Avatar billede jakki Nybegynder
04. maj 2003 - 16:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan det være rigtigt ????

Jeg er siddet den sidste uge og læst end masse om Microsoft Licens regler og i fredags talte jeg med en medarbejder hos Microsoft.

Jeg sagde jeg har købt en Windows 2000 Server Licens og nu vil jeg gerne lave mit eget hosting firma men ifølge de licens betingelser som følger med men Windows.

Står der at for at kunne udbyde ASP applikationer til 3 mand skal man være det der hedder ASP’er for at blive ASP’er skal mand være MCP’er kan det være rigtigt.

Og medarbejderne sagde JA det er rigtigt du må ikke udbyde ASP applikationer uden at være ASP’er osv.

Hvis jeg så har forstået det rigtigt så kan jeg ikke begynde at hoste ASP og ASP.Net uden at være ASP’er som igen betyder at jeg skal være MCP’ er,  er der nogle der kan bekræfte dette altså har jeg forstået det rigtigt for så tror jeg ikke at der er mange udbydere der køre som de skal.

Jeg har ikke i sinde at lave et hosting firma men jeg læser til mcse’er og derfor er det jo godt at vide.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2003 - 16:26 #1
Du skal være opmærksom på ASP kan betyde to ting Active Server Pages eller Application Service Provider, det er sikkert her forvirringen er opstået. Jeg kan ikke forestille mig at MS kan stille krav om uddannelse hvis du vil slå dig ned som hosting firma, når vi taler om hosting af websites. Det kan være noget helt andet hvis vi taler om en applikationsserver, men der skal vi vist også op i noget andet og større ned en almindelig windows 2000 server
Avatar billede mortrr Praktikant
04. maj 2003 - 16:28 #2
Det har ikke noget med hinanden at gøre.
Hvis du har de rigtige software licenser, kan du gøre med den hvad du lyster.

MS har nogle Partner programmer for Application Service Providere, men det er så man kan kalde sig autoriseret.
Avatar billede jakki Nybegynder
04. maj 2003 - 16:34 #3
Jo det har jeg forstået men som jeg har har fået det af vide som skal du være ASP'er for at udbyder ASP

jeg kan heller ikke forstå det jeg har så læst videre når man så er ASP'er skal man betale et månedeligt gebyr

Er der ikke en Udbyder der har læst dette indlæg som kan enten be eller afkræfte emnet
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2003 - 17:14 #4
Hvad er det du vil udbyde? taler vi om webhoteller med ASP (Active server pages) eller taler vi om at du vil slå dig ned som Application service provider.

Hvis det er det første, skal du ikke godkendes og ikke haven nogel uddannelse, taler vi om det andet, skal du godkendes til MS partner program og betale sær-licenser
Avatar billede jakki Nybegynder
04. maj 2003 - 17:17 #5
Jeg taler om den første du nævner
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2003 - 17:21 #6
Så er der ingen problemer, med en Windows 2000 server licens og en IIS licens er du faktisk kørende. Jeg vil anbefale at du også kikker på en Exchange server, da du så også kan udbyde mail adresser.

Du kan finde megen hjælp på http://www.microsoft.com/technet men jeg vil anbefale dig at få en eller anden form for uddannelse (e.v.t. selvstudie med nogle af Microsofts gode selvstudie materialer) på de server produkter du vælger, dine kunder vil forvendte at du har styr på IIS og Exchange hvis du udbyder dette.
Avatar billede jakki Nybegynder
04. maj 2003 - 17:26 #7
bufferzone tak for info. men som jeg skriver så er jeg igang med at læse til mcse'er er startet for en uge siden, så det er ikke det store jeg ved endnu

men jeg vil lige prøve at stille spørgsmålet som du gør  mandag morgen på kursus takker vil stadig gerne har indput fra jer andre der ud

Hvad er det du vil udbyde? taler vi om webhoteller med ASP (Active server pages) eller taler vi om at du vil slå dig ned som Application service provider.

Hvis det er det første, skal du ikke godkendes og ikke haven nogel uddannelse, taler vi om det andet, skal du godkendes til MS partner program og betale sær-licenser
Avatar billede nyrup Nybegynder
04. maj 2003 - 23:22 #8
Bufferzone er på vildspor her, det er korrekt, at du for at kunne tilbyde hosting på en Windows 2000 skal have en speciel licens hos MS.
Den normale MS Win2k licens giver di ret til at benytte Operativsystemet til EGET brug, men ikke at udleje det til tredie part.
Den licens du skal have er en såkaldt SPLA (Services Provider License Agreement) http://www.microsoft.com/serviceproviders/licensing/spla.asp

F.eks. koster en Windows 2000 server kr. 1.243,63 pr. måned pr. CPU pr. 1/3 2003 for Authenticated, dvs. hvis brugerne skal autoriseres på serveren (f.eks. mail, ftp eller FP Extensions) hvis ikke brugerne autoriseres (dv. tredieparts mail, ftp og inge FP ext.) koster 153,50 pr. måned pr. CPU

En af betingelserne for at få en SPLA er bla. at du bliver MS Partner, og har skal du faktisk have 2 MSCE'er ansat, men iflg. MS har de slægget lidt på dette, da mange mindre virksomheder i DK ikke vil kunne opfyldet dette krav.
Avatar billede jakki Nybegynder
05. maj 2003 - 11:44 #9
Jeg har lige talt med Microft igen og det er som nyrup sige med undtagelse af at man ikke skal være MCSE'er men skal være ansat og være MCP'er

Men det betyder vil også at der er mange ubydere i dag som ikke følger reglerne for du skal vel være på listen for at være godkendt og for at
kunden kan være sikker på at udbyderen nu også har styr på licenserne
Avatar billede nse Nybegynder
18. juli 2003 - 12:26 #10
Dette er også et velkendt problem for især webhostingfirmaer, der i deres gode tro tror, at det er nok med en billig OEM-version af Windows Server, men med den er man ikke berettiget til at hoste til 3. parts brugere. Men den går ikke, og hvad jeg ved af, så gør MS heller ikke det store nummer ud af at slå ned på problemet...
Avatar billede nse Nybegynder
18. juli 2003 - 12:31 #11
Jeg kan nævne hostingfirmaer i flæng, som ligesom dig "bare" har købt en version på nettet, men som desværre er langt fra at være legitime. Ydermere koster det ca. 10000 kr at være Microsoft Service Provider pr. år.