Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 16:17 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Køb af ny bærbar

Står og skal hjælpe en veninde med indkøb af ny bærbar, men er ikke verdensmester i dette.
Hun skal primært bruge den til skolearbejde, dvd/musikafspilning samt billedbehandling.
Max prisen er på 10.000kr, men meget gerne mindre.
Krav er 512ram, god standby tid (havde forestillet mig en centrino eller amd mobile cpu), ca 30-40gb harddisk, tvout, god service, medfølgende windowsxp (og gerne word, men intet krav).
Må også være rimelig pæn at se på (er jo til en pige)

Andre gode råd er meget velkomne. (hvad skal man f.eks holde sig langt fra i denne situation)

Links til www.edbpriser.dk godtages ikke, men gerne links gennem siden, med forklaring på hvorfor denne bærbare.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2003 - 16:47 #1
centrino og mobile bærbare koster normalt ca. 15000.

Hvis du kan nøjes med en Celeron så er der Vega 755.

Alt sammen ifølge en vis site.

:-)
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 16:49 #2
Uff.. Den var dyr. :-/
Men er celeron strømbesparende? Hun behøver jo ikke den kraftigste cpu på markedet, så det er vel et godt valg til hende, eller hvad?
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 16:53 #3
Men det er rimelig vigtigt med tvout, da den skal bruges som dvdafspiller.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2003 - 17:11 #4
Celeron er ikke så god som mobile/centrino men bedre end normal P4
strøm mæssigt.

En anden mulighed var:
  http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/products/model_inspn_3_inspn_1100.htm

som så vidt jeg kan se kan konfigureres nogenlunde til dine krav.

Og den har tvout.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2003 - 17:11 #5
Men der bør være nogen billigere end Dell.

Jeg har bare lidt svært ved ta checke om de har tvout.
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 17:14 #6
Har også kigget lidt på dell, da de jo leverer god kvali, men prisen er jo også derefter i forhold til andre.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2003 - 17:17 #7
1100 er faktisk ikke så dyr.

Har du prøvet og lege lidt med pris konfigratoren.

Når du går fra 3 til 1 års afhentnings service, så falder prisen meget.
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 17:19 #8
Jepper, men den ryger hurtigt op igen hvis man skal have 512ram og 30-40gb harddisk.
Avatar billede netsmurf Nybegynder
19. august 2003 - 18:06 #9
Jeg leder faktisk efter præcis samme bærbar, men desværre.... Den eksisterer ikke. Hvis maxprisen er 10.000 kroner så sig til din veninde at hun nok skal lede efter en stationær hvis hun skal have de specifikationer.

Hvis du kan få hende til at punge ud har jeg et par forslag.

Fujitsu-Siemens leverer to spændende computere (se www.fujitsu-siemens.dk):
Amilo L 6810 - 512 mb, Pentium mobile, combidrev og 40 GB og plus 14,1" TFT. Det sidste er vigtigt da det nemlig tillader at lave en superlækker tight bærbar. Den er lille, tynd og smækker og enhver vil falde for den. Den skal ses i virkeligheden. Et perfekt køb omkring 11.000. Det eneste problem er at jeg ikke kan finde nogen der har eller kan skaffe den...

Lifebook C1110 - ca. 13.000 kr. Skal du have Centrino (og vil alle ikke gerne det i øjeblikket) findes det ikke billigere i øjeblikket. Serien er helt ny og er først nu ved at komme til landet.  512 mb, 40 GB, combidrev, WLAN osv. Jeg har dog ikke set den i virkeligheden endnu, men den ser lækker ud.
Fuld beskrivelse: http://www.fujitsu-siemens.dk/i/content/products/C1110DataSheet.doc

Jeg prøver selv desperat at få fat i den sidste (hvem vil ikke gerne have centrino og så megabilligt endda!)

Du kan også prøve Dell som er endnu et godt mærke.
Inspiron 500m 1300GT (50m01IA) konfiguret med 512 mb, 40 GB, Centrino 1,3, combidrev og WLAN til cirka 11.000

Hvis du ikke kan få hende over 11.000 kr så køb en omgang billigt ASUS eller måske en tilbuds Acer (set til omkring 7.000) til hende. Hvis hun ikke kan gå over 11.000 og vil have topcomputer, lækkert design og så også god service så køb et par verdensfjerne sciencefictionbøger til hende og så kan hun jo drømme videre...
"Hmm, og så skal den kunne lave kaffe og have widescreen og uh uh ja den skal også lave popkorn og den skal i hvert fald kunne være i min håndtaske, ja nemlig sådan en!"

* combidrev = brænder og DVD-afspiller et og samme sted
Avatar billede netsmurf Nybegynder
19. august 2003 - 18:25 #10
Der sneg sig desværre en fejl ind, Lifebook C1110 er med 256 DDR-RAM.
Målene på der er: 325.5 x 271.5 x 36.5 mm

På Inspiron 500m  er målene: Højde: 30,8 mm  Bredde: 315 mm  Dybde: 259,4 mm
Avatar billede ird Praktikant
19. august 2003 - 18:34 #11
Her er "mine råd" til køb af bærbare :

Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000.
Avatar billede ird Praktikant
19. august 2003 - 18:38 #12
De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 18:46 #13
Prisen er desværre sat til max 10000 (og det er MAX), helst ser hun at den ligger under 9000.
Og igen, hun skal ikke bruge den til noget vildt, så de høje mhz er ligegyldige. Det vigtigste er tvout, rimelig harddiskplads, 512ram, og standbytid.
Avatar billede ird Praktikant
19. august 2003 - 18:49 #14
IBM R40 er vist blevet nævt tidligere her men det kan du få for 10 kilo og det er en kanon bærbar
Avatar billede ird Praktikant
19. august 2003 - 18:50 #15
Avatar billede netsmurf Nybegynder
19. august 2003 - 19:25 #16
Med den pris tror jeg at du må prøve at se bort fra kravet på 512 mb RAM, det holder simpelthen ikke.
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 19:28 #17
hos laptop4u koster ram upgrade (256->512) "kun" 899kr, så det er muligt.
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2003 - 22:23 #19
Tjaa, valget falder altså på: http://www.hp-expo.com/dk/dan/consumer/notebooks/pavilion/dm429a_tech.html
som er på tilbud i merlin fra torsdag af til 9000kr.
Har godt nok kun 256mb ram, men det kan jo udvides til 512mb.
Men takker for hjælpen. Hvis i føler i skal have point, så smid et svar. Lukker imorgen.
Avatar billede ird Praktikant
20. august 2003 - 07:27 #20
svar ?
Avatar billede chalde Seniormester
21. august 2003 - 10:50 #21
Så blev den købt. Meget lækker. Hun er helt vild med den, så det er jo godt nok.
Den bruger standard ram, så ikke noget med at gå igennem HP for at få nye.
Takker for hjælpen.
Avatar billede ird Praktikant
21. august 2003 - 10:51 #22
Anytime :-)