyden Nybegynder
20. november 2002 - 21:22 #3
Citat fra Attain's hjælpeindex:

"Regnskabsåret afsluttes ved at klikke på knappen Afslut år og derefter udføre kørslen Nulstil resultatopgørelse (Hovedmenu, Finans, Periodiske aktiviteter, Regnskabsår). Hvis du vil bogføre i et afsluttet regnskabsår, bliver de bogførte finansposter markeret i feltet Efterpost i tabellen Finanspost. Når du bogfører i et afsluttet regnskabsår, skal du derfor altid huske at udføre kørslen Nulstil resultatopgørelse, sådan at du får de rigtige saldi på finanskontiene. Gentag kørslen efter hver efterpostering."
Avatar billede mariaf Juniormester
20. november 2002 - 21:50 #4
:-)
Nogle forbinder Navision med Attain, andre med C5 - med andre ord kunne det være lidt sjovt at vide hvad spørgeren rent faktisk mente? I øvrigt er svaret ens, kan jeg se.
Avatar billede skringstrup Praktikant
20. november 2002 - 22:44 #5
til mariaf.
jeg taler C5. Det er ikke for at bogføre i gammelt regnskabsår, det er bogføring i dete år hvor der er en lukket periode der hedder 010802 - 300802
jeg er klar over at det ændrer månedsregnskab og balancer - det ville jeg også frygtelig gerne det ville for det er fordi 8 mdr ikke er blevet opdateret og det bliver den selvfølgelig ikke når perioden er lukket ikke at forveksle med spærret. Men hvordan gør jeg det - der skal jo noget mere til end blit at gå ind og klikke på åben
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2002 - 08:24 #6
Du er nødt til at benytte datamanipulation:

Finans-Tilpasning-Vedligeholdelse-Export-Kontoplan

I kartotek skrives FinPer
Handling: Update

Vælg først "Slet felter" i lokalmenu/knappanel

Herefter udfyldes første linie med

Type: Navn:      Fil:    Udtryk:
DB    Status    (Blank)  0

og "udfør" vælges i lokalmenu/knappanel

Tryk herefter "sortering", skriv start - OK

Du skal nu afgrænse hvilke perioder der skal åbnes. Tryk F2

og vælg feltet start. Hvis du f.eks vil åbne 2002 (der er meget dumt at lukke periode i indeværende år!!) skriver du fra 01.01.2002 og til 01.12.2002.

Herefter er dit år åbent igen og du kan bogføre i perioden. Husk at efterberegne.
Avatar billede mariaf Juniormester
21. november 2002 - 15:36 #7
Fik lige byttte rundt på lukket og spærret - i øvrigt har mcregn ret (igen).

Mvh Maria
Avatar billede skringstrup Praktikant
21. november 2002 - 15:55 #8
mcregn.
Tusind tak skal du have.
Jeg kan kun give dig ret det er meget dumt - men jeg kan forsikre dig for det er heller ikke sket med min gode vilje.