Avatar billede melange Nybegynder
25. april 2003 - 17:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vrøvl med simpel UPDATE'query

SIdder her og er  igang med at pussle lidt med min private side. Men lige pludselig er der en UPDATE-query som driller.
Jeg forstår ikke hvor fejlen ligger, men det er vel nok bare mig som har stirret mig blind på den efter at have kodet i lidt for mange timer :)

Her er koden i en kraftigt reduceret version af koden som ikke virker, men fejlen er det stadigvæk :)

<code>
class random {

    function quote() {

        $select_query = "SELECT * FROM quote ORDER BY RAND() LIMIT 1";
        $result = mysql_query($select_query) or die(mysql_error());

        $quote_data = mysql_fetch_array($result);

        $update_query = "UPDATE quote SET show = " . ++$quote_data['show'] . " WHERE id = " . $quote_data['id'];
        mysql_query($update_query) or die(mysql_error());

        return $quote_data;

    }

</code>

Den henter dataen fint, og $quote_data['show'] samt $quote_data['id'] indeholder de rigtige værdier.

fejlen jeg får er:
"You have an error in your SQL syntax near 'show = 1 WHERE id = 2' at line 1"

ved ikke helt hvorfor jeg ikke kan finde ud af det, men det idag hader PHP mig åbenbart ;)
Avatar billede mjl Nybegynder
25. april 2003 - 17:49 #1
Du mangler gåseøjne her...

$update_query = "UPDATE quote SET show = " . ++$quote_data['show'] . " WHERE id = " . $quote_data['id']>>>>>>>>>>";
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2003 - 17:49 #2
Umiddelbart ser det OK ud.
Hvad datatyper har de forskellige felter ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2003 - 17:50 #3
Nåja.
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2003 - 17:52 #4
mjl > Næe. det er ikke det :(  variablen er concateneret til en korrekt streng så det er OK.
Avatar billede melange Nybegynder
25. april 2003 - 17:54 #5
jakoba << jeg bruger bare INT som datatype.

her er et dump af min tabel:

CREATE TABLE quote (
  id int(11) NOT NULL auto_increment,
  show int(11) NOT NULL default '0',
  quote tinytext NOT NULL,
  author tinytext NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (id)
) TYPE=MyISAM;
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2003 - 17:58 #6
fandt den: http://www.mysql.com/doc/en/Reserved_words.html
dit feltnavn 'show' er et reserveret ord i mysql.
desværre kan man godt lave tabeller med ulovlige feltnavne via mysqladmin

mvh JakobA
Avatar billede melange Nybegynder
25. april 2003 - 18:01 #7
jakoba << ohh....så er jeg ikke så dum alligevel :) Omdøber lige feltet, og ser hvordan det går :)

mange tak for hjælpen
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2003 - 18:03 #8
pas nu på ikke at drage forhastede slutninger :-))
Avatar billede melange Nybegynder
25. april 2003 - 18:06 #9
jakoba << jeg har en dårlig vane med (næsten) altid at drage forhastede beslutning :) Dog var jeg heldig denne gang, og scriptet virker nu :D