Avatar billede finesmecker Nybegynder
06. februar 2003 - 09:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bios fejl ???

Hejsa Eksperter !!

Jeg har for 2 uger siden fået nyt grafikkort og OS/ XP. Det har virket fint lige indtil nu. Nu starter op med at lav en fejllyd efter ½ sek. og så skriver den:

Award Bootblock Bios V1.0

Bios Rom Checksum ERROR

Keyboard Error or no keyboard present (og så går numlock knappen ud ???)

Detecting Floppy drive A-media

Insert system disk and press enter.

Jeg har ikke mulighed for at komme ind i bios eller noget da den kommer med den fejl fra start af. Har dog prøvet at restarte 10 gange og så kan jeg være heldig med at den starter op. Men jeg ved ikke hvad skal ændre da jeg ikke er særlig klog på disse ting.

Håber der er nogle der vil/kan hjælpe med mit problem.
Avatar billede hobbez Nybegynder
06. februar 2003 - 09:13 #1
Sidder tasteturet ordentlig i stikket? Prøv med et andet tastetur.

Har du lige opdateret dit OS eller sat ny hardware i?

Hvis ja, så er det bare din BIOS der er indstillet til at sikre, at der ikke sker opdateringer af vitale systemfiler, uden at du giver lov. Ind i BIOS og fjerne den markering, indtil du har fået maskinen startet korrekt op.

Hvis nej, så KAN du have fået en virus. Find et virusprogram du kan boote direkte fra en diskette og check maskinen for virus.

Under alle omstændigheder bør du checke den for virus !!!!

/Rob
Avatar billede datadezign.dk Nybegynder
06. februar 2003 - 09:20 #2
Og hvis du nu skulle gå helt galt og nogen af de overstående kan du jo reset dit bios manuelt ved at "jumpe" det og nej med det mener jeg ikke du skal hoppe på det og købe et nyt :) Læs i manualen, men du skal vide at ALT i bios ved blive sat til fabriks indstillingerne igen (default setup)

- Kristian
Avatar billede finesmecker Nybegynder
06. februar 2003 - 09:26 #3
Har du lige opdateret dit OS eller sat ny hardware i?

Hvis ja, så er det bare din BIOS der er indstillet til at sikre, at der ikke sker opdateringer af vitale systemfiler, uden at du giver lov. Ind i BIOS og fjerne den markering, indtil du har fået maskinen startet korrekt op.::::::::

Ja har lige sat nyt grafikkort og installeret Xp. MEn det har virket i 14 dage. Skal jeg stadig ind i bios og ændre ??? Og hvad jeg skal ændre mere præcist... Går offline nu men kommer snere i dag eller i morgen.
Avatar billede peet-49 Novice
06. februar 2003 - 09:33 #4
Din bios kan have mistet power et øjeblik, evt. low bat, det sker en gang imellem. Du skal bare i bios, tjekke dine settings, husk FSB til ram og cpu, så skulle den meddelse ikke være der mere.
Avatar billede finesmecker Nybegynder
06. februar 2003 - 11:28 #5
Du skal bare i bios, tjekke dine settings, husk FSB til ram og cpu !!

Jo tak men som sagt har desværre ikke meget forstand på bios. Hvad skal jeg mere præcis ændre mht. FSB til ram og CPU.
Avatar billede peet-49 Novice
06. februar 2003 - 11:47 #6
Det afhænger af hvilken CPU og ram, du kører med.
Avatar billede gaffemis Nybegynder
06. februar 2003 - 21:10 #7
lyder som om BIOS er gået i kage....
Jeg ville se at finde ud af hvilket Motherboard der er tale om, da du skal finde producentens navn, og model nr, og derefter fra en fungerende maskine hente en bios opdate fra deres hjemmeside, og HUSK !!!! Læs endelig vigtige oplysninger der har med bios update at gøre....
Fordi: der skal laves en diskette uden memory-drivere (himem.sys, emm386.exe osv)men det burde stå på producentens side....
Avatar billede finesmecker Nybegynder
11. februar 2003 - 10:24 #8
Prøvede at jumpe...rest og fjerne batteri virkere ikke

Update af Bios hjalp...weeee er tilbage takker gaffemis