Avatar billede piloto Nybegynder
21. februar 2003 - 12:01 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Installation af Win98

Det er nødvendigt at nyinstallere Win98 2.udgave på en ældre IBM maskine. I forvejen ligger en tidligere udgave af Win98. Harddisken skal formatteres (er partioneret i 3 drev. Har brug for trin for trin beskrivelse. Bl.a. mus er trådløs. Skal den gamle installeres inden formattering. Er der noget med en BOOT-diskette Osv. osv. Ved ikke så meget.
Avatar billede lrd Nybegynder
21. februar 2003 - 12:03 #1
du skal formatere dit c-drev før du installerer !!
Du skal være sikker på at den startdiskette du har finder dit CD-rom drev - Undersøg om format.exe og sys.com (eller exe) findes på din startdiskette - ellers kopier dem derover.

Boot på disketten
Formater c: drevet ved at skrive format c: /s (når du står på A:
Når den er færdig med at formatere skriver du
d: (eller det drevbogstav det får)
så skulle den gerne gå på dit cd-romdrev
nu kan du så skrive install.
Avatar billede lrd Nybegynder
21. februar 2003 - 12:06 #2
når du har installeret 98 installere du de cd'er du har til din comp. evt bundkort, lydkort grafik osv
Avatar billede lrd Nybegynder
21. februar 2003 - 12:10 #3
giv gerne feedback når du er færdig med at installere den. held og lykke
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 12:12 #4
Er der plads på dit D eller E drev , så kopier hele CDén over på det.
Lav en bootdisk selv , ved i en dosprompt at skrive Format A:/s
Prøv bootdisketten , når installationsfilerne ligger på et andet drev er det ligegyldigt med CDrom , du åbner bare drevet fra DOS , finder den rigtige mappe og skriver install.*S*
Spørg hvis du er i tvivl inden du starter.
Avatar billede piloto Nybegynder
21. februar 2003 - 12:21 #5
Formattere C-drev ja, men hvad med D og E drev. Disken er partioneret. Hvad med musen? Ved ikke meget og vil nødig stå med en DØD maskine
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 12:27 #6
Det kommer du heller ikke til.
Hvis du formaterer C: beholder du alt på D: og E: .
Har du en driverdiskette til musen ellers finder windows en til dig.
Har du plads på D: eller E: , er det den absolut hurtigste installation.
Hent det her program , det fortæller alt om din Hardware.
http://www.aida32.hu/ - Info om PC indhold
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 12:30 #7
Har du lidt mere præcise oplysninger end IBM , hvilken type og model , så kigger jeg lige efter drivere og gode sager.*S*
Avatar billede piloto Nybegynder
21. februar 2003 - 13:16 #8
IBM APTIVA Pentium II 266 MHZ
BIOS-version BLXDK4L
BIOS-dato 03/03/98
Systemkort: SPR
Harddisk: c: 2044 MB
          d: 2044 MB
          E:  14 MB
CD-drev G:
Systemlager: 32 MB
Videolager: 2 MB
Lydkort: Crystal PnP Audio System CODEC
Modem Lt win Modem
Modemstyreprogram: LT V.90 v. 5.37

Maskinen er købt brugt. Har således ikke selv lavet partionering m.m. Har IBM APTIVA Retablerings-CD og CD med SYSTEMTEST og HJÆLPEFUNKTIONER.
Win98 version 4.00.950 B er kopieret på D: drevet, og er en tidligere version end den WIN98 2.udgave jeg vil nyinstallere.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 13:22 #9
fromsej's forslag er jo genialt. (bruger det selv  :)  ) I mange sammenhænge er det hurtigere og nemmere at have Win98 cd'en på en harddisk.
Har du en gl. standard mus så sæt den i museporten og brug under installationen. Senere kan du installere din trådløse mus.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 13:25 #10
Godt.
Jeg tror at driverne ligger på en af de CDér du har , så det er ikke noget problem.
Slet den version af Win98 installation der ligger på D:
Kopier den nye Win98 CD over på D: , lav en mappe til den kaldet Insta.
Dette for at den er nem at finde fra DOS.
Lav Bootdisketten , hvis du ikke allerede har gjort det.
Format A:/s i en dosprompt , den finder du så vidt jeg husker i Start->Programmer MSDos.
Find programmet Format.com , Start->Søg Format.com , kopier det over på disketten.
Prøv Bootdisketten , når du står i A:\> skriv D:<Enter> , så skulle den gerne skrive D:\>
Genstart maskinen uden disketten i og meld tilbage.*S*
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 13:28 #11
fromsej tænker nok mere på modelbetegnelse, fx Aptiva 2137-E50 - noget i den stil.
Jeg har selv en gl. IBM:
2MB onboard grafik. Driver ATI mach64
Crystal lyd: Jeg har i givet fald driver, hvis du ikke kan finde dem.
LT Win modem - burde Win selv finde driver til.

Lykke til med Win98SE.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 13:34 #12
NB.  Når du installerer 98SE så vælg "Brugerstyret" og fravælg Internet Xplorer og Outlook Xpress - ellers får du gamle versioner 4.x installeret, og du bruger sikekrt nogle nyere i dag, fx. ver 5.5. Det er ikke så smart at få dem overskrevet af ældre versioner.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 13:42 #13
Du skal IKKE følge råd fra lrd:  "når du har installeret 98 installere du de cd'er du har til din comp. evt bundkort, lydkort grafik osv"

Aptivas reetablerings cd-rom gendanner pc'en som den var fra ny. dvs. den gamle Windows, Internet Xplorer osv. Det duer ikke, når du vil opgradere styresystem.
Hvsi ikke 98SE installerer brugbare drivere til grafik, lydkort og modem, skal du installere dem bagefter. Men hold dig fra reetablerings cd-rom'en.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 13:44 #14
>>halifax , jeg kunne ikke være mere enig.*S*
De genetablerings CDér er noget af det argerste l...
De drivere der evt. måtte mangle skal vi nok finde , de er derude et sted.*G*
Avatar billede lrd Nybegynder
21. februar 2003 - 13:51 #15
ja det virkede da for mig... Så rådet hjalp da mig selv doh
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 13:55 #16
Det virker skam også , jeg foretrækker bare en ren installation.
Men det er da ikke umuligt at diverse drivere er på en af CDérne , så den del af det er rigtig nok.*S*
Jeg tror heller ikke du tænker på "Genopretnings CDén" ! ;)
Avatar billede piloto Nybegynder
21. februar 2003 - 14:02 #17
Tak alle! noget at arbejde med og studere nærmere inden jeg går i gang med installationen. Synes fromsej har lagt mest i hjælpen til mig så jeg acc. hans svar. (undskyld ird)
Avatar billede lrd Nybegynder
21. februar 2003 - 14:08 #18
tak
Avatar billede lrd Nybegynder
21. februar 2003 - 14:08 #19
kunne man ikke dele.... Skoddet *SS*
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 14:11 #20
>>lrd , vi kan sagtens dele for min skyld , det kan være piloto ikke er klar over hvordan man gør , så skal vi ikke lade det være op til ham at give fordelingen , så skal jeg nok give dig points.*S*
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2003 - 14:17 #21
haha - pointrytteri.  :)
Avatar billede piloto Nybegynder
21. februar 2003 - 17:12 #22
Korekt jeg ved ikke hvordan man "deler" point ud på flere svar, men gi'r gerne 100 til ird også. Kan det klares ved du sender et nyt svar eller hur?
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 17:23 #23
100 mere er mange , jeg foreslår vi deler dem du har givet.
Det klarer jeg ved at oprette et spørgsmål til 50 point til lrd.*S*
For at dele points , skal du trykke på den knap der hedder advanceret , den stod ved siden af boxen Accepter/Afvis.
Ellers spørg når der er noget du er usikker på , de fleste af os er faktisk flinke og høflige når vi svarer.*G*