Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:18 Der er 99 kommentarer og
1 løsning

Udfordring til DOS-hajerne.*S*

Kort og godt:
Lav en Bootdisk i FreeDOS , eller et andet freeware styresystem.
Krav:
Det skal kunne lave en "FDISK" , "Format" og skabe adgang til et CD-Rom drev.
Ønsker:
Dansk tegnsæt , nem at anvende for ikke-PC kyndige.
Bruges både til FAT16-32 og NTFS.
NTFS er ikke så vigtig da Microsoft selv har bootdisketter til download på deres side.
Grund:
Der kører for tiden en debat i flere spørgsmål om det lovlige i at linke til diverse sider , hvor man kan hente en Bootdiskette eller flere , alt efter styresystem.
Dette er tilsyneladende ikke lovligt da MS-DOS er beskyttet.
Derfor ville det være en fantastisk god ting at have en Bootdiskette der var Freeware , så alle kunne holde deres sti ren , på det her punkt.
Jeg håber en eller flere af jer har mod på det.*S*
Avatar billede morten_leth Nybegynder
19. februar 2003 - 11:24 #1
jeg fik vist ikke selv lige læst det hele...
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 11:26 #2
Hvis der er nogen der kender en freeware disk editor (Ligesom den fra Norton Utilities 8 - til DOS..) så vil jeg gerne lave en bootdisk.

Jeg ser dog intet formål (fra min siden) hvis ikke der er en disk editor på den.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:29 #3
>>Morten leth , det hjælper sommetider at læse hele teksten ;)
>>Soreno , hvis der skal være en diskeditor , så er det fint med mig , jeg burde nok have skrevet minimumskrav i stedet for.*S*
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 11:32 #4
Ok, jeg går igang - følgende er hvad jeg havde tænkt mig skulle være på disken:

Programmer:
  attrib
  debug
  deltree
  fdisk
  format
  mscdex
  scandisk
  smartdrv
  sys
  undelete
  vc

Driver:
  command
  himem
  oakcdrom

Kom gerne med forslag til alternativer/forslag til andre programmer.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:35 #5
>>soreno , det ser godt ud.*S*
Copy eller Xcopy måske , det er ikke livsnødvendigt , men rart at have.
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 11:38 #6
copy er intern i command.com - men xcopy var nok også smart at inkludere.
vc (måske bliver det dn) er begge norton commander kloner - derfor så jeg ikke umiddelbart grund til at inkludere xcopy..
men nu må vi jo se hvad der kan proppes på en 1.44 disk :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 12:20 #7
Når det lykkedes for dig , kan du så ikke sende en kopi til:
fromsej@oncable.dk , så vil jeg godt lige afprøve den.
Den skal selvfølgelig være til fri afbenyttelse for alle , men jeg vil godt lige være prøveklud først.;)
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 12:23 #8
jow, men regn med at der går et stykke tid (sent idag eller imorgen).
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 12:25 #9
Det er helt i orden , tag al den tid du har brug for.*S*
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 13:57 #10
Den er ved at være der nu - bortset fra:
scandisk - den kan jeg ikke få til at virke med fat32.
"smartdrv" (som hedder lbacache) - gør systemet ubrugeligt..
cdrom driver - jeg kan ikke finde noget information om redistribuering af en cdrom driver (jeg bruger oakcdrom.sys fra MS bootdisk) (Oak technology har intet).
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 14:01 #11
Scandisk kan vel undværes , både Win95 og 98 kører jo selv en scandisk før installation.
Jeg bruger TEAC_CDI.SYS til cdrom , men jeg ved heller ikke om det er freeware.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 10:48 #12
Hvordan går det?
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 10:51 #13
Ehh - jeg har ikke lige kigget mere på det..
Men der mangler stadig:
- Understøttelse af dansk keyboard layout
- En fdisk (erstating ? - jeg har endnu ikke prøvet det du sendte)
- Diskcache (smartdrv)
- Test om installation af diverse Operativ Systemer er muligt
- Diverse "stabilitets tests"
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 10:56 #14
Rolig , det var ikke for at stresse dig.*S*
Du er jo ikke på akkord eller noget , jeg er ved at se om jeg kan få fat i nogle gamle HDér , så skal jeg nok teste videre.*S*
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 15:00 #15
Ok, nu har jeg tilføjet understøttelse af dansk keyboard samt findes en beta version af fdisk på disketten (den oprindelige kunne ikke partitionere korrekt ved hdd's over 2GB).

Der mangler stadig:
  - ATAPI driver der frit kan redistribueres
  - Test af fdisk
  - Få diskcache til at virke
  - Test om installation af diverse Operativ Systemer er muligt

hvis nogle er interesseret i test så hent disketten her:
http://soreno.dk/freedos.zip

Skriv gerne erfaringer/problemer her.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 16:44 #16
ATAPI driver , tjek her.
http://www.userlocal.com/dosslack/
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 16:51 #17
På siden du linker til står der "MTMCDAI.SYS is a freeware download provided by Mitsumi Electronics, Inc." - men når man downloader:

ftp://ftp.mitsumi.com/pub/drivers/ide158.exe

Så står der intet om redistribution. :-(
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 16:53 #18
ØV , men jeg har sendt en mail til Mitsumi , så må vi se hvad de svarer.
Jagten fortsætter.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 17:00 #19
Bingo.*S*
http://home.t-online.de/home/K_meinhard/dtools.htm
Ca. midt på siden , cdrom.sys
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 17:01 #20
Den fdisk der er på disketten kan ikke slette ntfs partitioner.. :-(
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 17:02 #21
OK , kan vi så ikke i første omgang se lidt stort på det , og holde os til at den kan klare Fat16 og 32.
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 17:03 #22
Tjaaa, enhver kan jo komme og sige at den er "free" - det bedste ville jo være hvis der fulgte en licence.txt eller lign. med der explicit giver tilladelse til redistribution.
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 17:06 #23
Der er også en her:
ftp://ftp.support.acer-euro.com/storage/cd-rom/drivers/apicd214.exe

Men igen - intet der beskriver rettighederne.
Mig bekendt skal man have en specifik tilladelse til at redistribuere filer..
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 17:11 #24
Jeg prøver at skrive til dem , nu er der gået rigtig sport i det her.*S*
Hvor svært er det at lave sådan en driver selv?
Jeg har ikke et hammerslag forstand på det , men der er da nogen der laver dem.
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 17:14 #25
Det er sådan set møj-hammerende-besværligt. Det ville kræve:
- stor indsigt i ATAPI specifikationen
- indgående c/asm kendskab i et dos miljø
- masser af tid
- masser af test
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 17:18 #26
Jeg opfylder da et af kravene , nemlig masser af tid.*S*
Jeg var godt klar over det , men håbet lever da endnu.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 18:34 #27
Nu har jeg så småt testet lidt.
Den finder fint CDrom , når jeg så starter FDISK , og kigger partitionsoplysninger får jeg at vide det er en Non-Dos partition.
Når jeg så rebooter uden disketten i og starter windows op er kan den sagtens køre Win98 , så det er ikke NTFS.
Jeg har ikke prøvet endnu at fuldføre Fdisk da der lige var nogle ting jeg skulle have en backup af.
Hvis jeg skal købe et godt Ghost program , der ikke er altfor kompliceret hvilket vil du så anbefale?
Avatar billede htm Nybegynder
20. februar 2003 - 18:48 #28
http://www.freewarefiles.com/drivers/cdrom1.php

Mon ikke at I kan finde nogle free CD-rom drivers her der må redistribueres?
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 10:48 #29
Nu har jeg prøvet i en anden maskine.
FDISK siger non-dos til min HD , det er ikke rigtigt.
Scandisk kører ikke , det må hænge sammen med "non-dos".
Avatar billede soreno Praktikant
21. februar 2003 - 10:51 #30
Ja, den fdisk er noget møj.
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2003 - 10:58 #31
er det også forbudt at henvise til gdisk?
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2003 - 10:59 #32
øv, det er fra Norton Ghost
Avatar billede fromsej Praktikant
23. februar 2003 - 11:40 #33
Svar fra Mitsumi ang. CDrom driver.
---------------------------------------------
Dear Customer,

the atapi driver from our website is protected by copyright, so you are just
allowed to use this driver for private issues.

If you have any further questions or problems do not hesitate to contact us.

Kind regards,
Your Mitsumi-Support-Team
Peter Werth

Mitsumi Electronics Europe GmbH
Technical Support
Germany

Phone: +49 1805 212530
Fax: +49 1805 213751

Phone UK (local number with local payment): 01276 - 671 - 029
Phone France (local number with local payment): (1) 30 76 46 51

Availability:
Monday - Friday: 10 am - 19 pm CET
Saturday          : 13 am - 19 pm CET

-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: Søren Kristoffersen [mailto:fromsej@oncable.dk]
Gesendet am: Donnerstag, 20. Februar 2003 15:59
An: support@mitsumi.de
Betreff: Atapi driver.

I have a very simple question.
Is your CD-ROM driver freeware or not?
I ask this because we are trying to create a DOS Bootable Floppy to
absolutely free distribution.
We want to be absolutely sure NOT to violate any copyrights.
We have no intention at all in making any money or anything else out of this
here , and anyway , whi would pay for a bootdisk , when you can find them
allover the internet.
I hope you get the meaning of all this , and I am looking forward to a
reply.

Soeren Kristoffersen.
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 11:47 #34
Prøv at replye noget i denne stil:
Would it be legal for us to redistribute the driver in our bootdisk (based on freedos) - provided that no commercial use will be allowed with the bootdisk ?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. februar 2003 - 11:51 #35
Prøver.*S*
Hvordan går det ellers , nu er co-admins begyndt at fjerne alle links til bootdisketter.
Avatar billede dach Nybegynder
23. februar 2003 - 14:02 #36
Det er et spændende projekt I har gang i!
Jeg ved ikke om I kender dette link, til 'Free software for DOS', men der er mange spændende ting - herunder en free FDISK.
http://members.cox.net/dos/
Fortsat held & lykke med projektet!
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 14:09 #37
well, en mindre detalje er at man muligvis ikke vil kunne installere Windows med bootdisken..
http://www.freedos.org/faq/cgi-bin/fom-serve/cache/7.html

:-(
Avatar billede fromsej Praktikant
23. februar 2003 - 14:15 #38
En mindre detalje.*S*
Men den er nu ikke helt uvæsentlig.
Avatar billede here Nybegynder
23. februar 2003 - 15:04 #39
Det en sjov opgave i har sat igang, det er lang tid siden jeg har rodet med DOS, men har ellers mine gamle startdiske liggende i tilfælde af et akut behov. Ville det være for besværligt med en FreeDOS fra f.eks. FreeBSD eller Linux, der kan man virkelig få mange ting ned på en diskette?
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 15:09 #40
here >> Jeg tror ikke helt jeg forstå hvad du mener ?
Kunne du prøve at uddybe det lidt (evt. links eller lign.) ?
Avatar billede here Nybegynder
23. februar 2003 - 15:13 #41
soreno>> Jeg spekulerede om i havde tænkt på andre rescue disks i andre formater såsom Linux eller FreeBSD disse kan nemmerlig også fungere på DOS/win9x/nt http://www.tux.org/pub/people/kent-robotti/looplinux/rip/
Avatar billede here Nybegynder
23. februar 2003 - 15:15 #42
Det er godt nok unixbaseret, men man kan lave nogle scripts for at lave det mere brugervenligt såfremt dette skulle være ønsket. Der er også en Norton Commanderklon med ser det ud til :)
Avatar billede here Nybegynder
23. februar 2003 - 15:17 #43
Men jeg ved ikke helt hvor langt i ønsker at udvikle denne Boot diskette :)
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 15:18 #44
Jeg har tidligere leget med ideen, men siden det ikke kan lade sig gøre at installere Windows med den vil den ikke være så nyttig - kun til diagnostiering/recovery.
Avatar billede here Nybegynder
23. februar 2003 - 15:22 #45
Hvad mener du med at den ikke kan installere en windows? Drejer det sig ikke kun om at partitionere disken og derefter køre et/en batfil der kalder windowsinstalleren på cd'en eller en extra harddisk?
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 15:42 #46
Nej, for at installere Windows så skal man have en MS-DOS version.
Avatar billede here Nybegynder
23. februar 2003 - 15:48 #47
Hmm jeg er ikke helt med, men held og lykke med projektet.
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 15:51 #48
Jeg tror de fleste der benytter bootdisks bruger dem i forbindelse med reinstall af Windows..
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2003 - 16:04 #49
er der ikke en fdisk i de disketter man bruger til at installere hhv. Win2k og WinXP?
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 16:27 #50
Der er der sikkert - men ideen var at skabe en bootdisk som frit må distribueres.
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2003 - 17:03 #51
Fint nok, men man kunne jo også lave en detaljeret beskrivelse af, hvordan man laver disketterne til Win2k og WinXP.

Der er selvfølgelig dem der skal bruge det til Winxx/ME, her kunne jeres løsning bruges.
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 17:09 #52
Men, det er da ligeså nemt at lave en beskrivelse af hvordan man laver bootdisks med win9x.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
23. februar 2003 - 17:19 #53
retaxes -> Microsoft har vist selv disketter til NFTS-baserede versioner til download på deres side.. så det er vel ikke disse der skal laves??
Ligger MS-DOS på Windows-cden?? Og kunne man starte det efter patisionerig mv, og så installere det fra cden selv?? Eller ville dette ikke være lovligt??
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2003 - 17:56 #54
det eneste man skal bruge MS-Dos til er at lave en bootbar diskette, da man havde Win3 skulle man først installere hele Dos-mappen før installation af Windows, ka' ikke huske om det også var nødvendigt til Win95.
Avatar billede fromsej Praktikant
25. februar 2003 - 21:58 #55
Svar fra Hitachi: ;o)

Hello,

    The driver is free for distribution, but I cannot
authorize accessing it for modification.  The driver is to
be used as-is and is not intended for development.

Regards,
Hitachi Optical Support

fromsej@oncable.dk on 02/20/2003 02:18:14 PM

To:
cc:    (bcc: DVD Support/Artesyn)

Subject:  HIT-IDE.SYS

Contents of a form submitted from Hitachi.com on 20-02-03
at  02:18 PM

FIRSTNAME : Soeren
LASTNAME : Kristoffersen
EMAIL : fromsej@oncable.dk
PHONE : +45xxxxxx
COUNTRY : Denmark
SUBJECT : HIT-IDE.SYS
CATEGORY : CDROM Support / Email: dvd.support@mdtglobal.com
QUESTION : I found your driver on this site:
http://www.zdnetindia.com/downloads/info/861350.html
It says License : Free.
I want to know if this is true and if it means that the
driver can be distributed by me and others.
This question because I am developing a Bootable floppy in
FreeDos , and the only thing I need and cannot find is a
Devicedriver for CDrom.
The purpose of this Floppy is not at all commercial , I have
no intentions in making money out of it , besides that who
would pay for a thing you can find everywhere on the net.
I hope you will take the time to answer this letter , and of
course I hope to get your permission.
Thank you for your time , and excuse my bad english.
Yours sincerly:
Soeren Kristoffersen.
CUSTSUPPORT.x : 25
CUSTSUPPORT.y : 6
Avatar billede fromsej Praktikant
25. februar 2003 - 22:18 #56
Ja ja , jeg ved det godt!
Det er ikke pænt at smykke sig med lånte fjer ;o)
>>This question because I am developing a Bootable floppy in
FreeDos , and the only thing I need and cannot find is a
Devicedriver for CDrom.<<
Det er Soreno der udvikler , jeg er "kun" bagmand.*G*
Avatar billede soreno Praktikant
25. februar 2003 - 22:45 #57
Ok, jeg har nu opdateret disketten med den driver (men jeg har endnu ikke testet den..)

Nyeste kan findes her:
http://soreno.dk/freedos.zip (1.289.249 bytes)

I zip filen er alle tools som er nødvendige for at lave disketten samt en bat fil der udfører det trivielle arbejde (kør build.bat så findes resultatet i "release\freedos.img")
Avatar billede fromsej Praktikant
26. februar 2003 - 10:41 #58
Jeg henter og tester.*S*
Kan det virkelig passe der ikke er andre der har lyst til at teste??
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 11:24 #59
fromsej og soreno>
Jeg har hentet filen samt rawwrite.exe og umiddelbart virker det, jeg kunne fint komme i fdisk, jeg ville dog ikke bruge den da jeg ikke har en HDD jeg kunne teste den på.

Kan den komme til at ligge et sted hvor det er nemt for folk at hente den?
Avatar billede fromsej Praktikant
26. februar 2003 - 11:25 #60
Det burde vel kunne lade sig gøre , men det er vist for tidligt at slippe den løs endnu. ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 11:31 #61
klart nok, den skulle gerne være gennetestet inden da, og jeg kan se at du er i gang med at få fat i en brugt HDD.
Avatar billede fromsej Praktikant
26. februar 2003 - 11:36 #62
Ja , jeg har et "mindre" backup problem , min brænder er defekt.
Og jeg vil gerne have den testet på flere diske end de 3 jeg er i besiddelse af.*S*
Avatar billede martinlind Nybegynder
26. februar 2003 - 11:44 #63
var det ikke en ide, med et iso img. så man kan lave en booot-cd, så kan man jo ha' alle de tools man kan finde og en cd er ikke helt så sårbar, ellers en god ide

/Martin
Avatar billede soreno Praktikant
26. februar 2003 - 11:52 #64
Du kan med de fleste brænderprogrammer (nero, cdrwin osv.) lave en bootcd. Du vælger freedos.img som "image file" (i nero skal du vælge "floppy emulation 1.44MB").

Jeg synes ikke en iso er en god ide - det er jo langt fra alle der har samme behov for programmer.

Ved selv at lave en bootcd er man selv herre over hvad som skal være på cd'en.

(jeg bruger selv bootcd løsningen - jeg har intet diskettedrev.. :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
01. marts 2003 - 21:29 #65
http://www.23cc.com/free-fdisk/
Version1.1.4 , jeg ved ikke om den er bedre endnu.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
01. marts 2003 - 22:06 #66
Nu har jeg taget tyren ved hornene , jeg har sendt det her til Microsoft , så må vi se hvad de svarer , hvis de svarer.
I don´t know if this question gets to the right people , when I place it here , but if not could you please send it to the right person.
I am a member of a danish site called Eksperten ( The Expert ) , we are trying to help people with all kinds of IT related problems , including how to install or repair all kinds of Microsoft products.
We are trying very hard to keep all kinds of piracy and warez out , and we have very strict rules about these things , the threads where such things appear are closed or the single letters with links and advice are deleted , and people risk being banned if they do it.
My question is now , do Microsoft have anything against it , if we are placing links about how and where to download Bootdisks for Win95 and Win98 , because it is one of the ways to help people installing Harddrives using FDISK and Format , also get their CD-R drive to work from DOS.
If you mind , would it be possible that you created an official Windows 95-98 Bootdisk , so we could link to you?
It will not need much content , just Fdisk , format and the nessescary CD-Rom support from DOS , an of course command.com and other needed files to make it bootable.
We have no intention in making money out of this , it is only the wish to help other people to get the most out of their PC.
I really hope you will take your time to think about this and reply me , hopefully positive.
Excuse my bad english , I am danish , but I hope you get the meaning of all this.
Yours sincerly:
Søren Kristoffersen.
Her er adressen jeg sendte det til.
http://register.microsoft.com/mswish/suggestion.asp?from=cu&fu=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fmswish%2Fthanks%2Ehtm

Men rolig venner , jagten på den fri bootdiskette fortsætter.*S*
Avatar billede ebe Praktikant
01. marts 2003 - 22:12 #67
nu kløjs´ billy boy nok i sin kaviar! *lol*
Avatar billede kenp Novice
06. marts 2003 - 22:40 #68
nejjjjjjjjj hvor er linket nu bare fordi at de har været nede, jeg skulle ellers lige til at henvise til den nye bootdisk i har lavet *suk^*
Avatar billede fromsej Praktikant
06. marts 2003 - 22:43 #69
Den kører ikke ret godt endnu kenp , så det er nok godt det samme.*S*
Hverken FDISK eller scandisk virker , og der er ingen CD-rom support endnu , men vi har ikke givet op endnu.
Avatar billede soreno Praktikant
06. marts 2003 - 22:44 #70
En gang til for ekspertens databases skyld:
http://soreno.dk/freedos.zip

Og stadigvæk:
  - det er ikke muligt at installere Windows fra disketten.
  - fdisk virker ikke optimalt.

:-)
Avatar billede kenp Novice
06. marts 2003 - 22:57 #71
Det er vel også lige gyldigt når en her på eksperten lige skulle havde ryddet sin harddisk og så lagt et andet system ind :)
Avatar billede brops Nybegynder
15. marts 2003 - 14:44 #72
jeg vil lige med på en lytter, jeg har flere gange prøvet at hente disken flere gange inde for de sidste par dage jeg har fir diske jeg har mulighed for at teste på men kan ikke hente den, er det hele opgivet????

Jeg har en kammerat som er med i noget nyt windows ting noget, noget med at lave mere brugervenlige programmer og hjælpe med til at gøre det bedre jeg har vist ham siden og han følger vist oxo spændt med, men nu er han gået vidre han er med i nogle programør foras á la denne og de siger de måske kan hjælpe med cd-rom driver osv. men de skal bruge filen, jeg skal prøve at finde linksne til de der fora, men kan ikke love noge.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. marts 2003 - 14:51 #73
Jeg kan sende den til dig , hvis du ligger en mail.
Det er ikke opgivet endnu , men der er lang vej.*S*
FDISK virker , scandisk virker ikke ( kan undværes ) , CDR support er ikke så ligetil at få i gang , format virker.
Det lyder spændende med de andre fora , alt hjælp modtages med kyshånd.
Avatar billede brops Nybegynder
15. marts 2003 - 14:53 #74
send den til jonas_skovmose@mail.dk
ja ikke jeg skal se hvad jeg kan gøre nogle af den er vist rimelig hårde sider men en linux på en maskine som en af dem har lavet :) og den virke Til UG :P
Avatar billede fromsej Praktikant
15. marts 2003 - 15:04 #75
Så er den sendt.*S*
Jeg prøver at finde et sted at uploade den , hvis der er flere interesserede.
brops>> Lad lige høre fra dig med resultaterne , både gode og dårlige.
Avatar billede soreno Praktikant
15. marts 2003 - 15:32 #76
Mit webhotel har flytte mig over på en anden server og jeg har ikke fået filen uploadet endnu (webhotellet har ikke været venlige nok til at flytte filerne for mig :(

Den bliver uploadet ved første lejlighed (forhåbentlig iaften).
Avatar billede brops Nybegynder
15. marts 2003 - 15:48 #77
jeg har lige haft den i min bærbar se spg. http://www.eksperten.dk/spm/328618
som i siger er der problemer med Fdisk, men jeg har noget positivt.... jeg kunne komme i kontakt med mit netværk... men... kunne ikke installere windows ØV... desvære men den ser ud til at virke fint roder lige lidt mere med den, min diks er ikke mere en 2 g måske derfor jeg ikke havde prob. med fdisk (ingen nævneværdige).
Avatar billede brops Nybegynder
15. marts 2003 - 15:48 #78
diks =disk
Avatar billede soreno Praktikant
15. marts 2003 - 21:11 #79
Ok, så fik jeg endelig uploadet den igen:
http://soreno.dk/freedos.zip
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2003 - 12:35 #81
Ja, til XP - men andre systemer synes ladt i stikken (sikkert for at tving til opgradering).
Avatar billede cdc Novice
17. marts 2003 - 12:41 #82
nyu har jeg ikke prøvet den men, der står jo: Understøttede operativsystemer: Windows 2000, Windows 95, Windows 98, Windows ME, Windows NT, Windows XP
Avatar billede kenp Novice
17. marts 2003 - 12:41 #83
ja det er rigtig nok, men kun hvis du vil installere winXP :)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 13:13 #84
brops>> Hvordan går det ?
Avatar billede brops Nybegynder
19. marts 2003 - 13:21 #85
jeg er gået lidt død i det for tiden har 1000*10^mange ting om ørene loge nu ham min kam der oxo kigger på det er i usa ligenu. men regner med at høre fra ham snart :) har teste den lidt men støder stødder hoved mod en mure hver gang jeg vil forsøge at fdiske mere end 2 GB så fryser den :( med hensyn til windows problemet, skulle det være  "næste umuligt" at løse dette, da der er noget med copyright på installationsprogrammet, siger en Microsoft-soppurter jeg har snakket med, dette skulle gøre det næsten umuligt at bruge andre end MS egen bootopratore (lyder det ikke fint) Det sagde han squu... skal nok vende tilbage når jeg høre mere fra nogle af dem.
Avatar billede brops Nybegynder
19. marts 2003 - 13:22 #86
loge=lige soppurter=supporter
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 13:23 #87
OK , jeg har gravet min gamle Win95 op af gemmerne , men jeg kan selvfølgelig ikke finde koden til den. :o(
Avatar billede aovergaard Nybegynder
20. marts 2003 - 00:43 #88
fromsej-> har du en mailadresse man kan skrive til
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 08:24 #89
fromsej@oncable.dk
Avatar billede soreno Praktikant
03. april 2003 - 13:28 #90
Hvis der stadig er nogle der er interesseret i bootdisken har den ændret URL til:
http://soreno.dk/files/freedos.zip
Avatar billede fromsej Praktikant
10. april 2003 - 14:55 #91
Brops>>Har du hørt mere?
soreno>>Skal vi kaste håndklædet?
Avatar billede brops Nybegynder
10. april 2003 - 14:58 #92
nej desvære ikke, det ser ud til for at være en "næsten" umulig opgave, ham min kammerat siger at de er gået tomme, og ikk ved havd de skal gøre.... desvære...:(
Avatar billede soreno Praktikant
10. april 2003 - 16:38 #93
Well, jeg vil hellere kalde det standby. Hvis der skulle ske noget der relaterer til projektet så vil jeg fortsætte.

Det er dog ikke sikkert det er så relevant at benytte bootdisks om et par år..
Hvis Longhorn er som beskrevet her:
http://www.aaxnet.com/editor/edit029.html ("Longhorn - Big Changes for Windows")
så tror jeg DOS æraen kan kaldes definitivt slut.
Avatar billede grunken Nybegynder
26. april 2003 - 22:27 #94
Vil lige referere til spm : http://www.eksperten.dk/spm/344363, så hvis der er nogen der måske lige gider at teste der ?, jeg selv har ikke haft problemer hverken fdisk-scandisk o.s.v.

kort sagt denne disk indeholder det der blev forventet i dette spørgsmål :)

pft.

-grunken
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 22:34 #95
grunken>>Sorenos disk virker altså fint med Fdisk og Format, der kan ikke installeres windows fra den.
Jeg har ikke testet din endnu, men lige så snart jeg har får du en tilbagemelding.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. august 2003 - 20:39 #96
Det ser ud til at Microsoft skylder mig 60 point.*G*
http://support.microsoft.com/?kbid=326682
Avatar billede soreno Praktikant
05. august 2003 - 20:42 #97
Yderst spændende læsning !

:-)
Avatar billede exp Juniormester
05. august 2003 - 20:52 #98
soreno >>
Lader til du har fået clearing til at fortsætte...!
Avatar billede soreno Praktikant
05. august 2003 - 21:00 #99
Ideen var at skabe et alternativ der frit kunne distribueres.
Nu ser det ud til at originalerne må distribueres.
Så synes jeg ikke det giver mening at bruge mere tid på det projekt.