Avatar billede izemate Nybegynder
20. august 2003 - 18:48 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Centrion cpu?

Hejsa
Jeg har gået og tænkt lidt på hvordan det kan være at bærbar computer er så dyre med en Intel Centrino, Pentium M processor ! Jeg ved at de ikke bruger så meget strøm men er det det eneste ??

<\\izemate
Avatar billede izemate Nybegynder
20. august 2003 - 18:50 #1
alså yder de mere.. fx en 1,3 ghz centrino yder den mere fx som en 2,4 ghz eller noget?
Avatar billede hien Nybegynder
20. august 2003 - 18:51 #2
De yder langt mere end clockfrekvensen fortæller.. fx kan 1,5 Ghz Centrino ydelsesmæssigt sagtens slå en 2,5 Ghz P4
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. august 2003 - 18:51 #3
Avatar billede hien Nybegynder
20. august 2003 - 18:53 #4
..og så larmer de heller ikke nær så meget - endnu en fordel er at bundkortet heller ikke er nær så stort som med en desktop processor.

og så er der også den fordel at der følger trådløs lan med en centrino processor.
Avatar billede izemate Nybegynder
20. august 2003 - 18:53 #5
hvad med en 1,3 ?
Avatar billede hien Nybegynder
20. august 2003 - 18:54 #6
1,3 = omkring de 2ghz p4
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. august 2003 - 18:55 #7
Mig bekendt yder en 1.3 Mhz Centrino som en 2.0 - 2.2 Ghz Intel P4.

Hien > Det er ikke CPU'en der larmer, men køleren, heh :p
Avatar billede hien Nybegynder
20. august 2003 - 18:56 #8
hov ja selvfølgelig, men jeg mente at køleren til en desktop processor larmer væsentlig mere end en blæser til en centrino :) så fik vi det på plads..
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. august 2003 - 18:56 #9
Fordele :

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi integreret
- Lavere batteriforbrug
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. august 2003 - 18:58 #10
Hien > Var godt klar over, at det var en taste-fejl :-)

Men faktisk må vi jo erkende, at larmen ikke er vildt uudholdelig på en P4. Faktisk synes jeg ikke, P4 bliver ret varm (i hvertfald ikke i forhold til AMD XP'erne). Men jo, Centrino giver bestemt en bedre performance, og mindre varmeudvikling.
Avatar billede izemate Nybegynder
20. august 2003 - 19:00 #11
okay.. men det var bare lige det jeg ville vide :-) så jeg takker mange gange..
Avatar billede hien Nybegynder
20. august 2003 - 19:01 #12
Jo P4 bliver væsentlig varmere end en Centrino.. har du siddet md en P4 desktop processor i en bærbar før? de med hastigheder omkring 2,6-2,8 ghz brænder man altså låret på.. men så er der jo de mobile P4, som tilgengæld ikke larmer nær så meget og giver så meget støj.

Med en Centrinoprocessor kan du knapt høre støjen fra blæseren, og der er næsten ingen varme.. kun lige dejlig lunkent :)
Avatar billede hien Nybegynder
20. august 2003 - 19:02 #13
Så lidt.. forsat god dag.
Avatar billede hien Nybegynder
20. august 2003 - 19:02 #14
der skulle stå "lunt" :) jeg staver ikke for godt i dag.. hehe for mange lektier..
Avatar billede izemate Nybegynder
20. august 2003 - 19:03 #15
Jamen forsat god dag til jeg allesammen også
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. august 2003 - 19:04 #16
Takker for points. Og i lige måde :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. august 2003 - 19:04 #17
Hien > Kender jeg så udemærket :-)