Avatar billede jinglebell Nybegynder
22. august 2003 - 23:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

FrontSideBus hvad er det?

jeg undrer mig over hvorfor Bundkort (begge lavet af asus) har så stor forskel på fsb. Bundkort lavet til p4 går op til 800fsb mens bundkort lavet til Amd "kun" går til 400fsb men prisforskellen er ikke særlig stor Kiggede på asus A7N8X deluxe selvom det kun har 400fsb er det da stadig et kanont bundkort??
Avatar billede thaufer Nybegynder
22. august 2003 - 23:44 #1
Front side bussen angiver den hastighed de enkelte komponenter på bundkortet snakker sammen.

Intel's nyere processorer kan kører med en fsb på 800mhz hvilket er ret hurtigt og da også giver en del ydelse.

AMD ligger "kun" på 400mhz.

front side bussen afhænger normalt også af ramtypen og dens hastighed. Jeg har fx PC3200 ram i min - som også kaldes DDR400, hvilket betyder at den kan kører 400 mhz.

Rammene kører dog kun 200mhz, men da det er "double data rate" (DDR) kører de altså 400 mhz.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2003 - 23:44 #2
Det er da et údemærket bundkort. Du er ude i samme problem som alle os andre, du vil gerne kunne sammenligne de forskellige produkter før du køber, og det kan man faktisk ikke i virkeligheder. Bundkort, Chipssæt og procossor fabrikanterne har så mange forskellige parameter at skrue på at sammenligning faktisk tit bliver umiligt. Du kan have en kombination af bundkort, med chipssæt og processor, der er hurtigst til en typpe programmer med en størrelse data, mens dem vil være langsom til andre typer.

Du kan faktisk lave benchmarktest der viser præcist det du ønsker.

Mit råd er, bestem dig for et bundkort udfra hvad der generelt siges om det i forskellige tests og vær så glad for dit køb, også selvom der skulle komme test der viser at noget andet er hurtigere
Avatar billede jinglebell Nybegynder
22. august 2003 - 23:50 #3
men har man så et bundkort der kører 400mhz fsp og ram som thaufer snakker om der kan køre 400 (double data rate) MEN en processor f.eks AMD 2600xp som kører 333 så skal ram og proc. vel køre synkront altså 333 for at køre optimalt og stabilt?
Avatar billede thaufer Nybegynder
22. august 2003 - 23:52 #4
det er fordi 2600+ som standard er sat til at køre 166mhz på fsb

når du overclocker smider du fx fsb til 200mhz, og kører altså pludselig 400mhz på cpu'en også, hvorved du skal gange fsb med multiplieren

fsb * multiplier = clock speed
Avatar billede jinglebell Nybegynder
22. august 2003 - 23:53 #5
thaufer jeg snakker om standard ikke overclock
Avatar billede jinglebell Nybegynder
22. august 2003 - 23:54 #6
men hvordan får jeg processoren til at køre de 400mhz fsb så den kan både ram,bundkort og processor kan køre synkront alle tre (400mhz)?
Avatar billede thaufer Nybegynder
22. august 2003 - 23:56 #7
jamen....

når bundkortet skriver 400mhz, så er betyder det max.

når du første gang smider cpu'en i dit bundkort så vil du få en fsb på 133 (måske 100, kommer an på hvordan din bios er sat op).

dine ram vil altså kun kører 133mhz, eller PC2700

men har du fx ram som PC3200 som kan kører 200mhz så kan du overclocke og derved få de 400mhz.
Avatar billede jinglebell Nybegynder
22. august 2003 - 23:59 #8
thaufer jeg tror vi misforstår hinanden. bundkortets max fsb er 400mhx fsb, pc3200 ram = 400mhz Processor = 333mhzfsb spørgsmålet var.. alle tre skal vel køre synkront ?..altså 333 for at køre stabilt....?..OG hvis jeg så overclocker processoren til 400mhz kan alle 3 køre 400mhz?
Avatar billede thaufer Nybegynder
23. august 2003 - 00:04 #9
nej.... nu kan jeg snart ikke skære det mere ud i pap.

Det kan godt være at dine ram er PC3200. Men det er ikke ubetinget grund til at dine ram vil kører 200mhz.

De vil kun køre 133 som din cpu er sat til. CPU'en sætter for start grænsen, alt efter dens standard fsb.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. august 2003 - 00:23 #10
Når Intel taler om FSB 800 og AMD om FSB 400 er forskellen "ens". De høje tal kommer af producenternes hang til altid at slynge om sig med de højeste tal, mest for at tækkes brugerne.

Når forskellen er "ens" kræver det lidt forklaring, som ligger i arkitekturen på cpu'er fra Intel og AMD.

1. Ved FSB 800, henholdsvis 400, er hastigheden på cpu bussen i begge tilfælde 200. De er altså ens.

2. Intel cpu overføre/bearbejder data 4 gange på clockslag. Derved fremkommer deres 800 på systembussen.

3. AMD cpu overfører/bearbejder data 2 gange pr. clockslag og derved fremkommer 400MHz på systembussen.

Men, Intel overfører kun 16 bit pr. clockslag, mens AMD overfører 64 bit pr. clockslag.

Ved ens reel clockhastighed er AMD's processor altså hurtigere end Pentium3/Pentium4.

Det viste alle målinger også tidligere, hvor AMD kunne følge med Intel i den reelle clockfrekvens. Intel fik baghjul, som der stod i flere tests.

Imidlertid kunne AMD ikke blive ved med at følge med P4 i reel cpu hastighed, primært på grund af forskelligheder i cpu designet, de særlige instruktioner som SSE, 3DNow osv.

Intels FSB 533 fremkommer sammenligningsvis ved cpu bus hastighed på 133 x 4. Hos AMD er det tilsvarende FSB 266 som cpu-bus på 133 x 2.

Men AMD behandler stadig flere data pr. cpu clockslag end Intel. Her skal hovedforklaringen findes på deres opfindelse med at sætte + tegnet ved navnet på deres cpu'er.
Fx. XP270+ der kun har en reel clockfrekvens på 2167MHz på en 333MHz FSB (166 x 2)

Håber det gav noget afklaring omkring FSB for Intel og AMD.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. august 2003 - 00:35 #11
Til noget af det ovenstående som diskussionen bevæger sig over i:
Hos AMD er det kun Barton XP3000+ og XP3200+ som kører med en reel cpu bus speed på 200, og dermed FSB 400.
Avatar billede jinglebell Nybegynder
23. august 2003 - 07:58 #12
Halifax tak for svar, det samme til thaufer, vil da lige tilføje thaufer at ramme ikke kører 133 men 166mhz når fsb er 333 på cpu`en så jeg kan ikke give dig point for forkert svar. Så halifax får pointene..tak!